Specificaties Tower, 6 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

Thermaltake Chaser A31 Snow Edition Review

Rhannie 19 juni 2013, 737 views

Thermaltake Chaser A31 Snow Edition

Pluspunten

• Installatiegemak
  • Plek voor grote voedingen en videokaarten
  • Voldoende mogelijkheden voor luchtkoeling
  • Standoffs zijn standaard al in de PC gebouwd
  • Stoffilters

Minpunten

• Slechte bouwkwaliteit en afwerking
  • Kleurverschil tussen blikken onderdelen en plastic onderdelen
  • De kast resoneert
  • Waterkoeling brengt nogal wat inbouwproblemen met zich mee

Toen de Thermaltake Chaser A31 voor het eerst aangekondigd werd, vond ik het al een mooie kast. Omdat het tijd werd om een nieuwe PC te bouwen en een aantal andere kasten die ik mooi vond nog niet uit waren (Thermaltake Urban/Corsair Obsidian 350D), ben ik voor deze kast gegaan. Hieronder staan mijn bevindingen.

Vormgeving
Natuurlijk is smaak altijd persoonlijk, maar ik vind het ontwerp van de kast mooi. De buitenkant van de kast is wit met enkele zwarte en turquoise accenten. De binnenkant van de kast is volledig zwart. Als je de versie met zijpaneel neemt, ziet dit er geweldig uit.

Aan de voorkant van de kast lijkt het alsof je 9 5,25" sloten tot je beschikking hebt. Echter zijn alleen de bovenste 3 sloten ook daadwerkelijk bruikbaar. De onderste 6 "frontjes" zitten vast aan het voorpaneel, maar het geeft wel een mooi effect. De voorkant is voorzien van zwarte mesh met daarachter een stoffilter.

Verder heeft de kast ook 4 voetjes die de kast een aantal centimeter optillen en heb je op een dakpaneel een zwart mesh rooster voor de dakventilatie. Ook zit er op de bovenkant een vak waar je bijvoorbeeld je telefoon neer kan leggen als deze op moet laden. Aan de bovenkant zijn ook de audiopoorten, de USB-poorten en de aan- en resetknop te vinden. In de aanknop zit een blauwe LED die aangeeft wanneer de PC aan staat en naast de aanknop zit een rood LEDje voor de I/O-acitivteit.

Bouwkwaliteit en afwerking
Over de bouwkwaliteit kan ik kort zijn: Het is een drama. De kast zelf is van blik en plastic gemaakt en is niet stevig. Dit is de kwaliteit die ik verwacht van een Sweexkast van 30 euro. De zijpanelen zijn flinterdun en kan je buigen zelfs als ze in de kast zelf zitten. Hetzelfde geldt voor het blikken toppaneel. Het gedeelte waar de insteekkaarten vastgeschroefd worden is ook ontzettend slap. De plastic voorkant, het dak en de voetjes zijn gelukkig wel redelijk stevig.

De afwerking is ook niet om over naar huis te schrijven. De zijpanelen sluiten niet goed aan op de rest vast de kast. Bij mijn kast zit er bijvoorbeeld een aan de onderkant spleet van 1 mm tussen het zijpaneel en het voorpaneel, terwijl deze aan de bovenkant wel goed aan sluit. Ook is bij mijn kast het gat voor de resetknop niet goed uitgesneden, waardoor er een stuk plastic over de resetknop heen zit. Nu zijn dit dingen waar ik nog wel mee kan leven, maar het grootste nadeel is: De blikken gedeeltes van de kast zijn een andere kleur dan de plastic gedeeltes. Het blik is lichtgrijs en het plastic is wit. Dat zou eigenlijk niet mogen voor de prijs die je voor deze kast betaald.

Een ander groot nadeel van deze kast is dat deze ontzettend resoneert. Het blikken toppaneel en de zijpanelen trillen heel erg als mijn PC aan staat.

Inbouwmogelijkheden
In de kast is plaats voor 6 interne 3,5" apparaten en 3 externe 5,25" apparaten. Ook wordt er bij de kast een 5,25" naar 3,5" converter geleverd, zodat je bijvoorbeeld een cardreader of een floppydrive kan plaatsen in de behuizing.

In de kast is ruimte voor maximaal een ATX-moederbord en de voeding zit onder in de kast. In de behuizing zelf passen zeer grote voedingen. Bij een grotere voeding verlies je alleen wel de optie om een fan in de onderkant van de behuizing te monteren.

De maximale hoogte voor een CPU-koeler is 160mm. Videokaarten met een lengte van 290mm passen zonder aanpassingen in de kast. Langere kaarten passen er ook in, wanneer je de het 3,5" rekje eruit haalt. Dan passen er videokaarten tot 410mm in. Hiervoor moet je echter wel 3 inbouwplaatsen voor 3,5" apparaten opgeven. Er is overigens maar plaats voor een videokaart die langer is dan 290mm. Een SLI/crossfire setup met langere kaarten past gewoonweg niet.

