Microsoft Windows Vista Ultimate Review

ikbenmelle 22 juli 2008, laatste update op 22 juli 2008, 3.381 views

Microsoft Windows Vista Ultimate

Pluspunten

• Algemeen:
  • 1. Prestaties.
  • 2. Nieuwe functionaliteit.
  • 3. Sidebar (soms) handig.
  • 4. Driver automatisch upgedated en geinstalleerd als je een nieuwe device aansluit mits je verbonden bent met het internet.

Minpunten

• Algemeen:
  • 1. GebruikersvriendelijkheidConfiguratiescherm etc. alles is veranderd.
  • 2. Vista Ultimate is onzin voor de huis en tuin gebruiker. Extra's vallen tegen.
  • 3. Stabiliteit: Heel soms gekke dingen, zoals BSOD's!
  • 4. Van compatibility mode's moet je niet te veel verwachten, dat is net zoals bij Windows XP.
  • Personelijk:
  • 1. Vista Aero theme, Vista Basic theme is mooier.
  • 2. GTA San Andreas en andere oudere programma's zorgen voor instabiliteit bij mij en niet bij anderen. Het zal allicht aan mijn pc hardware configuratie liggen.

Gebruiksvriendelijkheid Score: 3
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 3
Windows Vista Ultimate x64 Engels

## I. Inleiding
Op een dag werd mijn Intel Pentium IV 3Ghz met 3Gb DDR333 te traag. Photoshop CS3 etc. was niet zo reactief als bij iemand anders en een spelletje dat ik zo nu en dan speel wilde ook niet echt lekker meer lopen. Met andere woorden: het werd tijd voor een nieuwe pc. :)

Zie hierboven de specificaties van die pc. Het geheugen kon ik niet vinden, dus heb ik maar een random merk gekozen wat dezelfde specificaties heeft. Niets van mijn pc is ooit overgeclockt geweest etc. Misschien dat ik dat later nog ga doen, ik zie nu de noodzaak er niet van in.

Updates:
20 Juli 2:22 - updatereeks 1
22 Juli 10:29 - updatereeks 2: "## 5. Stabiliteit" kopje toegevoegd, voordelen & nadelen beter op een rij gezet, "## 2. Systeemeisen" upgedated, plaatje erbij gezet, spelling en stijl verbeterd.

############# Inhoudsopgave
De volgende punten ga ik behandelen:
## 1. Prijs
## 9. Installatiegemak
## 10. Ondersteuning door fabrikanten
## 11. Conclusie

## 1. Prijs - Slecht
Om maar meteen met de deur binnen te vallen; Vista is zeer prijzig. Ik heb er een flinke som voor neergeteld. Opzich vind ik dat niet zo erg, je krijgt veel nieuwe functionaliteit. Wel vind ik het erg als ik hoor dat Microsoft een gigantische winst maakt terwijl mijn portemonnee leeg is.

Wat we natuurlijk ook moeten meeberekenen is dat als je Vista wil gaan draaien, dat je dan ook een zwaardere PC nodig hebt dan bij Windows XP.

## 2. Systeemeisen - goed
Zie de systeemeisenpagina van Vista op microsoft.com.

Home Basic:
  • 1 GHz 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor
  • 512 MB of system memory
  • 20 GB hard drive with at least 15 GB of available space
  • Support for DirectX 9 graphics and 32 MB of graphics memory
  • DVD-ROM drive
  • Audio Outputv
  • Internet access (fees may apply)
Home Premium / Business / Ultimate
  • 1 GHz 32-bit (x86) or 64-bit (x64) processor
  • 1 GB of system memory
  • 40 GB hard drive with at least 15 GB of available space
  • Support for DirectX 9 graphics with:
  • WDDM Driver
  • 128 MB of graphics memory (minimum)
  • Pixel Shader 2.0 in hardware
  • 32 bits per pixel
  • DVD-ROM drive
  • Audio Output
  • Internet access (fees may apply)
De systeemeisen die hierboven staan zijn echt onzinnig. Met Vista heb je minimaal 2Gb ram nodig om een beetje lekker te kunnen werken, dat weten we allemaal. Toch merk je als je dat hebt dat het me eigenlijk heel erg mee valt. Minimaal 2Gb ram, en een dual core processor is aanbevolen. Aangezien dit tegenwoordig met vrijwel elk systeem meekomt is dit geen probleem. Vooral meer ram is belangrijk om Vista een beetje op snelheid te houden. Ik houd het hier vrij kort omdat ik dit gedeelte ook bespreek bij punt 3. Prestaties.

