Microsoft Windows XP Professional Review

F for Fragging 17 mei 2005, 6.836 views

Microsoft Windows XP Professional

Pluspunten

• goede beschikbaarheid, word meegeleverd met het grootste deel van alle verkochte PC's

Minpunten

• gebruiksvriendelijkheid kan veel beter
  • weinig functionaliteit
  • prijs is absurd

Gebruiksvriendelijkheid Score: 3
Systeemeisen Score: 4
Stabiliteit Score: 4
Windows XP, vanaf nu afgekort met WXP, is naar mijn mening een Operating System (OS) van redelijke kwaliteit. Ik gebruik het al een aantal jaren voor zeer variërende dingen, vooral het spelen van games. Voordat ik WXP ging gebruiken heb ik respectievelijk Windows 95 en Windows ME gebruikt. In vergelijking met WXP zijn 95 en vooral ME ronduit slecht noemen, met WXP is Microsoft de goede weg ingeslagen. Mijn ervaringen beschreven in deze review zijn gebaseerd op WXP met Service Pack 2 geïnstalleerd. Ik ben echter wel wat kritischer over WXP dan anderen, daarom is mijn review wat minder positief dan de andere surveys.

Installatie

De installatie doet wat het moet doen zonder problemen, maar ook niet meer dan dat. Het meest vervelende is, en dat is in het algemeen een probleem met WXP, is dat er weinig keuze is. Je hebt niet de keuze om software zoals Windows Messenger, Windows Media Player, Internet Explorer en Outlook Express niet te installeren. Deze worden altijd geïnstalleerd, of de gebruiker daar nou prijs op stelt of niet. Een ander gemis is dat er geen partities aangemaakt of verwijderd kunnen worden, dat zal de gebruiker dan weer moeten doen met een software CD van de producent van de harddisk of iets anders. Ook is het erg vervelend dat installatie asociaal is en niet rekening houd met niet-Microsoft OS'ses. Is er bijvoorbeeld al een Linux distributie geïnstalleerd is en wil de gebruiker een dual boot configuratie, dan word de GRUB/LILO bootloader overschreven en is alleen nog maar WXP te starten. Daarom moet de gebruiker indien deze een dual boot configuratie wil eerst WXP installeren en daarna de Linux distributie installeren, wil de gebruiker instaat zijn om te kiezen of Linux of WXP opgestart moet worden. Laatste punt van kritiek is dat wanneer er drivers geïnstalleerd moeten worden voor een RAID-configuratie, WXP deze drivers van een floppy moet hebben. Erg vervelend dat je dan nog steeds een floppy drive in je PC moet hebben enkel voor de installatie van WXP.

Functionaliteit

Sommige mensen zijn van mening dat een OS alleen het essentiële moet bevatten om een PC te besturen, maar tegenwoordig is het gelukkig de trend om een OS zo compleet mogelijk uit te rusten. Helaas is dit bij WXP iets minder goed gelukt, de hoeveelheid meegeleverde software is erg beperkt en daar komt nog bij dat de software die meegeleverd is van ondermaatse kwaliteit is. Internet Explorer en Outlook Express worden al jaren niet meer ontwikkeld en krijgen alleen nog maar beveiligingsupdates, vooral bij Internet Explorer mis ik tabbed browsing. Windows Media Player is een incarnatie van het fenomeen bloatware, het bevat veel te veel onnodige functies en is erg irritant in het gebruik, als music player is het ook erg onhandig. De geïntegreerde file archiving software om zip files en dergelijke te openen is ook niet erg goed. Een simpel programma om wat dingen te uploaden naar FTP ontbreekt zelfs compleet. Daarom installeer ik altijd de volgende software na een verse installatie van WXP:

- Internet browser (Mozilla Firefox)
- e-mail client (Mozilla Thunderbird)
- media player (Media Player Classic)
- music player (Winamp)
- FTP client (FileZilla)
- image editor (GIMP)
- file archiver (TUGZIP)

Zonder deze software geïnstalleerd te hebben is het voor mij erg onplezierig werken met WXP. WXP is helaas erg kaal wat betreft functionaliteit. Simpele, alledaagse dingen zoals wat foto's uploaden naar de webspace van je provider via FTP zijn niet mogelijk zonder extra software. Het uitvoeren van een aantal simpele bewerkingen op foto's is moeilijk of niet mogelijk met Paint, daar is geen software voor te vinden in WXP. Daarnaast is WXP maar erg beperkt aan te passen als je geen third party software gebruikt. De mogelijkheid om via “Deze Computer” toegang te krijgen tot digitale camera's die aangesloten zijn op de PC en de simpele geïntegreerde functie om CD's te branden zijn wel goed gedaan in WXP.

