Dell Laser Printer 1110 Review

Pjerry 18 augustus 2008, laatste update op 17 november 2015, 2.613 views

Dell Laser Printer 1110

Pluspunten

• Goedkoop
  • softwarematig toch nog wel een hoop instelbaar
  • Behoorlijk probleemloos
  • Mooie kwaliteit afdrukken (tekst, eenvoudige figuren)
  • Kind kan de was doen....

Minpunten

• lawaaierig tijdens printen
  • Geen instelmogelijkheden op printer
  • slechte ondersteuning Dell Nederland
  • Kan problemen geven als geprint wordt via andere computer wat betreft instellingen

Inktverbruik Score: 4
Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 4
Drivers en stabiliteit Score: 5
Review geplaatst: 24 juli 2008
Updates: 18 aug 2008: * refill toegevoegd; * (deel) opmerkingen verwerkt; * verwijzingen toegevoegd * banding

Laat ik eens voor de verandering eens een review schrijven over een product dat nog gewoon te verkrijgen is.
De tijd dat laser printers onbetaalbaar waren ligt al weer een tijdje achter ons. Je koopt nu al voor ca. ¤ 200,= zelfs een kleurenlaserprinter voor de thuisgebruiker. Gewone zwart-wit laserprinters worden al bijna weggegeven bij een pakje boter, waardoor degenen die nu nog een inkt-jet kopen hun huishoudboekje niet helemaal voor elkaar hebben. De aankoopprijs van een inkt-jet is laag, maar het vervangen van cartridge kost tegenwoordig al bijna net zoveel als de complete printer (hoewel het vervangen van een drumkit ook wel een dure hobby is). De prijs per pagina van een inkt-jet komen dan meestal factoren hoger uit dan de pagina's welke met een (budget) laserprinter worden afgedrukt, terwijl de kwaliteit meestal slechter is.
De hier beschreven printer hoort tot de categorie "budget laserprinters". Het is de goedkoopste laserprinter van het programma van Dell. Omdat er nauwelijks toeters en bellen aan zitten, zul je in deze review lezen dat zo'n goedkoop printertje tot hele mooie dingen in staat is. De enige "beperking" van deze "low-duty" printer is dat je hem wel moet gebruiken waarvoor hij bedoeld is en dat is gewoon rechttoe rechtaan printen. Geen moeilijke foto's (zwart-wit) geen moeilijke grafische figuren (banding).
Op het moment van schrijven van deze review is de printer te koop voor ¤ 86,= terwijl hij normaal ¤ 101,= kost. Waarom de prijs niet in Price Watch staat is mij een raadsel, de printer is gewoon nog te bestellen bij Dell.

Inhoud doos

Deze doos is voor elk product van Dell bruikaar :*)

De inhoud is zoals je voor de prijs kunt verwachten vrij karig. Een tonercartridge voor 1000 pagina's (i.p.v. de standaard cartridge waar je 2000 pagina's mee kunt printen), een printer, een driver/applicatie-CD en een voedingskabel. De vereiste USB-kabel wordt niet meegeleverd, die zul je er apart bij moeten kopen.

De Printer

Enkele kenmerken van de printer:
H x D x B (alles dicht) Ca. 21 x 30 x 35 cm (zelf opgemeten)
H x D x B (klep open, papier opvang uitgeklapt) Ca. 26,5 x 40 x 35 cm (zelf opgemeten)
Gewicht 5,5 kg
Papierlade 150 vel, 75 grams
Dikste papiersoort 165 grams
Papiergrootte (maximum) Legal (216 x 356)
Ondersteuning o.a. etiketten, brieven, enveloppen, transparanten, dun karton
Dichtheid 300, 600 dpi
Type Monochroom Laser
Geheugen (geleverd/max) 2/? MB (in een review kwam ik 38 MB max tegen ????)
Compatibiliteit Win 98/2000/Me/XP/2003/Vista
Capaciteit Toner 2.000 pag. (1.000 pag. meegeleverd) bij 5% dekking

Uiterlijk
We kunnen hier terecht spreken over een compacte printer. Zoals je kunt zien aan de maten is het een zeer compacte printer welke eventueel gewoon een plekje op je bureau in kan nemen.

Ja, zo zie je de printer alleen maar als je hem niet gebruikt.

