Specificaties 1TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB Review

Madshark 15 juli 2008, 12.528 views

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB

Pluspunten

• Prijs per gigabyte
  • 32MB cache

Minpunten

• betrouwbaarheid op eerste indruk
  • niet goed compatible met Adaptec/Dell CERC raidcontrollers
  • Disken SATA1 1.5gbps zetten kost aardig wat tijd.
  • Disken weer terug op SATA-II zetten is nog niet gelukt

Wilde weer een extra array gaan maken, dus een setje van 4 HD103UJ's gekocht samen met een 6poorts Sata1.5 Adaptec 2610SA controller..
Om wat te testen heb ik eerst 1 disk aangesloten en de performance viel zwaar tegen. Read en write tests bleven allemaal steken op 40 a 45Mb/sec.. Niet geweldig dus. Het vermoeden is dat de SATA-II 3gbps modues mogelijk problemen geeft met de SATA 1.5gbps interface, dus gaan zoeken op de Samsung support sites hoe deze om te zetten. De site was tentijde heel erg slecht, veel interne links kwamen op 404 pagina's uit, en op de officiele productsupport pagina is er niets over te vinden. Uiteindelijk via forums en rapidshare alsnog een bootable ISO gevonden om de disken op SATA 1.5gbps te kunnen zetten. Dit maakte helaas maar 2mb/sec uit :(
Heel erg omslachtig dat je niet meer met een jumper kunt switchen. De Samsung tool herkend geen RAID controllers, dus moest ik de disken eerst overprikken naar een onboard Intel poortje.

Maargoed, het verlies maar genomen, nieuwe controller besteld en 3 disken maar tijdelijk in een net zo trage Raid5 gezet.Na ongeveer 24uur gaf de eerste disk al bad sectors en nog geen 12uur later stierf ook de 2e, een uitval van 50% :(
Disken zaten in een PowerEdge1800 drivecage met zeer ruime airflow, dus werden goed gekoeld en de voeding is dik in orde..
Gelukkig komen de disken van Informatique, die zijn over het algemeen erg snel met RMA's.

Binnenkort: ervaringen met een SuperMicro SAT2-MV8 controller..

-update 2 Juli-
Screenshots van HD Tach in combinatie met Adaptec 2610SA en SuperMicro SAT2-MV8.
Plaatje 1 is een Raid-0 stripeset (256Kb blok) met Adaptec drivers
Plaatje 2 is een single disk met Dell drivers
Plaatje 3 is een single disk op SAT2-MV8 controller en Marvell driver

Met een Samsung tool kon je de schijven van SATA-II 3gpbs naar SATA 1.5Gbps zetten. Echter lukt het mij niet meer om de disken naderhand weer op SATA-II 3Gbps te zetten. Ondanks dat SStool claimt dat de disken weer in 3G mode staan, zie ik in mijn Supermicro tool dat de disken nog steeds op 1.5G staan. (4e disk die ik nooit op 1.5G gezet heb, geeft wel aan dat deze op 3G mode staat,dus de tool klopt)

-update 3 juli-
Nummer 3 is nu ook al kuren aan het vertonen!!
Tijdens het 'vullen' van de disk begon het systeem hang momenten te vertonen, disk errors in de eventlog.... Afin, disk uitgebouwd, aangesloten op een Intel ICH controller, Samsung diagnostics gedraait.. Read error's :(
Dat is dus 75% uitval.. En het kan bijna niet aan mijn server hardware liggen, disken zitten in de drive cage van een PowerEdge1800 met meer dan voldoende airflow. De voeding nog even handmatig nagemeten, alle voltages zijn erg netjes (netter dan bij de meeste normale PC voedingen), de aanwezige non-Samsung disken hebben nergens geen last van

Ik ga toch maar eens kijken naar alternatieven (WD of Seagate)

-update 5 juli
Sommigen denken dat de read/write errors puur door de interface veroorzaakt worden.
Even een screenshot bijgedaan van HDTune error scan. Intel 945 chipset, op ICHR8 in native mode (non-acpi).
Het is helaas echt de disk

-update 10 juli
Net even de disken kunnen ruilen, heb er ook nog 1 extra bijgekocht en elders een Perc5i besteld.
4 disken zitten nu in een read/write data-destructive HDD test. Zal morgen wel klaar zijn ;)

-update 12 juli
Na ruim 40 uur read/write tests hebben gedaan kan ik concluderen dat ik nu toch echt beschik over 5 foutloze disken. eind van de maand zullen deze hun ultieme duurtest gaan doorstaan, dan mogen ze 11 dagen aan het werk op Campzone (grote outldoor lanparty)
Perc5i controller intussen binnengekregen, helaas nog geen SAS to 4xSATA kunnen bemachtigen. (backorder leverering ;( )

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB?

