Microsoft Surface Pro 128GB Zwart Review

Grompie 7 juni 2013, laatste update op 7 juni 2013, 3.378 views

Microsoft Surface Pro 128GB Zwart

Pluspunten

• Tablet met complete windows ervaring
  • Sterke prestaties
  • Strak design
  • Pen
  • Touch-cover
  • Windows 8 in alle glorie
  • perfecte kruising tussen tablet en laptop

Minpunten

• Prijzig (maar begrijpelijk)
  • Zwaarder

Al enkele jaren zit ik zonder laptop en was ik op zoek naar een waardig alternatief en nu tablets heel erg hot zijn ging ik dan ook op zoek naar een waardig laptop alternatief. Het was dan ook met enige vreugde dat ik hoorde Microsoft de tablet markt op ging en was meteen verkocht voor de surface. Overal windows applicaties kunnen draaien was voor mij een echte pluspunt. Helaas bleef het wachten... tot vorige week!

Uiterlijk:
De tablet zelf ziet er lekker strak uit, hij is mss een beetje dik maar dat stoort me niet echt. Het eerste wat me wel opviel toen ik hem opnam was dat hij toch niet van de lichtste is. In vergelijking met de galaxy tab is hij bijna dubbel zo zwaar en dat merk je, zeker als je hem lang vast aan het houden bent zal je toch even van arm wisselen omdat hij zwaar begint te worden.
De laptop voelt verder heel erg stevig aan en je hebt gevoel dat dit apparaat tegen een stootje kan, ik heb dit echter niet getest om begrijpelijke redenen.

IO:
1xUSB3
1xMini display port
1x audio out
1x micro sd kaart
1x front camera
1x back camera
Aangezien ik nog geen apparaten op usb3 heb kon ik dit nog niet op volle snelheid kunnen uittesten maar vind 1 poort voor een tablet meer dan genoeg. Zelf wil ik dat een tablet niet de hele tijd aan een kabel moet hangen en maak dan ook gebruik van de nodige Cloud diensten of mijn NAS systeem. De audio uitgang levert degelijke muziek kwaliteit en ook de ingebouwde boxen zijn van redelijke kwaliteit voor een tablet. De mini display port heb ik ook nog niet uitgetest net als het micro SD slot. Zelf verwacht ik de micro SD slot niet nodig te hebben maar er zijn zeker mensen waar dit wel handig voor kan zijn. De camera's zijn ook van goeie kwaliteit, ik verwacht niet dat je er perfecte foto's mee kan nemen maar om digitaal foto's te delen op sociale netwerken of om te skypen is dit voldoende.

Prestaties:
De tablet zelf start heel erg snel op. In 5 seconden verschijnt het startscherm en kan je beginnen werken. Alles loopt heel erg vlot en het wisselen tussen schermen in windows 8 is heel erg goed. Ik ben zelf al sinds de lancering windows 8 gebruiker en vermeed eigenlijk altijd de "metro" interface maar op een tablet komt deze helemaal tot zijn recht. Hoewel ik nog een heel aantal applicaties mis die erg handig zijn op android zijn er toch al wat beschikbaar en die werken dan ook heel erg handig. Het is leuk om te zien dat developers de stijl van microsoft volgen want dit is echt wel de meest vernieuwende manier om mee te werken (althans voor tablets) die ook heel erg natuurlijk aanvoelt.
Wanneer je de tablet normaal gebruikt voor basis taken dan merk je helemaal niets wanneer je echter iets rekenintensieve taken uitvoert zal hij toch iets warmer beginnen worden, het is niet dat je hem niet meer kan vast houden maar je merkt het wel. Bij normaal gebruik is er van geluidshinder geen sprake enkel wanneer ik een kamer volledig afsluit kon ik hem zachtjes horen blazen. Wanneer ik echter world of warcraft uitprobeerde op de laptop begon hij toch op volle toeren te blazen. De tablet wordt hier waarschijnlijk ten volle belast en dan moet je het geluid erbij nemen maar dit is bij een laptop niet anders.
De batterij gaat ongeveer 4 tot 5 uur mee afhankelijk van het gebruik. Voor mijzelf is dit meer dan voldoende maar kan begrijpen dat dit een punt is om hem niet te kopen voor mensen die hem lang willen gebruiken op plaatsen zonder stopcontact. Het contact voor het opladen is ook magnetisch wat mooi blijft zitten zelfs als je tablet beweegt. De kabel is echter wel aan de korte kant.

Touch-cover:
Zelf heb ik een touch cover bij de surface gekocht, deze sluit perfect aan op de tablet en met het opklappen van de steun achteraan het scherm heb je een mini laptop voor je neus. De verbinding is magnetisch dus hij zal niet snel van het scherm vallen. De hoek is niet helemaal wat ik verwacht had maar op een tafel kan je hem ver genoeg plaatsen en dan is deze wel goed. Voor het gebruik op de benen zou ik het echter afraden want dit is erg onstabiel en zal je snel terug grijpen naar de tablet vorm. De touch-cover zelf voelt aan als een halfzachte plaat die niet snel zal breken bedekt met een laagje stof. Het dient perfect als bescherm hoes voor je tablet. Om lange teksten te typen zou ik het echter zeker niet nemen. Je voelt namelijk de knoppen minder goed zitten en weet eigenlijk nooit echter zeker of je een toets hebt ingedrukt tenzij je volume aanstaat dan hoor je wel een geluid wat helpt bij het typen maar is zeker niet ideaal. Je kan de touch-over ook helemaal over klappen zal zichzelf hiermee zelf uitschakelen.
De meegeleverde pen is ook heel erg handig, voor wie er nog nooit meegewerkt heeft kan het wat raar aanvoelen zeker voor rechts klikken maar het went wel. Je kan de pen trouwens vastklikken op de locatie waar je de oplader in stopt wat handig is om hem mee te nemen. Als je de surface aan het opladen bent kan dit echter niet en moet je de pen ergens anders kwijt zien te raken.

Conclusie:
De surface pro is een heel erg mooie windows tablet die een beetje aan de zware kant is. Je krijgt er in de plaats wel sterke prestaties voor en een volledige windows omgeving. Voor het eerst krijg je de echte sterkte van windows 8 te zien op een tablet, want eenmaal je de interface gewent bent wil je niet meer zonder werken althans voor tablets. Het aanbod van apps in de store groeit en mits er nog meer touchscreen devices uitkomen met windows 8 zal dit alleen maar groeien. Alleen is het jammer dat de halve wereld heel erg lang moest wachten op dit mooie apparaat. Voor mij is dit de ideale kruising tussen laptop en tablet maar je moet er de meerprijs voor willen betalen.

Heb jij ook een Microsoft Surface Pro 128GB Zwart?