Specificaties 47" Full HD 3D LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

LG 47LA7408 Wit Review

Quacka 5 juni 2013, laatste update op 22 juni 2013, 6.643 views

LG 47LA7408 Wit

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Beeldkwaliteit
  • Passieve 3D
  • Magic remote (met name voor smart tv)

Minpunten

• Geen normale afstandsbediening
  • Teletekst nauwelijks te bedienen
  • Zwakke ontvangst digitale tv

Begin juni 2013 heb ik deze TV gekocht. Ik zal de komende tijd wat ervaringen over het toestel geven, ook omdat er nog geen review op de site staat.

Eisen
Mijn eisen voor een nieuwe TV waren als volgt:

1. Iets groter beeld, en het uiterlijk van de TV wilde ik ook wat mooier / strakker.
2. 3D is geen grote eis, maar het is bij sommige films wel een leuk extraatje. Mijn ervaring met de passieve 3D is behoorlijk positief en aangezien ik verwacht er niet zoveel gebruik van te maken wil ik me niet druk maken over batterijen / accu's.
3. Energiezuiniger dan mijn oude Sony TV (oud LCD model dat behoorlijk heet wordt)
4. Smart-TV is niet iets wat ik veel zal gebruiken, met mijn (HT)PC naast mijn TV. Hooguit het afspelen van films via dlna lijkt me wel interessant.

Uiteindelijk gekozen voor een TV uit de 2013-serie van LG. De 7408-serie is de goedkoopste van de reeks met een 200 Hz-paneel en het model kwam ook het dichtst bij wat ik voor een TV wilde uitgeven.
Het strakke uiterlijk vond ik ook erg aantrekkelijk.

inhoud doos
De TV wordt geleverd in een behoorlijk forse/dikke doos, met dikke laag piepschuim. Niets nieuws natuurlijk, maar in verhouding tot het dunne tv-scherm viel het me extra op. Natuurlijk moet de standaard ook in de doos, wat waarschijnlijk de oorzaak van de grote doos is.

In de doos zit dus de TV, maar tevens een voedingskabel en handleiding; de 4 passieve 3D-brillen, 2 dual play brillen en tot slot de LG Magic Remote. Eigenlijk had ik naast de Magic Remote nog een normale afstandsbediening verwacht, maar die zit er dus niet bij.

Aangesloten apparaten
Mijn TV zit aangesloten op een Yamaha RX-V771 receiver, waar weer mijn HTPC op aangesloten zit. Daarnaast zit er nog een UPC decoder op aangesloten, maar deze gebruik ik toch nooit. De TV is verder met mijn wifi-netwerk verbonden.
Extern gebruik ik nog een Android telefoon en tablet, op zich noemenswaardig aangezien er goede LG-apps zijn voor verbinding met de TV.

Eerste indrukken en problemen
Mooi scherp beeld. 3D lijkt nog mooier, dan op een andere LG TV (de 620-serie van 2012) waar ik ervaring mee heb.

De magic remote heb ik de eerste week al 10x het raam uit willen gooien. Wat een verschrikkelijk onding is dat bij normaal tv kijken of bepaalde acties uit te voeren. En dan ben ik nog redelijk gewend aan allerlei controllers, computerspellen met allerlei afwijkende besturing en dergelijke. Als ik er al zulke problemen mee heb, dan vrees ik dat het voor mensen met minder game/computerervaring helemaal een crime is.
Een TV-zender kiezen gaat lastig, besturing in het smart-tv is erg wennen, al heeft de remote daar na een tijdje wel wat voordeel. Teletekst is niet te bekijken met de remote. Voor je het al opgestart hebt, is de tussenstand van de voetbalwedstrijd inmiddels al een eindstand geworden....

LG, is het nu teveel gevraagd om naast de Magic ook een eenvoudige afstandsbediening van een paar euro mee te leveren?
Overigens is de normale AB na te bestellen, het LG partnummer is AKB73756502. Deze kost zo'n 40 euro.

Verder heb ik wat problemen gehad met de verbinding met de htpc. In het begin kreeg ik de schermresolutie niet hoger dan de laagste instelling. Ging ik hoger, dan ging het scherm gewoon uit. Na wat proberen is opgelost, al weet ik helaas niet meer wat ik precies heb gedaan. Waarschijnlijk was de schermverversing te hoog ingesteld.
Na dit probleem kreeg ik geen beeld meer op mijn tv na het herstarten van de receiver. Op de sony had ik hier geen problemen mee. Dit bleek te maken te hebben met een instelling op de receiver (hdmi control), kennelijk tijdens het proberen uitgezet....
Een andere probleem was dat niet het volledige scherm van Windows zichtbaar was; een deel van de onder en bovenkant was weggesneden. Dit kan je aanpassen door de beeldverhouding in de instellingen aan te passen naar Scannen.