Ben zelf ook ooit lang aan het stoeien geweest met HDTune, omdat ik soms een prestatie verlies had van wel 20% met m'n raid0. Soms had ik ook corrupte array's en had 1x een spontaan overleden WD Raptor. Dat prestatie verlies bleek aan Cool'n'Quiet te liggen, als in XP Power Management op Minimal stond kreeg ik soms weer problemen. Na overgestapt te zijn naar een ander moederbord merk had ik geen problemen meer met C'n'Q. Terwijl als ik het goed heb de raid controller van allebei de moederborden in de SB600 chip zit. Ik weet niet of de Intel tegenhanger van Cool'n'Quiet, EIST, dit probleem ook kan hebben. Maar ik zou het gewoon uitproberen. Heb op een gegeven moment het icoontje Power Options op de taakbalk gezet om snel C'n'Q aan en uit te kunnen zetten, om snel het e.e.a. te kunnen controleren.
Als je prestaties verwacht, waarom gebruik je dan in hemelsnaam een SATA I (1.5Gb) controller met SATA II/2 (3.0Gb) schijven. Als je dan toch zo'n investering in schijfcapaciteit doet, kan je er beter een paar tientjes bij doen en een goede oplossing neerzetten.
Wat betreft de prestaties lijkt je controller inderdaad een bottleneck. Ik gebruik diverse Samsung schijven (2x 500GB en 2x 1TB) op een Asus M2N-VM bordje en haal hiermee bijna een dubbel zo hoge snelheid als jouw setup.
De meeste SATA II/2 schijven kun je met een jumper op 1.5Gb zetten om incompatibiliteit/instabiliteit op een SATA I controller te voorkomen.
Omdat een SATA1 interface nog steeds in staat moet zijn om 150MB/sec over een SATA bus te leveren, dat is nog altijd meer dan wat deze disk sustained zou moeten kunnen leveren. In een JBOD, RAID 0/1 zou een controller niet zo heel erg veel invloed mogen hebben, anders dan met RAID5/6 hoeft een controller in deze weinig te rekenen enof te doen.
Feit dat ik maar 40 tot 45Mb/sec haal wijst eerder uit op compatibiliteits problemen tussen Adaptec (SIL Sata controller) en Samsung. WD en Seagates hebben (veel) hogere cijfers met deze controller.
En ja, het is een tientjes oplossing, op zoek naar goedkope storage wat qua I/O's niet zo hoog hoeft te liggen, had er echter wel mintens 100MB/sec met een 2disk stripe uit verwacht.
Dezelfde server heeft ook nog een HP SmartArray 6402 U320 192MB controller met 4 U320 15K disken, dat performd geweldig.
Dat is wat ik met deze product review oa. wilde aantonen, deze disk heeft dat namelijk niet, het moet via een (redelijk lastig te vinden) native dos tooltje gebeuren.
EStool is echt niet moeilijk tevinden op de site van samsung.
of heb jij het over iets anders?
Intussen is deze weer makkelijk te vinden, echter tentijde van installatie gaf de support site bijna overal een HTTP 404.
Als je een betrouwbare schijf wil neem dan de Seagate ES.2 hij kost heel wat maar dan weet je wel zeker dat je de hoogste kwaliteit hebt op de markt

Want om eerlijk te zijn wat verwacht je nou van een schijf die de helft minder kost dan welk ander merk dan ook.

Het klopt dat HD tune wat problemen geeft met raid controllers zie mijn review voor nog wat andere programma's waar je testen mee kan uitvoeren
Samsung heeft (nu) ook de SpinPoint F1R 1TB (HE103UJ) met 5 jaar garantie.
Misschien suggereren ze met de R RAID ;)
Nou om eerlijk te zijn verwacht ik in iedergeval een disk die het blijft doen, een uitval kan ik mee leven, vandaar een Raid5 setup, maar met 75% uitval in 1 week is me echt veel te gortig.
Even voor de duidelijkheid. Dat ik 4 disken koop en daar 3 van stuk gaan wil per defenitie nog niet zeggen dat Samsung slechte schijven maakt. Het kan veel externe oorzaken hebben waarom ik 75% uitval heb.