Maar zoals zo vaak bij dit soort printers zit er een addertje onder het gras :Y) . Om er papier in te stoppen moet je aan de voorkant een klep openen, waardoor de printer al weer 10 cm dieper wordt en weer wat meer plek inneemt. Dell is overigens wel vergeten om deze "papierlade" afsluitbaar te maken. :?

Uitgeklapt heeft de lade precies het formaat van een A4.
Het schuifje moet dan nog een klein beetje (1 cm) uitgetrokken worden om het papier ertussen te kunnen klemmen.

Hierdoor komt allerlei viezigheid op het papier te liggen, hetgeen de levensduur negatief beïnvloed. Als alternatief kun je natuurlijk telkens (na het printen) het papier eruit halen. Voor mij werkt dat alternatief niet, dus heb ik maar een plumeau (!) naast de printer liggen om het papier eventueel “schoon” te maken O-) .

Bediening
De bediening is de simpelheid ten top. Welgeteld één knop en twee controlelampjes.

Het wel erg simpele "bedieningspaneel".

Met de knop kun je de boel resetten (bij een eventuele vastloper), cancellen of een statusrapport opvragen. Als ik dit rapport opvraag, wordt er ook nog wat reclame voor de printer gemaakt (had ik helemaal niet om gevraagd), maar ik krijg ook te zien wat voor soort hardware er in zit, hoeveelheid geheugen, FW versie, page count met deze drum en in het totaal, compatibiliteit en het soort USB aansluiting.
Op de site van Dell wordt aangegeven dat de printer is voorzien van een USB 2.0-aansluiting. Op het rapport staat USB 1.1 :? . Een bugje lijkt me, een USB 1.1 welke bi-directioneel print (status toner, vastlopers, enz. worden op het scherm gemeld tijdens het printen) is totaal nieuw voor mij. Volgens mij wordt dat protocol pas ondersteunt vanaf USB 2.0 :X .

Tonercartridge/Drum
Dell heeft er voor gekozen (zoals bij de meeste printers in deze prijsklasse) om de tonercartridge en de drum als één geheel te verkopen. Het vervangen van deze twee-eenheid is een fluitje van een cent. De cartridge wordt “opgerold” aangeleverd. Door de hendel te draaien vormt dit een handvat waarmee de cartridge gemakkelijk in de printer geschoven kan worden.

Hiertoe kun je de hele voorkant openklappen.
De prijs van zo'n drum/toner combo komt uit op ongeveer ¤ 65,50 (bij Dell, maar er zijn goedkopere adressen!). Hetgeen neerkomt op een inktprijs van 3,3 Eurocent per pagina (5% dekking).
Tijdens mijn update kwam ik erachter dat er zelfs een mogelijkheid bestaat om de toner bij te vullen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de drum dan totaal onbeschadigd moet zijn. Daarnaast moet je als gebruiker er zeer van bewust zijn dat toner een uiterst carcinogene stof is, die je "bij voorkeur" niet op je handen moet krijgen (handschoentjes aan, mondkapje voor).
Een refill voor de toner!

Deze refill is te bestellen op deze site voor ca. ₤ 12,=. Op de site is het uitgelegd hoe het moet, en ze claimen een zelfde aantal pagina's als het OEM product (dat zou dus in dit 1000 pagina's betreffen) en dat een drum waarschijnlijk driemaal hervuld kan worden. Afgezien van de extra kosten zou dit neerkomen op een inktprijs van 1,5 Eurocent per pagina!

CD-ROM
De printer is eenvoudig middels de bijgeleverde CD te installeren. Tegelijkertijd wordt wel (ongevraagd) een programma geïnstalleerd die je hoeveelheid toner bewaakt en ruim voor tijd begint te gillen dat je maar eens een bestelling bij Dell moet plaatsen. Als je de laatste drivers wilt installeren kun je (zoals gebruikelijk) niet terecht op de Nederlandse site van Dell (helemaal niets te vinden). Echter www.dell.com biedt wel de nieuwste installatieprogrammatuur (incl. drivers) aan :? .