Koelingsmogelijkheden
In de kast is voldoende ruimte voor luchtkoeling. De kast heeft de volgende mogelijkheden voor ventilators:
- 2 x 120mm in de voorkant (Hier zit een ook een stoffilter voor)
- 1 x 120mm in de onderkant, voor de voeding (Hier zit een ook een stoffilter voor)
- 1 x 120mm in de achterkant
- 2 x 120mm of 2 x 140mm in de bovenkant

Standaard worden er 2 120mm fans meegeleverd met de kast.

De ventilatoren worden aan de voor- en bovenkant vastgezet met lange schroeven. Hier krijg je er voldoende van bijgeleverd om 2 fans in de voorkant en 2 fans in de bovenkant vast te zetten.

Een belangrijk ding om te weten is dat de hardeschijf trays aan de voorkant zowat alle airflow van fans blokkeren. Er zijn, verdeeld over 2 fans, welgeteld 6 spleten van 1 CM hoog waar lucht doorheen kan. Dit maakt fans aan de voorkant nogal nutteloos. Het is wel mogelijk om het bovenste 3,5" rekje eruit te halen. Hierdoor kan in ieder geval de bovenste fan zijn lucht wel kwijt.

Thermaltake adverteert zelf dat er ook waterkoeling in de kast past. Aan de bovenkant zitten schroefgaten voor een 2 x 120mm radiator. Als je de specificaties leest, zou je denken dat een 2 x 140mm radiator ook past, maar dat is niet zo.

Waterkoeling met een 2x120mm radiator in deze kast bouwen kan ik niet aanraden. Als je waterkoeling in bouwt, past er namelijk geen geheugen meer in je moederbord, tenzij je de fans op de bovenkant van de kast plaatst of low profile geheugen neemt. Als je de fans op de bovenkant van de kast plaatst, kan het plastic toppaneel er niet meer op! Ik heb zelf een kant-en-klare watercooler van Coolermaster ingebouwd en bij mij zitten de fans op de bovenkant, aangezien dit de enige werkbare opstelling was met mijn ramgeheugen.

Overigens heeft Thermaltake zelf een promotiefoto op de site staan van deze kast met waterkoeling erin, maar als je goed kijkt, zal je zien dat er in het moederbord geen geheugen zit.

Installatiegemak
Voor alles wat niet goed is aan deze kast, doet het in ieder geval nog een ding goed. Een systeem in deze kast bouwen is zo gebeurt. Je kan overal goed bij en er is voldoende ruimte in de kast. De standoffs zijn standaard al in de kast gemonteerd, dus je kan zo het moederbord erin plaatsen en deze vastschroeven. De moederbordtray is wel ontzettend buigzaam, dus je moet bij het vastschroeven niet al te veel kracht zetten.

De 3,5" apparaten en de 5,25" apparaten zijn in te bouwen met behulp van een toolless systeem. De hardeschijven worden in plastic trays vastgeklemd en kunnen hierna de kast in geschoven worden. Ook hebben deze trays schoefgaten voor 2,5" apparaten, dus je kan hier ook SSD's in plaatsen. De plastic trays zijn behoorlijk slap en zijn zonder al te veel moeite zo te buigen dat ze niet meer bruikbaar zijn. De 5,25" apparaten worden vastgezet door een soort wipjes met pennen eraan die je vast kan klemmen.

De insteekkaarten moeten nog op de ouderwetse manier vastgeschroefd worden. Hier is geen toolless systeem voor ingebouwd.

De prijs is, voor wat je krijgt, veel te hoog. Deze kast zou een prijskaartje van rond de 40 euro moeten hebben als ik kijk naar de kwaliteit en afwerking. De blikken gedeeltes zijn allemaal zo ontzettend slap en dat mag gewoon niet voor deze prijs.

Mijn vorige kast was een NZXT Source 210. Deze kast heeft, op de mogelijkheid voor een radiator na, dezelfde inbouwmogelijkheden als de Thermaltake Chaser. Echter was de NZXT een stuk steviger, goed afgewerkt, resoneerde deze niet zo erg en kostte deze maar 35 euro.

Als je de kast echt mooi vindt en je geen behoefte hebt aan waterkoeling, dan is het alsnog een leuke kast om te nemen. Ik zou dan echter niet voor de witte versie gaan in verband met het kleurverschil van de witte gedeeltes. Als je waterkoeling wilt en je voor een setup gaat met meerdere videokaarten, kan je beter verder kijken naar een andere kast.

Heb jij ook een Thermaltake Chaser A31 Snow Edition?

Dankje dat je me van het idde hebt afgeholpen voor deze kast betaal ik wel iets meer voor een obsidian 7/650D