Specificaties Small form factor, 3 interne + 1 externe bays - Bekijk alle specificaties

Zalman ZM-T2 Review

dion_b 1 juni 2013, laatste update op 15 juni 2013, 1.072 views

Zalman ZM-T2

Pluspunten

• Zonder meer beste kast in z'n prijscategorie
  • Goede afwerking, geen scherpe randjes
  • Veel ruimte voor GPU
  • Slimme plaatsing drive ophanging
  • Voor uATX-begrippen ruim en makkelijk om in te werken

Minpunten

• Zinloze ruimteverspilling voor radiator waterkoeling (in kast van EUR 20...)
  • Daardoor nogal groot voor uATX
  • Geen kabelmanagement
  • Weinig mogelijkheden voor drives
  • Zeer slecht afgeschermde kabels voor front audio, nagenoeg onbruikbaar

Goede kasten zijn duur. goedkope kasten zijn rommel. Het is een vooroordeel die al te vaak waar is. Toch heeft niet iedereen het geld ervoor (over) om EUR 80 of meer uit te geven aan een kast zonder voeding - en laten we het niet hebben over de voedingen die in goedkope kasten meegeleverd worden.

Valt er dan nog wat te kiezen? Jazeker...

Ik was uit onvrede met m'n vorige kast die letterlijk uit elkaar viel op zoek naar een uATX kast dat klein, stil en degelijk was. Die combinatie bleek zo goed als onmogelijk. Stille uATX kasten waren lomp groot, kleine vaak lawaaierig en niet degelijk. Toen viel m'n oog op deze Zalman ZM-T2. Er waren nauwelijks reviews over te vinden, maar wat er geroepen werd was positief en de prijs was idioot laag (heb er EUR 19 voor betaald).

Wat krijg je voor dat geld?

Specs
  • uATX form factor
  • 1x 5.25" externe bay
  • 2x 3.5" interne ophangplek (geen bay)
  • 1x 2.5" interne ophangplek
  • plaats voor ATX voeding, onderin kast
  • ruimte voor waterkoelingsradiator bovenin, incl gaten voor slangen
  • top-mounted 2x USB, audio, power, reset & LEDs
  • 92mm fan achterop, ruimte voor 2x 120mm bovenin, 2x 92mm in zijkant en 1x 120mm voorin
Eerste wat opvalt is hoe weinig in de doos zit. Je verwacht niet anders voor deze prijs, maar er zit echts niets anders in dan de kast zelf. Als je de kast openmaakt - met twee thumbscrews - vind je een handleiding op een velletje, een zakje met schroefjes enzo en dat is het.

Handleiding
De handleiding is een helder stappenplan dat niet minder informatie bevat dan menig onnodig dikkere handleiding. Wel mist het twee punten, de ene cosmetisch, de ander erg belangrijk voor de beginneling die voor het eerst een systeem bouwt. Er staat namelijk niets in over hoe je de expansion card slots open moet krijgen. Daar zitten uiteraard metalen placeholders in die je eruit moet buigen/breken. Geen rocket science, maar als je het niet weet wel zo relevant om te lezen. En de handleiding geeft niets aan over wat te doen met kabels.

Accessoires
In het zakje zitten naast de reguliere schroeven (allemaal zwart meegespoten) ook rubberen afstandsbusjes en bijbehorende langere schroeven voor de HDDs. Opvallend is dat de 2.5mm lange schroeven als enige niet zwart zijn. Tenslotte iets dat ik in geen jaren gezien heb in een kast en nooit meer wilde zien: plastic spacers met clip. Iedereen die in de jaren '90 (babyAT) systemen gebouwd heeft, heeft daar trauma's van.

Build quality
Algemene indruk van de kast is erg goed. Alle randjes zijn omgebogen. Dat betekent geen scherpe randen om je aan open te halen. Bijkomend voordeel is dat het de dunne stalen platen een stuk meer stevigheid verleent. De binnenkant is net zo goed zwart gepoedercoat als de buitenkant, wat er strak uitziet en wederom de boel minder scherp maakt.

