Specificaties 16" (1366x768), 250GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire 6920G-6A4G25MN Review

sbruynis 10 juli 2008, 2.292 views

Acer Aspire 6920G-6A4G25MN

Pluspunten

• Stil,
  • lage warmteproductie,
  • mooi HD ready scherm,
  • goed geluid.

Minpunten

• processor heeft 2 MB cache,
  • krakend geluid in de subwoofer als het geluid maximaal staat.

Aankoopbesluit:
Na weken lang zoeken naar een laptop kwam ik uit bij een ASUS, maar 1 week voor ik genoeg geld bij elkaar had gesprokkeld kwam ik op de frontpage van Acer het nieuwe Gemstone design tegen. Na wikken en wegen toch de gok genomen om deze laptop te kopen, die in tegestelling tot de ASUS nog geen product revieuws had.

Eerste uren:
Toen ik de laptop uit de doos haalde was ik verbijsterd hoe deze laptop er uit zag.
Ik had bij een vriend van mij het oude Gemstone design wel gezien, maar dit oversteeg al mijn verwachtingen.

Zoals gewoonlijk duurt het even voordat alles werkt als je hem voor de eerste keer opstart. Ik denk dat ik 2 tot 3 uur heb zitten wachten, ik heb niet echt op de tijd gelet.

Nadat alles van Acer was geinstalleerd, heb ik gekeken welke onderdelen ik wilde houden, en welke onderdelen ik er af wilde hebben. Ik heb ongeveer de helft van de software verwijderd, omdat ik deze niet of nauwelijks zou gebruiken.

Mening na enkele weken:
Nu heb ik de laptop reeds enkele weken in bezit, en ben er nog steeds erg blij mee.
Ik gebruik de laptop voor schoolwerk, waar ik vooral Office voor gebruik, en AutoCAD. AutoCAD is een 3D programma, en dit vraagt veel van de laptop. Maar de laptop trekt het allemaal makelijk.

Daarnaast gebruik ik de laptop voor muziek te luisteren. Dan wel via mijn surround set, dan wel gewoon via de laptop speakers. Deze standaard laptop speakers leveren een goed geluid. Er zit een 5.1 systeem in. Deze subwoofer noemt Acer "Tuba". Als het geluid vol aan staat, wil de subwoofer wel eens kraken, door de laptop opnieuw op te starten, of het geluid laag te zetten is dit probleem verhoplen. Ik weet niet of dat aan mijn laptop licht, of dat alle laptops hier last van hebben. Ik wil wel benadrukken dat dit alleen gebeurt als je het geluid op MAXIMAAL zet. Als je het op normaal volume zet, is er geen enkel probleem.

Naast het luister van muziek game ik er ook op. Ik heb verscheidende spellen er op gespeeld, en ik vind het mooi beeld. Ik heb onder andere Assasins Creed, Crysis, ET: Quake Wars gespeeld, en grafisch is het echt een heel mooi beeld.

Accuduur:
Ik heb geen ervaring met de accu, omdat ik mijn laptop ALTIJD op netstroom heb staan. Ik haal expres de accu er uit, om hem niet te belasten.

Overige opmerkingen:
De laptop heeft allemaal lampjes branden. Op de deksel van de laptop brand het Acer logo, als de laptop is ingeschakeld. Op de scharnierpunten branden 2 blauwe lampjes, deze branden als de laptop op netstroom staat, ook als de laptop is uitgeschakeld. Ook de aan/uit knop is voorzien van blauw licht. Deze zijn overigens niet hinderlijk als het donker is, ze reflecteren niet in het scherm.

Warmteproductie:
De laptop wordt amper warm. Dit komt door de nieuwe Core 2 Duo processor, en de nieuwe grafische chip. Deze zijn kleiner, en produceren dus minder warmte.

Windows Vista Prestatie Cijfer:
Onderdeel; Details; Score
Bepaald door laagste score; 4,5
Processor; Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T5750 @ 2.00GHz; 4,9
Geheugen (RAM); 4,00 GB;4,5
Grafisch; NVIDIA GeForce 9500M GS; 4,6
Grafische weergave voor spellen; 1791 MB totale hoeveelheid grafisch geheugen; 5,3
Primaire vaste schijf; 63GB beschikbaar (111GB totaal) ;5,1

Aantal processorcores 2
Geschikt voor 64-bits Ja

Opslag

Totale grootte van vaste schijf/schijven 219 GB
Schijfpartitie (C:) 63 GB beschikbaar (111 GB totaal)
Schijfpartitie (D:) 23 GB beschikbaar (108 GB totaal)
Mediastation (E:) Cd/Dvd

DirectX-versie DirectX 10

Netwerk

Netwerkadapter Intel(R) Wireless WiFi Link 4965AGN

Conclusie:
Goede laptop voor mooie prijs. Nadeel is de Core 2 Duo, die voorzien is van 2 MB cache.
Verder werkt de laptop goed, is snel, en leverd verder weinig problemen.

(ik wil nog afbeeldingen invoegen, als ik tijd heb zal ik dat doen) voor op of aanmerkingen sta ik open, maar reageer wel aardig ;)

Heb jij ook een Acer Aspire 6920G-6A4G25MN?

