Specificaties 18,4" (1920x1080i), 640GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire 8920G-934G64Bn Review

vmsw 1 juli 2008, laatste update op 2 juli 2008, 4.141 views

Acer Aspire 8920G-934G64Bn

Pluspunten

• prachtig uiterlijk (blauwe lampjes & laklaag)
  • groot full HD scherm (1080px)
  • handig media(touch)pad
  • geluid is netjes (in tegenstelling tot veel andere laptops)
  • blueray

Minpunten

• lak is niet overal stevig erop
  • vingerafdrukken op lak goed zichtbaar
  • touchpad ongelijkmatig verlicht
  • driverproblemen?

Als ondernemer ben ik vaak bij klanten, en klanten komen hier, om problemen te laten oplossen. Omdat mijn computer (P4 3.2 GHz, 1 GB) wat trager werd, en ik graag wat sneller wilde, en daarnaast ook een wens had om mobiel te gaan werken: dit omdat ik ook vaak bij klanten ben, heb ik besloten om een laptop te kopen.
Belangrijke aspecten erbij vond ik dat ik een lange/goede garantie wilde, en genoeg opslagruimte (immers ontbreekt dat vaak bij laptops). Verder gewoon een luxe laptop, waarmee ik weer een tijdje vooruit kan.

Het uiterlijk/de buitenkant & invoerapparatuur:
Zoals de laptop op de promotiewebsite van Acer afgebeeld wordt, is deze ook in het echt, zodra je hem uit de doos haalt. Hij glimt compleet, en heeft een prachtig glimmende laklaag. Verder is alles netjes afgewerkt, en ziet het ontwerp er stevig uit.

monitor
De monitor zit met een vrij stevige scharnier (die wel wat kracht nodig heeft om te buigen) vast,
en is stevig bevestigd aan de rest van de laptop. De klep heeft geen sluiting, en als deze dicht is is dit scharnierpunt dus ook de enige die hem dichthoudt: geen schuifje die hem sluit dus. Het toetsenbord en de overige onderdelen zitten stevig vast, en ik merk geen van de onderdelen dat dit wat lossig zit, of mogelijk ooit eraf gaat vallen.

mediapad
Het mediapad links is erg gemakkelijk in gebruik, hij is ook met een hold knop "uit te schakelen". Je kan er behalve volgende/vorige nummer, stoppen, pauze/spelen, volume hoger/lager, terug/enter, dempen ook versnellen en vertragen van liedjes: dit zie je niet veel bij mediapads. Het touchpad heeft niet te veel of weinig kracht nodig. De volumeknop is ook 'leuk', want de blauwe staafjes die aangeven hoeveel volume hij heeft, kan je d.m.v. met je vinger eroverheen te gaan instellen (per 3 of 4 streepjes nauwkeurig).

touchpad
Het touchpad is bekleed net zoals alles onder het toetsenbord, met een zilveren ribbeltjeslaag. Op het toetsenbord werken wordt hierdoor prettiger (je hebt minder last van "vocht", en ligt stevig), maar het touchpad is zelf ook bekleed, en dit maakt hem stroever en hij voelt wat vetter dan normale touchpads. Het touchpad vind ik daardoor niet al te prettig. Echter omdat ik vooral mijn MX revolution muis gebruik (samen met G15 toetsenbord), heb ik er niet zo'n last van.
Het touchpad heeft een afgescheiden gedeelte rechts voor het scrollen, waardoor je niet zomaar -zoals bij sommige andere laptops- perongelijk op het scrollgedeelte wilt gaan navigeren.
Ook het toetsenbord heeft een semi-glanzend oppervlak, en de toetsen zitten prettig ingedeeld. Hij beschikt over een eigen numpadgedeelte, en alle toetsen zitten erop. Verder is er met de fn-toetsen de mogelijkheid tot het verhogen/verlagen contrast, en het kiezen/spelen/stoppen van media en nog wat F-toetsen met de 'standaardfuncties' (valt me op dat de volumemogelijkheid mist, maar dit kan natuurlijk ook via het mediapad)

