Logitech Harmony Ultimate Review

Carloz 2 juli 2013, laatste update op 20 juni 2014, 3.158 views

Logitech Harmony Ultimate

Pluspunten

• gebruiksvriendelijk
  • zeer breed inzetbaar
  • activiteiten zeer flexibel te configureren
  • nooit meer nadenken welke apparaten aan of uit te zetten op welke kanalen ingeschakeld moeten worden. (Zelf schoonmoeder krijgt tv nu goed aan en uit)

Minpunten

• Één heel groot nadeel is de prijs. Ik kan niemand uitleggen waarom ik hiervoor ¤280,- heb betaald.
  • Apparaat updaten omslachtig met USB kabel en kan lang duren
  • Webinterface voor wijzigingen traag
  • De ultimate AB wil nog wel eens vastlopen

Configuratie Score: 3
Zeer veelzijdige universele afstandsbediening, waarvan voor mij de absolute meerwaarde zit in de mogelijkheid voor het bedienen van bluetooth apparaten (PS3 & Wii), dit werkt uitstekend!

Verder maakt de koppeling via Wifi het mogelijk om (los van initiële configuratie) de hub te configureren zonder een kabel te gebruiken, waardoor een configuratie wijziging zonder al te veel werk te doen is. Via de Macbook Air vind ik het gebruik van Silverlight voor de configuratie software erg storend langzaam werken.

De afstandsbediening maakt gebruik van RF signaal voor de communicatie met de hub, maar kan ook zelf een IR signaal uitzenden. Hierdoor is er geen vrij zicht nodig is om een apparaat te bedienen, aangezien ook de hub met bijbehorende blasters ook een IR signaal uitzenden. Het is wel mogelijk om ervoor te kiezen dat niet de hub of ir-blasters een IR signaal uitzenden maar enkel de AB, dit kan handig zijn in situaties waarbij je bewust kiest om pas een reactie van het te bedienen apparaat krijgt, wanneer je hier op richt..
Dit is allemaal vrij flexibel configureerbaar, waardoor er aan veel specifieke wensen voldaan kan worden.

De afstandbediening is tot slot vrij degelijk en het scherm reageert sneller (goed genoeg) dan ik op basis van filmpjes op internet gezien had.

De adviesprijs van dit product kan ik op geen enkele wijze voldoende onderbouwen. Hij is veel te duur en is het wat mij betreft niet waard om voor te sparen. Als je het geld in je zak brand, en je gunt jezelf een cadeau dan zou ik er voor gaan! ;-) (gelukkig werkte mijn vrouw niet tegen, aangezien onze Humax AB het had begeven )

Edit:
Ik heb de algemene beoordeling van Uitstekend naar Goed aangepast.
Dit heeft met name te maken met de wijze waarop de software updates gedaan moet worden (met USB kabel). Er komen regelmatig updates, welke min of meer verplicht zijn als je activiteiten wilt wijzigen. Elke keer de boel weer updaten met een USB kabel is omslachtig en duurt vrij lang. Daarnaast wil de AB nog wel eens vastlopen.
Configuratie van Goed naar Matig aangepast. Voor een Tweaker allemaal prima te begrijpen, maar voor ieder ander vrij complex.

Heb jij ook een Logitech Harmony Ultimate?

"Één heel groot nadeel is de prijs. Ik kan niemand uitleggen waarom ik hiervoor ¤280,- heb betaald."

Jou redden is waarschijnlijk heel simple. Namelijk; omdat het kan.
Ik gebruik momenteel de 1100 en ben er simpelweg een beetje op uit gekeken. Design is ook wat gedateerd imo en ga dus 'ook omdat het kan' de ultimate aanschaffen. Ziet er allemaal net iets strakker en doordachter uit. Daarnaast is RF en IR voor mij de uitkomst.