Een laatste probleem was dat het geluid van de tv-zenders stoorde op mijn geluidsinstallatie. Om de paar seconde viel het geluid even weg. Uiteindelijk heb ik dit opgelost met een nieuwe hdmi-kabel. Gek genoeg werkt de oude kabel wel prima met andere apparaten (zoals mijn htpc). Vervang dus eens de hdmi-kabel als je dit probleem hebt!

TV kijken
Een belangrijke functie voor een tv is natuurlijk TV kijken. Dit lijkt LG vergeten te zijn. TV kijken gaat wel, maar het levert wel een grote ergernis op:
Zappen gaat met een scrollwieltje op de Magic Remote. Op zich gaat dit best snel, maar snel even naar het juiste kanaal zappen is er niet meer bij. En dan gebruik ik nog alleen de 30 standaard-zenders: Stel je voor dat je 200 zenders hebt en van nummer 150 naar 30 wilt zappen.
Het probleem is op te lossen met een universele afstandsbediening, of de aanschaf van een originele LG afstandsbediening. Ik heb zelf nu een Logitech Harmony en dit werkt best goed. Het is alleen raar dat dit nodig is bij een tv met een adviesprijs van 1400 euro.

Ik heb UPC, waar tegenwoordig de digitale TV zonder decoder/ CI pluskaart gebruikt kan worden voor het standaardpakket. De 2013-serie schijnt nog niet goedgekeurd te zijn door UPC. Ik had helaas problemen met het ontvangen van de digitale kanalen, wat ik niet had met mijn oude tv. Het blijkt dat de ontvanger van de LG wat gevoeliger is voor storingen. Het is lastig hulp van UPC te krijgen, omdat UPC de tv niet ondersteunt. Ik heb uiteindelijk toch een monteur afgedwongen, die de aansluiting in mijn wandcontactdoos heeft vervangen, wat de ontvangst zover versterkte dat ik nu alles prima kan ontvangen. Mocht je dus na aanschaf problemen hebben met de ontvangst van TV-zenders: De tv is niet kapot...

Verbinding met Android
LG heeft een tweetal leuke apps uitgebracht, die handig zijn voor de TV.

Allereerst is er de TV Remote. Met deze app kan je je telefoon of tablet gebruiken als afstandsbediening voor de tv. Helaas biedt de app geen volwaardige afstandsbediening. Eigenlijk simuleert het vooral de functies van de Magi Remote. Zker gezien het ontbreken van een fysieke AB is dit een gemiste kans. Je kan met behulp van de app wel veel sneller teksten invoeren, dan met de Magic Remote.
Het leukste aan de app is het tweede scherm. Je kan het TV signaal doorsturen naar je telefoon/tablet. Er zit wel een kleine vertraging op, maar het werkt wel heel handig. Op mijn telefoon dan.... Op mijn Samsung Note 10.1 wordt het tweede scherm niet ondersteund. Ik heb geen idee of dit voor alle tablets geldt. In eerste instantie had ik sowieso problemen om de app te installeren, omdat de tablet niet was goedgekeurd door LG. Na wat mailcontact heeft LG dit opgelost.. Nu het tweede scherm nog!

De tweede app is WatchBig. Dit is een app waarmee je videobeelden rechtstreeks van je tablet/telefoon naar je tv kan streamen. Hele leuke functie, maar ik heb er tot nu toe alleen mee getest. Het werkt prima met bijv foto's en youtube.

Beeldkwaliteit en 3D
De beeldkwaliteit van de TV is prima. Ik heb een veel strakker beeld als vroeger en films zien er veel mooier uit.
Ik moet zeggen dat ik de 3D voorlopig best vaak gebruik, meer als dat ik vooraf had verwacht.

Helaas heeft het 2 weken geduurd voor ik alles een beetje naar mijn zin heb geconfigureerd, dus ik heb nog niet al teveel TV en films kunnen kijken. Dit onderdeel zal ik nog verder uitbreiden als ik iets meer ervaring met de tv heb.

Leuke extra's
De TV heeft een boel leuke extra's, waarvan ik een groot deel nog niet heb gebruikt. Ik zal hieronder opnoemen wat ik wel al gebruikt het:

- microfoon op de Magic Remote. Het is mogelijk om de tv met je stem te bedienen. Dit is op zich best grappig. Het werkt verbazingwekkend goed (ook in het Nederlands), maar ik zie mezelf eigenlijk niet de hele tijd hardop mijn tv bedienen.