Gebruiksvriendelijkheid

Het uiterlijk van de Graphical User Interface (GUI) van WXP bevat een erg lelijke mix van fel blauw, groen en beigegrijs. Ook de Classic theme met monotoon grijs die beschikbaar is in WXP ziet er abominabel uit. Dat is te verhelpen door zelf een GUI theme te downloaden van websites zoals deviantart.com en dat te installeren, maar dan zal de gebruiker gebruik moeten maken van allerlei hacks/third party software, erg gebruikersonvriendelijk. Ik heb zelf een Mac theme geïnstalleerd, Apple schijnt de enige te zijn die begrepen heeft hoe een mooie GUI er uit moet zien. Verder functioneert de GUI wel goed, iedereen kan het zonder veel moeite gebruiken. Het startmenu had misschien nog wel iets beter gekund, ik moet bijvoorbeeld door twee submenu's als ik een game wil starten, maar het is in ieder geval erg vervelend dat er op dit gebied weinig keuze mogelijk is. De GUI is maar erg beperkt aan te passen aan de wensen van de gebruiker. Er komt ook een gebruiksvriendelijkheidsprobleem boven als ik wat informatie wil vinden over hoeveel ruimte er nog beschikbaar is op mijn harddisk, als ik mijn IP adres wil achterhalen en als ik wil weten wat voor hardware er allemaal in mijn PC zit. Dat moet je dan achterhalen op heel verschillende plaatsen. Wat ik mis is een soort van info center in het configuratiescherm, een soort van Everest-achtig programma. Maar nu heb ik het over details, over het algemeen is WXP gewoon redelijk eenvoudig in gebruik. Verder is hardware makkelijk te installeren en te gebruiken met WXP, maar dat zal meer te maken hebben met de populariteit van WXP dan de kwaliteit van WXP.

Stabiliteit, systeemeisen en prestaties

Hier kan ik kort over zijn. De stabiliteit van WXP waardeer ik zeer goed, bij mij crasht het praktisch nooit. De systeemeisen zijn tegenwoordig ook geen probleem meer, maar WXP is wel wat hongerig naar geheugen, 256 MB RAM is aangeraden. De prestaties zijn vergeleken met andere OS'ses ook goed, hoewel WXP niet altijd de beste prestaties geeft. Het enige wat ik slecht vind van de prestaties van WXP is het defragmenteren. Wil je een WXP installatie op snelheid houden dan zal je een aantal keer per jaar een lange tijd moeten defragmenteren, dat had beter gekund. Bijvoorbeeld Linux heeft bestandssystemen waarbij het helemaal niet nodig is om te defragmenteren.

Ondersteuning

De automatische updates van WXP zijn een goede feature, je WXP installatie blijft up to date zonder dat je er aandacht aan hoeft te besteden. Soms is Microsoft wel wat traag met beschikbaar stellen van updates. Ik vind het ook wat vreemd dat wanneer WXP besmet is met een virus de gebruiker is aangewezen op third party software. Een wat groter probleem is de spyware, die nogal makkelijk binnen te krijgen is door Internet Explorer te gebruiken. Daarom gebruik ik ook Firefox, maar ik vind het eigenlijk toch wat te gek dat Microsoft (nog) niet voor een veilig WXP kan zorgen. Natuurlijk zijn er wel dingen zoals Microsoft anti spyware in ontwikkeling, maar Microsoft heeft het thema veiligheid erg laat als hoge prioriteit gekozen.

De prijs is absurd. De laatste Mac OS X met een licentie voor een gebruiker kost 129 Euro, Linux is gratis, en beiden hetzelfde of meer dan WXP. De prijs is op geen enkele manier te rechtvaardigen, maar de oorzaak daarvan ligt dan ook in de monopoliepositie van Microsoft.

WXP is een goed product, maar het heeft veel problemen. Ik ben een kritische tweaker en definiëer deze als problemen, maar een normale gebruiker zal waarschijnlijk, op de problemen die ik in het onderdeel “Ondersteuning” uiteengezet heb na, weinig problemen ervaren. Verder is mijn review erg kriitisch en heb ik de negatieve punten de meeste aandacht gegeven, maar ik wil nogmaals benadrukken dat WXP wel een redelijk product is. Het wordt wel ingehaald door Mac OS X op het front van gebruiksvriendelijkheid en Linux op het front van functionaliteit. Helaas is dit soms volstrekt irrelevant omdat je soms gedwongen bent om WXP te gebruiken, bijvoorbeeld wanneer je gamer bent zoals in mijn geval. Veel games zijn namelijk enkel compatible met Windows.