## 3. Prestaties - goed
Ik heb eerst de oem versie van Windows Home Premium x86 erbij gekregen toen ik mijn pc in de winkel heb gekocht. Ondanks het feit dat er op die installatie "veel meuk" stond, voelde het goed aan. De computer startte binnen een minuut op (54sec. om precies te zijn). Ook startte programma's als Opera met 40 tabs open binnen 3 sec. op! Ideaal.

Toch wilde ik eigenlijk een schone installatie Windows XP Home x86. Ik had verwacht dat Windows XP snel zou lopen. Dit viel vies tegen. Het enige wat me meeviel was dat XP veel minder ram vol zet. Bij Windows Vista ging het om 1,5Gb ram vol bij de start (dit heeft ook te maken met nieuwe functionaliteit, prefetcher genaamd ~[dank aan bozotheclown]) en bij Windows XP slechts om 434Mb vol. Uiteraard had ik dan AVG, OpenOffice etc. allemaal geinstalleerd staan. Zie het plaatje hieronder waarin je de taskmanager (taakvenster) ziet. Ik zit nu het review in Opera (27tabs open) te schrijven, met foobar2000 muziek te luisteren en ik zit al op 2,5Gb ram!

Windows XP viel me tegen en ik wilde eigenlijk weer terug; de prestatiewinst was echt minimaal. Gelukkig had iemand die ik kende een Vista Ultimate x64 thuis liggen die mocht ik installeren. Zo gezegd, zo gedaan. Nu viel me ook pas op dat Vista op sommige gebieden zelfs sneller is dan Windows XP.

Op een soortgelijke pc van mijn broer (Intel e6600, Nvidia 8600, 4Gb DDR2 800mhz) ondervond ik ook dat Vista soms zelfs sneller is dan Windows XP. Voor een beetje PC draait Vista even snel of sneller dan Windows XP. Waarschijnlijk komt dit door pre Daardoor zijn de prestaties goed.

Mijn Vista Score (5.5) staat beneden in een screenshot.

## 4. Benchmark 3DMark06' - voldoende
Helaas heb ik op Windows XP Home x86 3DMark06' niet gedraaid. Wel heb ik het programma in Vista Ultimate x64 gedraaid. Ik kwam op 9.546 punten. Meer dan genoeg voor mij, maar toch net niet over de grens van 10.000 punten heen.

Het is natuurlijk niet een super score, maar voldoende voor iedereen die zo nu en dan een game speelt.

## updatereeks 2

## 5. Stabiliteit - voldoende
@ SSH - Uiteraard hoort dit, Stabiliteit, er ook bij. Ik zal eerlijk zijn, ik was het helemaal vergeten.

Windows XP was de eerste OS die echt was bedoeld voor grootschalig gebruik. Veel mensen die tegenwoordig een pc bezitten hebben voor het eerst kennis gemaakt met een eigen pc die Widnows XP draaide. Waarom? Pas deze OS was vrijiwel BSOD (Blue Screen Of Death, zie Wikipedia voor meer info) vrij. Nu met Windows Vista hoor je toch weer reacties over allerlei programma's die vastlopers of zelfs BSODs.

Om dit soort dingen te voorkomen heeft ook Windows Vista ook de optie dat je een programma in een compatibility mode kunt laten draaien. Zo heb je bijvoorbeeld het Windows XP SP (Service Pack 2) mode waarin je programma's kunt laten draaien. Soms zorgt dat ervoor dat een ouder programma ineens wel werkt, maar zet niet je kaarten erop in.

