Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

meirnoordermeer 10 juli 2013, 1.230 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Prachtig design
  • Bouwkwaliteit
  • Sense ziet er goed uit en werkt fijn
  • Accuduur
  • Boomsound speakers + Beatsaudio

Minpunten

• Lange oplaadtijd
  • Geen menu button
  • Geen 64 GB versie beschikbaar

Geschiedenis
Ik heb de HTC One gekocht, omdat mijn iPhone 4S een tijdje geleden is gestolen. Ik was gek op deze iPhone, design, software en snelheid waren top, maar ik werd iOS na 3 jaar een iPhone te hebben toch wel een beetje zat. Ik heb de HTC One gekozen, omdat ik het design erg mooi vond en Android mij toch wel aansprak nadat een vriendin mij haar Galaxy S3 had laten zien. Ik heb voor de 4S nog een 3GS gehad en daarvoor een Nokia N95

Design
Het design is echt 1 van de beste van wat er op dit moment te krijgen is naar mijn mening. De randen van de One zijn gepolijst en laten de telefoon letterlijk blinken. De rest van het aluminium ziet er ook erg premium uit.

De bouwkwaliteit was in het begin nogal matig en bij mijn One zijn er wel wat oneffenheden, maar je moet echt zoeken naar de mankementen en ik moet zeggen dat mijn exemplaar er erg netjes uitziet. Een leek zal de mankementen waarschijnlijk nooit zal vinden, het is meer dat het in het begin een probleem was en dat je nu dus geneigd bent om alles als fout te interpreteren.

Software
Ik heb 3 jaar lang iOS gebruikt en vond het een lekker vloeiend OS, maar zoals eerder gezegd vond ik het eentonig worden. Deze eerste ervaring met Android bevalt me enorm. Het OS is vloeiend en is gewoon lekker simpel, ik weet niet hoe stock Android is, maar Sense 5 werkt erg fijn en blinkfeed is naar mijn mening een leuke toevoeging om verveling tegen te gaan.
Er is 1 nadeel bij de software. In applicaties die nog niet volledig ge-update zijn zit er een zwarte balk aan de onderkant van het scherm die functioneert als menu button. Ik irriteer me er totaal niet aan, maar het zou mooi zijn als deze weg was. Gelukkig staat de 4.2.2 update om de hoek en daarin is een fix in verwerkt, dus dit mankement zal snel verleden tijd zijn.

Scherm
Dit is naar mijn mening het beste van deze smartphone. Het scherm is het beste dat ik ooit gezien heb. Op de iPhone vond ik het scherm al ongelofelijk scherp, maar een Full HD scherm zit daar toch nog een heel niveau boven. Het scherm is erg kleurrijk en is niet te fel qua kleuren, helderheid is goed, scherpte is echt ongelofelijk, kortom een top scherm!

Camera
Ik heb nog niet echt het nut van de 'Ultrapixels' kunnen vinden, maar de camera maakt geen slechte foto's (In het donker is hij inderdaad beter, maar dat is voor mij niet altijd van belang). Er had beter een 8 of 13 MP camera in kunnen zitten, maar deze 4 UP camera maakt gelukkig toch nog nette plaatjes.
De camera op de voorzijde is hartstikke goed. De lens is een widescreen-lens (of hoe je dat ook noemt) en zo'n beetje alles wat je in het plaatje wilt hebben komt er ook in!

Synchronisatie
Als je de telefoon voor het eerst start word je meteen gevraagd om je accounts toe te voegen zodat ze kunnen worden gesynchroniseerd. Dit is erg handig en bespaart werk voor later. Ik heb deze categorie echter om een andere reden toegevoegd en dat gaat namelijk om het synchroniseren van je muziek etc. van je computer. Standaard stuurt de One je naar het HTC Sync programma, echter werkt dit programma voor geen ene meter op zowel Mac OS X als Windows. Het is traag, importeert muziek die je niet geimporteerd wilt hebben en op Mac OS X kon het programma geen eens verbinden met mijn One.
Gelukkig zijn er nog 3rd party apps zoals Android File Transfer, maar het zou mooi zijn als HTC Sync gewoon zou werken zoals het zou moeten.

Batterij
Mijn iPhone 4S hielt het een hele dag uit met veel whappen, muziek luisteren en browsen. Ik hoopte dus ook dat deze One dat zou kunnen. Met whappen, muziek luisteren, filmpjes kijken en browsen houdt de One het zeker een dag uit als je de smartphone op een normale manier gebruikt, ga je echter spelletjes spelen dan zuigt de processor de batterij echt leeg.
In het algemeen ben ik erg tevreden over de accuduur, het is alleen irritand dat het opladen van deze smartphone een behoorlijke tijd kan duren. Ik weet niet waardoor het komt, maar gelukkig is het niet vaak nodig.

