D-Link DWA-142 Wireless N draadloze USB 2.0-adapter Review

BartBlackMagic 5 augustus 2008, laatste update op 5 augustus 2008, 1.336 views

D-Link DWA-142 Wireless N draadloze USB 2.0-adapter

Pluspunten

• eenvoudige installatie
  • snelheid
  • bereik
  • huidige prijs
  • werkt onder Linux (Ndiswrapper)

Minpunten

• geen officiŽle linux drivers

Omdat ik mijn vaste pc heb verplaatst en dus geen mogelijkheid meer had om deze met een kabel aan de router te verbinden (en geen zin had om te breken :P) was de enige uitweg de aanschaf van een draadloze netwerkkaart.
Ook ben ik van plan om in de nabije toekomst een N-router te kopen en een nieuwe modem (ADSL2+) , dus rekening houdend met mijn toekomst plannen was het een evidente keuze om voor een N-kaartje te kiezen.
In April 2008 lagen de meeste prijzen van draadloze N-netwerkkaarten rond de 50 EUR, de D-Link DWA-142 stond toen voor niet minder dan 76 EUR in de pricewatch! Tegelijkertijd stond deze bij de Belgische Pixmania site voor slechts 28 EUR, op de Franse en Nederlandse Pixmania site voor iets meer dan 80 EUR :P Hier klopte dus iets niet. Ik heb niet lang getwijfeld en het artikel besteld.

Installatie
De installatie is zoals het moet. Het is de bedoeling dat je eerst de bijgeleverde software installeert. In de loop van de installatie zal hij vragen om het apparaat in te pluggen in een USB poort. Direct na de installatie verschijnt er een wizard die je begeleidt in het instellen van je draadloos netwerk. Binnen enkele muisklikken ben je hiermee klaar en ben je verbonden.

Features
Er is ondersteuning aanwezig voor WEP/ WPA / WPA2 beveiliging en men kan verbinding maken met b-, g- en n-draadloze netwerken. Men kan echter enkel gebruik maken van de 2,4Ghz band en niet van de 5Ghz band (die men ook bij n-netwerken kan gebruiken).
Ook zijn er geen Linux drivers ter beschikking, maar is het naar het schijnt wel mogelijk om deze met Ndiswrapper aan de praat te krijgen in Linux. Ik verwacht dit te kunnen testen achter twee weken.

Gebruik
Nadat het apparaat eenmaal is ingesteld moet je je eigenlijk van niks meer aantrekken. Het vervelende is wel dat als je de bijhorende Wireless Connection Manager gebruikt, je je eerst moet aanmelden in Windows vooraleer het apparaat verbinding met een netwerk maakt. Dit is echter makkelijk op te lossen door de Wireless Zero Configuration service in te schakelen en te enablen bij de eigenschappen van de netwerkkaart. Mijn draadloze verbinding is sinds ik het kaartje in gebruik heb nooit uitgevallen.

Bereik
Vermits het een vaste pc betreft, kan ik er moeilijk mee door huis liggen sjouwen, maar door twee betonnen muren haalt hij toch nog 54mbps en geeft aan dat het draadloos bereik tussen 96% en 100% ligt, wat mij wel enigszins verbaasd.

Snelheid
Ik heb de snelheid enkel kunnen testen met een G-router, waar ik een constante snelheid van 54mpbs haal. De effectieve snelheid tijdens het kopiŽren van een film op een laptop die aangesloten is met netwerkkabel ligt iets boven de 2MBps. Mijn laptop met wireless Intel 4965AGN kaart haalt dezelfde snelheid, dus ik ben redelijk tevreden. Ik hoop in de toekomst te kunnen testen met een N-router :).

UPDATE: Linux
Ik heb gisteren geprobeerd deze netwerkkaart te installeren onder linux en het was iets van niks!
Eerst en vooral heb je Ndiswrapper nodig (en eventueel de GTK wrapper Ndisgtk voor een grafische installatie). Verder heb je de volgende bestanden nodig:
- netmw245.inf
- Mrvw243.sys
- MRVW245.sys
die je in je Windows (oa System32) directory kan vinden.
Je selecteert het inf bestand onder Ndisgtk en een paar seconden later kan je gewoon met KNetworkmanager of een andere tool connecteren :) WPA ondersteuning was geen probleem. Wat mij opviel was dat het bereik minder was, maar ik heb geen last van uitvallers of dergelijke dus ik ben zeer tevreden!

Heb jij ook een D-Link DWA-142 Wireless N draadloze USB 2.0-adapter?

Beste reviewer,

Inmiddels heb je wellicht een wireless N router aangeschaft. Hoe zijn de prestaties van deze netwerkkaart icm met een N-router?