TP-Link TL-WA901ND-450Mbps Wireless N Access Point Review

Annihilism 2 juni 2013, laatste update op 17 januari 2016, 5.162 views

TP-Link TL-WA901ND-450Mbps Wireless N Access Point

Na een aantal jaar trouwen dienst draait het apparaat nog steeds erg stabiel met OpenWRT. Toch vind ik het wel onacceptabel dat de versie 1 zonder firmware upgrade ze slecht werkt. De nieuwere versies hebben een compleet andere interface en schijnen wel stukken beter te werken out of the box.

Pluspunten

• Veel features
  • Power over Ethernet
  • OpenWRT is compatible

Minpunten

• Werkt zeer slecht out of the box
  • Nog steeds geen goeie firmware van TP-Link zelf
  • Geen DD-WRT

Beheerbaarheid Score: 4
Het is al een poosje geleden dat ik een review hier op t.net heb geschreven maar over dit apparaat moet ik toch echt even wat kwijt. Ik heb ervaring met meerdere apparaten gehad (bij verschillende locaties) en mijn ervaring met dit model van TP-Link is zeer slecht te noemen. De reden van aanschaf was omdat het standaard ziggo modem net niet genoeg bereik had om bij ons in het kantoor draadloos internet te geven (verder prima ontvangst in het huis).

Qua features en prijs leek het apparaat meer dan prima, en vanwege mijn goede ervaringen met de 1043ND twijfelde ik ook niet echt aan de kwaliteit van het apparaat. Helaas werdt mij het tegendeel bewezen, in deze review zul je lezen waarom. Een uitgebreide review met tests heb ik helaas niet kunnen maken omdat het apparaat nooit goed heeft gewerkt (hooguit 1MBIT bij een test op speedtest.net op een 60Mbit verbinding).

Featureset:
De features van dit apparaat zijn goed te noemen. Het heeft voldoende instelbare mogelijkheden. En heeft alle functies die je van een AP van dit segment mag verwachten:
- Instelbare beveiliging (van WEP, WPA, WPA2, MAC adres filtering)
- Instelbare kanalen
- 3 Antennes die allemaal actief zijn
- QSS en met 1 druk op de knop een apparaat toevoegen
- PoE Injector waarmee het apparaat via de lan kabel van stroom kan worden voorzien

Prestaties
Na het uitpakken van het apparaat en het aansluiten leek alles goed. Een week lang van prima ontvangst kunnen genieten. Toch viel mij op dat het wel een beetje traag ging, maar omdat er vrijwel alleen tablets/telefoons en een netbook op de wifi verbonden zitten stoorde ik me er niet echt aan. Na een week begon de ellende alleen helaas. Zomaar ineens viel de verbinding weg.

Normaal zou dit geen probleem moeten zijn en zou een simpele reset het probleem moeten verhelpen. Helaas had dit geen invloed. Dan maar een paar minuten van de stroom af. Ook dit tevergeefs. Op dit moment begon ik een beetje radeloos te worden en heb ik maar een factory reset gedaan. Tot mijn verbazing loste ook een factory reset niets op en bleef het probleem zich voordoen (geen of supertrage verbinding).

Als laatste redmiddel heb ik maar eens gekeken naar een nieuwe firmware op de TP-Link website. Deze geflashed en ook dit leverde weer niets op! Zeer vreemd aangezien de standaard Ziggo Modem prima ontvangst leverde met hoge snelheid, ook een oude WAP54G die ik nog heb liggen gaf prima ontvangst (alleen heeft deze geen Wireless N wat wel een vereiste is).

Uiteindelijk maar besloten om het apparaat terug te doen naar de winkel. Deze deed niet moeilijk en stuurde vrijwel direct een nieuw model op. Deze maar weer aangesloten. Dit keer ging het zelfs nog minder als een paar dagen goed met het nieuwe AP. De opgestuurde heeft het zelfs 2 hele dagen volgehouden voordat exact hetzelfde probleem zich weer voordeed. Omdat ik niet iemand ben die snel opgeeft ben ik maar eens gaan rondzoeken naar alternatieve firmware zoals DD-WRT of OpenWRT. DD-WRT heeft helaas nog geen goede versie (lan poort werkt niet) en de OpenWRT versie die ik had geinstalleerde functioneerde ook nog niet goed (nog in ontwikkeling).

Uiteindelijk had ik het maar even opgegeven. Totdat ik in Februari zag (paar weken later) dat er een nieuwe firmware uit was die de zogenaamde problemen oploste (het is blijkbaar dus bekend bij TP-Link dat dit een probleemmodel is!). Deze geflashed en het AP leek het nu goed te doen! Althans... dat dacht ik. Tot op het moment van spreken doen zich om de haverklap weer allerlei problemen voor met de verbinding. De enige reden dat het apparaat nog niet vervangen is, is omdat er vrijwel alleen telefoons en tablets op gebruikt werden. Maar sinds kort gebruik ik mijn tablet ook veel om streaming TV en muziek te luisteren/zien gebruik ben ik dus genoodzaakt om maar via de ziggo modem te verbinden omdat de verbinding anders te traag is om iets mee te kunnen doen.

Ik kan hier nog wel een heel verhaal over de prijs/betrouwbaarheid gaan neerzetten maar aangezien dit gewoon echt een waardeloos product is vind ik dat dit geen zin heeft. Het apparaat werkt niet naar behoren en de ondersteuning is superslecht. TP-Link weet dat het apparaat problemen heeft en op meerdere fora is te lezen dat de 901ND erg veel problemen heeft. Helaas weigeren ze om er iets aan te doen en is elke firmware die tot nu is uitgebracht geen oplossing geweest voor dit defecte product.

