Microsoft Wireless Comfort Desktop 5000 Review

gwystyl 30 mei 2013, laatste update op 11 december 2013, 1.106 views

Microsoft Wireless Comfort Desktop 5000

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Rubberen polssteun
  • Grote linker Shift
  • Intellitype automatisch geïnstalleerd door Windows 7
  • Prettige toetsaanslag

Minpunten

• Scrollwieltje van de muis heeft geen 'klikjes' maar draait traploos rond
  • F-toetsen zijn vrij klein en staan standaard ingesteld op andere functies

Met de rest van het systeem nieuw is het natuurlijk fijn om ook het contact met de computer te vernieuwen. Ik had al wel rondgekeken, maar van plaatjes van layouts word ik niet veel wijzer.

Geschiedenis
Ik heb vroeger een Microsoft Natural Keyboard en Logitech Wireless Desktop Comfort gehad. Beide gebroken toetsenborden, omdat ik dat wel fijn vind typen. Mijn vrouw is hier echter niet aan gewend, dus heb ik voor haar ooit een Logitech Internet Keyboard Pro gehaald in combinatie met de simpele maar fijne Logitech optical wheelmouse. De laatste paar jaar is het Microsoft toetsenbord op het werk beland, en gebruikten we thuis het gewone toetsenbord.

Eisen voor nieuw toetsenbord / muis
Gezien de ervaringen in het verleden wilde ik graag weer een MS of Logitech toetsenbord en muis.

Eisen voor de muis
  • een muis die tweehandig te gebruiken is. Als ik een tijdje muis gooi ik mijn muis wel eens naar de andere hand, en dat was erg onhandig bij de Logitech Cordless Mouseman Optical zat (bij de cordless desktop comfort).
  • De muis mag niet al te klein zijn. Ik heb op het werk een Logitech K520 setje met een soort notebook muis. Hierbij ben ik erg gefocussed op het vastklemmen van de muis, wat extra spanning oplevert in de pols.
Wensen voor toetsenbord
  • Liefst iets gebogen, zodat ik wat fijner kan typen en mijn vrouw er ook gewoon op kan werken zonder naar toetsen te zoeken
  • Wat multimedia of programmatoetsen. Al op mijn MS Natural keyboard gebruikte ik play/pause en volumetoetsen erg veel, en werd de mail standaard geopend met een blinde mep in de goede richting
  • Prettige toetsaanslag. Hier wordt het lastig. Dit is niet uit plaatjes af te leiden, dus ben ik in de plaatselijke Saturn gewoon een heleboel toetsenborden gaan betasten.
  • Bij voorkeur een brede linker Shift-toets. Bij het Logitech toetsenbord op het werk tik ik vaak op | in plaats van linker Shift. Erg irritant.
  • Zwart. Deze eis was niet zo moeilijk, maar zorgde er wel voor dat ik wat al te vrolijk gekleurde Logitechs voorbij liep. Zwart staat netjes bij mijn zwarte monitor en alumiumkleurige kastje
Uiteindelijk ging de strijd tussen de Microsoft Wireless Comfort 3000, Microsoft Wireless Comfort 5000, Logitech MK 330, Logitech Cordless Desktop Wave en Logitech MK 520. Er lag ook een Rapoo setje met een erg mooi toetsenbord maar vreselijke muis. Van bovenstaande vond ik de Microsoft Wireless Comfort 5000 het fijnst typen, en de muis lag ook lekker in de hand. Deze set is een combinatie van de Wireless Mouse 5000 en de Wireless Comfort Keyboard 5000

Installatie
Eenmaal thuisgekomen heb ik de ontvanger achterin de computer gestopt, en het toetsenbord en de muis van batterijen voorzien. Hierop begon Windows 7 x64 naar drivers te zoeken; even later was Intellitype (sorry Microsoft Mouse and Keyboard Center 2.1.177.0) geïnstalleerd en kreeg ik de configuratiepagina voor mijn neus.
De instellingen spreken redelijk voor zich. Microsoft Mouse and Keyboard Center is erg kaal met een paar blokken/toetsen en heel weinig tekst, zoals we inmiddels gewend zijn van outlook.com en Windows 8. Het viel me op dat als ik op de Nederlandse ondersteuningspagina kijk, ik Intellitype en IntelliPoint voorgeschoteld krijg, terwijl ik op pagina voor alleen het toetsenbord 'Muis en toetsenbordcentrum' kan downloaden.