4 disken uit dezelfde batch, wellicht heb ik een 'maandag ochtend' product en had een koreaanse quality control net een zwaar weekend gehad.
Misschien was het wel de eerste werkdag van een nieuwe stagair ? :+

Wellicht is er tijdens transport een pallet hard op de grond terecht gekomen en hebben oa. mijn disken daar een harde klap van gehad. Misschien lagen ze wel dicht bij een blikseminslag punt ? (ze worden overigens niet echt ESD veilig verpakt) genoeg voorbeelden te bedenken waarom 3 van 4 disken binnen 48uur de geest geven.

Eigenlijk zou ik weer 4 disken moeten kopen bij een andere leverancier, bij voorkeur uit een hele andere batch en productiedatum om een goed vergelijk te kunnen maken.
En zo is dat met veel producten, toch hoofdzakelijk een kwestie van geluk of pech.

Het is een product review van mijn ervaringen totnutoe, niet representatief voor de 1000enden andere HD103UJ's die er verkocht zijn.

Geld heeft niet altijd ook iets met kwaliteit te maken. @work liggen er bijvoorbeeld bakken vol met dode U320 Cheetah 15k4 en 15k5 disken (naar schatting zo'n 5% van de totale Cheetah's die we in gebruik hebben genomen). En dat zijn zeer zeker niet de goedkoopste disken }>

Hoewel de Compatibiliteit problemen hier verder weinig mee te maken hebben zou ik als ik deze niet had gewoon weer 4 nieuwe samsungs genomen hebben. Ik zou ze alleen nooit meer in een non-raid5 durven te gebruiken :P

[Reactie gewijzigd door Madshark op 4 juli 2008 01:24]

Ik weet niet in welke tijdsspanne alle klachten op het Internet verschijnen, maar ik heb het kleine broertje de 750 GB. Die draait bij mij probleemloos, zei het dat hij niet veel werk heeft (back-up-schijf). Wat ik wel weet is dat net voordat ik deze schijf bestelde (begin april) er ook een batch was geweest van 750 GB schijven die allemaal RMA gingen. Vanaf begin april niets meer gelezen over DOA's bij de 750-schijf. Maar ja de 1 TB schijf staat ook wel wat meer in de belangstelling....

Er is net een review verschenen over de 1 TB schijf waarin beschreven wordt dat deze problemen heeft met zijn SATA I controller (schijf doet helemaal niets) en zijn Vantec EZ-Swap removable HD-rack (tikt een paar keer en stopt dan). Toch allemaal een beetje vreemde zaken.

Ooit heb ik in een reactie geschreven waarom de 1 TB naar mijn idee langzamer is dan een Raptor (was even zoeken, maar hier kun je hem vinden: http://tweakers.net/react...=Posting&ParentID=2560902). Volgens mij (alleen nooit uitputtend bediscussieerd jammer genoeg) lag dat aan de firmware van Samsung. Als ik al deze problemen zie (dan bedoel ik niet de DOA's en zo) word ik alleen maar stelliger in mijn overtuiging dat de firmware van de HDD's niet in orde is.
Vreemd. De DELL/Adaptec 2610 heb ik ook. Maar deze ondersteunt een maximale array-grootte van 2TB. Dus op welke manier heb je de disken geconfigureerd?
Ik heb hem overigens als 4 maanden draaien met 4 x 500GB (Samsung ;-)) in raid-5. Geen centje pijn. Wel ongeveer dezelfde performance als jij (~ 40MB/sec).
1 disk stierf al meteen in het begin, dus ik had er nog 3 over. 3 disken in een Raid-5 geeft 2TB, precies de max van de controller per logical volume.
De performance is uitermate slecht, maar daar heeft de controller de grootste aandeel in

[Reactie gewijzigd door Madshark op 2 juli 2008 17:01]

Niet het grootste aandeel, maar uitsluitend door de controllers, zou ik zo zeggen.

Je ziet geen enkel verval van het begin naar het eind van de disk. Dus de snelheid van de disk wordt abosluut ergens onderweg (controller) opgeknoopt. Daarnaast zijn er voldoende reviews die op deze schijf een performance aan het begin van de schijf van ca. 110 MBps laten zien. Mijn Seagate 7200.10 320 GB komen in RAID5 (onboard Intel ICH8R) al aan een doorvoer van 150 MBps (zie review). Dus allemaal een beetje vreemd.