Mooie review!
Al mijn apparaten zitten verstopt achter een muur (behalve mijn tv natuurlijk :P ).
Als ik het dus goed begrijp, kan ik alles via RF door de hub laten besturen, maar wel de AB zelf IR laten uitsturen om mijn tv aan/uit te zetten?
Dat zou wel super zijn, het zou wat idioot zijn om een ir-blaster op mijn tv te moeten plakken :)

[edit]

Zo werkt het dus inderdaad blijkbaar

Denk dat ik ook maar eens een goeie uitleg moet gaan zoeken om deze aan te schaffen! 8)

[Reactie gewijzigd door Fire69 op 20 augustus 2013 22:37]

Ik heb zelf twee Harmony 895's, ook met RF extender (dat was de belangrijkste reden voor mij om deze te kopen. Heb de meeste apparatuur in een kast staan. Het concept is top, de configuratie af en toe zeer moeizaam (met name Philips apparatuur, waar een echte aan/uit functie nogal eens lijkt te ontbreken). Wat mij het meeste stoort is de beperkte duurzaamheid van met name de fysieke knoppen. Deze reageren na verloop van tijd gewoon steeds slechter. Ik ben dus onderhand ook toe aan een opvolger. De Harmony 900 lijkt kwalitatief al beter, de Ultimate is dat ook, hoop ik.

Een andere beperking vond ik de macro's (ofwel een aantal acties achter elkaar definiëren). Deze is beperkt tot vijf stappen bij de 895. Hoop dat ze dat hier uitgebreid hebben.

Als de prijs bij Amazon onder de ¤ 200 duikt bestel ik hem.

[Reactie gewijzigd door Bryne op 6 januari 2014 10:29]

Is het zo dat de IR Blaster die je op de hub aansluit voor alle apparatuur moet staan? Bij mij staat de apparatuur op 2 planken maar ik twijfel eraan of de signalen van de blaster de devices wel bereiken op het moment dat deze er niet recht voor staat.

Dit zou de keus bepalen om wel of niet voor een hub te gaan.
De blasters hoeven niet voor ieder apparaat afzonderlijk neergezet te worden. De hub zelf + twee blasters maakt dat je drie IR zenders hebt.. De blasters hebben zeer breed bereik.. Dat is voor jou meer dan genoeg als ik dat zo begrijp..

Verder voor jouw beeld.. Ik heb ook een kastje met twee planken met elk een deurtje ervoor..
Op 1 plank staat de de hub náást de apparatuur dus geen rechtstreekse zicht verbinding.. Op de ander plank een blaster en een blaster boven op tvkast..
Nooit een probleem!

En ohja.. In de afstandsbediening zit ook nog een 'ouderwetse' ir zender, wat de blaster op de kast eigenlijk overbodig maakt. Maar ik wilde niet te hoeven richten op mijn apparatuur..

[Reactie gewijzigd door Carloz op 5 juni 2014 23:43]

top! bedankt voor de snelle reactie. Hoor dit liever van een gebruiker dan van een verkoper :)

Op dit moment pakt mijn decoder niet altijd goed de ir signalen op.. dit zal met de blaster een stuk beter gaan verwacht ik. En aangezien mijn oude logitech harmony one (welke ik ook erg fijn vond) defect is zal dit een mooie opvolger worden.
Is het mogelijk om meerdere Logitech Harmony Ultimate's te gebruiken in een huis? Wij hebben 2 tv's met dezelfde decoders van Telfort en het lijkt me dat dit een probleem zou kunnen geven.
@ Daveys: Dat is mogelijk, je kan meerdere afstandsbedieningen koppelen aan 1 hub en/of meerdere hubs aan 1 afstandsbediening.

Staan de decoders in verschillende ruimtes:
Met een extra Hub kan je de andere ruimte bedienen met dezelfde afstandsbediening. Je moet alleen switchen van Hub op je RC of smartphone/apparaat.

Staan de decoders in dezelfde ruimte maar gescheiden (bv in een kast) van elkaar:
Je kan zeggen op welke uitgang van de hub het signaal uitgezonden dient te worden.
De uitgangen zijn: hub, blaster 1, blaster 2. Dus in principe zou je 3 dezelfde decoders afzonderlijk aan kunnen sturen met 1hub. Zolang de apparaten alleen maar de juiste IR-blaster 'ziet'.

[Reactie gewijzigd door Arnoud2000 op 6 januari 2015 15:54]