Specificaties Laser printer (Kleur) met WiFi en Ethernet - Bekijk alle specificaties

Lexmark CS310n Review

foxboro 6 juni 2013, laatste update op 12 februari 2015, 2.226 views

Lexmark CS310n

Pluspunten

• prijs
  • netwerkfunctionaliteit
  • afdruksnelheid
  • afdrukkwaliteit
  • support
  • beperkte geluidsproductie

Minpunten

• standardinstelling van de printerdriver is niet helemaal optimaal (True Type Fonts hadden mijn inziens niet standaard op Adobe Type 1 Fonts moeten staan)

Afdruksnelheid Score: 5
Afdrukkwaliteit Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 5
Deze printer is in de kern gelijk aan de grotere broertjes CS410 en de CS510. Ik heb voor deze versie gekozen omdat ik geen waarde hecht aan een groot scherm. Aanpassingen zal ik uitvoeren op de webserver van de printer zelf. De stuurprogramma's zijn goed en vrij stabiel, de support is uitstekend en professioneel. Ik zal hieronder de onderdelen wat verder toelichten:

Installatie
De installatie gaat bijzonder eenvoudig. De printer kan op het netwerk worden aangesloten of via USB aan de pc. Zelf heb ik gekozen voor de netwerk installatie en daarbij is het simpelweg de netwerkkabel in de printer stoppen en via de drivers op zoek gaan naar de printer. Dit is vrij snel gevonden en via de ingebouwde webpagina is de configuratie bijzonder makkelijk. Via deze pagina is het toewijzen van een statisch ip-adres kinderspel.

Drivers
Zoals hierboven al staat beschreven werken de drivers goed, maar met een opmerking om te onthouden voor na de installatie. Zodra de printer op het betreffende systeem is geinstalleerd zal zonder aanpassing de geprinte tekst lijken op die van een oude inktjet-printer. Kennelijk is de standaard-instelling verkeerd door de ontwikkelaar hiervan aangevinkt. Gelukkig is dit vrij eenvoudig te verhelpen door naar "Printing Prefences" te gaan en "Other Options"-tabblad aan te vinken. Onder "True Type Fonts" haal de instelling van "Adobe Type 1 Fonts" af en zet je die op "Automatically select" of "Adobe Type 42 Fonts". Zodra dit is aangepast wordt het afdrukken een heel stuk beter.
Het is een kwestie van smaak, maar ik heb de printkwaliteit veranderd van het zuiniger 4800CQ naar de, in mijn ogen, strakkere 1200dpi.

Support
Vanuit slaapstand kreeg ik de eerste afdrukken niet zonder vlekken uit de printer. Hiervoor heb ik contact gehad met Lexmark Support. Tot tweemaal toe is een monteur ter plaatse geweest die hier de reparatie uitvoerde. Een werkelijke verademing dat ik mijn printer niet voor onbepaalde periode kwijt ben of een gerefurbished model krijg.
Uiteindelijk bleek het probleem nog steeds te bestaan vanuit slaapstand. Lexmark heeft naar aanleiding hiervan direct een nieuw engine-firmware (E114fsr) geschreven die dat probleem tackelt. Deze firmware is overigens sinds november 2013 in de laatste publieke firmware opgenomen.
Het viel me bovendien positief op dat de mensen van Lexmark hun afspraken nakomen (bijna te gek voor woorden dat dit tegenwoordig opvalt) en hun klanten terugbellen of terugmailen zoals beloofd. Al bij anderen heeft deze firmware de problemen op kunnen lossen, lees hiervoor ook de onderstaande reacties.

Voor deze prijs (circa 105) is het bijna niet te geloven dat een professioneel printer wordt geleverd met netwerk aansluiting. Daarnaast is de support uitstekend. Niet om de prijs voor anderen op te willen drijven, maar met een dubbele of bijna driedubbele prijs was de prijs nog heel goed te verdedigen.