Ik kwam er achter dat de muis ook nog een knop links en rechts had. Deze zitten dus vrij subtiel weggewerkt maar zijn toch makkelijk te bedienen.
Vooralsnog heb ik alle instellingen op standaard staan. Hierbij vallen me de volgende dingen op:
  • De sneltoetsen 1 t/m5 bovenin pakken standaard de eerste 5 programma's die je hebt vastgezet in de taakbalk. Erg handig
  • Winamp 5.63 laat zich out of the box bedienen met de mediatoetsen
  • De toetsen F1 t/m F12 staan standaard ingesteld op andere functies die handig zijn in Word e.d. Ik moet nog kijken of ik dit laat staan of dat ik de F-functies ga gebruiken. Deze zijn vast te zetten met F-lock
Gebruik
Deze review is ongeveer het eerste dat ik typ op het nieuwe toetsenbord, maar de eerste indruk is erg goed. Het indrukken van de toetsen is goed te voelen zonder dat het al te veel kracht kost. De Polssteun is net groot genoeg om iets ondersteuning te geven, en alle toetsen zitten op logische plekken.
Ik moet nog even wennen aan de kleine, iets verzonken F-toetsen en Escape-toets. Hoewel ik de F1-toets letterlijk van mijn Natural Keyboard heb afgesloopt, gebruik ik voor al F2, F3 en F5 best veel. De tijd zal uitwijzen of deze goed bruikbaar zijn.
De rechter 'Windows'-toets is vervangen door een ALT-TAB toets. Hier zie ik het nut niet helemaal van in, maar het is niet storend.
Op verschillende CTRL-* toetsen staat wat de functie is. Ik weet deze blindelings te vinden, maar ik vind het wel handig dat het er op staat.

De muis is prettig van omvang en lijkt erg nauwkeurig. Ik ben gewend dat scrollwieltjes iets weerstand hebben. Dat heeft deze niet. Ik neem aan dat ik daar wel aan wen, maar het is voor mij wel een klein minpuntje. De zijkanten hebben een zelfde soort rubber laagje als de polssteun van het toetsenbord; hierdoor ligt de muis erg prettig in de hand. Door de 2 AA-batterijen is de muis een stuk zwaarder dan ik gewend was van de Logitech Optical Mouse, maar dit is niet vervelend. Vrij apart is dat de muis ook al werkt op één AA-batterij. Je kan één van beide er zonder problemen uithalen.

edit: Ik zie dat ik deze review over het AZERTY model heb gemaakt. Ik heb zelf het QWERTY model. Omdat ik verwacht dat beide op de toetsindeling na hetzelfde zijn laat ik deze wel staan. Dezelfde review over het QWERTY model staat hier. Die zal ik eventueel aanvullen met latere ervaringen

Edit: na een half jaar gebruik blijft de review zoals hierboven overeind. Het toetsenbord typt nog steeds erg fijn, maar ik merk dat ik voor m.n. F2 erg goed moet kijken en heel bewust de toets moet indrukken. Bij mijn oude toetsenbord sloeg ik blind in de goede richting en zat ik daar 999 van de 1000 keer goed.
Het tweede puntje dat ik irritant vond is nog steeds irritant: de muis heeft geen scroll-wieltje met klikjes maar een traploze. Hierdoor is het lastig om heel nauwkeurig te scrollen. Op webpagina's is het vaak niet zo erg, maar in uitklapmenuutjes moet je nu heel geconcentreerd scrollen, wat extra druk met de wijs/middelvinger kost t.o.v. een wieltje met klikjes. Ik merk dat ik de knoppen aan de zijkant van de muis weinig gebruik omdat je hiervoor je duim weer heel bewust moet plaatsen en ik in de browser meestal mouse gestures gebruik
De batterijen van de muis zijn inmiddels één keer vervangen, het toetsenbord doet het nog op de eerste batterij. Beide worden dagelijks één tot vier uur gebruikt, dus het energiegebruik is prima.

Heb jij ook een Microsoft Wireless Comfort Desktop 5000?

Geachte gwystyl,
Ik ben ook op zoek naar een goed toetsenbord met muis. Sinds enkele weken werk ik met een all-in one pc met Windows 8. Daarbij is bijgeleverd een Logitech toetsenbord met muis. Het toetsenbord vind ik wat klein en ik mis daarop een signaal van de schakeltoetsen: NumLock en CapsLock als die aan of uit staan. In ben dat gewend op mijn laptop en nu mis ik het op dit toetsenbord van Logitech.

Uw artikel over de Microsoft Wireless Comfort Desktop 5000 is bijzonder duidelijk en geeft een uitstekend overzicht van de mogelijkheden en de voor- en nadelen. Prima!

