D-Link DIR-615 Review

All Bogs 3 juli 2013, laatste update op 7 november 2014, 536 views

D-Link DIR-615

Goed product voor wat het kost. Het signaal is prima stabiel, de klantenservice vanuit D-Link was uitstekend, en de behuizing is shampoofles-proof ;-)

Pluspunten

• Uitstekende klantenservice
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Goede stabiliteit signaal

Minpunten

• Snelheid is niet optimaal
  • Klein mankementje in de firmware

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 3
Zo'n tien maanden geleden bevond ondergetekende zich in de situatie waar hij met een medestudent in Zweden een kamer moest delen welke slechts één internetaansluiting in de muur had zitten. Dit probleem werd de volgende dag direct opgelost door de eerste router te kopen die we in de winkel zagen staan. Deze dus. In het doosje vonden we naast de router een adapter met een kabeltje van zo'n anderhalve meter, een ethernetkabel van zo'n anderhalve meter, een installatie-cd, een garantiepapier en één of ander plastieken mormel waarvan ik de functionaliteit nog niet heb weten te doorgronden maar wat lijkt op een houdertje. Kosten bedroegen vier tientjes.

De vorige router waar ik mee gewerkt heb, een oeroud model van Sitecom zonder WiFi, bood afgezien van een cryptische wizard nauwelijks houvast tijdens de installatie. Hiermee vergeleken was het configureren van deze router kinderspel, wat een goede eerste indruk was. De webinterface is duidelijk gestructureerd en biedt voldoende uitleg en functionaliteit, waardoor een huis-tuin-en-keuken gebruiker zoals ik nooit op iets mis zal pakken.

Wat de betrouwbaarheid van het apparaat betreft ben ik dik tevreden. Over de periode van tien maanden waarin het apparaat ongeveer 24 uur per dag aan heeft gestaan en flink heeft moeten werken, heeft het slechts één maal een vreemde kuur gehad, welke door het uit- en inpluggen van de stroom direct opgelost was. Het draadloos bereik van het ding is prima, en lijkt niet onder te doen voor de andere budget-routers in dit studentencomplex.

Wat de software betreft kan ik me niet vinden in het probleem van een andere Tweaker, welke problemen leek te hebben met de DNS-cache. Wellicht is dit probleem opgelost in de nieuwere firmware die op mijn apparaat staat. Wel leek mijn exemplaar moeite te hebben met het feit dat de notebook en de smartphone van mijn vriendin dezelfde apparaatnaam hadden, gezien het notebook soms klaagde over een IP-conflict en de smartphone soms simpelweg weigerde een verbinding te maken met de router. Het aanpassen van één van de apparaatnamen loste dit probleem direct op. Uiteraard wel vervelend voor de digibeet die de oorzaak van dit probleem niet zelf kan achterhalen.

De prestaties van het apparaat zijn acceptabel, al valt de snelheid een beetje tegen. Wanneer ik mijn notebook hier direct aan de muur hang trek ik er zo'n 100 MBit uit, waar de router met een kabeltje op 70 MBit blijft steken, en zonder draadje slechts 42 MBit haalt. Het signaal toont echter geen vreemde pieken en dalen, waardoor de snelheid prima vastgehouden wordt. Goed genoeg voor de gemiddelde gebruiker, maar een frequent downloader zoekt beter zijn heil bij een ander apparaat.

Ondersteuning vanuit D-Link is uitstekend. Toen het apparaat na tien maanden plotseling en zonder aanwijsbare reden de geest gaf, was het even schrikken, gezien ik inmiddels terug ben in de lage landen en even op en neer vliegen naar de Zweedse keten waar het product gekocht is niet echt tot de mogelijkheden behoort. De Spaanse mevrouw die de Nederlandse helpdesk bemande kende mij echter direct een RMA toe, ondanks het feit dat mijn bewijs van aankoop waarschijnlijk in Zweden is achtergebleven. Binnen een week stond er een nieuwe router op het bureau, welke zelfs de meest recente firmware voorgeïnstalleerd had. Klasse! Hopelijk blijft het echter wel bij één defect.

2014-11-07
Het RMA-model werkt inmiddels anderhalf jaar zonder morren. Recent ook een shampoofles op het apparaat laten sodemieteren, maar het gaf geen krimp. Plusje voor de bouwkwaliteit ;-)

Heb jij ook een D-Link DIR-615?

Hey All Bogs,

Mag ik vragen wanneer je de router geRMAd hebt - en welke versie je er voor terug gekregen hebt?
Ik zoek zelf een 6-tal routers om om te bouwen tot accespoint met DD-WRT erop. Dat kan bij een aantal van deze versies, maar niet met allemaal (de H1 bijv.).
Dus ik ben benieuwd - als je hem recent hebt omgeruild - welke versie je dan krijgt.
De RMA heeft een paar weken terug plaatsgevonden, en men stuurde een H2 terug.

Overigens lijkt DD-WRT inmiddels ook de H1 te ondersteunen; volgens hun router database is deze versie supported.
Thanks voor de info!
In de DB van DD-WRT wordt idd alleen nog maar 1tje uitgesloten. Alleen schijnt het niet overal even lekker te draaien.. Ik bestel wel n batch - en dan even afwachten wat het wordt ;)

Helaas kan geen van de 3 webwinkels die ik heb benaderd aangeven wat voor versie ze hebben :|