Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

MartijnGP 5 juli 2013, 865 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Uiterlijk!
  • Scherm
  • Geluid
  • HTC Blinkfeed
  • HTC Zoe

Minpunten

• Iets te groot
  • Nog steeds wat (kleinere) probleempunten in Sense
  • Dr!
  • Kans op een brak afgewerkt exemplaar
  • Onhandige button layout die erg veel gewenning vergt.

Goed, de HTC One. Ondanks dat ik me had voorgenomen om mijn nieuwe telefoon eens bij een ander merk te halen, toch weer voor een HTC gekozen. Aanvankelijk wilde ik de ervaring met verschillende merken wat verbreden, maar aangezien de concurrentie wederom van plastic was, ben ik toch weer voor HTC gegaan. De One werd geroemd vanwege zijn stevige behuizing en premium feel. Ditzelfde werd gezegd over de HTC Sensation, mijn vorige telefoon, en die is mij prima bevallen. Overigens is de Sensation niet de telefoon die ik hiervoor gebruikte, aangezien die Sensation in een regenbui het hoekje om gegaan is. Ik kom af van een HTC Desire Z. Een lomp en sloom maar oerdegelijk toestel wat meerdere valtesten overleefd heeft. Erg benieuwd hoe de HTC One mij bevalt.

Over de hardware is genoeg verteld, dat zal ik kort houden. De telefoon ziet er werkelijk fenomenaal uit. Ik heb het geluk gehad inderdaad een gapless telefoon te ontvangen waarbij alle knoppen werken en er geen kieren te bekennen vallen, helaas blijkt dit nogal eens anders te zijn. Het kale aluminium voelt werkelijk super aan. De telefoon geeft bij buigen geen milimeter mee en voelt door de dunne randen bijzonder plat aan. Zonder uitzondering is iedereen die ik ken onder de indruk van de look and feel van de HTC One. Dat zit dus echt wel goed, al was ook dat al wel bekend uit andere reviews.

Wat hardware betreft was het scherm een punt waar ik aan twijfelde. Niet vanwege de Full-HD resolutie (al had die van mij neit gehoeven, 720 is genoeg) maar vanwege de LCD techniek. Ik wil een telefoon waarop zwart ook echt zwart is zodat het eruit ziet als n geheel en het scherm op gaat in de telefoon. Enigzins tegen verwachting in, is it bij de HTC One geen enkel probleem. Zwart is cht zwart. De kleuren zijn levendig, fotoweergave is realistisch, etcetera etcetera. Dat was uit andere reviews wel gebleken. Enige nadeel vind ik dat de laagste helderheid nog steeds iets te hoog is om 's nachts prettig te kunnen gebruiken. Dat mag wat lager.

Geluid dan nog even, ook dat is al uitgebreid aan bod gekomen. Wederom geweldig voor een telefoon. Speakers aan de voorzijde klinkt z logisch, en het werkt inderdaad prima. Boomsound doet in samenwerking met de twee front speakers zijn werk goed. En dan ben ik nog iemand die labeltjes als Beats Audio liever kwijt dan rijk is. Ik moet toegeven dat het prima klinkt. n nadeel wat door sommigen misschien als voordeel gezien kan worden: de bijgeleverde oordoppen sluiten het buitengeluid t goed af. Ik vind het simpelweg niet prettig meer om ze te dragen. Als ik de bijgeleverde oordoppen in heb, hoor ik het nog niet als er iemand naast me staat te schreeuwen. Voor dagelijks gebruik sluiten ze t erg af. Ik heb ze bijvoorbeeld geprobeerd te gebruiken op mijn motor, maar ook daar dempen ze echt teveel weg. Kan natuurlijk een voordeel zijn, ik vind het net iets t.

Goed, software dan! Vooralsnog heeft geen enkele stock fabrikanten ROM het bij mij langer dan 24 uur volgehouden. Zowel Sense als Touchwiz hebben op voorgaande telefoons bij mij slechts enkele uren gedraait voordat ik het zat was, de andel rootte en een AOSP ROM installeerde. Ik was dan ook van plan dit met de HTC One te gaan doen. Immers, dat Blinkfeed slurpt alleen batterij, en dat geklooi met die camera functies is nergens voor nodig. Toch?

Ongelofelijk hoe hard ik er naast zat. Sense 5 is werkelijk een verademing. Blinkfeed, mits goed ingesteld, ziet er goed euit en pakt de onderwerpen die ik interessant vind. Ik betrapte mezelf er tijdens mijn eerste dag met 'The One' al op dat ikcontinue mijn telefoon tevoorschijn haalde en in plaats van apps door te graven, een refresh deed op Blinkfeed. Het werkt zowaar cht. Natuurlijk, het heeft tekortkomingen. Zo kun je niet zlf een bron toevoegen en is de verhouding tussen Facebook en nieuws wel eens wat zoek, maar werken doet het zeker! Het heeft in ieder geval potentie.

Nog een innovatie dan. HTC Zoe. Ik heb me ook wel eens af zitten vragen hoe mensen hun telefoon nou echt gebruiken als camera. Dit terwijl ik door de gallery op mijn oude telefoon zat te bladeren. Minstens tweederde (!) van de foto's daarop zijn onzin. Foto's van aantekeningen. Een foto van een artikel wat ik nog na wil trekken. Wazige ellende waarvan niet meer te achterhalen is wat het was. 20 dezelfde foto's die enkel verschillen in welke fototechnische fouten er zijn gemaakt. 35 wazige foto's van dat ene feest waar ik ooit was, maar waarvan ik de foto's nooit meer teruggekeken heb. Kortom: onzin, die telefooncamera's.