Heb jij ook een Microsoft Windows XP Professional?

Ben het met deze survey absoluut niet eens.
Eerst even de negatieve eigenschappen:
- gebruiksvriendelijkheid kan veel beter
Windows XP is een van de OS die de beste gebruiksvriendelijkheid heeft, daar kan Linux echt niet tegen op.
- weinig functionaliteit
Windows XP heeft genoeg functionaliteit, maar zoals de nieuwe reclamecampagne van MS al zegt, reexplore Windows XP. Windows XP heeft een enorme grote functionaliteit, maar je moet ze gewoon weten te vinden. Met Windows XP kan bijna alles wel, als je maar weet hoe het moet.

Daarnaast moet je aan een Linux installatie best wel veel afstellen voordat het een beetje goed loopt, drivers en software zijn nog steeds een groot probleem. Hier heb je met Windows XP allemaal geen last van.
Ook de standaard software werkt prima, maar als veel-eisende gebruiker wil jij vaak wel wat meer, en wil je wel eens wat extra functies hebben. Maar datzelfde geldt voor Linux, zonder extra software ben je net zo ver bij Linux als bij Windows.
Ook dit:Hetzelfde geldt voor simpele bewerkingen uitvoeren op foto's, dan zal je de Windows port van GIMP moeten downloaden, want daar heeft WXP ook geen software voor.WXP is erg kaal wat betreft functionaliteit.
Geldt voor de meeste Linuxdestro's. Jij kan niet verwachten van een OS dat ze een pakket als PSP erbij gaan leveren, dat kost gewoon te veel, en jij klaagt nu al over het bedrag, laat staan hoe er je dan klaagt.
En dit dan: Daarnaast is WXP zonder third party software maar erg beperkt aan te passen t.o.v. Linux. Dat valt wel mee, als je weet waar het staat, en hoe het moet, is het enorm simpel. Dat is hetzelfde als met Linux, je moet toch altijd weten waar het staan, en zodra je het weet, is het makkelijk.
Ook OpenOffice is niet altijd standaard beschikbaar, en hoe dan ook, die heb je toch al extra gedownload bij je Linuxdestro, dus weer zoveel MB extra, dan kan je het ook wel voor het Windows-platform downloaden, dat maakt dan niks meer uit.

En ook dit: Als ik naar de gebruiksvriendelijkheid kijk beoordeel ik WXP ook met een magere voldoende. Laat ik beginnen over de GUI. Ik vind deze GUI met grote rode knoppen en groene startknoppen er helemaal niet mooi uitzien, heel erg lelijk zelfs.
Dit is smaakverschil, en kan je Windows XP niet op afkraken, smaakverschil is je eigen mening, en omdat jij het niet mooi vind, wil niet zeggen dat een ander het niet mooi vindt. Je kan ook classictheme selecteren, dus ook een pluspunt aan gebruiksvriendelijkheid en functies.
En over de Uxtheme.dll file: Dit kost toch wel weer wat tijd en moeite, niet gebruiksvriendelijk. Inderdaad, maar de meeste mensen willen het niet veranderen, en vinden het standaard prima okť.
"Ik vind dit startmenu ook niet gebruiksvriendelijk" Je kan een classic startmenu doen, en is overduidelijk. Als je het
standaard-startmenu goed vindt, kan je dat ook prima gebruiken.
"Ook is het installeren van extra software in Windows XP niet gebruiksvriendelijk. Je bent veel tijd kwijt aan het zoeken van goede programma's omdat die, zoals ik al eerder zei, niet standaard meegeleverd worden, en dan moet je nog eens installers gaan downloaden en door een lange installatieprocedure gaan."Dit is natuurlijk helemaal onzin, je moet ook voor Linux extra software installeren, en anders heb je die wel mee gedownload in de release. Ik herinner me bijvoorbeeld Mandrake van 4 CD's in het begin, wat alleen maar gegroeid is. Windows XP is 1 CDROM, en jij installeert niet snel voor 3 extra CDROMs aan software.
"Installatiegemak is redelijk" Is enorm gemakkelijk, iedereen kan dat volgen, er zit een handleiding bij Windows XP, en daar staat overduidelijk in heo je het moet installeren.