Installatie
Installatie gaat ongelofelijk makkelijk gezien prijsklasse en formaat. De voeding gaat onderin, zoals altijd met vier schroeven aan de achterkant bevestigd, maar onderop rust het ook op twee rubberen voeten. Er is ook een ventilatiegat met stoffilter eronder geplaatst.

De 2.5" en een van de 3.5" ophangplekken zitten op een losse tray. Als je die eruit haalt kun je het moederbord gewoon vertikaal in de kast laten zakken - maar voor je dat doet moet je goed kijken naar de schroefgaten. Er zijn standaard vier afstandsbusjes gemonteerd, de vier die je bij mITX nodig hebt. Als je een groter bord hebt moet je dus bijplaatsen. Mijn uATX bordje is ongeveer zo groot als uATX mag worden en heeft acht gaten, drie achter, drie midden en drie voor. Een van de plekken op de backplate vraagt om die afgrijselijke spacer, de overige drie zou ik met afstandsbusjes moetn doen. Jammer genoeg zijn er maar twee extra geleverd... als je geen hebt liggen moet je dus een gat kiezen om open te laten.

Toen ik het bord gemonteerd had begon ik aan de kabels - en merkte ik gelijk dat ik het andersom had moeten aanpakken. Deze kast heeft geen enkele voorziening voor cable management, dus enige manier om kabels niet overal te laten slingeren is ze onder het moederbord door te leiden. Dat was in mijn geval sowieso noodzakelijk omdat de ATX12V-kabel van mijn voeding niet lang genoeg was om over/achter GPU naar de socket bovenin moederbord te komen. Dus alles weer losgegooid en ATX12V en front panel kabels onder moederbord geleid. Met een beetje dubbelzijdig plakband ging dat erg eenvoudig, al moest ik behoorlijk prutsen met de verfoeide spacer om het los en weer vast te krijgen.
Bij mij viel de kabelzooi mee omdat ik een modulaire voeding gebruikte, maar gezien een fatsoenlijke modulaire voeding al snel het drievoudige van de kast kost ligt het niet voor de hand dat mensen dat gaan doen. Zonder modulaire voeding zit de vooronder van de kast geheid vol met loze kabels. Als je twee GPUs wilt gebruiken in combinatie met deze kast zou ik daarom sterk aanraden alsnog modulair te gaan.

Afmetingen
Bij het plaatsen van de GPU bleek hoe ruim de kast was - je kunt probleemloos een GPU van 29cm lang monteren en dat gaat zelfs zonder de HDD bracket te verwijderen. Iemand bij Zalman heeft goed nagedacht. Mijn GTX660 had aan alle kanten ruimte over. Zelfde geldt voor de CPU koeling - ik heb een behoorlijk grote tower cooler, maar die heeft aan alle kanten de ruimte. Dat werkt niet alleen makkelijk, het is ook goed voor airflow en dus voor temps en geluid (betere airflow = langzamere fans).

Sterker nog, de kast is onzinnig groot. Hij is met 42.5cm hoger dan de full-ATX behuizing die hij verving. Wel is het smal (17cm) en betrekkelijk kort (34cm). Die hoogte is voor mij een probleem, want hij woont in een Ikea bureaupoot/computerkast die van binnen 44cm hoog is. Dat betekent dus 1.5cm speling - en de USB en audio connectoren en power knop zitten aan de bovenkant, wat niet lukt. Enige oplossing is om de kast 2cm uit de meubel te laten steken :'(
Die hoogte is enkel en alleen nodig als je een 2.5cm radiator voor waterkoeling erin gaat hangen met bijbehorende fans. De vraag is wie dat gaat doen- als je honderden EUR uitgeeft aan een waterkoelingsoplossing is de kans dat je een kast van EUR 20 koopt klein. Komt bij dat veel mensen met waterkoeling raam willen om te patsen, wat hier dus niet in zit.
Ik had veel liever een 5cm lagere kast willen hebben zonder die ruimte. Het was dan nog steeds een ruime uATX kast geweest en was veel handzamer qua formaat.
Daar komt bij dat het aantal uitbreidingsmogelijkheden vrij beperkt is. Dat was voor mij geen probleem, maar er zijn veel kleinere kasten waar je meer drives in kwijt kan. Verspilde ruimte IMHO.