'schilletje'
De laklaag ziet er erg glimmend uit, vooral met wat licht uiteraard, en met iets minder idealisering kan dit ook gezien worden op de promotiesite van Acer. Een nadeel is dat vingerafdrukken duidelijk zichtbaar zijn op de voorkant, dus met vette vingers moet je oppassen.of gewoon afleren de bovenkant veel aan te raken ;). Wat ik echter slecht vind is dat bij mij na 4 dagen de laklaag kleine stukjes heeft losgelaten aan de rand van de zijkant van het scherm (zie foto's). Ik heb hem niet slecht behandeld, en ten alle tijde gevoerd in zijn originele doos met schuim als bescherming. Nu ongeveer 1,5 maand later is het niet erger geworden, en ik weet dus niet zeker of het komt door mijn eigen toedoen (dat ik toch even niet voorzichtig ben geweest), of dat dit gewoon niet zo goed afgewerkt was.
De blauwe lampjes maken hem chique, ze schijnen vrij fel blauw, zodat het ook overdag goed te zien is. Verder licht het logo van Acer op de achterkant op, en 's avonds zie je ook een "waas" van licht eromheen: in mijn ogen positief.

gewicht & accu
Het gewicht ligt iets over de 4 kg: vrij zwaar, maar ook wel logisch gezien het scherm 18.4 inch is, en de laptop in z'n algemeen veel groter is geworden daardoor. Er zijn dan ook (bijna) geen tassen verkrijgbaar voor deze laptop, en je bent vrijwel uitsluitend aangewezen op 20.1" of 21" tassen hiervoor. Ze zullen vast wel komen, want dit is wel een goed formaat voor HD films. Het gewicht vind ik zelf niet hinderlijk, maar is wel duidelijk aanwezig. Hiervoor heb ik dan ook bewust gekozen. De accu lukt het op energiebesparende modus, samen met nog een tweede monitor + toetsenbord/muis met draadloze opties aan iets meer dan 2 uur vol te houden (in praktijk). Op dezelfde manier, maar dan op volledige modus houdt hij het iets meer dan anderhalfuur vol (1x getest). Ik vind dit acceptabel, want gedacht moet ook worden dat de onderdelen vrij energiezuipend zijn hier.

geluid
De laptop produceert constant enig geluid, een ventilator die (bijna) altijd aan staat. Deze is echter niet storend, en vrij zacht. Tijdens het gamen gaat deze ventilator wat harder draaien, en deze is wel duidelijk hoorbaar; echter omdat je hoort dat het een "vrij grote" ventilator is, is het minder storend dan zo'n klein dingetje die gigantische toeren per seconde maakt. Echter wel hoorbaar, dus tijdens spellen en zware (grafische) inspanning is muziek gewenst.

Al met al moet ik wel zeggen dat ik over het uiterlijk tevreden ben, en hij erg modern en glimmend eruit ziet. Qua uiterlijk veel beter dan die huidige witte Aspire's die ze hoofdzakelijk leveren. Aan het uiterlijk is al te zien dat het om een erg goede laptop gaat.

Scherm & videokaart
Het scherm heeft 1080 full HD. Uiteraard heb ik deze gelijk getest met de bijgeleverde blueray test, verder ook nog met een gedownloade film. Beide geven een ontzettend mooi resultaat, en het scherm is duidelijk beter dan diegene die ernaast staat (ook op de laptop aangesloten --> iiyama 22" 5ms). Het scherm heeft een glans, maar het valt me op dat ik hier buiten vrijwel geen last van heb. Je kan in principe gewoon met het licht werken, zonder moeilijk te doen in de schaduw met weerkaatsing enzo. De videokaart heeft verder een HDMI en VGA aansluiting: met een HDMI --> DVI kabel is er ook nog een DVI aansluiting mogelijk. Ik gebruik de laptop samen met de genoemde iiyama 22" monitor, en ze werken perfect samen. De GeForce 9650 videokaart, die ik 1 GB geheugen geef (max = 1791 MB), geeft ook mooie prestaties bij bijv. Call of Duty 4 (alle functies op vol: FPS zit meestal rond de 30. Echter game ik niet, dus heb ik verder niet zoveel verstand ervan.

Prestaties
Ik heb geen benchmarksoftware, als jullie graag benchmarks willen hebben, reageer dan met welk programma ik moet gaan gebruiken.