Heb jij ook een Lexmark CS310n?

De firmware kun je via de support van Lexmark krijgen. Het bestand is overigens niet heel groot, ik kan je het dus wel even doormailen. Stuur me anders een DM met daarin je mail-adres.

Update 10:33
Ik heb anders een download-link (vooralsnog voor een week geldig) aangemaakt met daarin de engine-firmware E114. In dezelfde map staat ook de instructie om deze bij te werken. Dit doe je namelijk door via de webserver van de printer het bestand in te lezen. De benodigde stappen staan onder punt E uitgewerkt.

Update 5-10-2013 (bijgewerkte link)

Wil je me laten weten of het gelukt is?

[Reactie gewijzigd door foxboro op 5 oktober 2013 12:46]

Mooie review. Ik loop zelf ook tegen het probleem van de vlekken op mijn printjes aan (tonerinkt blijft niet goed plakken), maar ik kan nergens de E114fsr engine firmware vinden die jij in je review noemt. Zou je me kunnen vertellen waar jij die firmware vandaan hebt? De laatste firmware die ik kan vinden is een E113 van april dit jaar.
Bedankt voor het toesturen van de firmware! Hiermee is mijn probleem volledig opgelost. Erg jammer dat Lexmark deze firmware nog niet openbaar heeft gemaakt, want ik kan me haast niet voorstellen dat wij de enige 2 gebruikers zijn met dit probleem.

Verder heb ik gelijk op jou aanraden in je review de "True Type Fonts" optie aangepast.
Graag gedaan, fijn dat het is opgelost idd. De download link werkt overigens nog steeds niet. Voor degene die nog de firmware willen hebben, stuur maar even een DM met daarin je mail-adres. Ik zorg dan dat je het bestand (ca. 4 MB) toegestuurd krijgt.
Beste Foxboro,

ik heb ook even gebruik gemaakt van je firmware ivm vlekken van de toner.
hier is het probleem nu ook geheel opgelost.
bedankt voor het delen van de firmware.

Groet
Roy
Geen probleem, fijn dat het ook bij jou de printproblemen heeft kunnen oplossen.
Hoi Allen,
Ook ik ben op zoek naar een (goedkope) kleurenprinter met goede kwaliteit afdrukken (voor pakweg 20 pagina's per maand). Zijn jullie van mening dat deze printer goede prestaties levert (na aanpassingen die foxboro voorstelt)?
Yep, anders had ik geen vijf sterren gegeven ;)
Bedankt.
En dan te bedenken dat voor die 100 euro ook nog eens voor 750 pagina's toner wordt bijgeleverd.
Ik ben ook overgehaald (o.a. door deze review) om deze printer aan te schaffen. Ontzettend goede printer voor het belachelijke prijs.

Het enige wat me tegenstaat is de prijzen van de toners hoger zijn dan het aankoopsbedrag (zoals hierboven vermeld tot driekwart gevuld toners bijzitten). Hierdoor zal ik waarschijnlijk toch gewoon een nieuwe printer kopen als de CMY leeg zijn. Een beetje tegen mijn (groene) principes maar het prijsverschil is echt van de zotte :/

Aankoopsprijs nieuwe printer incl verzenden en toner voor +/- 750 pagina's: 118,58
Toner CMYK (totaal van 4 toner units) 1000 pagina's incl verzenden: 195,95

8)7

[Reactie gewijzigd door kalechinees op 12 februari 2015 20:51]

Wat leuk om te lezen dat mijn review heeft geleid tot de aanschaf. :) De toners zijn inderdaad aan de prijs, desondanks toch nog een stuk goedkoper dan inktjets.
Toevallig een maandje of wat geleden een nieuwe gekocht (nieuwe model is met duplexer) voor 100 euro inclusief btw... De bijgeleverde toners zijn trouwens gelocked op de printer maar wellicht dat dit nog te modden valt :)