Koeling en geluid
Toen alles gemonteerd was heb ik het aangezet. Airflow was overduidelijk goed, temps waren laag, en als dat een probleem was geweest zou ik er vijf extra fans in kunnen schroeven. De meegeleverde 92mm fan was hoorbaar, dus heb ik een Zalman Fanmate die ik had liggen ertussen gehangen. Op halve toeren was het totaal niet hoorbaar zonder hogere temps.
De kast zelf maakt helemaal geen trillingen en resoneert niet mee met CPU en GPU fans. Helaas hoor je die dingen wel vrij duidelijk, het geluid gaat vooral via de rooster aan de zijkant en in mindere mate boven- en voorkant eruit. Daar valt vrij weinig aan te doen. Of je het storend vindt is een tweede. Ik ben een stiltefreak en ben er niet blij mee, maar vergeleken met andere kasten in zelfde prijscategorie of zelfs dubbele doet het het behoorlijk goed.

Deze kast kun je op twee manieren vergelijken, enerzijds binnen de eigen prijscategorie, anderzijds met kasten met vergelijkbare featureset. Binnen eigen prijscategorie kunnen we simpel zijn: dit is verreweg de beste kast voor EUR 20 die ik ooit heb gezien. Ik heb kasten gehad van het dubbele van dat bedrag die op alle vlakken hiervoor onder deden. Als je niet meer wilt uitgeven voor een kast kan ik deze van harte aanbevelen. Ik heb een tijdje terug een systeem gebouwd in de Sharkoon MS120, die ongeveer het dubbele kost en doorgaans vrij goed aangeschreven is. Dat was geen slechte kast, maar muv formaat en aantal drivebays zou ik zeggen dat de ZM-02 in bijna alles (iets) beter is - makkelijkere installatie, meer ruimte, vooral voor GPU en een logischere indeling.
Als je daarentegen wel bereid bent meer uit te geven, moet je goed naar de minpunten van deze kast kijken. Het is groot maar biedt weinig drivebays. Er zit geen cable management in. En ondanks dat het zelf niet resoneert houdt het lawaai van interne componenten niet tegen. Ik vermoed dat ik over een paar maanden een duurdere kast koop (bijvoorbeeld de Fractal Design Definie Mini) waar dat allemaal op orde is. Maar tot die tijd is dit allerminst een straf en deze gaat erna zeker een tweede leven tegemoet de eerstvolgende keer dat ik een systeempje bouw :)

Voor meer pics trouwens:

Edit:
Ondertussen twee weken verder. Paar bijkomende constateringen:

1) Algemene indruk blijft overeind, zeer goede kast voor z'n geld.
2) Wel één onhebbelijkheid geconstateerd: front audio. Blijkbaar zijn de kabels ervoor volstrekt niet afgeschermd. Gevolg is dat je allerlei stoorgeluiden op je audio hoort, zowel bij koptelefoon als microfoon. Ik vermoed dat vooral (front) USB de boosdoener is, het lijkt namelijk verband te houden met wat ik met m'n trackball doe. Het is zo erg dat ik liever achter de kast kruip dan koptelefoon aan de voorkant erin te steken. Beetje jammer, maar niet slechter dan meeste kasten in deze categorie.
3) Het was eigenlijk wel te verwachten: de glanzend zwart plastic voorkant blijkt nogal krasgevoelig en vingerafdrukken vallen ook duidelijk op. Plus het is een stofmagneet. Ter verdediging kan aangevoerd worden dat dit voor elk onderdeel met zo'n glanzend oppervlak geldt, dit zie je bij dure Apple meuk net zo hard terug als bij dit onderdeurtje. Mij boeit uiterlijk erg weinig, boeit het jou wel, dan is een zwart gepoedercoate voorkant (nota bene zelfde techniek die voor rest van deze kast gebruikt is) te prefereren.

Heb jij ook een Zalman ZM-T2?

kan geen foto's kijken
heb geen 10.000 karma punten ;(
Zoveel spannends staat er ook niet op de foto's. Paar pics van inbouwen, meer niet.