Zoals ik al eerder heb aangegeven, reexplore Windows XP, zoek eerst maar eens goed uit wat je er wel niet allemaal mee kan, zonder er meteen een negatief oordeel over te geven.
@FnF:
- gebruiksvriendelijkheid kan veel beter
- weinig functionaliteit
Sorry, maar... gebruiksvriendelijk voor mensen die van wizard-achtige GUI's houden wellicht. Even simpel iets instellen zonder eerst 3 overbodige vragen te beantwoorden is er niet echt bij.
Daarnaast vind ik je beargumentatie bij de 2e stelling ook wel wat over de 1e zeggen.

@F for Fragging:
Ik weet niet waar jij vergeten bent partities te maken, maar dat kan gewoon met de XP setup?

Goeie review verder. Ben het ook niet overal mee eens, maar het was interessant om te lezen.
Alleen al het feit dat Linux, <knip>, vaak meer gewaardeerd word dan WXP door een groot deel van de bezoekers van tweakers.net geeft al aan dat er iets mis is met WXP.
Foute conclusie. Je kan er hooguit uit concluderen dat er meer mensen op dit forum Linux gebruiken als WXP (hoewel dat ook de vraag is: was er laatst niet een onderzoek geweest naar besturingssystemen? Ja, hier: http://www.tweakers.net/etc/?Action=Poll&ID=713: 85+% gebruikt Microsoft!). Een andere conclusie (net zo fout) zou kunnen zijn dat Linux-gebruikers actiever reageren op stellingen om te laten zien hoe goed Linux is.

En bijvoorbeeld een FTP client word helemaal niet meegeleverd in WXP
Ook hier ga je de mist in: zowel vanaf de commandline als vanuit Internet Explorer kun je FTP sites benaderen en bedienen.

Hoe verschillend is dit toch bij de gemiddelde Linux distributie voor de desktop. Firefox of een andere goede browser is hier al standaard geinstalleerd.
Ook dit klopt niet: je verwijt Microsoft dat zij geen internetbrowser van hun concurrent installeren, maar alleen hun eigen browser. Of je dat wel of geen goede browser vindt, doet niet ter zake: er wordt bij WXP wel degelijk een browser geinstalleerd.

Ook is het installeren van extra software in Windows XP niet gebruiksvriendelijk. Je bent veel tijd kwijt aan het zoeken van goede programma's omdat die, zoals ik al eerder zei, niet standaard meegeleverd worden, en dan moet je nog eens installers gaan downloaden en door een lange installatieprocedure gaan. Ook hier verslaat Linux WXP weer. Kijk maar naar Debian/Ubuntu, daar is het erg simpel met een commando te doen, apt-get install <naam software>, of in Synaptic.
Apt-get is voor de gemiddelde Linux gebruiker gesneden koek. Maar voor de gemiddelde Windowsgebruiker geldt dat installatie (over het algemeen) begint met Setup, gevolgd door Next, Next, Next. Hoezo niet gebruiksvriendelijk?

Al met al een aardige review, maar je slaat de plank helaas een paar keer lelijk mis. Wat betreft + en - punten kan ik het over het algemeen wel met je eens zijn, met uitzondering van je kritiek op de gebruiksvriendelijkheid.

Veel van je kritiek is gebaseerd op het feit dat je primair Linux gebruikt, en de voordelen daarvan mist in WXP.
Als je primair WXP zou gebruiken, zou je stukje precies het tegenovergestelde hebben laten zien: alle voordelen die jij in WXP zou zien zou je dan missen in Linux.
En dan die GVD windows messenger, die blijft elke keer een doorn in het oog. Is ook niet even uit je processen te gooien(je kent hem wel "msm nogwattes" heb hem nu niet bij de hand), hij komt elke keer automatisch terug.
Ik vind dat programma veel weg hebben van een virus :Y) of weet iemand hoe dat ding permanent wegblijft
:+ laat maar dan heb ik tenminste nog wat om over te zeuren :+

Lammert: THNX voor tip, geen windows messenger meer :7 we krijgen een luxe leventje zo :7
Er bestaat een VB scriptje dat windows-messenger helemaal weghaalt. Ik gebruik m altijd (om vervolgens MSN messenger te installeren }:O )
Google eens op "xp_messenger_remove.vbs"
Start -> uitvoeren en een regeltje copy-pasten uit deze FAQ op GoT is nog simpeler ;).
Review heb ik ge-edit, de eerste review was meer een vergelijking van WXP met Linux distro's en was daarom verwijderd.