De cijfers die Windows Vista (Ultimate) aan de laptop geeft:
Processor: 5.4
Geheugen: 5.1
Grafisch: 5.9 (maximaal)
Grafische weergave voor spellen: 5.5
Primaire vaste schijf: 5.3

De computer werkt vloeiend met alles wat ik doe. Ik heb (helaas) niet gemeten hoeveel geheugen etc. de laptop nodig heeft zonder nieuwe programma's etc. erbij: ik zit nu -met mijn normale programma's ingeschakld- zo rond de 1.81 GB, en hij werkt constant vloeiend. Ik heb geen last gehad van haperingen of wachten.

De T9300 processor is natuurlijk wel een vrij nieuwe laptop 2.5 GHz dual core processor.

Media
De laptop heeft een Blueray speler (uiteraard is dat ook een DVD-RW en CD-RW), en dus kan je HD-films bekijken of het nieuwe geaccepteerde formaat. Mocht je een HD-tv hebben, en geen bluerayspeler erbij, kan je hem via de HDMI-aansluiting op de TV zetten, en zo toch je film kijken.
De ingebouwde 5.1 speakerset geeft prachtig geluid, sterker nog: ik gebruik mijn -normaal aangesloten- stereoset niet meer: de ingebouwde boxjes geven al mooi geluid.

Draadloos
De laptop beschikt over Bluetooth (gebruik ik voor ActiveSync & headset) en wireless b/g/n. Goed bereik, meer dan gemiddeld in ieder geval. Meeste laptops hebben op deze afstand 3/5 streepjes, deze alle (met G). Ik gebruik wireless N, normaal, maar heb voor die test even gezorgd dat er alleen G gebruikt kon worden.

Windows
Het enige probleem waarmee ik een beetje zit, bij deze laptop: de Windowsinstallatie (Vista Ultimate) die je standaard krijgt, geeft standaard al wat problemen. Sinds dat ik hem heb kreeg ik regelmatig foutmeldingen vanuit drivers (o.a. DEP-meldingen), maar ook gewoon processen die opeens vastlopen. Dit met de originele installatie; volgens mij heeft het niks te maken met de software die ik erbij gezet heb (betrouwbare programma's zoals Office).

Nieuwe installatie van Vista Ultimate (niet Acer) heb ik uitgevoerd. Ik heb hierbij de drivers gebruikt van Acer, voorzover mogelijk. Nu nog steeds geeft hij heel soms foutmeldingen met de displaydriver, of Windows Host Processes, die ik niet zomaar kan oplossen. Ik hoop dat ze snel een update gaan geven voor de drivers. nVidia geeft voor deze (mobiele) grafische kaarten helaas zelf geen drivers; daarvoor moet je bij Acer zijn).
Het apartste wat ik nu heb, is dat de cardreader een BSoD als gevolg heeft, indien ik een kaartje erin doe. Ik heb nog geen tijd gehad om uit te zoeken waarom, echter helpen de drivers van Acer niet (misschien hebben die het zelfs veroorzaakt). Ik kom hierop nog terug, maar de komende tijd heb ik het (helaas) te druk.

Indien je nog vragen hebt, of verzoekjes: geef een reactie! :)

Heb jij ook een Acer Aspire 8920G-934G64Bn?

@SimplySimon:
3DMark score: 4772 3DMarks
SM 2.0 score: 2004
SM 3.0 score: 1854
CPU score: 1804

Geen ervaring met deze getallen, maar ik vond het beeld bij de CPU test nogal schokkend, ging eens per paar seconde (FPS stond op 0)
3GB + 2.5 GHz is gebruikt. Ik heb dingen als de sidebar & virusscanner etc. aan laten staan; geen idee of dit erg is. Verder mijn tweede scherm losgekoppeld, en resolutie(instellingen) zo gelaten. Verder ook niks veranderd aan de instellingen van 3Dmark

@Wiethoofd:
Windows Vista Ultimate x32, indien ik x64 koos kwam dt er wel bij staan, x32 is default.
4 GB inderdaad, echter gebruikt de videokaart 1 GB, waardoor t prima gaat zo.

En nVidia levert vaak gn mobile videokaarten, omdat deze teveel aangepast zijn. Ze raden het ten sterkste af, bij de "echte" modellen, en geven dus een link naar de website van fabrikant. Alleen de "normale" 'echte' videokaarten worden daar ondersteund, en werken goed. Anders wordt je vaak afgeraden te halen.
En inderdaad; de 9650 wordt niet eens genoemd op de site, en andere (gelijkwaardige) drivers werken helaas niet.