Instelmogelijkheden
Op de printer zelf dus geen enkele, maar via eigenschappen van de printer kan toch nog het een en ander ingesteld worden.
Naast de standaard (Windows)instellingen als delen en welke poort te gebruiken, kun je op de pagina “geavanceerd” verschillende instellingen doen (zie figuur hieronder). Vreemd genoeg heb je voor deze zwart-wit printer ook nog een pagina met kleurinstellingen :? .

Ten slotte kun je op het tabblad “printer” een “correctie grootte hoogte” en “Venster afdrukstatus weergeven” aanvinken en “energiespaarstand” in minuten opgeven.
Via de voorkeurinstellingen kun je kiezen uit portrait en landscape, of een op te geven aantal graden draaien, aantal pagina's per kant of poster afdrukken (dan wordt de pagina over een in te stellen aantal pagina's verdeeld (2x2, 3x3 of 4x4). Verder heb je de mogelijkheid om double sided(manueel) in te stellen. Op het volgende tabblad kun je het aantal (standaard) exemplaren (1-999), de invoer en schaling opgeven. Het grafisch tabblad laat je de dichtheid (300 of 600 dpi) de tonerbesparingsmodus en tonerdichtheid instellen. Hiermee heb ik nooit geëxperimenteerd dus de precieze nuances hiervan ontgaan mij een beetje. Bij het "extra" tabblad he je de verrassende optie van een instelbaar watermerk (concept, vertrouwelijk, geheim of een zelf aan te maken watermerk). Je kunt een overlay instellen (what ever that may be) en als laatste optie is de uitvoer instelbaar (normaal, omgekeerd, even en oneven pagina's). Dus eigenlijk toch wel weer een hoop instelmogelijkheden.

De printer in de praktijk

De printer (indien rechtstreeks aan je computer verbonden) doet zonder problemen zijn werk. De eerste keer dat je hem aanspreekt heeft hij een aantal seconden nodig om uit de slaapstand te ontwaken, maar daarna is hij per direct aanspreekbaar. De snelheid is voor thuisgebruik zeer goed te noemen, zeker als je gewend bent aan een inkt-jet printer. De prints zijn haarscherp en zeker representatief. Echter zoals al in de inleiding aangegeven is het een printer die duidelijk bedoeld is voor het gewone werk. Voor fotowerk (als je dat al wilt in zwart-wit) is de printer duidelijk minder geschikt. Bij grafische prints is duidelijk banding waar te nemen. Maar imho koop je zo een printer niet voor dit soort werk, het is per slot van rekening de budget laser printer van Dell.
Als de printer in een netwerk wordt aangesloten (via een andere computer) kunnen sommige functies (soms) niet goed werken. Het overschakelen van portrait naar landscape kan dan de mist in gaan. Meestal kan het opnieuw installeren van de drivers een oplossing bieden, maar niet altijd.
Op dit ogenblik staat de printer in mijn thuisnetwerk geschakeld via een printerserver (USB 1.1), waardoor ik het bi-directionele karakter mis. Voor de rest werkt het probleemloos. Binnenkort verschijnt een review van de printerserver waarbij ik er nader op in zal gaan.

Banding
Waardoor banding ontstaat is prima in één van de reacties uitgelegd door Thy King (alweer een uitstekende reactie van Thy King!). Zelf heb ik deze printer nooit aangeschaft voor het afdrukken van foto's e.d. Om eerlijk te zijn, heb ik er nog nooit één mee geprint. Maar je leest wel links en rechts reviews over de printer en daar kwam de banding in naar voren. Om die reden heb ik het in deze review opgenomen. Maar omdat ik het niet zelf heb ervaren, heb ik geen waardering gegeven voor het printen van foto's.
De foto waar Thy King naar refereert heb ik (verkleind0 hier maar even opgenomen, om het effect van banding duidelijk te maken.

Boven nauwelijks/geen banding. Onder dezelfde foto met banding

Voor wie voor een lage prijs (printer en per bedrukte pagina) een probleemloze printer wil aanschaffen is deze Dell 1110 zeker het overwegen waard. Verwacht geen hoogstandjes of een batterij aan instelmogelijkheden, want dan kom je van de koude kermis thuis. Gewoon rechttoe rechtaan rapportjes printen is voor dit werkezeltje (paard is een te groot woord) geen enkel probleem. De snelheid is zeker voor zijn prijs goed te noemen, de kwaliteit van de rapporten kan de toets der kritiek doorstaan.