Ik wist niet dat er partities te maken waren in de installer. De laatste keer dat ik opnieuw geÔnstalled had was een jaar geleden o.i.d. en ik kan me herinneren dat ik alleen een partitie kon kiezen om op te installeren. Zal ik dan wel vergeten hebben.
Je kunt verder met installeren zodra je daar een partitie voor heb aangewezen (of gemaakt en aangewezen). Ook al wordt je er niet toe gedwongen, kun je eerst naar hartelust verder gaan met het maken van een partitieindeling.

Wel vind ik de herkenning van een nieuwe, ongepartitioneerde HD in een geinstalleerd XP slecht. De PnP moet vind ik zelf aangeven dat hij er is en vragen hoe je hem ingedeeld wilt hebben. Nu kijkt XP alleen naar de hardwarematige installatie (snel klaar bij een HD)en laat je verder aan je lot over.
Een OEM windows is maar 100§ natuurlijk, dus zo duur is het ook weer niet.

Verder dit:
Kijhard niet waar, bij de windows XP installatie krijg je heel duidelijk een optie om te partitioneren, deze zie je altijd en kun je niet missen
XP Pro OEM voor EUR 100, waar dan? Ik kom toch op ca. EUR 130 voor de goedkoopste leverancier, terwijl de genoemde prijs van OS/X een adviesprijs is, i.p.v. een minimum en naar ik aanneem bij die prijs al enige support is inbegrepen. Mede gezien het veel massalere gebruik van XP dan OS/X vind ik dat wel wat vreemd en jammer. "Absurd" vind ik te sterk uitgedrukt, maar het is toch zeker aan de prijzige kant.
Ik vind het wel een goede review hoewel ik erg veel dingen persoonlijk vind en lang niet voor iedereen toepasbaar zijn. Kritiek op dat je dingen niet kan uninstalleren bij de installatie vind ik bijvoorbeeld WEL goede kritiek.

Dat je geen partities kan maken is half waar. Je kan tijdens de setup partities maken en ook bij computerbeheer in windows zijn beperkte functies. Ik ben het er zeker mee eens dat er nog steeds een 3rd party programma nodig is, maar een kleine basis is er wel.

Daarnaast zeg je dat je windows een paar keer per jaar moet defragmenteren. Nah daar ben ik het niet mee eens, ik heb nog nooit verschil gemerkt tussen voor en na defragmentaties en ik vraag me sowieso serieus het nut af. Dan vind ik een programma als bootvis nuttiger dat de files in volgorde van opstarten plaatst.
Het prijsverschil tussen WXP en OSX is logisch....

OSX draait op moderne Apples die door Apple zijn verkocht. Hierdoor is Apple niet alleen afhankelijk van de verkoop van OSX. Microsoft heeft geen koppelverkoop zoals Apple.

Toch vind ik het verschil tussen de prijs van een OEM en een RETAIL licentie ook te groot.

Komt er ook nog bij dat veel delen uit OSX opensource zijn en dat Apple dit dus niets kost.
Ik ben van mening dat WinXP toch vrijwel genoeg instelmogelijkheden heeft. Alleen moet je weten dat je bij de zogenaamde "SysteemBeheer" scherm moet gaan in de configuratiescherm, wat weinig mensen kennen, omdat weinig mensen dat ook daadwerkelijk nodig hebben.
Microsoft probeert de gebruiker een beetje aan de hand te houden en door de computer heen te leiden, en dat hebben ze vrij goed gedaan in WinXP.
Kleurkeuze is wel levendiger, dus je wil niet naar zo'n scherm zien als je 3:00am 's nachts even naar je computerscherm wil kijken.
Maar als ik zulke kreten hoort dat bij installatie geen partities gemaakt kunnen worden terwijl ik tientallen installaties achter de rug heb en regelmatig harde schijven moest herpartitioneren, dan betwijfel ik aan de Windows kennis van deze criticus.

