Specificaties 46" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung LE46A656 Review

cvisser 11 juli 2008, laatste update op 11 juli 2008, 3.801 views

Samsung LE46A656

Pluspunten

• Design
  • Prijs/Kwaliteit
  • Zwart niveau
  • Geschikt voor HTPC

Minpunten

• Scart gevoelig voor storing
  • Draaien zonder zichtbare vingerafdrukken bijna onmogelijk

Design
Chrystal Design is elegant, de rode gloed komt bescheiden maar goed tot zijn recht. Bij sterk invallend licht zoals de zon dan wordt het te rood en zie je de konstruktie die achter de transparante lijst zit en dat is niet mooi gedaan. Als de zon weer schijnt zal ik een foto plaatsen.
Het Ultra Clear panel spiegelt niet hinderlijk, wel opletten als je tv tegenover ramen of lampen staat.
Beeld en lijst zijn gevoelig voor vingerafdrukken, opassen met poetsen voor krassen op de lijst.
De relatief smalle lijst is een verademing, de opvolger van de F71, de F86 had naar mijn smaake te brede randen en was minder strak, 5 en 6-serie zijn weer schot in de roos.
Ik verwacht dat de 750 die deze zomer komt iets strakker is, maar had geen geduld dit af te wachten en mijn HTPC compenseert voor de extra gadgets zoals internet aansluiting die de 750 serie heeft.
Afstandsbediening vind ik minder geslaagd, daar heb ik mijn Logitech Harmony voor.

Beeldkwaliteit
Goede kwaliteit op SD analoog en digitale TV van @Home/Ziggo is fantastisch.
Beide beter dan verwacht, zelfs met middelmaat bekabeling (scart en coax).
MotionPlus lijkt inderdaad goed te werken, geen last van hinderlijke vetragingen of ghosting.
Wimbledon finale was genieten :D
Natuurlijk hangt kwaliteit bij digitale kabel af van de zender, niet NL zenders worden met lagere bitrates uitgezonden, dan zie je het blokkerige al snel, dat is ook al op een CRT te zien.
Voor kalibratie ruim voldoende mogelijkheden met op diverse fora instellingen per type signaal/ingang.
Standaard op RGB/scart vallen met name de donkere kleuren iets te donker uit met de standaard instellingen.
Scart ingang bleek gevoelig voor storing, mijn zender wiens scart tussen digitale kabelontvanger en TV zat stoorde wel bij de Samsung, niet bij andere TV's.

HD Content
Heb nog geen HDTV, XBOX, PS3, Bluray of HD-DVD en ben zelfs nu al tevreden over kwaliteit van het beeld.

HTPC
Samsung ondersteund met just-scan prima (HT)PC's, had ik ook al ervaren op de 46F71. Komend weekend zal ik mijn HTPC met digitale ontvanger (Floppy-dtv) aansluiten.
Oudere nVidia forceware drivers konden bij Vista geen 1920x1080 naar een HDTV sturen, zorg dus dat je een recente versie hebt of de Microsoft versie.

Geluid
Geluid was voor klassieke muziek verrassend goed, voor spraak minder, maar dat komt mede doordat geluid naar achter in nis waarin TV hangt reflecteert. Receiver en fatsoenlijke boxen is de beste manier om dit tot zijn recht te laten komen. Er is een optical uit voor de receiver, maar dan moet je wel de latency inregelen voor synchronisatie van beeld en geluid.

Firmware
Firmware 1007.2 van april zit erop. Inmiddels is er 1011.2 die 24P nog beter zou maken, heb ik dus nog niet gecontroleerd. Ben ook benieuwd of deze firmware hetzelfde biedt als voor LExxA659 tv's voor Duitsland die een beter contrast (60.000:1) zou hebben.

Geen kwaliteitsproblemen, direct leverbaar
Afgelopen weekend de LE46A656 gekocht en opgehaald met cashback (actie tot 10 juli), daarom goede prijs, en zelfs zonder cashback de prijs/kwaliteit verhouding al zeer goed is.
Na alle discussies op Tweakers, Hifi-forum en soms AVForums gevolgd te hebben wist ik waar op te letten en dat er geen grote kwaliteitsproblemen meer zijn.
Dus geen paarse gloed, purple haze, of zoals Duitsers zeggen Lila-Stich aanwezig.
Het zwart is dieper dan zwart (nog net geen Kuro), beter dan mijn oude beeldbuis.
Geen pixeldefecten (getest met Nokia monitor test).

