Tweakers zegt: 9,5

Fractal Design Define R4 Arctic White Review

Emphyrio1 19 juni 2013, 942 views

Fractal Design Define R4 Arctic White

Pluspunten

• De kast is ruim genoeg voor mijn eisen. Een stille pc, zonder toeters en bellen, met een goede koeling. Kabels zijn uitstekend weg te werken. Alles is makkelijk bereikbaar. De drive cages zijn geen bijzonderheid in deze prijsklasse, maar het ik vind het prettig dat de hd's met de aansluitingen naar de zijkant van de kast geplaatst zijn. De algehele kwaliteit is goed.
  • De temperatuur (gemeten door het bios), blijft onder die van mijn vorige kast (Antec P182B). Dit ligt aan een aantal factoren, maar betekent dus ook dat de airflow voldoende is.
  • Er is duidelijk nagedacht over de assemblage, het inbouwen van alle componenten is eigenlijk heel eenvoudig, zoals het hoort

Minpunten

• Geen HDD led. Dit is natuurlijk op te lossen door de power led te gebruiken, maar ik ben er nog niet uit of ik dat zo hou.

Kwaliteit voeding Score: 4
Er is al veel geschreven over deze kast. De reden dat ik hem heb gekozen is dat ik een no-nonsense, stille kast wil. Dat is goed gelukt. Mijn pc staat onder mijn bureau, en is nauwelijks hoorbaar, terwijl hij toch lekker koel blijft. Het is geen kast om rond te zeulen, en de bedoeling is dat het jaren meegaat.

De kast is gekocht in combinatie met de volgende componenten:

Intel I7 4770S
Coolermaster SilentPro 420
2 x 8 GB Kingston mem
Western Digital Caviar Black 2TB
Coolermaster TPC-800

Ssd, monitor en toetsenbord/muis verhuizen mee van mijn vorige systeem, gebaseerd op een Intel i7 860.

Anders gezegd. Ik vond het tijd om te upgraden en heb speciaal even gewacht totdat Haswell gelanceerd werd.
Ik bouw mijn pc’s vanaf 1995, maar deze kast is veruit het gemakkelijkst om de pc mee te bouwen. Daarnaast was de deur van mijn vorige kast (Antect P182b) tijdens een verhuizing aan gruzelementen gegaan, en het gehele front is daarmee ook losgekomen. Normaal gesproken gaan mijn kasten een aantal upgrades mee, maar nu moest er dus vervangen worden.

Ik heb behoorlijk wat reviews van kasten gelezen. Maar de R4 voldeed aan al mijn eisen. Ik ben er heel tevreden mee.

Heb jij ook een Fractal Design Define R4 Arctic White?

Je bent de eerste op Tweakers.net die deze kast reviewt. Daarom wel heel erg kort en weinig inhoud. Beschrijf bijvoorbeeld per beoordelingspunt (koeling, vormgeving etc) waarom je dat zoveel sterren geeft. Daarbij is het gebruikelijk dat de scorekaart een samenvatting is, waarbij dus geen nieuwe feiten genoemd worden.

Buiten de scorekaart om is dit het enige stukje dat écht belangrijk is in een review: "is nauwelijks hoorbaar, terwijl hij toch lekker koel blijft. Het is geen kast om rond te zeulen", rest hoort niet echt in een review thuis. Vergelijk maar eens met productreview: Thermaltake Chaser A31 Snow Edition review door Rhannie bijvoorbeeld. Ook net gepost, maar inhoudelijk een stuk sterker.

[Reactie gewijzigd door ShitHappens op 19 juni 2013 13:49]

Staat er spanning op de usb poorten? (Bv voor gsm opladen.)
Hangt dit niet af van je moederbord in plaats van de behuizing? Het is immers je moederbord wat de energie doorgeeft aan de usb-connectors.
Ik vind het best een goede review, thanks daarvoor!

@ Kridri: er staat bij de R3 ook spanning op de USB poorten en ik laad daar ook apparatuur mee op...
@ tomic: tx, nu overweeg ik hem toch om te halen
Ik heb 'm ook net, mooie kast met heel veel mogelijkheden en veel ruimte. Vind de afwerking (maatvoering) wel beetje matig. Zijkappen moeilijk te bevestigen en de moederboard afstandschroefjes gingen er niet allemaal even gemakkelijk in. Maar al met al een stevige, stille kast met voldoende koeling schijnbaar.