Geen conclusies trekken zonder met meerdere mensen getest te hebben (die wel Windows kennis hebben). En niet aannemen dat iedereen gelijk geÔnteresseerd is om te weten hoe processen plaatsvinden waaraan ze toch niks aan die kennis hebben.
Klopt, volledig met je eens. Je moet er echter rekening mee houden dat voor 90% van de Windows XP gebruikers dit nuttige programma's zijn en dat Microsoft hen een moeilijke installatie bespaart. Dus ik vind het wel begrijpelijk.
Onzin. Uitleg is hierboven al vaak genoeg gegeven.
Smaak. Ik vind Windows Media Player een prima programma. Ook Outlook Express werkt makkelijk: Simpel, doch doeltreffend. Internet Explorer is wťl ondermaats, maar dan niet vanwege tabbed browsing (wederom: smaak) maar meer vanwege de slechte verwerking van (x)HTML 1.0 en CSS.
Ook onzin, kan gewoon via de explorer.
WXP is helaas erg kaal wat betreft functionaliteit.
Hoezo kom je daarbij? Met welk OS vergelijk je het dan? Linux is minstens zo kaal (sterker nog: kaler), en MacOS X heeft misschien meer functionaliteit, maar omdat die alleen geschikt is voor het Mac-platform is dat makkelijker te doen; WinXP wordt immers ook op slechtere hardware-configuraties geÔnstalleerd en die moeten het ook nog vlot kunnen draaien. MacOS X heeft daar minder last van omdat de hardware voor een Mac (of voor meerdere generaties) precies bekend zijn bij Apple, waardoor ze het OS beter kunnen optimaliseren (en dus eventueel zwaardere programma's kunnen toevoegen)
Wederom: smaak. Ik vind het wel mooi. Je stelt dat het onhandig is dat je de GUI nauwelijks kan aanpassen. Draai het eens om: Stel je hebt een Mac en je wil een XP uiterlijk omdat je dat veel mooier vindt. Is dat dan niet net zo moeilijk om aan te passen? Juist. Dit is dus geen argument om negatief te zijn over de gebruiksvriendelijkheid van XP, het is immers in vergelijking met andere OS'en net zo (on)gebruiksvriendelijk.
Ik ben een kritische tweaker en definiŽer deze als problemen, maar een normale gebruiker zal waarschijnlijk, op de problemen die ik in het onderdeel “Ondersteuning” uiteengezet heb na, weinig problemen ervaren.
Imho creeŽr jij problemen, omdat je simpelweg niet weet hoe je heleboel dingen moet instellen in XP.

Ik vind het eigenlijk kul dat jij zegt dat er weinig functionaliteit in XP is, ik (en met mij velen, zo blijkt uit de vele reacties hierboven) ben van mening dat jij XP niet ťcht kent, bepaalde specifieke handelingen wťl kent in Linux en, omdat je deze handelingen niet snel kan vinden in XP, er vanuit gaat dat ze er dan ook niet inzitten, wat dus onzin is.

Natuurlijk hoeft een review niet ojectief te zijn; dat is onmogelijk. Maar je bent erg subjectief in je bewoordingen ("vervelend", "asociaal") en een significant deel van je argumentatie berust op onkunde van jouzelf, niet op onkunde van het OS. Ik raad je aan WinXP nog eens goed door te spitten en dan je review aan te passen. Als je dan nog steeds deze mening toebedeeld bent, dan is dat prima. Dan kun je het in ieder geval beter beargumenteren. Maar nu heb je gewoon een mening over een product wat je - kennelijk - nauwelijks kent.

Nofi, natuurlijk :)
Ik installeer met een zekere regelmaat xp .
Maar je kan heel goed een partie aanmaken ,
misschien niet bewerken dat is wel jammer dat je niet de omvang tussen verschillende partie kan aanpassen...

Wat ook wel dom/jammer is ,, dat je niet kan op geven op welke partie of wat alleen op welk schijf.
Je zou bv een enkel schijf al boot gebruiken en een raid 0 als systeem schijf ,,, , nu word xp knetter hard op die schijf gezet ,,,

jammer is het ook je gaf het al aan dat je niet intijdens de installatie bepaalde zaken kan aanpassen messager niet installeren etc ,

zelf vind ik de repair functie nog al kachel......
te vaak heb je er niks aan ,, en die floppen bijna nooit worden ze aangemaakt......

rond uit dom is het gebrek aan support raid , zeker met die pata & sata controllers die toch steeds mee gebruikt worden en zo veel zijn het ook niet (mainstream) ich5 en 6 , nvidia dan het je al 75 % .......

Het was leuk geweest als je een soort antwoord bestand ook op een flop zou kunnen zetten ,, zo van je start op van cd , je wijst naar een flop daar haalt ie nummers instellingen , namen ,, netwerk instellingen , account Paswords , etc van af ...

nu moet dat speciaal met een unintend cd die je zelf moet maken doen.......