Specificaties 5" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Pluspunten

• snelheid
  • Full HD scherm
  • Android 4.2.1
  • weinig toegevoegde apps en crap

Minpunten

• gps langzaam (nog niet uitgebreid getest)
  • helderheid scherm in volle zon

deze telefoon is de vervanging van de HTC legend. Dit toestel had inmiddels wat capaciteitsproblemen bij het installeren van apps en de snelheid liet te wensen over.
in tegenstelling tot de titel betreft dit de zwarte variant met 2GB/32GB

Bestelling en levering
ik heb de telefoon besteld bij PandaWill toen dit nog een pre-order betrof. Het toestel is besteld op 24 Mei en zou op 25 Mei op voorraad komen bij PandaWill. Op 28 Mei om 17:25 nederlandse tijd is het toestel aangeboden aan Singapore Post. Op 29 Mei (lokale tijd) is trackingnummer actief geworden op de site van singapore post en onderstaand zijn de tracking gegevens:
Status Date Status Description
29-05-2013 INFORMATION RECEIVED
(This is not an acknowledgment of the physical receipt of the stated Registered Article)
30-05-2013 Despatched to overseas (Country code: NL)
04-06-2013 Arrived at overseas (Country code: NL)
Op 4-6 werd het packet volgbaar bij PostNL met onderstaande gegevens:

4-6-2013: Zending opgehaald en in sorteerproces
4-6-2013: Ontvangen in land van bestemming
5-6-2013: Zending gesorteerd in sorteercentrum
5-6-2013: Chauffeur is onderweg
5-6-2013: Geadresseerde niet aanwezig. Zending onderweg naar afhaalloc
6-6-2013: Zending beschikbaar op afhaallocatie
6-6-2013: Zending afgehaald op afhaallocatie
Al met al was het toestel snel in huis.

Het uitpakken van de telefoon
De Umi X2 wordt in een bijzonder klein doosje geleverd. de doos van de telefoon is ingepakt in een iets groter doosje door PandaWill omwikkeld met bubbelplastic. Niets mis mee.
Standaard wordt een micro usb lader a-la apple style bijgeleverd en PandaWill heeft een screen protector meegeleverd al denk ik dat ik deze niet ga gebruiken omdat het toestel is voorzien van Gorilla Glass. Een koptelefoontje ontbreekt.

De hardware
De UMI X2 is voor mij een hele upgrade ten opzichte van de HTC Legend. De meest in het oog springende feature is het Full HD scherm en de hoofdrede voor mij om een 5 inch toestel te kiezen. Het scherm is super scherp en overtreft al mijn verwachtingen kwa scherpte. Een nadeel van het scherm vind ik de afleesbaarheid in fel zonlicht (ja, dit was prima te testen dit weekend ) een tweaker weet natuurlijk niet wat zonlicht is dus hier verwacht ik weinig problemen
Het 32GB ROM waarmee het toestel is uitgerust is, na de 384MB van de legend, een verademing! Het insalleren van Apps gaat snel en er is ruimte in overvloed. Een Micro SD slot is ook aanwezig, deze heb ik nog niet gebruikt. Het 32GB geheugen is als mass storage device te koppelen aan de computer wat handig kan zijn.
Het toestel is voorzien van 2GB Ram. Ik heb de limiet denk ik nog niet bereikt en het is heerlijk dat het wisselen tussen apps lekker vlot verloopt.
De Umi X2 heeft 2 sim kaart sloten. De mogelijkheden hiervoor heb ik nog niet gebruikt, dit komt misschien in de vakantie.

Bouwkwaliteit, afwerking en design
de bouwkwaliteit van de telefoon is wat mij betreft prima. De legend zat beter in elkaar door de unibody maar ik had niet anders verwacht. De rand van het scherm zit vlak aan de rand van de telefoon, er is dus een kleine bezel. Dit is geeft soms wat onbedoelde aanrakingen. Combineer dit met een naar mijn gevoel iets te groot scherm en het geheel voelt soms iets onhandig. Of dit gewenning is of een blijvend probleem kan ik nu nog niet inschatten. Daartegenover staat dat het grote scherm ideaal is om even snel iets op internet op te zoeken, iets dat ik met de legend niet eens meer probeerde.
Het design heeft naar mijn smaak iets teveel weg van samsung maar als je iets in china besteld moet je naar mijn idee niet zeuren dat het afgekeken is .
het toestel weegt 172 gram inclusief accu.

Camera
De camera van het toestel blinkt uit in snelheid, scherpstelling is snel, het maken van een foto is snel en het maken van de volgende foto is ook weer snel. Het is daarnaast mogelijk om snel een aantal foto’s achter elkaar te maken door de knop ingedrukt te houden. Handig voor actie momenten denk ik. De foto’s zien er op het toestel prima uit. Misschien dat ik later nog wat samples maak maar op internet is ook al een en ander te vinden van mensen die meer telefoons testen dan ik.

GPS
Een veelgehoord probleem met de Soc in het toestel is GPS en mijn Umi X2 is daarbij geen uitzondering. Ik heb nog niet buiten geprobeerd een fix te krijgen maar binnen is het me nog niet gelukt een gps fix te ontvangen. Ik moet dit nog verder bekijken maar dit lijkt een probleem te zijn.