- Mini mediaspeler: Met de TV kan je diverse bestanden direct afspelen. Direct van een aangesloten harde schijf, of indirect via DLNA. Zo kan je bijvoorbeeld films af te spelen vanaf je computer. Veel type bestanden worden direct ondersteunt, waardoor je de LG TV feitelijk als een mini-mediaspeler kunt beschouwen. Erg leuke en handige functie.
Ik heb veel mkv bestanden en deze spelen prima af, inclusief ondertitels.

Natuurlijk is er een browser. Ook hier kan je gebruik maken van de microsoon van je Magic Remote.

Er staan diverse standaard apps op, waarbij met name Uitzending Gemist en RTL XL en SBS gemist (of hoe deze laatste ook heet) opvallen.

Met een aangesloten harde schijf kan je programma's opnemen. Nu heb ik momenteel geen externe schijf liggen, maar het is wel iets dat ik een keer wil proberen.

De TV is wel een aanrader, maar het kostte mij wel veel energie om de TV goed te configureren. Sommige zaken zitten ook erg ver weggestopt. Dit is natuurlijk best logisch, gezien de grote hoeveelheid functies.
Zoals duidelijk mag zijn vind ik het ontbreken van een normale afstandsbediening een duidelijk minpunt.
De beeldkwaiteit is naar mijn mening goed, verbinding met mijn htpc gaat vrij goed. 3D werkt prima en is zeker een goed argument om voor deze TV te kiezen.
De vele mogelijkheden van de TV is ook een sterk pluspunt.

Mocht ik iets zinnigs te melden hebben, dan zal ik de review natuurlijk updaten. Natuurlijk ben ik ook bereid om wat vragen te beantwoorden.

Heb jij ook een LG 47LA7408 Wit?

Dank je voor je review, heb je inmiddels meer zaken ontdekt aan deze TV?

Ik had mijn zinnen gezet op de voorloper van deze TV de 47LM860V maar die is nauwelijks meer verkrijgbaar. Volgens mij werden er bij dat model wel 2 afstandbedieningen bijgeleverd en ik vond het in elk geval erg vreemd om in jou review te lezen dat er alleen maar een Magic remote was bij geleverd.
Net nog even de handleiding van deze TV even opgezocht en lijkt er idd op dat alleen modellen met lager nummer weer een "normale" meegeleverd krijgen en dit model alleen een Magic Remote.. erg vreemd.
Het is helaas gewoon zo. LG gaf ook aan dat ze het jammer vinden dat ik die remote niets vind, maar ik kan altijd een losse remote kopen. Och, een Harmony afstandsbediening werkt ook wel. Het blijft alleen armoedig dat het nodig is.

Eerlijk gezegd weinig nieuws ontdekt. Heb je nog vragen: wil best kijken of ik het kan beantwoorden.
Als je dezelfde opties als mijn tv (voorloper) hebt, dan kun je met de magic remote een keer op het wieltje klikken waarna rechtsboven in beeld een afbeelding van een RC in de balk verschiijnt. Klik je daar op dan kun je daar een nummer intikken van het kanaal waar je naar toe wilt springen. Dus kan wel, maar snelle manier is anders.
Dank je voor je antwoord. Omdat de prijs nog nauwelijks zakt van dit model heb ik zijn voorganger gekocht de 47LM860V (deze is inmiddels ongeveer 18% goedkoper), daar zaten nog wel 2 afstandsbedieningen bij en denk dat die qua functionaliteit nauwelijks onder doet.
Hi, heb hem zelf ook bij Foka gekocht, kon hem daar ophalen voor ¤1150, en kreeg er een universele afstandbediening bij... deze heb ik nog niet gebruikt maar wel netjes. Ben tot nu toe wel tevreden met mijn tv.
Ik kijk TV nog analoog.
Ik kan dus nog snel zappen, mijn geluid is altijd syncroon met het beeld, en als ik wat opneem dan kan ik het copieren op een DVD'tje oid en mee nemen naar iemand anders etc. Lekker ouderwets :-)
Ik lees over de UPC-decoder maar tegenwoordig kan je de "smartcard"
bij UPC toch ook in de TV plaatsen ? (In het CI+ interface slot, of hoe heet het ook al weer).
En dan lees ik over een HTPC, maar ik neem aan dat je daar niet alle digitale (HD) kanalen mee kan ontvangen ? (Want daar zit geen "smartcard" in ?).
En dan lees ik "programma's opnemen op de externe HD" ,
maar kan je dan >alle< programma's opnemen ? , dwz alle digitale (HD) kanalen ?
En kan je dan dus ook >alle< HD films etc. opnemen, bewaren, copieren ?
(Er is toch "HDCP" ? met allerlei beperkingen?).