Bij mijzelf... Sommige programma's werken niet en zorgen er zelfs voor dat Vista vastloopt. Vaak blijft het echter wel bij een error achtig venster dat aangeeft dat het programma is gestopt met werken. Dan krijg je de optie: laat het doorgaan of sluit het af. Zo vind ik GTA San Andreas een leuk spel en het veroorzaakte BSOD's! Hierna wilde mijn Vista niet meer booten en moest ik met de Ubuntu 8.04 Live CD Vista redden. Gelukkig heb ik Vista daarna weer aan de praat gekregen. Toch houd ik mijn hart sindsdien vast bij alles wat ik installeer. Ik heb overigens tot op de dag van vandaag geen idee hoe het komt, op de pc van mijn broer werkt het namelijk vlekkeloos! Dit probleem heeft zich namelijk twee keer voorgedaan met GTA San Andreas bij mij. Het zal dus wel aan mijn hardware of iets dergelijks liggen.

@Corteztm3 - Natuurlijk heb ik GTA San Andreas in het compatibility mode van Windows XP SP2 aangezet de twede keer. Helaas mocht dit ook niet baten.

## 6. Functionaliteit - voldoende
Als je het mij vraagt is er heel weinig functionaliteit bij gekomen vergeleken met Windows XP op het eerste gezicht. Toch zijn er onder de moterkap een aantal nieuwe handige opties.

Zo is er bijvoorbeeld een optie bij de muisinstellingen waardoor de muis automatisch in een error venster bij de knop OK staat zodat je er in een keer op kunt klikken zonder dat je je muis er eerst naartoe moet verplaatsen.

Ook kan de sidebar zeer functioneel zijn mits je de tijd neemt om de leuke gadgets te vinden. Zo heb ik een Nederland FM gadget gevonden waarmee je alle radiozenders kunt beluisteren. Je zet het zo aan en daardoor is de instap lager en luister je vaker Radio 2 of 1. Dit is heel handig.

Ook heb ik voor het eerst kennisgemaakt met x64 functionaliteit. Zo gebruik ik allerlei systeemintesieve programma's nu met x64 en die werken een stuk sneller!

Wat er wel voor zorgt dat de functionaliteit van Vista naar beneden gaat is door het grafische thema Vista Aero. Continue ben je afgeleid door het grafische spectakel. De eerste drie dagen is het mooi, maar daarna wordt je er echt helemaal moe van.

Ook merk je dat als je bijvoorbeeld met Quicktime werkt dat het theme terugschakeld naar Vista Basic. Bij Safari 3.1 voor Windows gebeurd dat niet. Ik geen idee waarom dat gebeurd, maar ik vind het wel hinderlijk.

Toch had ik meer van dit soort nieuwe "dingetjes" verwacht en voor de rest is het gewoon goed waarom ik het een voldoende geef.

#updatereeks 1
Graviton12 meldde dat het evt. door een combinatie van programma's komt die open staan. Dat kan ik bevestigen: als ik bijvoorbeeld WAMP server 2.0 aan had staan gingen alle spellen (Sim City 4 Rush Hour, True Crime New York) na 15 min. crashen. Dit verschijnsel deed zich echter alleen voor bij Windows XP games.

## 7. Vista Ultimate Functionaliteit - slecht
Komt nog.

## 8. Gebruiksvriendelijkheid - voldoende
Heel veel dingen zoals bijvoorbeeld het configuratiescherm zijn compleet anders. Je moet er weer aan wennen. Heel jammer, ik vond de volgorde in Windows XP al goed. Ook merk je dat de Microsoft jongens het nodig vonden om ALLES onder een ander venstertje onder te brengen.

Ik vind het standaard Vista Aero theme heel druk dus wilde ik het theme Vista Basic theme. Helaas heb ik echt heel lang moeten zoeken voordat ik vond hoe ik het moest veranderen. Klinkt gek, maar er zijn TWEE menu's waarin je het theme kunt selecteren! Helaas zijn er zo nog wel meer dingen die veranderd zijn waarvan ik denk: "Waarom?"...