De software
De telefoon is voorzien van Android 4.2.1 en heeft op 20 mei een update gehad. (mogelijk voor de 2GB ondersteuning van de SoC. Hoe Umi is met het uitbrengen van updates is voor mij afwachten.
Het toestel is daarnaast voorzien van de google play store en de Youmi market en een aantal chinese (cr)apps. De chinese apps zijn niet te verwijderen maar wel uit te schakelen, dat heb ik ook gedaan. Ook voor de youmi market. Google play werkt prima en ook gmail, maps en dergelijke zijn gewoon te installeren.
Bij het inpluggen van mijn vodafone sim werd het toestel automatisch op nederlands gezet (of PandaWill moet dit al voor mij gedaan hebben maar dat betwijfel ik)

Accuduur
De accuduur van het toestel heb ik nog niet intensief getest maar ik denk dat ik er normaal wel een dag mee doorkom. Van het weekend heb ik 87 foto’s en 4 filmpjes binnengehaald via bluetooth van een galaxy S3 en de S3 moest eerder aan de lader dan de mijne maar het einde van de dag heb ik niet gehaald. Aangezien de legend ook elke dag aan de oplader ligt zal er voor mij niet veel veranderen als ik de dag ermee haal.
eergisteren heb ik de telefoon om 6 uur van de lader gehaald, ongeveer 4 uur gebeld, heel de dag wifi verbonden en diverse mails gelezen op het toestel en 's avonds om 10 uur was er nog 33% over. goed genoeg voor mij. gisteren heb ik ook 4 uur gebeld, geen wifi aan en aan het einde van de dag was er nog 56% over.

Gebruiksgemak
zoals eerder gezegd voelt het toestel iets te groot aan en samen met de smalle bezel is het bedienen soms niet helemaal handig. Dit is denk ik inherent aan een 5 inch telefoon en als je van een 3.2 inch legend komt is het denk ik ook wennen. Het lock screen is in te delen met widgets en standaard staat de camera app daar en ik heb een widget geplaatst met het weer. Ik denk dat dit een android feature is maar maakt het gebruiksgemak voor mij een stuk beter.

Het toestel is te krijgen voor $299. Tel daar 5 dollar verzendkosten en een aantal procenten bij voor de creditcard / paypal betaling en ik was §239,75 kwijt voor een full hd quad core toestel. Prima wat mij betreft.

Het toestel overtreft alle verwachtingen die ik had. Hij is snel, scrolt soepel overal doorheen. Internetten is eindelijk weer toegankelijk en de android versie is up-to-date. Gps is op dit moment nog een probleem en het is even wennen aan de 5 inch maar ik zou hem zo weer bestellen.

op en aanmerkingen en specifieke vragen zijn welkom, foto's volgen later

Heb jij ook een Umi X2 Wit?

Goede review! ik overweeg sterk om dit toestel ook te kopen maar importeren en mijn (on)geluk gaan denk ik niet samen
ik heb de telefoon gekocht bij UMi Europe *knip*. Dat lijkt de officiŽle webshop van UMI voor europa te zijn. De site is ook nederlandstalig en de bestelling werd verstuurd vanuit een warehouse in BelgiŽ, dus geen import. Volgens de website kan je ze ook gewoon in nederlands contacteren en is de support ook lokaal.

[Reactie gewijzigd door Dirk op 24 september 2013 00:26]

goede review alleen mis ik een paar foto's en benchmark tests.
ik over weeg deze namelijk ook te gaan kopen.
past het toestel eigenlijk 'normaal' in je broekzak?
Ja hoor, toestel is kleiner dan verwacht. Ik vond mijn oude (dikke) Jiayu G3 -hoewel kleiner- lomper in mijn zak aanvoelen door z'n dikte.
Ik zag in de spec van het apparaat op internet dat er ook een led notification op zit.
Ook zitten zoals wake/lock en volume aan dezelfde kant hoe bevalt dat ?
Ik ben namelijk ook aan het kijken voor dit apparaat.
De aspecten die je aanhaalt zijn voor mij absoluut geen probleem. De notification led is best wel handig en de knoppen aan dezelfde kant, tja, dat is even wennen maar op zich wel okee. Lees gerust ook eens mijn review die ik heb gepost op tweakers. Je mag me altijd vragen stellen.
Heb inmiddels de witte variant binnen met 32GB ROM/ 2GB RAM. Top toestel voor het geld!
Ik heb hetzelfde toestel. Top telefoon, en ik ervaar het probleem met het zonlicht een beetje anders. Wat voor mij een probleem is is dat de automatische helderheid instelling niet goed werkt. Als je handmatig de helderheid instelt is het scherm helder genoeg, zelfs in de zon.
Nice review .. heb zelf er ook een gekocht.. maar mn 3g doet het op de een of andere duistere manier niet :(
Vodafone als provider ?
Dan even PAP als verificatietype zetten.
Had het al werkend... weet niet meer hoe :) maar bedankt voor je info :)
Kamp ook met dat probleem. Enig idee wat je hebt gedaan om het werkend te krijgen. Ik krijg het niet voor elkaar. Alle hulp is welkom.
Heb deze telefoon sinds vorige week in bezit. had een ouwe BB dus kan moeilijk vergelijken met meer recente smartphones. Een ding waar ik wel tegen aan loop is het nemen van foto's. Het lijkt alsof bij het nemen van een foto met flits de flits out of synch is met het nemen van de foto. Dus eerst de flits en dan de foto die dan gewoon heel donker is. Kan iemand mij aangeven wat dit is of hoe ik dit anders moet instellen?
Als je vodafone hebt.. en het werkt niet op je umi X2 :

Bij (mobile network settings , accept point names vodafone etc access point , en dan authentication type PAP ingevoeren.