Specificaties Rad. HD7970 (1GHz), 3GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GV-R797OC-3GD Review

H-Cim 22 juni 2013, laatste update op 23 juni 2013, 2.189 views

Gigabyte GV-R797OC-3GD

Pluspunten

• Cooler zet uitstekende prestaties neer
  • Overclockmogelijkheden zijn er door de lage temperatuur
  • (Subjectief) Mooi uiterlijk

Minpunten

• De kaart wordt naarmate je de 100 % fan-load nadert luidruchtig. (Geen vergelijkende testen met andere kaarten kunnen doen, neem dit dus met een korreltje zout)

Drivers en compatibiliteit Score: 5
In deze review ga ik niet lang stilstaan bij de eigenlijke prestaties van de grafische kaart, hiervoor zijn genoeg reviews te vinden op het internet. Ik zal mij vooral toeleggen op de prestaties van de Gigabyte editie (warmte & geluid).

Prestaties

Deze kaart kan alle huidige generatie games zonder enig probleem (60fps +) op ultra spelen op 1920x1080, met uitzondering van Crysis 3. Ter illustratie: een potje BF3 op een grote conquest map met 64 man: 70 FPS gemiddeld (met laagste 67).

Warmteproductie

De temperatuur van de grafische kaart is indrukwekkend laag.

Een Furmark 1920 Benchmark brengt de grafische kaart naar een absoluut maximum van 62 graden en de fan wordt slechts 80 % gebruikt.

Aangezien dezelfde kaart ook wordt verkocht in een overclockte setting (waarvoor je 40 extra betaald) heb ik zelf naar 1100 Mhz core en 6000 Mhz memory overclockt. Bij het draaien van dezelfde Furmark test kwamen de temperaturen tot slechts 76 graden -max-. Hou daarbij rekening dat Furmark de meest intensieve benchmark is voor een grafische kaart en deze temperatuur nooit overschreden zal worden bij dagelijks gebruik.
Linkje naar de Furmark benchmark op 1075 Mhz core en 1455 Mhz Memory: http://www.ozone3d.net/be...k_192_score.php?id=131615

Bij games blijft hij quasi-altijd onder de 70 graden wanneer hij overclockt is naar de Ghz editie.

Ter illustratie: een potje Far Cry 3 met alle settings op Ultra (of wat ook het hoogste moge zijn) 1920x1080p gaf een temperatuur van gemiddeld 60 graden bovendien was de kaart overclockt in deze log.
Link naar .txt bestand: https://mega.co.nz/#!BF1W...EKlggRG3Q8yrUfVFdxKlI0Dvg

Geluidsproductie

Indien de kaart idle is maakt ze amper geluid en heb je er geen enkele last van.

Bij intensief gebruik hoor je de kaart natuurlijk, echter is dit geluid niet storend, zoals ook wel af te leiden valt uit de sensor logs; zelfs bij een gamingsessie met een overclock draait de fan slechts op 70 %. Door de tripple fan wordt dus vermeden dat bij intensief gebruik de fans naar een te hoge snelheid moeten. Hierdoor heb je nooit veel last van het geluid dat de grafische kaart maakt, zeker wanneer je niet zou overclocken en gamed met geluid.

Besluit

Ik heb zelf een lange tijd gezocht naar een goede grafische kaart voor een "normale" prijs, uiteindelijk leek de HD7970 hiervoor het meeste geschikt omwille van zijn hoge memorybus en GDDR5, hierdoor kan je later steeds meer monitoren aansluiten indien je zou kiezen voor een Crossfire setup. De concurrentie bij de aankoop van de grafische kaart was een Nvidia 670 (al kwam een week later de 770 uit). Hoewel Nvidia goede kaarten uitbrengt leek mij de ATI kaart in dit geval duidelijk superieur omwille van het hogere GDDR5 (ookal is dat niet zo belangrijk bij 1920x1080 gaming, het geeft wel de mogelijkheid om later toch te kiezen voor hogere resoluties zonder in de problemen te geraken) en hogere memorybus. Alleszins zijn beide kaarten fantasische kaarten en kan je met geen van beide mis gaan. Het hangt grotendeels af van voorkeur en promoties (Never Settle bundle bij ATI kaarten, Physx bij Nvidia kaarten).

Kortom, indien je op zoek bent naar een HD7970 en een lage prijs wenst te betalen (ten opzichte van andere HD7970 versies) lijkt de Gigabyte editie een goede keuze. Enkel de XFX versie doet qua prijs beter, echter is op fora zelden enthousiast over XFX kaarten en besloot ik dan maar weg te blijven van het merk. Echter lijken XFX kaarten op Tweakers wel goede reviews te krijgen, dus afhankelijk van in hoeverre je durft te gaan voor een XFX kaart is de Gigabyte,naar mijn inziens, de beste prijs/kwaliteit kaart.

Heb jij ook een Gigabyte GV-R797OC-3GD?

Ik heb deze kaart ook, heb je ook de max overclock bereikt voor jou exemplaar? (en zo ja hoeveel mhz) en het voltage ook omhoog?
Neen, ik heb me nog niet bezig gehouden met echt overclocking, louter en alleen van de kaart een Ghz-editie gemaakt. Verdere overclocking is (nog) niet nodig en heb ik dan ook nog niet gedaan om de kaart wat te sparen (hogere voltages & hogere temperaturen zijn nu eenmaal niet het beste voor een kaart).
Zou je een 3Dmark11 benchmark willen draaien?
Ben eens benieuwd wat deze kaart doet tegenover deze 7950 (overclock beest) van Club3D: pricewatch: Club3D Radeon HD 7950 royalKing