Intel Celeron G1610 Boxed Review
1. INLEIDING Omdat er weinig tot geen reviews te vinden zijn van de G1610 en de G1610T en omdat ik nieuwsgierig was naar de meerwaarde van de G1610T ten opzichte van de G1610, heb ik beide processors aangeschaft en vergeleken met elkaar. Beide processors zijn bijna identiek. Naast de prijs zijn de kloksnelheid en het TDP zo goed als de enige verschillen. 2. ALGEMENE PRESTATIES Over de prestaties van de G1610 kan ik kort zijn. Het is prijs-kwaliteit een van de beste processors die er te vinden is. Voor nog geen 40 euro heb je een uitstekende cpu die alle normale toepassingen zonder problemen aankan. Voor het dubbele van de prijs vind je geen enkele processor die ook...
Pluspunten
prijs/kwaliteit een van de beste processors op de markt zeer laag energieverbruik, zeer energie-efficiënt minimale warmteontwikkeling goedkoop
Minpunten
niet geschikt voor zwaar computerwerk TDP zegt niets over de processor
Eindoordeel

1. INLEIDING
Omdat er weinig tot geen reviews te vinden zijn van de G1610 en de G1610T en omdat ik nieuwsgierig was naar de meerwaarde van de G1610T ten opzichte van de G1610, heb ik beide processors aangeschaft en vergeleken met elkaar. Beide processors zijn bijna identiek. Naast de prijs zijn de kloksnelheid en het TDP zo goed als de enige verschillen.

2. ALGEMENE PRESTATIES
Over de prestaties van de G1610 kan ik kort zijn. Het is prijs-kwaliteit een van de beste processors die er te vinden is. Voor nog geen 40 euro heb je een uitstekende cpu die alle normale toepassingen zonder problemen aankan. Voor het dubbele van de prijs vind je geen enkele processor die ook dubbel zo goed zal presteren. De 0,3 GHz lager geklokte G1610T zal dus iets minder snel zijn dan de G1610.
Voor uitgebreide info over de prestaties van G1610 verwijs ik je graag naar de gebruikersreview van Cygnitr0n.
3. TESTVERANTWOORDING
Naast deze processors heb je ook een geschikt moederbord nodig. Overklokken is niet aan de orde, dus heb je geen dure Z77-chipset nodig, maar volstaat een B75-chipset, zolang het bios de juiste instellingen heeft om te kunnen tweaken. Volgens het “Grote zuinige server topic” is het Asrock B75M-ITX moederbord prijs/kwaliteit daarvoor een uitstekende keuze.
De volledige testopstelling is als volgt:

- Processor: Intel Celeron G1610 & Intel Celeron G1610T
- Koeler: Noctua NH-L9i
- Moederbord: Asrock B75M-ITX
- Geheugen: Crucial Ballistix Sport BLS2C4G3D1609ES2LX0CEU
- Opslag: Samsung 830 Series 128 GB
- Voeding: Mini-box PicoPSU 150-XT + Be quiet! Notebook Power BM002
- OS: Microsoft Windows 7 Professional 64 bit SP1 OEM
Omdat het nagenoeg niet mogelijk is om het werkelijk energieverbruik van de processor te achterhalen, werd het energieverbruik van het volledige systeem gemeten. Naast de processor is het moederbord de grootste verbruiker. De Intel B75-chipset heeft een TDP van 6,7 Watt. Hoeveel deze chipset daadwerkelijk verbruikt is nattevingerwerk. Daarnaast zullen nog een aantal moederbordcontrollers, de ramgeheugens (2x 1,35V), de SSD, de cpu-fan en de aangesloten USB-muis en -toetsenbord elk een paar Watt verbruiken. Het maximaal verbruik van alle deze componenten, exclusief de processor, schat ik op ongeveer 10-15 Watt. Daarnaast heeft de PicoPSU + adapter een efficiëntie van samen 85-90%.
Met OCCT kon ik ook de warmteontwikkeling van de processors achterhalen, waarbij ik telkens wachtte tot de temperatuur stabiel bleef. Vergeet niet dat de temperatuur sterk afhankelijk is van de omgevingstemperatuur. Een processor die 30 graden aangeeft in een kamer van 20 graden zal dus 10 graden extra warmte produceren. Wordt het warmer in de kamer, dan zal ook de processor evenredig warmer worden. In mijn geval was de omgevingstemperatuur 21 graden.
De Noctua fan heb ik in de bios-instellingen op de laagst mogelijke vaste snelheid gezet, namelijk op 1220 rpm. Ik had (nog) geen kast om het moederbord in te bouwen. Daarom lag het moederbord plat in een open doos. De bijgeleverde Noctua koelpasta werd zuinig gebruikt.
4. DE (ON)ZIN VAN EEN T-MODEL
Omdat er dus al reviews te vinden zijn die de prestaties van de G1610 uitgebreid belichten, heb ik me enkel gefocust op de verschillen tussen het standaard model en het T-model. Daarom ben ik vertrokken van enkele vragen waar ik mee zat:
- Wat is het verschil in energiegebruik en warmteontwikkeling tussen de G1610 en de G1610T op gelijke kloksnelheden en gelijke voltages?
- Wat zijn de standaard voltages van beide processors en tot hoe ver kan ik ze undervolten?
Op voorhand had ik al een donkerbruin vermoeden dat het eigenlijk dezelfde processors zijn, waarbij ik ervan uit ging dat een kloksnelheid van 2,6 GHz net te hoog is om een TDP van 35 Watt te bekomen en dat de G1610T simpelweg een lager geklokte G1610 is die wel het predicaat van 35 Watt TDP toebedeeld krijgt.
Hieronder de testgegevens:

5. G1610(T) ZÓNDER KOELER
Toen ik de eerste keer de Noctua koeler monteerde en bij het wisselen van de processors de koeler er terug afhaalde, bleek dat ik de koeler verkeerd had geplaatst. De koelpasta op de G1610T had namelijk weinig tot geen contact gemaakt met de heatsink. Toch had ik zeer aanvaardbare temperaturen van maximum 42 graden gemeten. Ik moest dan wel mijn testen opnieuw doen, het opende wel mijn ogen hoe weinig warmte deze processor afgeeft en dus hoe energie-efficiënt deze processors zijn.
Ik kwam op het idee om de processors eens te testen zonder koeling. Eerst probeerde ik het zonder fan. Daarbij kreeg ik voor beide processors zeer aangename temperaturen van 28-30° idle en 50-52° stressed. Daarna verwijderde ik de volledige koeler. In idle duurde het meer dan een kwartier vooraleer de temperatuur boven de 50° kwam! De temperatuur steeg continu ongeveer 1 à 2 graden per minuut. Stressed zal het wellicht maar een aantal minuten duren vooraleer de processors hun kritieke temperatuur bereiken en zullen afslaan.
De test zonder koeler deed ik achteraf ook met de G1610, met hetzelfde resultaat.

6. CONCLUSIES
- De G1610T heeft geen enkele meerwaarde ten opzichte van de G1610. Zelfs al heeft de G1610T een lager TDP en een lagere kloksnelheid, de temperatuur en warmteontwikkeling van beide processors laten op gelijke kloksnelheid dezelfde meetwaarden zien.
- De G1610 zal zelfs op stock instellingen niet meetbaar warmer worden of meer verbruiken dan de zogenaamd “zuinigere” G1610T.
- Het TDP zegt niets over het werkelijk energieverbruik. Als het volledig systeem bij beide processors maximaal 29 Watt verbruikt, dan zal het werkelijk maximaal verbruik van beide processors wellicht minder dan 20 Watt zijn.
- Het TDP zegt bij deze processors ook niets over de warmteontwikkeling. Aangezien je de G1610 met een TDP van 55 Watt (dit wil zeggen dat hij tot 55 Watt aan warmte kan produceren) zelfs op volle belasting kan koelen zonder processorfan (stabiel op 52°), toont dit aan dat deze processors extreem energie-efficiënt zijn. Bijgevolg zal iedere koeler deze processors met gemak kunnen koelen.
- Daaruit volgend is het me een raadsel waarom Intel de G1610 een TDP van 55 Watt meegeeft en de G1610T een TDP van 35 Watt krijgt. Zoals de tests uitwijzen, zal geen van beide processors echt 35 Watt warmte verstoken, laat staan 55 Watt.
- Undervolten gaat bij beide processors tot ongeveer 0,150 V lager dan hun stock voltage. Dat heeft echter geen duidelijk verschil in het energieverbruik. Ze worden stressed wel een paar graden minder warm. Omdat deze processors al vanuit de fabriek zeer energie-efficiënt geleverd worden, zal dat wellicht de reden zijn dat er weinig ruimte over is om ze handmatig nog efficiënter te maken.
Heb jij ook een Intel Celeron G1610 Boxed?
Deel je ervaringen en help andere tweakers!
Reacties (20)
Leuke hebbedingetjes.
Wat me opviel t.o.v. een lichte i3: Processorgebruik in taakbeheer schiet veel sneller naar 100% (door het gebrek aan HT), maar de vertraging die je opmerkt is niet echt veel groter
Na het lezen van je review (en zeker het feit dat de CPU zonder koeler te draaien valt) vallen me wel een aantal dingen op als ik dat zou willen proberen: je gebruikt het moederbordje en CPU in openlucht, dus zonder case er rond. Heb je dat al eens getest/geprobeerd?
Ik was aan het denken om deze CPU als basis te gebruiken voor mijn HTPC en deze zo stil mogelijk te maken door alleen een heatsink van een CPU-cooler (eventueel van de boxed cpu koeler) er op te zetten zonder de fan. Het enige waar ik dan aan twijfel is of ik een case fan er in zou zetten of niet voor toch iets of wat airflow door de kast te krijgen en de CPU te koelen. Als het zonder kan zou het echt een superstil systeem worden...
Kan je me daar wat inzicht in geven? Zou super zijn.