Uw beoordeling heeft mij overtuigd om ook zo'n toetsenbord met muis aan te schaffen. Het voldoet aan de meeste eisen die ik stel aan een comfortabel en bruikbaar toetsenbord met muis.

Mag ik u nog wel enkele vragen stellen:
1. Zit er op dit Microsoft toetsenbord wel een signaal betreffende genoemde schakeltoetsen? (misschien led-lampjes of in een andere vorm?)

2. Het toetsenbord en muis is toch zeker te gebruiken met Windows 8?

3 De ontvanger voor aansluiting gebruikt een USB-bus?

4. De aanschaffingsprijzen verschillen nog veel per leverancier.
Bij welke leverancier kan ik het beste het toetsenbord met muis kopen.

5. Ontvang ik altijd het juiste model? AVERTY of QWERTY?

Met vriendelijke groet,
Huijb
1. Er zit geen ledje op het toetsenbord, er wordt alleen kort onscreen aangegeven dat Capslock aan of uitgezet wordt

2. Uiteraard. Er is geen touchpad dus veegbewegingen kunnen niet gebruikt worden, maar het setje werkt zonder problemen als elke andere toetsenbord/muis combi met Windows 8 samen. Ik heb nog niet geprobeerd of alle knoppen instelbaar zijn, maar ik heb alleen Windows 8.1 preview in een virtualbox draaien en draai zelf Windows 7 Ultimate

3. Klopt, hij is ongeveer zo groot als een gemiddelde usb stick (12 x 6 x 45 mm?)

4. Zie de pricewatch, daar heb ik ook in gekeken voor de laagste prijs op het moment dat ik hem ging aanschaffen

5. Niet automatisch. Vaak zal je bij Belgische shops AZERTY krijgen, bij Nederlandse shops QWERTY. Kijk dus goed in de productomschrijving of vraag de shop of ze jouw versie leveren.
Geachte Huijb,

Niet doen hoor, deze set aanschaffen, is waardeloos spul.

Ik heb een set wireless mouse 5000 en wireless keyboard 3000 aangeschaft via Alternate, maar meteen na installatie ging de boel al op slot.

heb nieuwe drivers van Microsoft website gedownload en geïnstalleerd, toen werkte het toetsen board goed, tja, alleen de muis....

Volgens Alternate was het spul gewoon goed en anders moest in het terug sturen en kreeg ik een nieuwe set opgestuurd, doen zij niet moeilijk over.

Ik dacht laat ik eens bellen naar Mirosoft, en daar kreeg ik meteen te horen dat de eerste batch met deze muizen niet goed waren i.c.m. de ontvanger.

Via Microsoft hebben ze mij een nieuwe ireless mouse 5000 met ontvanger toe gestuurd, en na installatie werkte deze goed.. tot een half jaar later... begon ook deze allemaal kuren te vertonen, scrollwheel haperde, de cursor blijft regelmatig stil staan, en als er een proramma op de achtergrond draait, dan blijft hij stil staan, of zie je de cursor nergens meer in beeld.

ook het toetsen bord begint nu met kuren te komen, gaat spontaan naar andere indelingen toe, als je de ctrl knop gebruikt, moet je hem elke keer weer terug zetten, bij typen kom je er na 3 regels achter dat je letters mist in de woorden, die je wel hebt aangeslagen, net als nu, kost erg veel tijd om alles weer recht te zetten.

Ik heb de hele set op een windows 8 computer aangesloten, en heb daar dezelfd ellende als op de windows 7 computer, ik heb weer melding gemaakt naar Microsft, maar helaas nog niets vernomen.

Ik denk dat ik toch maar weer een Logitech mk520 set ga aanschaffen.
Beste j.tromp, ik heb de problemen die je noemt (nog) niet, maar ik zal het in de gaten houden. Het kan zijn dat wat software/drivers van jouw computer niet fijn met elkaar samen willen werken, de dingen die je noemt klinken in ieder geval eerder als software dan als hardware problemen.

Als ik wat geks tegenkom zal ik het hier in ieder geval melden.
Ik heb per ongeluk het AZERTY toetsenbord gekocht via bol.com!

Deze was namelijk in de aanbieding van 69,- voor 34,- :(

Het enige voordeel is dat ik blind kan typen en de indeling automatisch op QWERTY staat ingesteld.

ik ben alleen bang dat mijn vriendin en vrienden die niet blind kunnen typen hier problemen mee krijgen, daarin tegen is de PC nu alleen voor mij bestemd haha!

Het toetsenbord typt heerlijk en de muis bevalt me ook prima! het gewicht vindt ik uiteraard een plus punt!

Groeten