Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.8G Review

dmvdberg 10 juni 2013, laatste update op 12 juni 2013, 5.262 views

Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.8G

Pluspunten

• Scherp
  • Stil
  • Licht
  • prima lens hood
  • extreem scherp al op F/2.8

Minpunten

• stoffen opberg zakje, sigma geeft je een tas!
  • (beetje) zacht rond de F1.8
  • merkbaar scherper op F/4

AF-snelheid Score: 3

- Aankoop ervaring / out of the box
- Toepassing & dagelijks gebruik
- Conclusie

Waarom deze lens?

Als professioneel fotograaf wil je natuurlijk allemaal hyper de piep mooi glaswerk van duizenden euro's op je camera ... ik werk echter nog altijd met een DX pro model van Nikon en veel van de duurdere modellen zijn simpelweg niet besteed aan de body. Het verschil tussen een Nikkon 400mm F4, Nikkor 70-200mm F/2.8 of deze 85mm F/1.8 is haast niet te zien zodra foto's terug gebracht worden voor print resolutie of ingeleverd worden bij klanten. Waarom zou ik dan bijna duizend euro meer uitgeven aan de F/1.4 terwijl deze (zo blijkt op tests op een D800) niet eens scherper is.

Het is dus een ideale portretlens voor iedereen die wat meer verstand heeft van fotografie en graag op een vastbrandpuntsafstand werkt. Persoonlijk doe ik niks anders meer.

Het alternatief was geweest: Sigma 85mm F/1.4
Helaas blijkt deze lens in combi met een D800 of D800e op alle fronten minder scherp te zijn. En dit was voor mij wel een eis.

Aankoop & Out of the box.

De lens is gekocht bij CameraTools.nl te Apeldoorn. Puur omdat hij daar op voorraad was. De doos was netjes geseald en vrij van krassen. Pluspuntje daar!

Out of the box dan maar. De lens zit in een plastic houder ipv karton. Jammere zet nikon ivm ons milieu maar toegegeven het is wel stevig en de lens ziet er in topconditie uit. Het zal geen enkel probleem zijn om deze lens online te bestellen dus.

Toepassing & dagelijks gebruik

Als portret en event fotograaf hecht ik veel waarde aan het kunnen isoleren van mijn onderwerp. De lens staat vrijwel permanent op F/2.8 tenzij ik echt meer licht nodig heb of zit te spelen in de natuur.

De autofocus is snel ... maar de oude D variant is mogelijk puur voor het gevoel sneller. Dit komt denk ik door het gebrek aan feedback. Een AF-S lens is namelijk super stil. Gelukkig heeft deze lens ook geen VR er in dus ook geen nare hoge pieptonen die ik tot nu toe altijd bij de 70-200mm F/2.8 heb gehoord (type 1).

Wat verder nog erg opvalt is het gewicht, of eigenlijk het gebrek er aan. Hoewel zeer solide weegt de lens een stuk minder dan mijn Sigma 30mm F/1.4. Dit maakt lange fotoshoots toch net wat fijner!

Onderstaande foto's zijn geschoten op F/1.8

testshot

En 100%

Over de autofocus

Merkbaar punt bij deze G variant is de autofocus snelheid. Waar de oude D versie nog heel erg rap op F/2.8 was gaat deze pas bij F4 echt los op highspeed van mijn D300s. Nu is F/2.8 niet 'traag' te noemen maar de D versie was sneller op dit diafragma.

F4 is nu niet waar je een prime voor koopt. Waarschijnlijk zal de F/1.4 variant sneller zijn op F/2.8 maar daar ken ik alleen de D variant van in combi met een D700 ... en hoewel het autofocus systeem identiek is heb ik toen geen echte test gedaan. Kans gemist. Als iemand in het bezit van een F/1.4 een keer op pad wil, mail me!

DXO lab interessante dingen

Je ziet dat deze zelfs (op een D3s) een tandje scherper is! Op een D800 echter zal de F/1.4 wat meer grond winnen puur door de veel en veel hogere resolutie die meer fouten zal tonen en een lens van 1600 euro heeft gewoon een hogere quality check.
Daar over gesproken. Voor de pixelpeeps onder ons nog een leuk feit. Dit beestje heeft in THEORIE wel degenlijk extreem goed glas!

Voor wie een scherpe tele prime zoekt voor portret en/of natuur is met deze 85mm een waardevol stukje glas rijker. Ook voor pro's die liever hun geld sparen voor een betere camerabody, huur of eigen projecten is deze F/1.8 variant de ideale oplossing t.a.v. de F/1.4 Nikkor. Tenzij je natuurlijk bij kaarslicht fotografeert ;)

Heb jij ook een Nikon AF-S NIKKOR 85mm f/1.8G?

Waarom heb je voor een 85mm gekozen? 85mm is toch de ideale brandpunt afstand bij portretten op FX. Een 85mm op een D300s is natuurlijk 127,5mm kleinbeeld-equivalent en een 50mm komt met 75mm kleinbeeld-equivalent toch meer in de buurt van die 85mm voor portretten. Of zie ik dat verkeerd?
85mm is idd een ideale portret lens op FX, de extra afstand op DX geeft nog wat meer diepte. Een eigenschap die ik zeer verwelkom (zie de kitesurfer). Gezien mijn overstap naar FX in de nabije toekomst was deze de beste optie :)
Ik lees in een aantal reviews dat de lens nogal plastic-ish aanvoelt. Klopt dat?
De lens is idd een tikje 'plastic'.
Niet direct negatief. want voelt heel solide aan. zit vooral tussen je 'oren' omdat ie zo weinig weegt denk ik. Een Sigma 30mm heeft hier minder last van maar weegt ook 200gram meer ofzo maar heeft de zelfde afmetingen.

voor mij is het geen issue.
autofocus merkbaar sneller op F/4
Vreemd, want tijdens het focussen staat het diafragma wide-open (dat wordt pas geknepen als je de foto maakt) dus er kan geen verschil in AF snelheid zitten tussen verschillende ingestelde diafragma's. Ik kan je verhaal over het focussen dan ook niet helemaal volgen, maar wellicht zie ik iets over het hoofd?
Misschien hangt het meer van mijn instellingen af. Zodra ik highspeed schiet (meer dan 4fps) tracked de camera het onderwerp beter vanaf F4 met deze lens.

Helpt dat?