Leveromvang
Foka had nieuwe zending net binnen. Werd geleverd met Engelse netsnoer/stekker en gebruiksaanwijzing en los in de doos zat een Normale Europese stekker en Duitse gebruiksaanwijzing. Voor Engelse markt bedoeld, op laatste moment aangepast voor Duitsland dus. Dit zou dan de NL versie zijn volgens Foka 8)7
Doos is horizontaal vervoerbaar, maar doordat er een losse onverpakte stekker bijgedaan was (niet Engelse versie) niet aan te raden omdat de stekker dan overal tegen aan kan komen.
NL gebruiksaanwijzing is te downloaden, maar onderdeel van PDF met alle talen. Uitprinten lukte niet vanwege corruptie van pdf.
Voet werkt goed, heb zelf nu ophangbeugel (Vogels EFW6445). Draaien zonder vingerafdrukken is een kunst.

Heb jij ook een Samsung LE46A656?

Als je geen Nederlands model hebt dan heb je geen cashback!!
Samsung gaf alleen cashback bij winkels die Nederlandse modellen leveren.
Dit wordt door hen met bon en serienummer gecontroleerd.

De cashback-actie is nu trouwens afgelopen...
Actievoorwaarde zegt:
"De actie is uitsluitend van toepassing .. die in Nederland .. zijn aangekocht"
Mijn aankoop en bon is 100% Nederlands en er wordt nergens melding gemaakt over import modellen of serienummers in de voorwaarden.
Waar baseer jij deze uitspraak op?
Goede review :) , alleen zou een plaatje van het scherm wel leuk zijn, en duidelijke koppen boven de alinea's
Prima review, maar je hebt definitief geen Nederlands model.
Bij mijn TV (LE46A656) zat een Nederlandse stroomkabel en een handleiding met
meerdere talen, waaronder Nederlands.

Wat heb je betaald voor de tv?

[Reactie gewijzigd door cornfed99111 op 10 juli 2008 23:04]

1739 Euro -/- 300 Euro cashback
ik kan ook bevestigen dat er normaal een Nederlandse handleiding bij zit.
Ik heb de LE46A656 begin juni gekocht bij SATURN in Groningen voor 1249 euro! Men had bij SATURN een cashback actie op deze TV van 350 euro + 300 euro cashback van SAMSUNG zelf maakt een korting van 650 euro! Ik heb de TV af moeten rekenen voor 1899 euro en na aftrek dus 1249 euro betaald, dus een zeer nette deal lijkt mij!

Moest wel even wennen aan de kwaliteit, maar naar veel instellingen te hebben veranderd heb ik nu een perfect beeld! Ik kwam van een LE40M86BD die erg goed presteerden ondanks de vele probleem die werden gemeld.

In inmiddels na 15 maand wachten beide cashbacks terug gehad, dus ik ben een blij man :) !

Zijn er trouwens meer mensen die gebruik hebben gemaakt van deze mooie actie?
Het enige nadeel van de m86 BDX vind ik de slechte Movie Plus weergave met Blue-Ray (of andere niet 1080p 60Hz bron), waardoor hij alleen maar goed Blue-Ray kan weergeven in 23.976 fps (beetje hokkerig bij complexe scenes), en niet kan weergeven tot 100/120 Hz snelheden.

Ik heb begrepen dat bij de A656 Movie plus wel goed native Blue-Ray weergeven tot 120Hz., 23.976 x 5 is 120Hz.
Voor Windows blijft het 1920x1080 60Hz, daar kan die A656 echt geen 120Hz van maken, voor mijn ogen is 60Hz in echt genoeg voor Windows/Nvidia.
Dus als ik het goed begrijp is dit een goede tv maar heb ik de cashback aktie gemist.
Als ik die nu zou kopen dan betaal ik te veel.

Dus koop ik hem niet.
Ben ZEER benieuwd naar je ervaringen van je Floppy-DTV op deze Samsung
Kun je me een paar van die url's geven?