@silmaril8:
800 MHz geen zin? Nooit gehoord daarvan, maar ik ga het nazoeken.

[Reactie gewijzigd door vmsw op 1 juli 2008 16:41]

Goede review! Ik vind het zelf ook zeer mooie laptop. Ze zijn alleen gewoon erg duur. Deze heb ik voor 1799 verkocht op mijn werk, maar hij is wel degelijk zijn geld waard.
Misschien een leuke toevoeging; laat 3d mark 06 er eens overheen lopen.
Je moet deze eerst downloaden en daarna installeren. Je kan hem op deze site downloaden: http://downloads.guru3d.c...dition-download-1297.html

Gewoon alles op default laten staan en lopen maar. Ik ben erg benieuwd.
Verder is het netter om de dikgedrukte tussenkopjes met een hoofdletter te doen en heb ik niet terug kunnen vinden welke bits windows versie je gebruikt van Ultimate, 32 of 64 bit?

En dat nvidia geen drivers ontwikkeld voor mobiele grafische chips is onzin, alleen heb ik op de site nog niet de driver kunnen vinden die de 9650 mobile ondersteund. Je zou wel de 175.16 versie kunnen proberen, die geeft ondersteuning voor de 9600 GT en GSO.
Je kan geen geheugen van 800mhz in deze laptop doen. Het kan wel, maar deze zal gewoon op 667mhz lopen. Dus het heeft geen zin om 800mhz modules te kopen.

En betreffende de videodrivers: je kan gewoon de laatste nvidia drivers gebruiken. Je moet alleen wel wat aanpassen. Op het forum zijn legio topics hoe je dit moet doen (bijvoorbeeld in het Dell M1530 topic of de Zepto 6624/5 topics).

[Reactie gewijzigd door silmaril8 op 1 juli 2008 12:58]

Over het geheugen, dat klopt. Heeft te maken met het santa rosa platform (geloof ik). ook al gooi je er 800 Mhz geheugen in, hij zal maar op 667 draaien (volgens mij ergens in het zepto forum gelezen)
Wat ik wel een nadeel vind is dat de laptop geen firewire heeft. Gebruik het in de foto-studio en kan er mijn camera's en scanners niet op aansluiten.

Een firewire-expresscard kost zo'n 70-80 Euro is ook nog eens moeilijk te verkrijgen.

Verder een goede laptop :)
geen firewire?!?!
lekker is dat.. ik was van plan om deze aan te schaffen voor mijn opleiding ''communicatie en multimediadesign''. Maar nu er niet eens een firewire op zit, had ik nog niet eens opgemerkt, zie ik hier vanaf.. Weet iemand een gelijkwaardige laptop MET firewire?
@Gelgersma

Probeer eens een Dell XPS =)
Verder vind ik het zelf ook een zalige pc, ik ga hem waarschijnlijk kopen deze zomer.
Alleen jammer dat de prijs zo hoog is...

[Reactie gewijzigd door michael_d op 23 juli 2008 21:12]

hmm, ik heb het niet zo op Dell. En dat ga ik niet uitleggen want dan staat hier een waslijst van hier tot tokio.
Misschien schaf ik hem ook wel aan omdat er wel kleine switchers zijn van usb --> firewire. Dan ist wel 20x langzamer, maja andere laptops zijn over de andere componenten weer (bij wijze van spreke) 20x langzamer :9
En zovaak gebruik je firewire ook weer niet.
En anders lekker iemand anders tijden laten wachten met rippen van camera :z
ik kan deze kopen (nieuw!) in china.

deze kost incl verzending en geen verdere kosten zoals custom(invoer douane) en vat(btw)
315 euro!! zal acer informeren of zij de garantie hier ook geven .
volgens mijn zegsman in china doen ze dat.

de versie van vista die erbij zit ,is ook dutch vertelde hij.

ook de 9920 is daar te koop tegen 360 euro thuis en al.
daar lees ik by the way veel klachten over op dit forum.

wat is wijsheid in deze?

nb: ik heb al een laptop (voor partner) die ook acer is

totaal heb ik 4 acers versleten zonder problemen! versleten bedoel ik . 3 jaar en dan verkocht en een nieuwe .

laatste was koffie over gevallen.moederbord defect en gewoon garantie gekregen.