[Reactie gewijzigd door Peter Triac op 29 juni 2013 00:43]

Ik heb tot 4 april ook analoog gekeken. Sinds die datum kijk het analoge pakket digitaal (toen heeft upc dit vrijgegeven net als eerder Caiway). Inderdaad kan je dan ook de smartcard in je tv plaatsen, maar daar heb je ook de ci+ module voor nodig.
Opnemen kan zover ik weet nog zonder beperking, maar er zijn landen waar dit al wordt beperkt...
Dit is trouwens iets wat ik nog een keer wil gaan testen/.

In een htpc kan je ook een kaartlezer bouwen, ik heb me daar wel eens in verdiept maar in die tijd kon dit nog niet met upc.

@radja666: ik heb de tv ook ongeveer voor die prijs mee kunnen krijgen. Jij hebt nog net iets scherper onderhandeld.
Heb overigens 1074 voor mijn LM74860V betaald.
Heb het zappen net even geprobeerd (kijk nu digitale TV van UPC (nu nog) zonder mediabox en zappen gaat redelijk vlot, minder als een seconde voor het wisselen van een kanaal)
ja, dat klopt. maar snel van 26 naar ned1 en daarna weer naar 26? dat lukt je niet in twee seconde. De software is inderdaad snel zat.

Ovetigens krijg ik de dlna niet meer aan de praat. Nogal frustrerend, maar ik denk dat het aan mijn htpc/router ligt en niet aan mijn tv. Ik wilde dit namelijk eens goed testen om op te nemen in de review
De oude smit ci+ kaarten kunnen worden voorzien van een nieuwe update, waardoor je ci+ kaart nu wel werkt! Ook degene dus met een paarse sticker!
Hi All,
Ik ben in Juli overgestapt van SOny naar een LG. De digitale kwaliteit is eigenlijk hetzelfde. Digitaal signaal is beinvloedbaar van zo veel facturen dat je eigenlijk moet afvragen of je de gok wilt wagen.

In oudere huizen zou je grote kans lopen de wandcontactdoos te moeten (laten) vervangen en misschien zelfs de kabel vanuit je meterkast naar de wanddoos. Ook de bekabeling naar je tv moet van zo kort mogelijke lengte zijn en ver vandaan electriciteits draden weg houden. En vergeet niet de bekabeling van een hoge kwaliteit te nemen. Heb je deze punten dan ben je nagenoeg verzekerd van hoogwaardig HD kwaliteit (mits je een hd pakket heb natuurlijk).

Verder vind ik de 'magic remote' een dra-ma. Wat je met de standaard remote kan dus 1 klik voor bijvoorbeeld je bron te selecteren moet je met de MR 2 of 3x klikken doen en zo is het met veel opties. Voor de een een futuristisch ding en voor de ander totaal niet handig, zoals voor mij.

Een coole feature is het aansluiten van een USB harddisk zodat je gewoon kunt opnemen. Ook hieraan zit weer een nadeel, sluit je je tv af gaat ook je hdd uit en zap je dan zapt het op te nemen kanaal mee. Opnemen terwijl je gaat slapen kan dus alleen als je de tv laat aan staan, een gemiste punt op dat vlak.

Wat vele mensen vergeten te onderzoeken voordat ze een 3D tv kopen die 2D kan omzetten naar 3D is de kwaliteit er van. Soms werkt het en soms ziet het er niet uit. Bij het omzetten word er diepte toegevoegd aan de uitzending. Maar hou er rekening mee dat er geen beeldjes of effecten naar je toe komen als in de film avatar.

Voor de rest een geweldig beeldje !!
misschien weet iemand raad,

ik heb een film op een usbstick gezet met nederlandse sub. nu krijg ik de ondertiteling niet zichtbaar.
ik ga naar het Q.menu en wil daar naar stel video afspelen in. en daar kan ik in ondertitel niks veranderen. wat te doen?

Ik kan het niet meer met je eens zijn.
Ik kreeg gister mijn 6908 binnen en deze heeft ook alleen de nietzomagicremote.
Blijkbaar is dit standaard bij alle tv's vanaf het nummer 66xx en krijgen de tv's daaronde alleen de gewone remote.

Valt mn tv toch weer ff 46 euro diirder uit door die rotte afstandabediening en verzendkosten.
En helaas lost de remote nog alle irritaties niet op zoals het onlogische quick menu en de bizarre werking ervan.
is de software nog verbeterd mbv nieuwe firmware updates?
Ik ben ook wel benieuwd hoe de software nu, ruim een jaar later, is en of LG z'n best doet de ervaringen te verbeteren.