Bronnen:
Wilt ook nog eens de mening van een ander lezen, dan heb ik hier voor u nog een extra review.
Printer bij Dell in vergelijking met de andere printers.
accessoires Dell 1110 (ook bij Dell.nl)
refill toner (voor zeer veel merken)

Heb jij ook een Dell Laser Printer 1110?

Hoi Drs. Pjerry

Eerst even de huishoudelijke mededelingen:
- Tikfout: 'Vban' (2e regel onder 1e foto)
- 2 keer hetzelfde fotootje (foto 1 en foto 3). 1 keer met kader, 1 keer niet (1 keer van tweakers, 1 keer van fotobucket).

Goed review! Er is echter wel iets wat mij verbaast:
Je zegt dat de printer een probleem heeft met moeilijke zwart wit figuren?? Is dit niet een beetje erg vreemd voor een printer? Een printer krijgt altijd gewoon een set instructies binnen wat ie op papier moet zetten. Het zou absoluut niet moeten uitmaken of dit een simpele tekst is, of een 3D tekening met 23 grijstinten. De enige beperkende factor kan de beperkte geheugen zijn, maar dan zou de computer de taak in stappen op moeten delen (automagisch ;) ). Tenminste, dat zou je denken...

Eens googelen...*zoekt even op het internet*:
"This is a very competitive market right now. You can buy a color laser printer for less than $500. One of the ways in which manufacturers are able to make printers so affordable is by cutting corners. The gears are made of plastic, and they are not made extremely accurately. There also is variability from toner cartridge to toner cartridge.

[...]

Allebach and Chiu have been working with printer companies for more than five years to reduce a phenomenon called "banding," which are horizontal imperfections in the print quality of documents.

"Banding arises whenever you have a print mechanism that uses rotating components," Chiu said. "What happens is the components don’t necessarily rotate at an exactly constant speed."

Inside of a laser printer’s cartridge is a "photoconductor drum," which rotates as a laser beam scans back and forth along the drum. The drum is coated with a charged material that releases its charge when exposed to light. The laser turns on and off rapidly, selectively removing the charge in certain areas. Toner is attracted to those areas that no longer have a charge, forming letters or features of an image, which are then transferred onto sheets of paper.

"This process is called development," Allebach said. "Because of variability in printers, the drum does not rotate at a constant speed. If the drum slows down a little bit as it is rotating, you get excessive development, so the print will look a little dark. And where the drum speeds up, you get too little development and the print will look a little bit light."
Bron
Verder is hier nog een plaatje te vinden, boven normaal, onder met banding. Dit plaatje komt ook uit het artikel.
Er is ook nog veel meer te vinden. Dit was een artikel die bij het plaatje zat (ik zocht op 'printer banding' op plaatjes zoeken op google).

Ik heb dus niet specifiek een vraag of opmerking dus.. Ik heb mijn eigen vraag beantwoord. |:( Maar deze info is wellicht interessant voor je review.

EDIT: Er valt mij nog iets op (na nog een keertje doornemen). Ik heb net de bovenstaande info opgezocht over het banding verhaal. Je geeft toch de printer een goed aantal punten, ook al is het een budget printer. Je hebt echter niet 'foto' ingevuld (waarschijnlijk omdat het geen foto printer is), maar je zou hier de beoordeling 'matig', slecht' of 'zeer slecht' vanwege het banding probleem kunnen neerzetten. Je print welliswaar geen foto's, maar voor plaatjes geld hetzelfde. In de beoordeling boven je review komt namelijk niet naar voren waar de printer nu wel en niet goed voor is. Ook zou je kunnen redeneren dat, door het banding probleem, het niet zo'n hele goede printer is (aka: budget). Uit je verhaal is op te maken dat je niet echt een behoorlijk plaatje kan printen (zij het zwart wit), iets wat je wel van een printer mag verwachten.

Wellicht kan je een plaatje/foto toevoegen over hoe slecht de banding van de printer is?

Maar nogmaals: goed review!

