Sony Vaio VGN-FZ38M Review

m-tuning 29 juli 2008, laatste update op 3 maart 2009, 2.007 views

Sony Vaio VGN-FZ38M

Pluspunten

• Robuust
  • Koel
  • Stil
  • Snel
  • Mooi Design

Minpunten

• Prijzig
  • Veel Bloatware

Ik had een Laptop nodig voor school, en wou een Laptop van goede kwaliteit met een mooie vormgeving. Ik wou al heel lang een Vaio hebben (al sinds ik 15 of zo was), je zag namelijk regelmatig een Vaio voorbijkomen in films en serie's en vond de designs van Sony altijd al erg mooi.
Dus de keus was snel gemaakt: Het wordt een Vaio, maar welke?

Ik wou eerst de AR kopen, maar toen ik hem in het echt zag was de laptop toch wat te groot om mobiel te zijn.
Dus gekeken naar de 15,4 modellen, namelijk de NR en de FZ, ben toch maar voor de FZ gegaan wegens de uitgebreidere features.

De Review
Ik heb het toestel nu sinds begin Mei in bezit, en ik baseer hier dus de review op.
Dit is dus mijn eerste laptop en ben een High-End gaming systeem gewend.
De FZ38M is ook lekker snel dus hoef me niet te ergeren als iets langzaam gaat.

Het opstarten van Vista en Photoshop gaat net zo snel als op mijn gewone PC, en ik denk dat de 4GB geheugen die de Vaio rijk is, hier ook een voordeel is.
Ook spellen kan je op acceptabele settings spelen, NFS ProStreet wil bijv. op de hoogste settings @ 1280*800 spelen (AA niet op het hoogste)

Ik zal eerst een korte samenvatting maken van de plus- en minpunten:

Pluspunten

* Erg robuust
* Blijft erg koel, zelfs onder zware belasting
* Erg stil
* Mooi design
* Goede prestaties

Minpunten

* Prijzig
* Veel Bloatware vooraf geļnstalleerd zoals Google Picasa

Hardware
De laptop is uitgevoerd met een 8400M GT videokaart (met 256Mb gddr3 video geheugen) welke zoals eerder vermeld is alle spellen redelijk goed kan afspelen. Ook de T8100 dual-core processor en de 4GB geheugen doen goed hun werk.

De Vista Prestatie Index is 4,9

De bouwkwaliteit is ook erg goed, geen krakende onderdelen.
De toetsen typen ook erg lekker, wel even wennen als je normaal alleen achter gewoon toetsenbord zit.
Verder zitten er nog een aantal functieknoppen boven het toetsenbord waarmee je multimedia kan aansturen.

Het scherm
Beeldkwaliteit is erg goed, beeld is super scherp en erg mooie kleuren.
Enige minpuntje is misschien het glanzen van het scherm, het ziet er wel mooi uit, maar heb je wel last van als er veel licht achter je is.

Multimedia
In de laptop zit ook een BluRay speler.
Dit is ook 1 van de redenen van aanschaf van de Vaio.
Je kan via een HDMi kabel je laptop rechtstreeks op je TV/monitor aansluiten.
Je krijgt dan het Full HD aangeleverd op je Beeldscherm.
Werkt allemaal super

Al bij al heb ik voor mijn gevoel de goede aankoop gedaan.
Sony heeft weer eens perfect werk afgeleverd.
Grootste nadeel vind ik vooral dat Sony zo veel BloatWare vooraf installeerd.

Ik heb de belangrijkste dingen in de review vermeld.
Als je wat mist kan je het in de reacties vermelden!

Heb jij ook een Sony Vaio VGN-FZ38M?

ik heb een 8400M GS in mijn laptop en ik heb een prestatie index van 3,4 door vista aero :(, vista zou ik kunnen missen als kiespijn, xp doet het even goed, en op mijn laptop speel ik toch geen crysis op dx10 :z

idd aardig prijzig, maar dat krijg je met dat design :9 , mijn laptop heeft een iets langzamere processor (T5450) , geen blu-ray en 3 gb geheugen, en kost minder dan de helft, en hp is in mijn ogen toch ook wel kwalitatief goed materiaal :)

[Reactie gewijzigd door Frietjemet op 29 juli 2008 18:46]

De bekende appeltjes en peertjes.

Ten eerste denk ik dat de robuustheid van een HP van ¤ 600,= echt anders is dan van een HP van ¤ 2000,=. Het is iets dat pas de lange duur duidelijk wordt.
Ten tweede zijn de specificaties van deze Vaio ook wel wat anders: tel de kosten van 1 GB extra, een Blu-Ray, het prijsverschil van een 8400 en een 5450, het design (voor zover te becijferen), GT t.o.v. GS, enz. eens op en je zult zien dat de prijs heel redelijk is.

De score van Vista spreekt op zich al boekdelen, dus er zullen ook nog wel andere (snellere) en dus duurdere componenten inzitten. We zijn te veel geneigd alleen de processor te vergelijken en dan te zeggen of een computer ja dan nee duur is.

Het gekke is dat als we over een gewone (zelfbouw) PC praten we het prijsverschil allemaal beter kunnen billiken.....

Blijft natuurlijk altijd een hoop geld, maar als je daar wat voor krijgt, zul je er ook langer tevreden mee zijn (lijkt mij).
Leuke review, maar mag wat mij betreft toch nog een slagje uitgebreider...

Visa geeft bijv. performancecijfers. Zou je die nog even willen toevoegen?

Bloatware komt je (jammer genoeg) tegenwoordig niet meer onderuit. Waarom die fabrikanten niet de keus geven of je het wel of niet wil installeren is mij een raadsel, alhoewel.... commercie?

Ik ken de Vaio van een aantal jaren geleden, ook ik was toen verrukt van het design. Dus ik kan me goed voorstellen dat dat een belangrijke beweegreden is voor een Sony. Daarnaast zijn de computers helemaal niet verkeerd. De prijs vind ik overigens best meevallen. Ik denk niet dat je veel goedkoper uitkomt als je er standaard een Blue-Ray bijgeleverd krijgt.

Is 1280x800 je native resolutie?
1280x800 is inderdaad de native resolutie.

En de Vista Prestatie Index is 4,9

Hij kostte nog zo'n 1,200 toen ik hem kocht en dat vind ik wel aardig prijzig.

[Reactie gewijzigd door m-tuning op 29 juli 2008 17:08]

bloatware heeft met geld te maken...het wordt vooraf geinstalleerd en daar wordt grof voor betaald door de google's van deze wereld.

vista cd erin en gewoon een nieuwe installatie is de enige goede remedie om hier vanaf te komen.
Nieuwe Vista installatie is totaal overbodig, das een fabeltje. Handmatig de bloathware verwijderen levert precies hetzelfde resultaat op. Ik heb dit meer dan uitgebreid getest op een FZ11S, 1 van de eerste modellen in deze reeks. Opstarttijd, aantal processen in taakbeheer en geheugen gebruik waren identiek na het toepassen van beide methodes.

Korte maar nette en duidelijke review btw, kan me er helemaal in vinden. Misschien is het vermelden van 256Mb gddr3 video geheugen nog het vermelden waard bij de spec's van de videokaart?
Heb zelf ook gelijk de bloathware verwijdert.

Maakt echt heel veel uit qua snelheid/hdd ruimte.

Heb videokaart geheugen ook toegevoegd in review storm316
zou je kunnen kijken wat voor merk (TI/Ricoh/....) firewire/expresscard controller er in de laptop zit?