Specificaties 7" LCD-scherm met 2GB opslag - Bekijk alle specificaties

Icarus Omnia Zwart Review

kipsofthemud 19 juni 2013, 1.544 views

Icarus Omnia Zwart

Pluspunten

• Uitgebreide mogelijkheden: video, muziek, ondersteuning voor veel ebook formaten
  • Goede prijs
  • Helderheid scherm goed in te stellen
  • Makkelijk te bedienen en het is makkelijk om er een boek op te zetten
  • Uit te breiden met Micro-SD kaart
  • Responsive menu
  • Accu gaat lang mee

Minpunten

• Scherm flikkert soms en had een dode pixel bij aankomst (kan pech zijn)
  • Start soms zomaar opnieuw op na het indrukken van de "home" knop (dit doet hij overigens heel snel, wat het iets minder erg maakt)
  • Ondanks de mogelijkheid om een film op de e-reader te kijken lijkt het scherm er niet helemaal geschikt voor (soort van ghosting)
  • Slechte fontrendering en opmaak boek gaat soms verloren

Veelzijdigheid Score: 4
Omdat er geen Omnia 2 in de pricewatch staat plaats ik deze review bij de Omnia 1.

Ik heb deze week mijn Icarus Omnia 2 'e-reader' binnengekregen. Toen ik de goed uitziende verpakking opende en het apparaat aanzette werd al snel duidelijk dat er een bruin plekje in/onder het scherm zat. Een soort dode pixel of een klein brandplekje. Het pakketje was goed verpakt dus ik kan me niet voorstellen dat er iets bij Azerty is fout gegaan waardoor dit veroorzaakt is.

Ook knippert het scherm zo nu en dan voor een halve minuut. Het houdt vanzelf op en een restart lijkt ook te helpen, maar ja als je een boek aan het lezen bent of een filmpje aan het kijken bent dan wil je dit natuurlijk niet op deze manier onderbreken.
Het scherm is sowieso niet erg duidelijk of scherp, en de 'fontrendering' (voor zover aanwezig) is bijna niet aanwezig. Ook kan het lettertype niet veranderd worden - enkel de grootte van de letters. Vervolgens schaalt de Icarus Omnia 2 niet de alinea's correct en dus lijkt de opmaak van een boek soms volledig verdwenen.

Heel soms lijkt het apparaat willekeurig opnieuw op te starten als je bijvoorbeelde de knop voor het hoofdmenu indrukt. Erg raar allemaal maar aan de andere kant heeft het apparaat mij slechts 50 euro excl. verzendkosten gekost, dus al te veel had ik er niet van verwacht.

Positief vind ik de mogelijkheden van de e-reader: er kan muziek geluisterd worden tijdens het lezen van een boek, en er wordt een breed scala aan video-containers/codecs ondersteund zodat men films kan kijken. Het scherm is daar naar mijn mening eigenlijk niet geschikt voor.

Ook is er ruimte voor een Micro-SD kaart waar het standaard geheugen van 4 gigabyte mee kan worden uitgebreid.

Het apparaat heeft een prettige interface en bediening en de reactiesnelheid van het systeem of het indrukken van een knop is voldoende.

Ik ben kritisch in mijn review, maar ondanks dat zal ik dit apparaat niet inruilen, omdat het voor 50 euro toch een erg uitgebreide e-reader is, die nog net niet op internet kan om te surfen. Voor deze prijs ben ik zeker bereid om de kinderziektes, die dit apparaat soms kwellen, voor lief te nemen.

Al met al geen slechte koop dus, misschien heb ik pech gehad met het scherm!

Heb jij ook een Icarus Omnia Zwart?