Creative Zen Stone Plus met Speaker 2GB Zwart Review

PowerUp 23 juli 2008, 1.446 views

Creative Zen Stone Plus met Speaker 2GB Zwart

Pluspunten

• Veel functies
  • Klein

Minpunten

• Slechte FM-ontvangst
  • Lastig menu-knopje
  • Trage schrijfsnelheid

Geluidskwaliteit Score: 4
Een tijdje geleden vond ik het tijd worden voor een nieuwe mp3-speler. Ik zocht een speler die klein genoeg was om in de broekzak mee te nemen, een FM-radio had en geen software nodig had om muziek erop te zetten. Ik kwam uit bij de Creative Zen Stone Plus with Speaker.

Functies
De Zen Stone heeft aardig wat functies. De belangrijkste, natuurlijk, is de mp3-speler zelf. Ook is er een FM-radio, voice-recorder, equalizer en een stopwatch. Er zit ook een speaker op. Deze produceert een redelijk geluid, maar zonder bas. De speaker kan mij gestolen worden, maar deze versie had een grotere accu. Er wordt een siliconen beschermhoesje meegeverd waar een broekclip aan zit.

Beeldkwaliteit
De speler heeft een monochroom (blauwe letters/cijfers) rond schermpje. Er kan niet heel veel op weergegeven worden, maar alles wat nodig is staat er op: tijd van de track, de naam van het bestand of de id3-tag, accustatus, afspeelmodus en equalizermodus. Het beeld is goed af te lezen, alleen bij fel daglicht is het niet goed te lezen. Het contrast staat dan op 60%. Na een paar seconden springt het schermpje op de klok, nog een paar seconden later gaat het uit.

Geluidskwaliteit
De geluidskwaliteit van de Zen Stone is naar mijn mening goed. Ik ben geen audiofreak, maar de kwaliteit is voor mij goed genoeg.

Gebruiksgemak
In het dagelijks gebruik is zijn er een paar problemen. De aan-knop moet redelijk lang in worden gedrukt voordat de speler aan gaat. Je hoort dan wat geplop uit de oortjes. Wanneer je net te kort de aan-knop hebt ingedrukt en het dan nog een keer probeert zijn de plopjes erg hard en dat geeft een vervelend gevoel. Als de speler eenmaal aan is zijn er geen plopjes te horen. Het knopje om in het menu te komen zit tussen de vorige, volgende, harder en zachter in. Dit knopje is nogal klein en moet best hard ingedrukt worden voordat de speler reageert. Ik heb geen groter vingers maar je raakt al heel snel een omliggende knop omdat je zoveel "kracht" moet zetten. Dit maakt de navigatie problematisch.

Een ander probleem is de FM-radio. De ontvangst is erg slecht, de automatische zoekfunctie vindt niks. Handmatig afstemmen levert maar een paar zenders op die redelijk te ontvangen zijn. Het lijkt ook alsof de radio op moet warmen. Als je hem aanzet hoor je soms eerst alleen maar ruis, dan komt langzaam de zender opzetten. Mijn vorige speler (een Philips 2GB flashspeler) was veel beter met de ontvangst. Ik hoop dat er nog een firmware-update voor komt, maar omdat ik de radio veel gebruik is dit wel een domper.

Het overzetten van muziek naar de speler kan gewoon met de verkenner, de schrijfsnelheid is wel erg traag. Opladen moet met de usb-kabel. Er gaat dan een blauw lampje branden. Deze gaat over in de knipperstand als de accu is opgeladen.

Accuduur
De precieze accuduur van de speler weet ik niet. Een ruwe schatting is zo'n 10 uur.

Heb jij ook een Creative Zen Stone Plus met Speaker 2GB Zwart?

Leuke, naar mijn idee ondergewaarde, review. De review is erg beknopt (er zou wat meer in mogen wat betreft de specifieke (veelheid) aan functies), maar geeft wel een erg goed beeld van het apparaat. Wat ik wel jammer vind is dat je er geen foto het bijgeplaatst, want het ding ziet er erg leuk uit!

Wat de radio betreft, krijgt hij wel een goed signaal? Op mijn N95 zit bijv. ook een FM-radio, maar daar moet een plug in (bijv. van de oordopjes) voordat hij wat ontvangt. Hoe langer de draad aan de plug, hoe beter de ontvangst.

Dat de aan/uit toets lang ingedrukt moet worden is alleen maar lekker. Niets zo vervelend als dat hij per ongeluk is aangegaan en vervolgens je accu leeg blijkt te zijn als je hem wilt gebruiken.

Het geplop heeft duidelijk met een constructiefout te maken (een condensatortje doet wonderen....). Het kan natuurlijk exemplarisch zijn.... heb je daar naar geìnformeerd?
Ja, dat menuknopje is blijkbaar erg ondoordacht en voor een merk als Creative wel erg vreemd. Zo een fout zou ik niet verwachten.

Bedankt voor je review.
Zonder oorplug doet geeft hij de melding dat hij zo niks kan ontvangen. Maar met oordopjes is het dus ook niet zo best
Leuk revieuw. (en kort) maar alles staat erin.
Heb er zelf ook een. (deze heb ik gewonnen bij een of andere prijsvraag).
Ik ben op punt van de radio mee eens.
Het singaal is bar en boos.
En ben je buiten dan is het redelijk tot voldoende.
Heb deze mp3-speler volgedouwd met muziek.
En je kan ongeveer 12,5 uur doen met een opgeladen accu.
Ik vind dit zeer goed, voor zo'n kleine mp3-speler.
Enige wat ik nog zou zien zijn een paar foto's.
Korte review, maar veel meer is er over dit dingetje niet te zeggen. Alle punten worden besproken.

Langzaam overzetten van files is inderdaad niet heel prettig en fm is baggur.

Wat ik wil nog wil melden is dat het menu echt heel snel is, en ik heb eigenlijk nauwelijks problemen met het indrukken van het menu knopje. Tenzij je het over de extra opties hebt die per onderdeeltje beschikbaar zijn, dan moet je het knopje wat langer inhouden.

Plopjes hoor ik ook als ik koptelefoon erin heb en de speler wil aanzetten, maar echt hard zijn ze niet.

Enig ander nadeeltje vind ik dat je niet mappen af kunt zoeken zonder dat ze ook gespeeld worden, dus als je een leuk nummer op hebt staan en je zoekt een volgend nummer dan wordt het huidige nummer bij elke verandering van map onderbroken met het nieuwe nummer.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.