LG 26LC41 Review

No13 2 juli 2008, laatste update op 2 juli 2008, 1.015 views

LG 26LC41

Pluspunten

• Eenvoudig te bedienen
  • Genoeg aansluitmogelijkheden
  • Prima beeldkwaliteit

Minpunten

• Zwart-weergave kan tegenvallen bij grote (verticale) kijkhoek
  • 1 dode subpixel bij aankoop (valt niet op, 1 dode van de 3147264 aanwezige pixels)

Mijn eerste LCD-TV, ik heb een hele tijd tv op mijn pc gekeken maar dat telt niet echt. Het werd vervelend bij de aanschaf van mij Wii, de halve sec vertraging maakt dat onspeelbaar.

Ik heb bewust gekozen voor dit formaat, hij moet voorlopig op mijn slaapkamer dienst doen als 2e monitor (via een DVI -> HDMI kabel) en daarnaast hangt mijn Wii eraan.
Als 2e monitor werkt hij prima (1366x768 pixels) en voor het spelen van spellen is het een mooi formaat. Omdat je er dan vrij dicht op zit mag het scherm denk ik niet veel groter worden anders wordt dat oncomfortabel.

Het toestel heeft 2 HDMI ingangen (waarvan 1 ook het DVI signaal snapt, hoewel de andere het misschien ook wel kan, nog niet getest), een VGA ingang, een component (3x tulp), een composite (1x tulp) en een s-video input.
Voor audio zit er een aparte stereo (2x tulp) input, nog een stereo (1x 3,5mm plug) input en een stereo (2x tulp) output op. Uiteraard kan audio ook via HDMI binnenkomen en bij de component ingang zit ook een stereo (2x tulp, met video totaal dus 5x) input.

Het verschil tussen DVI en VGA is wel merkbaar maar geen wereld van verschil. Van dichtbij is soms nog een klein beetje ruis zichtbaar, ik ben bang dat dit intern in het toestel wordt veroorzaakt want DVI hoort geen ruis te geven. Storend is het zeker niet en nauwelijks zichtbaar in de meeste situaties

Mijn TV staat op mijn bureau en vanaf mijn bank kijk ik wat omhoog, dit zorgt ervoor dat diep-zwart wel eens een beetje blauwige waas krijgt, dit is wel goed te corrigeren met de helderheid van het backlight.

Verder zitten er niet idioot veel functies op het toestel, het is eenvoudig en prettig in gebruik, sinds kort hangt er ook een PS3 aan en de Blue-ray films komen in mijn beleving goed tot hun recht (hoewel de TV natuurlijk geen 1080p maar 720p weergeeft)

Ik ben tevreden met het toestel en voor zijn prijs (~430 euro) is het een prima apparaat!
Wat mij betreft een aanrader

Heb jij ook een LG 26LC41?

Prima review, kort maar krachtig. Ik zit zelf (maar) ~1.60 m van mijn TV verwijderd (studentenkamertje :) ), en twijfel tussen een 26'' en een 32'' LG LCD TV. Het prijsverschil is momenteel maar 50 euro dus dat maakt het er ook niet gemakkelijker op. Wat bij een kleine kijkafstand -naar mijn idee- wel een rol gaat spelen is het feit dat een 32'' TV weliswaar een groter beeld oplevert; de resolutie is echter gelijk aan een 26'', en volgens mij levert dit bij kleine afstanden een waziger beeld op (of niet?). Hoeveel meter zit jij zelf van je TV (en wat raad je mij aan)?

[Reactie gewijzigd door Eflix op 13 oktober 2008 13:48]