MSI EX610-041NL Review

leuk_he 10 juli 2008, laatste update op 22 augustus 2011, 627 views

MSI EX610-041NL

Pluspunten

• rijk aan features. (HDMI/webcam/usb/cardslot/DVD +/-RW)
  • Voldoende prestaties.
  • goede prijs/prestatie (495 euro).

Minpunten

• Trailware die overtuigd moet worden dat je die niet wilt.
  • Handleiding ontbreekt.
  • Geen accessoires. kaal.

Net de laptop in gebruik genomen, en uiteindleijk er niet ontevreden over. Voor de prijs (495 euro, aanbieding) is dit dan ook een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding

Features
Het apparaat heeft een leuke feature set. Draadloos a/b/g, firewire, HDMI, 4x USB, breedbeeld 1280x800, webcam, blauwtand . En dat terwijl hij gewoon aangeschaft is als surfplank. DVD RW heb ik nog niet getest.

De bouw
De eerste indruk voelt de deksel een beetje zacht aan. Hij is niet helemaal stijf. Ook het feit dat er een bescherming zit tussen scherm en toetsenbord waarop staat dat je die altijd moet aanbrengen geeft niet veel vertrouwen. MSI logo staat wel heel prominent Wet/zilver op de deksel, en blijk ook nog eens verlicht te zijn (of door te schijnen). Scherm is goed leesbaar.

/Edit: aug 2011: klein scheurtje in plasic is helemaal uigescheurd en daardoor werkt het schanier niet meer. Niet meer te gebruiken nu.

Prestaties
De presetaties zijn meer dan voldoende om vista te kunnen draaien. het levert een performance index van 3,4 op. Met deen ATI HD 2400 zou lichte gaming tot de mogelijkheden moeten behoren, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. 3dmark 2006 meldt 1461 punten. Ten opzichte van mijn desktop machine voelt de harde schijf soms langzaam aan. Accu heb ik nog niet goed kunne beoordelen.

PS, Op notepbookcheckr zijn wat vergelijkbare benchmakrs te vinden.

Koeling & geluid
Hij is vrijwel helemaal stil. Pas na lange duur zware taken is de ventilator te horen. De harde schij is ook stil.

Accesssoires
Eigenlijk niet van toepassing, laptop + voeding wordt geleverd, verder zitten er wat restore CD's in. Eigenlijk is de handleidng onvoldoende. Ik heb er 10 minuten voor nodig gehad om uit te vinden dat e wireless met een knop bovenaan moest aanzetten. Er zit enkel een quickstart bij,die zo genereiek is en zoveel talen heeft , dat er nauwlijk meer opstaat dan welke poorten de laptop heeft.

software
Hier laat MSI duidelijk een steekje vallen. Met vista premium is op zich niks mis. Maar waarom moet een laptop eerst een uur installeren voordat het werkt? Ook is symantic op zodanige manier voorgeinstalleerd dat je door symantic wordt verplicht je te registreren. Alleen de taskmanager kan symantic overtuigen te stoppen, en dan nog geeft hij aan dat je niet goed beschermd bent. Ook office Wil wel veel gegevens om slecht 90 dagen te werken. Eraf en openeoffice erop! Als MSI dat had willen aanbieden dan had ze toch gratis alternatieven (AVG & openoffice) kunnen aanbieden? Ook de MSI System control manager geeft een obscure fout (cannot load driver NTsysctlr) bij het aanloggen van een 2e gebruiker. Er is geen software geinstalleerd om de webcam te testen. (MSN Live messager moet je downloaden). Voor een tweaker is het echter geen probleem dit allemaal aan te passen.

Heb jij ook een MSI EX610-041NL?

Bij Computerland gekocht?
En terecht!! :+

[Reactie gewijzigd door MrKay op 11 juli 2008 12:08]

ja, daar, uit de folder. Ik zie alleen het volnummer van het typenummer niet precies in de pricewatch terug. Specs kloppen wel met deze. de ex610 -013 in de pricewatch heeft geen dvd +/- RW, en dat heeft deze wel.