Hoe het mogelijk is weet ik niet, maar het lijkt wel of bepaalde producten altijd in batch gereviewd worden :). Ongeveer 3 uur voor deze review is Acer Aspire 8920G-934G64Bn review door vmsw verschenen. Zeg maar de grote broer van jouw laptop.
Als het geluid vol aan staat, wil de subwoofer wel eens kraken, door de laptop opnieuw op te starten, of het geluid laag te zetten is dit probleem verholplen.
Wat het met restarten te maken heeft snap ik niet, wel wat het met het volume te maken heeft. Het is eigenlijk nooit de bedoeling dat je het geluid op maximaal zet! Maar maak gelijk van de mogelijkheid gebruik om deze vraag bij de andere review te droppen......
Nadeel is de Core 2 Duo, die voorzien is van 2 MB cache.
Verder werkt de laptop goed, is snel, en leverdt verder weinig problemen.
Wat maakt jou die 2 MB cache nou uit, als het ding toch goed draait is het toch prima! Ik begrijp wel dat hij met wat meer cache sneller draait, m.n. bij toepassingen als AutoCAD. Maar dit wist je ook al voordat je hem kocht. Hetgeen ik op de site zag is dat je behoorlijk wat keuzemogelijkheden hebt, dus.....

Hoe installeert deze computer? Van bijgeleverde CD of vanaf disk. Moet je wel persÚ die Acer-meuk installeren. Het is nl. vrijwel ondoenlijk om alles te de´nstalleren; er blijft altijd rommel achter.

Zou je nog een paar testjes kunnen doen met je computer?
Testtools te over:
Schijven: HD Tune, HD Tach, ATTO, SiSoft
computer: Everest
CPU: TAT, Speedfan (ook andere tempjes krijg je dan)

Om er maar een paar te noemen. Als je linkjes nodig hebt, hoor ik het wel.
Googlen helpt ook :)

veel plezier met je mooie laptop, want mooi istie :9
Die 2 MB cache doet weinig extra. Het is het verschil tussen de 5 serie, en de 7/8 serie...

De laptop wordt van de HD geinstalleerd. Eerste keer aan. Eerst moet vista geinitialiseerd worden, en vervolgens als je je hebt aangemeld na een half uur, gaat hij (20?) dingen van acer installeren. Staan gewoon in configuratiescherm. Dus daar kan je alles verwijderen. Ik had iets van 10 van die gratis spellen, van die popcap games, bejuweled enzo... Allemaal verwijderd, waren allemaal Trials...
dat is idd erg applicatieafhankelijk...bij CAD zou je er idd nog wel wat prestatieboost kunnen krijgen, maar met simpele desktoptaken, merk ik het verschil niet tussen een T5400, T7300 en een T9300.

valt me op dat het geluid wat tegenwoordig ui Acerlaptops prima te pruimen is! Mijn ASUS klinkt nergens naar...
Een opmerking,

Ik zou als ik jou was de accu er wel in doen, want ik heb ook een laptop, en werk dagelijks met autocad. als het stroom om de een of andere reden dan ook uitvalt, zit je mooi met de gebakken peren want je bent alles kwijt. Als hij aan de accu en netstroom zit heb je dit probleem natuurlijk niet.

Voor Autocad had je helemaal niet zon zware laptop nodig gehad. Maargoed...
Ik heb een tijdje met een extensie gewerkt, die elke 5 minuten een error aangaf.
Hierdoor leerde ik mij aan om elke minuut Ctrl + S te doen :+
Daarnaast staat mn autosave ook op 1 minuut.

En daarnaast, ik vind het zonde van mn accu, gezien de stroom alleen uit kan vallen als de leverancier het niet oed voor mekaar heb ;) mn stekker ligt ver buiten bereik ;)

En ik weet dat acad niet zoveel nodig heeft, maar ik heb hem niet alleen voor acad gebruikt
Scherm is niet hd ready. De output wel. Max resolutie is 1366x768. Heb deze laptop ook gehad. Dat van die subwoofer is inderdaad zo, maar doet zich af en toe maar voor. Als je dan tijdens dat gekraak het volume zachter zet, zodat je het net nog maar hoort, kraakt ie nog. Net of er wat los zit ofzo. Niet echt handig.
Waarom is die 2 mb cache een negatieve eigenschap van de cpu?
Waarom is die 2 mb cache een negatieve eigenschap van de cpu?
omdat er ook betere CPU's beschikbaar zijn:

http://tweakers.net/price...spire-6920g-834g32bn.html ;)
Dat is een keuze die je maakt natuurlijk. Wat meer uitgeven en je hebt een krachtigere processor met meer cache.

Om het dan een negatieve eigenschap te noemen is een beetje naief.
Ja dat snap ik. Dat is een compleet andere laptop. Die heb ik nu.

Die heeft een blu ray speler, full hd scherm, T8300 cpu, tv tuner en een 320 Gb hd ipv 250.
Als je 200 euro meer uitgetrokken had, had je die opties gehad.
Tevens is een nadeel dat de laptop geen firewire heeft. Gebruik het in de foto-studio en kan er mijn camera's en scanners niet op aansluiten.

Een firewire-expresscard kost zo'n 70-80 Euro is ook nog eens moeilijk te verkrijgen.

Verder een goede laptop :)
Haay!

Lijkt mij een erg fijne laptop,
mag ik vragen waar je hem gekocht hebt?

x