Het apparaat krijgt van mij dan ook echt een dikke onvoldoende. Ik vind het erg jammer omdat ik dit helemaal niet gewend ben van TP-Link. Uit hoop dat er ooit nog een DD-WRT versie op wordt uitgebracht gooi ik hem nog niet weg maar inmiddels heb ik hem uit frustratie maar uit het netwerk weggehaald. Ik kan iedereen aanbevelen om dit product te mijden!

EDIT: Omdat ik het er toch nog niet bij wou laten zitten heb ik nog een poging gedaan om OpenWRT te installeren (laatste keer kon ik de files van LUCI niet ophalen). Dat is dit keer gelukt en draai ik dus nu OpenWRT op de 901ND. De verbinding werkt weer en ik haal ineens de volledige snelheid via het AP binnen! Openwrt is echter niet makkelijk te installeren en is geen excuus om het apparaat ineens een voldoende te geven om 2 redenen: hij zou het out of the box al goed moeten doen en ik kan pas na een paar weken zeggen of het probleem nu is opgelost. Zoals in de afbeelding hieronder is te zien haal ik met mijn Nexus 7 en netbook nu ineens makkelijk 30mbit, dus dat is al veelbelovend! Ik zal iig een update posten!

UPDATE 9-6-2013:
Het AP draait nu al een week stabiel met OpenWrt. Het aantal opties dat met deze firmware kan worden ingesteld is echt fenomenaal. Zoals het AP nu draait zou hij out of the box moeten werken!

P.S. voor mensen met hetzelfde probleem en die problemen hebben met OpenWRT installeren, stuur mij even een PM en dan zal ik proberen te helpen.

UPDATE: 17-1-2016: Ondertussen is mijn review al sterk verouderd en zijn er al 3 nieuwe versies van het apparaat gelanceerd. De interface is ook sterk veranderd en ik lees eigenlijk ook geen klachten meer. Het feit dat mijn 901ND met openwrt nog steeds stabiel draait is voor mij dan ook genoeg reden om de rating een ster extra te geven.

Heb jij ook een TP-Link TL-WA901ND-450Mbps Wireless N Access Point?

Ik zit eraan te denken om deze ook te gaan kopen, doet bij u deze acces point het nog steeds want ik wil graag een acces point die het minimaal 2 jaar volhoud
*Per ongeluk review in reacties gepost*

[Reactie gewijzigd door Annihilism op 2 juni 2013 20:16]

Hallo.
Ik heb het zelfde probleem. Ik heb een paar vragen voor u.
Waar kan ik OpenWrt downloaden en hoe installeer ik het programma?
Met vriendelijke groet,
M.S.
Ik ben nieuw, weet niet of dit goed gaat.
Ik heb zelf een WA830RE V1, krijg deze handmatig als AP geconfigureerd (stabiel en beter bereik dan mijn standaard Thompson 787), maar als RE werkt deze naar mijn mening niet.
Internet valt dan vaak weg, heb jij daar een oplossing voor. Is dit een PM of krijgt iedereen dit te zien?
Hallo Dennis,

Dit is geen PM, dus krijgt iedereen te zien (maar dat geeft denk ik niet, want misschien heeft iemand een oplossing :)).

Je wilt hem als repeater instellen? Ik zou dit alleen doen als je echt geen mogelijkheid hebt om hem via een kabeltje aan te sluiten. Via een netwerkkabel aansluiten is namelijk altijd beter.

Verder heb ik zelf geen ervaring met de WA830RE. Maar als je mij een PM stuurt met het precieze probleem kan ik altijd even voor je kijken of het een bekend probleem is.

Mvg, Annihilism
Hey!

Deze AP had ik een jaar lang in de kast liggen, maar sinds de komst van een Apple TV op m'n kamer en deze twee verdiepingen hoger is geplaatst dan de positie van de router is het hebben van een AP binnenshuis een must geworden.

Geen idee of ie geweldig werkt eigenlijk, maar tot nu toe geen enkel probleem mbt verbinden.

De snelheden die ik hier heb zijn over het algemeen.. 'oke'. Als ik naast de router (dus die beneden @ meterkast staat) sta, dan heb ik via Speedtest een verbinding van 2,2MByte/s. Draadloos, twee verdiepingen hoger, is die snelheid 1,3MByte/s. Wanneer ik verbind met de AP, dan is de snelheid 2,1Mbyte/s dus relatief gezien is dat in orde. We zitten op een 50MB contract, al komt er uberhaupt maar 30MB binnen. Na 3 monteurs te hebben gehad is er helaas niks opgelost.

Oke, heel geneuzel over wat ik hier dus heb.. Maar ik heb dus drie vragen:

Ik wil altijd gewoon beter als het beter kan, dus 1: Denk jij dat de internet snelheid in het algemeen beter kan? Dat je uberhaupt over OpenWRT weet doet mij denken dat je meer verstand hebt van routers dan de gemiddelde persoon :)

2) Met wat ik hierboven schreef, over de werking van de AP, heeft het nut om OpenWRT (Geen idee wat het is, zelfs na googlen niet, behalve dat het een alternatieve firmware is) te installeren op de TP-Link?

3) Wat is de correcte installatie m.b.t. de AP icm de router? Er loopt een cat5E kabel tussen de router en de AP. Moet ik 'm dan instellen als Access Point, of kan ik beter iets gebruiken zoals Client/RE/Repeater/etc.?

Thanks!

Btw, Top review, alhoewel ik (tot nu toe) niet diezelfde mening deel :)

[Reactie gewijzigd door Vilscon op 27 augustus 2013 00:51]