Wat wel heel gebruikersvriendelijk is dat alle drivers etc. voor de geluidkaart, WLANkaart, videokaart, chipset (? nog nooit gedaan), beeldscherm, etc. vrijwel allemaal via de automatische update kunnen worden binnengehaalt. Dat is echt ideaal en maakt de installatie een stuk prettiger om te doen.

Hoewel het vervelend is dat sommige dingen zijn veranderd, is het ook weer een proces van gewenning. Veel veranderingen zijn ook wel prettig of logischer en dus gebruiksvriendelijker. Dus voor mij een voldoende.

## 9. Installatiegemak - goed
De installatie van Vista geeft je meteen al een heel luxe gevoel. Toch vind ik de installatie van Ubuntu voor mijzelf veel fijner, makkelijker en duidelijker omdat je dan opties hebt om bijvoorbeeld de patities goed te formateren of te vergroten.

Hoe dan ook, de installatie gaat snel nadat je een aantal vragen hebt beantwoord. Dan begint de pc rustig met installeren waar hij bij mij een half uur over doet. Ook bij de e6600 van mijn broer deed hij er zo lang over. Alleen in VMWare lijkt het nog sneller te gaan: 20 minuten! Zal wel komen doordat ik daar gebruik heb gemaakt van een image.

Als Vista eenmaal klaar is met de installatie vraagt het om een aantal gegevens zoals de naam, het wachtwoord etc. Ik raad je aan het wachtwoord achterwege te laten! Dan start Vista meteen het bureaublad op en hoef je niet die tussenstap te doen.

Daarna gaat Vista bepalen wat de beste instellingen zijn voor en restart het. Nadat hij de WLANkaart gevonden heeft en verbinding heeft gemaakt gaat hij allerlei updates en drivers binnenhalen.

Dit zorgt ervoor dat de installatie zeer vlot verloopt en heb je binnen 2 uur alle programma's voor office, een game en nog wat andere "meuk" erop staan. Voor mij nog een goedje.

## 10. Ondersteuning door fabrikanten - goed
Ik hoorde zoveel mensen klagen over hardware die helemaal niet blijkt te werken met Vista etc. Nou daar heb ik geen last van gehad. De printer (HP Laserjet 1300) en beeldscherm (Samsung SyncMaster 206BW) werden prima herkent en geinstalleerd. Ook blijken alle functietoetsen op mijn toetsenbord (Logitech YB-49) te werken. Ook geen klagen over.

Daar heb ik dus geen klagen over, voor mij nog een goedje!

## 11. Conclusie - voldoende
Ondankt al deze faktoren en zelfs een niet opstartende Vista krijgt Vista van mij een voldoende. Het is een echte aanrader om voor Vista te gaan als je een beetje een redelijke pc hebt! ;)

P.S.: Over Windows Ultimate in het speciaal zal ik nog wel meer gaan vertellen.

Heb jij ook een Microsoft Windows Vista Ultimate?

wat feedback over punt 3 en dan met name dit:
Bij Windows Vista ging het om 1,5Gb ram vol bij de start en bij Windows XP slechts om 434Mb.
Vista heeft een prefetcher draaien die al je beschikbare geheugen gebruikt als cache. Vanaf het moment dat je pc opgestart is vult Vista je ram meteen met zoveel als mogelijk spul dat je het meest gebruikt waardoor applicaties sneller op kunnen starten.
Dat geheugen is dus niet vol, Vista ruimt het op zodra het nodig is voor wat anders.

Mijn eigen puntjes over Vista zijn:

+Ikzelf ben erg tevreden over Vista en dan met name omdat ik helemaal geen blue screens meer gehad heb sinds ik Vista draai en omdat het in multitasking situaties merkbaar sneller is dan XP. Ik draai Ultimate x64 en ben erg tevreden over de geboden backup functionalitiet. Verder is Ultimate idd onzin.

-Waar ik minder tevreden over ben is dat je nog steeds moet rebooten voor driver updates en voor een flink percentage van de patches.