Daarenboven ligt mijn moederbord horizontaal waardoor de koelvinnen van de koeler verticaal staan, met als gevolg dat de opgewarmde lucht gemakkelijk langs de koelvinnen naar boven kan ontsnappen. Staat je moederbord verticaal zoals in de meeste ATX-kasten, dan hinderen de koelvinnen elkaar en kies je daarom beter voor een towerkoeler. De Scythe Ninja (mini) is hiervoor ideaal. In vergelijking met andere towerkoelers staan de koelvinnen iets verder uit elkaar waardoor er meer lucht tussen kan, wat hem ideaal maakt om een processor passief te koelen. Hij heeft daardoor wel iets minder koelvinnen dan andere towerkoelers, wat hem in principe niet geschikt maakt voor high-end processors. Ikzelf koel echter zonder problemen een i7-3770T passief met een Scythe Ninja Mini in een halfopen kast.
Kortom, het hangt dus af van de kast en de koeling die je gebruikt...
Als actieve luchtcirculatie nodig blijkt, dan heb je voldoende aan een traagdraaiende (<1000 rpm) fan. Kies geen goedkoop merk, want ook al hoor je ze in het begin niet. Na een jaar beginnen ze al te slijten hoor je ze wel. Ik raad je de Noiseblocker/Blacknoise BlacksilentPro serie aan. Ze bestaan in alle maten en toerentallen en zijn goedkoper dan Noctua fans, terwijl ze extreem stil zijn (ook na lange tijd) en toch voldoende airflow genereren.
Koop gewoon de G1610 en undervolt hem dan. Dat heb ik ook gedaan met mijn G1610 processor.
Resultaat:
Voltage optimization for FID: 26.0x (6934 MHz) is complete, lowest stable VID* is: 0.712V
Zoals je kan zien aan de uitslag van deze review, kom je op hetzelfde niveau als de T-versie.
Voor de rest een leuke versus review.
*edit: VID is onder load
[Reactie gewijzigd door DutchWalnut op 25 juli 2024 19:52]
En dan doel ik op of ik voor 250 euro een i5/i7 in me systeem moet zetten of net zo goed voor <150 euro klaar kan zijn met een moederbord, ram en CPU.
Dus deze Celeron met een 'dikke' videokaart en kijken of je dan zonder problemen games kan spelen of dat de CPU dan echt een bottleneck vormt.
Ik zet dan liever een 'goedkope' game pc in elkaar op basis van een celeron dan een i7 als het CPU technisch nauwelijks verschilt...
Als ik bijvoorbeeld dit lijstje bekijk; http://www.cpubenchmark.n...Celeron+G1610+%40+2.60GHz
Is de Celeron niet bepaald in slecht gezelschap....
[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 23 juli 2024 11:55]
[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 25 juli 2024 19:52]
Ik zou sowieso voor een G1610 gaan. Met het juiste moederbord kan je een core uitschakelen en de kloksnelheid naar beneden halen zodat hij bijna gelijk is aan een G470.
De G470 heeft HT, maar ook dat zorgt voor extra energieverbruik en presteert niet gelijkwaardig aan een fysieke core.
"Hyper-Threading consumes an extra 8% of power. However, at an average of 22% performance improvement"
Nog nooit eerder gezien; een "naakte" cpu die OCCT draait
Supermooie temps ook. Dank voor het delen.
[Reactie gewijzigd door Majin Buu op 25 juli 2024 19:52]
Daaruit volgend is het me een raadsel waarom Intel de G1610 een TDP van 55 Watt meegeeft en de G1610 een TDP van 35 Watt krijgt. Zoals de tests uitwijzen, zal geen van beide processors echt 35 Watt warmte verstoken, laat staan 55 Watt.
Verder lekker leesvoer, +2
M.v.g. Niels
[Reactie gewijzigd door Niels.68 op 25 juli 2024 19:52]
Maar denk toch dat ik voor de G1610 ga. Thanks voor alle info!
edit: de G1610 is zojuist besteld
[Reactie gewijzigd door kakanox op 23 juli 2024 17:29]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_exif()/u/153057/kolibrietattoo.gif?f=community)
/u/210236/Sa.Tan003.png?f=community)
/u/69397/crop5b20ed488c1d9_cropped.png?f=community)
/u/170728/owl.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/345810/crop55e183f615a34_cropped.jpeg?f=community)
/u/109114/crop55c4c6027bcb8_cropped.png?f=community)
:strip_exif()/u/142654/crop5c640fd9c01a7_cropped.gif?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/405976/NinjaTuna.jpg?f=community)