Beatsaudio
Dit onderdeel moest ik toevoegen aan het review. De Boomsound speakers zijn zeker weten het beste wat ik ooit van een smartphone heb gehoord. Ik had wat reviews gelezen maar als je het in het echt hoort is het echt enorm goed! Bijgeleverde koptelefoontjes zijn ook uitstekend vergeleken met wat de standaard is bij veel smartphones.
Ik weet dat Beatsaudio eigenlijk een simpel audioprofiel is, maar het werkt toch wel lekker als een standaardtoevoeging, dus het is zeker een gewaardeerde feature!

Ik ben erg tevreden met mijn One. Het is een waardige opvolger van mijn iPhone waarmee ik ook al erg tevreden was. Het scherm is top, speakers zijn top, OS loopt lekker soepel en de accuduur is in orde!

• 15" MacBook Pro (Core i7, 2010 Model)
  • Bowers & Wilkins C5

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

Bedankt voor de review. Wat versta je onder een lange tijd? Ik ben zelf ook aan het overwegen om van de 4S naar de One over te stappen, maar een rappe oplaadtijd zou ik wel erg fijn vinden
Wat CLB zegt klopt wel. Je moet gewoon niet vergeten hem 's avonds aan de oplader te leggen ;) Ik heb er totaal geen problemen mee en merk het geen eens echt. Het valt alleen op als je er echt op let.
Uurtje of 4 wel! Helaas niet zo snel als iPhones / Sony's
Ik zou de oplaad tijd niet mee laten tellen als een argument om hem niet te kopen. Je steekt de oplader erin voordat je gaat slapen en hop! 's Ochtends is je toestel weer vol.
Ik heb sinds twee dagen ook een HTC One en kom ook van iOS met een iPhone 4S (ik was iOS ook zat; saai/eentonig), en kan mij heel goed vinden in je review.

Wat ik mij nog afvraag: vond je de telefoon niet erg groot in 1e instantie, na je 4S? (de grootte moet ik nog het meest aan wennen).

De menu knop mis ik trouwens helemaal niet (maar ik weet niet beter waarschijnlijk).

[Reactie gewijzigd door 7u5t1c3 op 11 juli 2013 09:44]

Het scherm is inderdaad erg groot, maar ik vind het eigenlijk best fijn. Ik heb ook redelijk grote handen, dus voor mij viel het wennen wel mee, maar het blijft toch voor mij ook inderdaad een groot scherm (Van 3,5 naar 4,7 is ook een best een verschil). Ik moet wel zeggen dat toen ik gister weer een iPhone in mijn handen kreeg ik echt verbaasd was hoe klein een IPhone aanvoelde.

Ik heb ook geen last van de menuknop want ik weet ook niet beter, maar die balk mag wat mij betreft wel weg ;)
Ook ik kom van een iPhone (3GS, 4S) af en ben naar de HTC One gegaan vanwege het eentonig worden van iOS. Ik ben wel enthousiast over de One en Android, maar vind toch ook wel heel erg veel dingen erg slecht uitgewerkt hoor (zie mijn eigen review).
Heb het net gelezen en je hebt volkomen gelijk, maar ik irriteer me er niet zoveel aan. Dat ligt natuurlijk anders per persoon en tja het blijkt dan toch dat Android-devices net achterlopen op iOS-devices ;) (dat van die headphones is trouwens inderdaad echt belachelijk, dat heb ik ook meegemaakt)
Ja, idd persoonlijk. Complimenten voor de review trouwens nog!

Heb jij ook dat pause/resume ontzettend traag is als je het knopje op de headphone gebruikt? Duurt net lang genoeg om je te laten denken dat hij het niet gedaan heeft waardoor je nog een keer drukt (en je je actie ongedaan maakt waardoor hij het daadwerkelijk niet doet |:( )
Dankjewel! Dit is pas mijn 2e review dus erg fijn om te horen! :)

Ja dat heb ik ook... Daarom gebruik ik de knopjes niet meer. Het is een beetje stom dat ze er geen fatsoenlijke knopjes op hebben gemaakt terwijl er wel redelijk goed geluid uitkomt. Ik zal trouwens eens kijken of dat met mijn eigen headphones ook zo is.
Ik heb het idee dat het aan de app ligt. Met mijn headphones lijkt het probleem er nog steeds te zijn, maar ik vind zoiezo dat het lang duurt om muziek te pauzeren, hopelijk wordt het toevallig opgelost in een update.

Trouwens de Google Play Music app lijkt het een heel stuk beter te doen! (Zit er standaard op)
Ik had juist het idee dat het niet aan de app lag, ik heb er ondertussen heel wat geprobeerd (o.a. de standaard, Google Play, WinAmp, PowerAmp en nog een paar), maar de pauze/resume tijd met knopje op headphone is overal gelijk (gevoelsmatig, niet exact gemeten).
Dan ligt het aan mij, het is gewoon raar...