[Reactie gewijzigd door bozotheclown op 20 juli 2008 12:55]

of Ultimate onzin is, hangt nogal af van welke eisen je stelt; ik kan bijvoorbeeld niet zonder, omdat ik perse MCE (dus dat is Home Prem of Ultimate) en Remote Desktop (Business en Ultimate) wil gebruiken.
Overigens, die prijs vind ik best meevallen. Als je een nieuwe PC koopt is het iets van 150 euro voor Ultimate OEM.

[Reactie gewijzigd door .Johnny op 22 juli 2008 12:24]

Draai Vista met meer dan genoeg systeem hardware, tot nu toe al 1 keer een onherstelbare opstart gehad en dat op 2 maanden sinds aankoop met herinstallatie tot gevolg.
Soms een crash met bepaalde games maar lijkt me meer de games zelf te zijn of combinatie van.
Ben ook al behoorlijk wat incompatibiliteit tegengekomen met zowel software als games.
Bv Colin McRae, Peerguardian en zelfs software die zogenaamd Vista compatible is.
Nog geen BSOD gehad gelukkig want daar houd ik niet van :p

Inderdaad, rebooten bij updates is irritant en zeker omdat zowel ervoor als erna hij tijd nodig heeft.

Voor de rest valt Vista goed mee, vooral dan qua uitzicht maar tot nu toe draaide ik Win2000 uitzicht.
Vista Aero theme is natuurlijk persoonlijk. Ik vind het mooier, maar jij vind het kennelijk minder.

1,5Gb bij het opstarten vind ik best knap, ik haal net de 500MB bij een boot.

BSOD's heb ik nog nooit last van gehad zonder dat ik wist dat ik ze zelf zou kunnen veroorzaken (Overclocken vooral ;) )
@bozotheclown,
Bedankt over dat Prefetcher, ik had er ooit al eens van gehoord, nu weet ik het weer. Ik heb het even in het review verwerkt.

@omgwtfbbq,
Ik maak sites voor mensen etc. en ik wil me dus goed kunnen concentreren. Bij het Aero Theme word ik constant afgeleid door effecten. Daar word ik een beetje moe van.
Voor GTA SA kun je altijd het in compatibility mode laten draaien. Ik had eerst ook problemen met een spel voor Vista maar toen ik het in compatibility mode XP SP2 liet lopen had ik geen problemen meer.
Een Windows review zonder op de stabiliteit in te gaan? Van alle mensen die ik ken en Vista draaien zijn er regelmatig problemen. Niet zozeer met de kernel, maar wel met onderdelen en programma's. Na 95/98/Me was ik zo blij met XP en Vista doet mij weer denken aan die oude slechte tijd.
Verder zou ik ook iets meer willen lezen over waarom je de systeemeisen als goed bestempelt, terwijl de eisen door MS zelf blijkbaar onvoldoende zijn. Zo kan je natuurlijk altijd een systeem als goed bestempelen, "als je er maar 100 GB in doet", bij wijze van spreken. Verder zou ik ook graag weten of er veel resources worden opgeslurpt, alvorens ik aan de slag kan met software als photo-editing.

Verder erg leuk dit soort reviews te zien, goed van opzet ook.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 22 juli 2008 11:18]

@Corteztm3 en SSH,
Jullie kritiek is in het review opgenomen, bedankt voor de reacties.
Mooie review opzich. :)
Wat betreft theme ben ik na een tijdje Aero en die andere toch maar weer terug gekomen bij windows classic die ik helemaal mijn eigen kleurtjes kan geven. Ik blijf het perfect vind dat MS toch steeds weer die classic werkomgeving er in houd.

Het contrast tussen Aero en bijvoorbeeld een redelijk witte webpagina vind ik vooral in het donker een vervelende ervaring.
Het switchen vanaf een redelijk donkere achtergrond naar een lichte website geeft me dan een "por in de ogen".
GTA SA werkt bij prima onder Vista :)

en heb een veel ouder systeem dan jou :X mss patch van Rockstar installeren?