HTC Zoe echter slaagt er, ondanks wat hinderlijke bugs (foto's filteren werkt niet) bijzonder aardig in gebeurtenissen te groeperen. Het filmpje dat volgt is ondanks het hoge Instagram gehalte, erg leuk om te bekijken. Stukken leuker in ieder geval dan het swipen door een traditionele gallery. Ik betrapte mezelf erop dat ik 'dingen' die ik ben gaan doen, hoe triviaal kan het zijn, ben gaan fotograferen met het uiteindelijke filmpje van Zoe als doel. Immers 30 seconden (deels) bewegend beeld, gemonteerd op een muziekje zonder dat je zelf maar iets hoeft te doen, is verrassend leuk! Ik merk echt dat ik bewuster met de fotofunctie om ga.

Het is wat dat betreft wel wat moeilijk geloofwaardig over te brengen. Zeker als ik kijk naar de map met ongesorteerde foto's van allerlei onzin die zich op mijn laptop, en op de laptops van vele vrienden, bevinden. Ik hoop van harte dat HTC Zoe er wat in gaat helpen daadwerkelijk ervaringen vast te leggen en niet alleen maar crappy foto's.

Al bij al ben ik bijzonder verrast door de software. Sense 5 gaat dan ook zker blijven en is daarmee de eerste fabrikantenschil die voor mij daadwerkelijk iets toevoegt in plaats van alleen maar in de weg te zitten zoals de voorgaande Sense versies. Natuurlijk, er zijn wat brakke punten aan Sense. Zo blijft het irritante Beats logo continue in beeld staan bij het afspelen van muziek, linkt de standaard Peoples app niet fatsoenlijk aan third party apps en is de 'Power Savings' functie t nadrukkelijk en te irritant aanwezig, met de notificatie altijd aanwezig.

Desalniettemin ben ik bijzonder tevreden over de HTC One. In deze korte review heb ik me geprobeerd te richten op de software in vergelijking met eerdere Android telefoons die ik heb gebruikt. Sense 5 is een ware verademing ten opzichte van zijn voorgangers. Zaken als bouwkwaliteit, batterijverbruik, performance en dergelijken zijn mijn inzoens in andere reviews al vaak geneog aan bod gekomen. Daarom ben ik daar in mijn review niet of nauwelijks op ingegaan.

Kortom: aanrader!

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

Wat denk je van de buttonlayout? Ik zie dat je het in je minpunten hebt aangegeven maar zie het verder nergens in je review terugkomen, wat logisch is want je vertelt nadrukkelijk dat je het over je ervaringen gaat hebben en niet over de hardware :)

Maar ik wilde toch even je mening erover vragen, want ik kom van een Samsung toestel af met 3 knoppen waaronder 1 fysieke knop aan de voorkant en een power button aan de rechterkant. Hoe bevalt het op de HTC One? Heb je het gevoel dat ze de plank volledig hebben misgeslagen met maar 2 knoppen op de voorkant of is het puur gewenning?
Hmm, je hebt gelijk, zal dat later vanavond of morgen nog even wat verder toelichten :)

Inderdaad, de One heeft alleen een terug en een home knop. Het zal gewenning zijn, dat zeker, maar helemaal slim vind ik het niet. Het feit dat ik nu steeds op terug klik in plaats van Home omdat dat bij mijn vorige telefoon andersom zat is puur gewenning.

Ik vond het altijd al jammer dat Google ongeveer anderhalf jaar geleden besloten heeft de hardwarematige menuknop te schrappen. Ik vond het juist n van de voordelen van Android; een menu altijd beschikbaar via dezelfde knop. Lekker overzichtelijk en duidelijk. Echter die knop is van alle telefoons verdwenen, dus wellicht geen eerlijk minpunt. Hetzelfde vind ik overigens gelden voor de Search knop die op de eerdere Android telefoons nog wel te vinden was.

Voordelen van Android zijn multitasking en (vind ik althans) Google Now. Beide zitten nu verder weg dan noodzakelijk. Natuurlijk is even dubbeltappen op Home voor multitasking niet zo moeilijk, maar ik vind een dedicated knop daarvoor prettiger. Immers het is een functie die overal hetzelfde is en het vormt een integraal onderdeel van Android. Ik vind dan ook, dat die knop fysiek aanwezig dient te zijn.

Google Now ligt wellicht wat lastiger, het is immers 'maar' een app. Eventueel zou een gesture oplossing voor zoiets op zijn plaats zijn denk ik. Bijvoorbeeld het naar boven swipen vanaf het HTC logo.

Desalniettemin, alle functies (behalve een uniforme search dan) zijn gewoon beschikbaar. Even wennen dus, al vind ik de periode van gewenning erg irritant. Bij vorige telefoons was ik binnen een paar uur volledig om, met de One erger ik me na een week nog steeds wel een aan de button layout.

Daar staat overigens tegenover dat het ook een design kant heeft. Had het HTC logo daar niet gestaan had het bovenaan het scherm gestaan, en dat had er niet uit gezien. Net als twee knoppen aan beide kanten van het logo.
Goede review! Specs zijn al lang en breed aan bod gekomen overal, dus een echte gebruikerservaring lezen is dan erg prettig.