Waarom koop je een SATA I RAID Controller bij SATA II schijven. Zijn er geen goede SATA II controllers in de markt?

Ook je derde plaat is vreemd (SAT2-MV8 controller en Marvell driver). Tot 60% loopt de grafiek weer helemaal vlak. Ook hier wordt de doorvoer geblokkeerd, omdat de schijf weer niet zijn normale waarden haalt. Vanaf die 50/60% zie je de grafiek omlaag duiken, wat aangeeft dat de doorvoersnelheid (eindelijk) door de disk bepaald wordt.

Het feit dat je schijven op 3 verschillende controllers problemen geven, doet mij vermoeden (te meer omdat ik jouw problemen nog nergens anderes heb gelezen) dat er is met jouw computer aan de hand is. Zou er geen storing in je slot kunnen zitten of zo iets?

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik het geheel nog eens uittesten op een andere computer cq. MoBo. Als de resultaten hetzelfde zijn, heb je in ieder geval het probleem gelokaliseerd.

Succes met je speurtocht.
Ben ik het niet helemaal met je eens, een Seagate of WD laat 100+ zien op deze controller. Het is de combinatie van Adaptec (Sil SATA interface) en deze Samsung.
Deze SATA1 controller is erg gunstig geprijst, nergens kun je voor <150eur een 6(!!) poorts 64MB HW Raid 0/1/3/5 controller kopen.
En imo zou SATA I en SATA II niet zo heel erg veel mogen uitmaken, SATA I is namelijk nog steeds 150MB/sec, en dat is meer dan deze schijf sequential (non burst) uberhaupt kan leveren. SATA II heeft alleen maar een (verbeterde) NCQ ondersteuning en een dubbele bandbreedte wat alleen nuttig is voor data tussen controller en harddisk cache. M.a.w. een sequential drive benchmark boven de 32MB zal het weinig tot niets uit mogen maken.
Ook hier vermoed ik compatibility issues.. Zowel de Adaptec als de SuperMicro zijn geen allerdaage controllers.
Aan de hardware is niets mis (Dell PowerEdge1800 server), andere disken (WD/ Seagate) performen verder prima. Ook heb ik de controller met disken in een HP Proliant getest, geen verschil.
Disken op een nVidia Nforce4Ultra sata poorten geeft wel een verbetering, vandaar dus mijn vermoeden betreft slechte compatibilty.
De Marvell 88S88SX6081 is best wel 'alledaags', het is dezelfde controller als er op veel consumentenborden wordt geplaatst, maar dan in de varianten met minder poorten (zoals de 88SX6041).
Problemen met de controller verklaren volgens mij alleen niet waarom de disks kapot gaan? Tenzij er spanningsproblemen zijn, wanneer de disk en controller teveel of te weinig stroom krijgen. Ik ben wel benieuwt naar de voltage stats.
Dan heb je toch goed pech gehad!

Ik heb er hier 5x los op de grond liggen door ruimtegebruik in de case. Ze doen het nu al een aantal weken zonder problemen.
los op de grond _/-\o_

foto plz
Het is jammer dat ik er geen foto van heb, maar ik had er vroeger ook 2 los liggen in een half uit elkaar gezaagde kast. De computer was ook niet geaard en ondanks was er nooit een disk kapot gegaan.
(voor de duidelijkheid, vroeger; dus geen Spinpoints...)
2 Quantum Bigfoots op de grond? :Y)
ik heb er ook al 2 nieuwe gekregen met bad sectors geen goede zaak dus.
wacht nu op mijn 3de 8)7
Hoeveel pech kan je hebben?
Ik vind het wel enorm vreemd dat ze zo snel sterven.
Is er verder iets speciaals mee gebeurd?
Niet door mij, maar het kan natuurlijk zo zijn dat er een kleine batch tussen gezeten heeft dat even wat minder goed in elkaar gezet is.. het 'maandag-ochtend-product' syndroom ;)
ach, als mijn nieuwe F1 1TB vrijwel gelijk sterft, dan vind ik dat een stuk fijner dan dat ie na 3 jaar sterft. Zo veel pech vind ik het dus niet. Het is wel vervelend natuurlijk.

Lijkt me dat er iets niet klopt: op mijn M3A78EMH HDMI haal ik met de 640Gb-versie al iets van 70Mb sustained.