[Reactie gewijzigd door Thy King op 24 juli 2008 22:09]

Beetje laat met mijn reactie........ :|
Zat toen ik de review de eerste keer op T.Net zette in Zuid-Frankrijk. Daar een brakke Internet-verbinding (soms wel soms niet, max.16 KBps (als er wat over de lijn ging) , maar meestal 0-2 KBps). Doordat ik tevens op een wat brakke laptop werkte, zijn er nogal wat reacties van mij in de bittenbak verdwenen, waaronder de reactie van mij op deze opmerkingen.

Maar dat gaan we nu goed maken :P .

@ Ing My King The Ruler of the World:
Zoals altijd wederom een eigen review in mijn review :). Vanwege jouw reactie ook wel het een en ander toegevoegd aan de review.
En van die 2x hetzelfde plaatje.... zie de inleiding van mijn reactie en het is duidelijk.

Een plaatje van een geprinte foto (van mijn hand, eh niet van mijn hand, maar van mijn hand!) heb ik dus niet voor je.

@robbiesan
Grappig dat van die Samsung wist ik niet. Maar het past wel bij Dell die van overal over de wereld zijn spullen haalt. Volgens mij maken zij niet zoveel zelf, eigenlijk is het gewoon een assemblagefabriek :).
Hun samenwerking met Samsung kom je overigens op meerdere fronten tegen. Een aantal van hun schermen zijn voorzien van Samsung panelen.

Ik wist dat je op meerdere plaatsen hun kits kunt kopen, bedankt in ieder geval voor de aanvulling.
Ik heb in de review nog een stukje over refill toegevoegd. Dat was voor mij ook een verrassing, ik had tot dat moment nog nooit van refills voor laserprinters gehoord.

@vgroenewold
hoezoe :? :9 :+ _/-\o_ O-) :X

Aan allen dank voor de complimenten, is stimulerend voor een volgende review.

edit. typo

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 19 augustus 2008 00:45]

Gelukkig wordt deze printer niet meer gemaakt. Er liggen hier drie kapotte toners die uit zo'n Dell 1110 komen (de toner is lek en verspreid zich over de groene rol, waardoor je alleen nog maar zwarte vellen krijgt bij het printen). Waarvan één origineel en twee 'white label' toners.
Verder moet je geluk hebben met deze printer. Hier blijkt dat het papierdoorvoer problematisch is (slechte ontwerp/bouwkwaliteit). Tevens brandt er regelmatig een rood lampje en kan er niet geprint worden. Dan moet je de toner eruit halen en er opnieuw insteken - soms een keer of vier - en printer uit en weer aan - voordat de printer weer verder gaat.
De printer omruilen was (binnen de garantieperiode) geen enkel probleem. Echter, dat 't geen 'maandagmodel' was maar gewoon troep, bleek wel bij het allereerste printje van de nieuwe printer: direct weer paperjam! Grrr... En dat dus bij 'nieuw uit doos'.
Soms kan ie 't maandenlang goed doen, en soms blijft ie (papierdoorvoer en/of toner)problemen geven. Waarschijnlijk kan je ze intussen voor 40 a 50 euro (oude stock) of voor een paar euro vinden op marktplaats. Niet doen! Relatief weinig geld, maar relatief hoge kans op veel ellende.

Mijn advies: laat deze ondingen (en ook de Samsung 1610, en ook de 1640) liggen. Of je moet Guus Geluk heten en een beetje technisch handig zijn en er niet voor huiveren om de printer 3x om te laten ruilen (wat eigenlijk geen bal helpt als je niet Guus Geluk heet, want je krijgt dezelfde troep terug (nieuw of niet)).
Dank voor deze uitvoerige review ! Deze printer is vrijwel exact aan de Samsung ML-1610, die ik zelf heb en waar ik ook tevreden over ben. Ook de Samsung heeft de mogelijkheid om een "tonerspaarstand" in te stellen bij een printopdracht ,waardoor je 40% procent toner kunt besparen. Verder zijn ook compatible tonerkits te krijgen ( bijv. 123inkt.nl) die ca. 3500 pagina's capaciteit hebben ipv de orginele Samsung/Dell, die duurder zijn en minder capaciteit hebben.( ca.2000 pagina's)

[Reactie gewijzigd door robbiesan op 24 juli 2008 22:41]

Top reviews altijd weer, maar wellicht iets teveel smiley-gebruik. Valt mij in ieder geval ook altijd op. ;)