Specificaties 1TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB Review

Nutral 3 juli 2008, laatste update op 3 juli 2008, 8.096 views

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

Pluspunten

• Snelle overdracht
  • Veel opslag
  • Goedkoop per GB

Minpunten

• hoge reactietijd

Ik vond het eens tijd voor wat extra scijfruimte en ik zag deze 1tb harde schijf voor een leuke prijs dus ik heb hem maar besteld.

Eerste Indruk
Pakketje binnen gekregen na een dag wachten en meteen maar opengemaakt. Het word geleverd in een plastic hoesje met een klein boekje en wat schroefjes. Hij ziet er verder uit als een normale harde schijf. Ik heb hem meteen maar in mijn computer gezet voor wat tests.

Prestaties en temperaturen
Ik ben meteen begonnen met het formatteren van de harde schijf naar 2 500gb partities en ik heb al wat erop gezet. Het kopieren van files gaat erg snel en ook al waren het flink wat gigabytes het was zo klaar. Ik heb ook nog een keer HDTune en HDTach gedraat, de resultaten staan bij de afbeeldingen.
Het is op mijn kamer erg warm (27 graden) maar toch bleef deze harde schijf erg koel, vergeleken met mijn 80gb maxtor, 80gb seagate, 250gb maxtor en 500gb hitachi was deze harde schijf het koelst met 30 graden tegenover 35/36 graden. Qua hoe stil hij is kan ik niet veel vertellen aangezien mijn fans en andere harde schijven het sowieso wel overstemmen. er zijn in ieder geval geen rare geluiden zoals seeken en hoge tonen.

Al met al is dit een goede harde schijf voor downloaden en als opslag vanwege de enorme opslag van 1tb, snelle overdracht en lage prijs

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB?

Jouw review is in zeer schril contrast met deze review die ook vandaag gepost werd:

productreview: Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB review door Madshark
De reviews zijn ook niet te vergelijken. Wat je vooral tegenkomt (als ik zo een aantal reviews op een rijtje zie) is dat de schijf nogal wat moeite heeft met RAID-controllers en/of afwijkende omstandigheden.

Onder normale omstandigheden (afgezien van het (te) hoge DOA of binnen enkele dagen sterven) kom je alleen maar goede reviews over deze schijf tegen.

Wat mij bij alle schijven opvalt is toch wel een enorme terugval van het begin van de schijf (>115 MBps) naar het einde van de schijf (ca. 50 MBps). Blijkbaar levert die hoge informatiedichtheid van de schijf nog nauwelijks winst op, op zijn minder gunstige deel.

Temperatuur van de schijf is uitstekend, ik hoorde nog wel eens links en rechts dat de schijf zo warm werd, maar hier wordt het tegendeel bewezen.

Overigens vind ik een access time van 13,3 s niet echt slecht. In de folders kom je altijd lagere (betere) waarden tegen, maar ik moet de eerste test nog zien die de waarden die in folders worden gegeven ook daadwerkelijk "in the wild" halen.

off-topic: 1 tb even wijzigen in 1 TB en gb in GB (is toch 8 keer zoveel....).

/edit
typo en gb/GB

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 6 juli 2008 04:51]

Hoge reactie tijd, in vergelijking tot? Voor een 7,200 toeren schijf is dit toch een vrij nette prestatie en al helemaal in combinatie met die doorvoersnelheid.

Veel opslag is denk niet echt een positief punt voor de schijf, de prijs/ruimte verhouding wel.
1TB op een schijf is denk ik wel een positief punt
je kunt niet gaan meten voor een schijf met 10000rpm want als ik mein mening geef vind ik dit voor een 7200rpm helemaal niet zo slecht!
zijn de Hdtune benchmarks getest in Raid of normaal ?
De resultaten zijn normaal. Heb de harde schijf aangesloten op mijn ICH9 chipset en hier werkt hij gewoon prima.
Ik heb 2 van deze schijven draaien in raid 0.

Ben over de snelheid goed te spreken. met hd tach 160.mb read spead, burst spead 357.7
Waar ik minder over te spreken is de betrouwbaarheid met raid.
Ik heb nu 1x gehad dat ik alles op nieuw moest installeren, inclusief raid array omdat mijn computer na 1.5 maand een foutmelding gaf dat een vand een schijven defect was (bij het booten)
Dus ik dacht dat een van de schijven echt kapot was, want ik ging der vanuit dat hij alleen zo'n foutmelding geeft als der echt ioets aande hand is niet dus!!!
Na allebei de schijven geprobeerd te hebben los van elkaar werken ze prima.
Dus ik heb ze nu weer met dezelfde driver geinstalleerd.
Ik weet niet wat probleem maar ik er ijn voglens mij een paar mogelijkheden:

Intel matrix storemanager begon te kloten met de raid drivers??
Windows update heeft zitten rommelen met de drivers.
Ik heb zelf de verkeerd drivers geinstalleerd (maar dan vind ik het raar het pas na 1,5 maanden gebeurd)

Ik denk zelf dat de groote kans ligt bij intel storage manager. Die heb ik er nu dus ook niet op staan.

Mijn moeder is een msi X48C met ICHR9 controller. Met 2 spinpoints van elk 1 TB.
Had ik maar zo´n moeder O+