AMD Athlon 64 LE-1620 Boxed Review

AtleX 27 juni 2008, laatste update op 27 juni 2008, 1.597 views

AMD Athlon 64 LE-1620 Boxed

Pluspunten

• Lage prijs
  • Lage warmteproductie
  • Redelijk overclockbaar

Minpunten

• Geen dual-core, voor mij geen bezwaar maar voor mensen die 'm wat intensiever gebruiken wel.
  • Te langzaam voor HD content

Voor mijn nieuwe server zocht ik een processor die naast vrij goedkoop ook erg zuinig moest zijn. Het is immers de bedoeling dat een server altijd aanstaat en een lager stroomverbruik is dan wel welkom. In eerste instantie had ik een systeem samengesteld op basis van de dual-core Intel Celeron E1200, maar voor het AM2 platform van AMD zijn moederborden voor een lagere prijs verkrijgbaar met een lager stroomverbruik en een betere featureset. Daarom viel de keus uiteindelijk op een single-core LE-1620.

Specificaties
Op zich is de Le-1620 niets bijzonders. Het is een Athlon 64 op socket AM2. De kloksnelheid van de enige core is 2.4GHz, er is 1MB L2 cache aanwezig en verder de standaard features als Cool 'n Quiet, AMD64, SSE3, etc. De belangrijkste eigenschap is zijn energiezuinigheid, waardoor hij een TDP van slechts 45w heeft.

Welke core het precies is is onduidelijk, CPU-Z en Wikipedia zeggen dat het een Orleans is gebakken op 90nm, maar AMD meld zowel 90 als 65nm.

Prestaties
Het is een single-core CPU die draait op slechts 2.4GHz, de prestaties zijn niet meer dan gemiddeld dus. Ik heb wat benchmarks gedraaid, en daaruit blijkt dat hij ongeveer even snel is als een San Diego 3500+. Ik heb slechts 1 reepje geheugen erin zitten, wat de prestaties wel aardig drukt. Met 2 reepjes dual-channel zou de LE-1620 in de meeste benchmarks iets sneller moeten zijn. Doordat deze CPU niet gekocht wordt voor zijn flitsende prestaties heb ik geen benchmark resultaten bij deze review gevoegd.

Voor de gewone computertaken, briefje tikken, internetten, af-en-toe een eenvoudig spelletje, voldoet deze processor goed genoeg. Toch zou ik als de computer daarvoor gebruikt zou worden voor een snellere dual-core gaan. Bijvoorbeeld de AMD Athlon X2 4850E, dat is een energiezuinige dual-core die toch wat betere prestaties levert tegenover eeen wat hogere prijs en stroomconsumptie.

Mijn moederbord beschikt naast DVI en VGA ook over een HDMI aansluiting aangestuurd door de X1250 videokaart van de ATi 690G chipset. Deze beschikt over HDTV versnelling wat met een snellere CPU best goed werkt. Daarom heb ik eens gekeken hoe goed de LE-1620 is in het afspelen van HD content. Dat viel een beetje tegen. 720P WMV-HD gaat wel, maar 1080P levert al een CPU belasting tussen de 80 en 100% op. Hij dropte in de testfilm vrijwel geen frames, maar als je probleemloze WMV-HD afspeelmogelijkheden zoekt zou ik voor een iets snellere dual-core gaan.

Warmteproductie
Dat is er niet. Ik heb de processor in een klein kastje zitten met de boxed koeler, en ondanks dat de enige koeling van de kast de 80mm fan in de voeding is wordt deze processor na anderhalf uur Fi-Bench 4 gedraaid te hebben op de hoogste instellingen slechts 24 graden. Dat was bij een kamertemperatuur van 21 graden waarbij de boxed koeler slechts 1100rpm draaide.

Ik heb geprobeerd de CPU passief te koelen door de fan van de boxed koeler los te halen, maar dan loopt de temperatuur al vrij snel op naar zo'n 50-55 graden. Toen heb ik het systeem afgesloten, wat de hoogst haalbare temperatuur is weet ik dus niet. Ik ben ook niet van plan om dat uit te gaan zoeken, mijn server moet stabiel draaien en een wat hogere geluidsproductie neem ik dan maar voor lief. Ik denk dat met een groter koelblok en een wat betere luchtstroom in de kast het geen enkel probleem is om deze processor passief te koelen.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Over de betrouwbaarheid kan ik nog weinig zeggen, ik heb de processor namelijk pas 3 dagen draaiend. De stabiliteit is al wel bekend, en die is gewoon goed. Zonder problemen draait hij uren achter elkaar zware benchmarks, en eerlijk gezegd verwacht ik ook niet anders van een hedendaagse CPU.

Overclocking
Mijn moederbord bied weinig mogelijkheden hiertoe, maar met wat kunstgrepen heb ik zonder voltage-verandering een HT snelheid van 250MHz gehaald. Dat is een overclock van 25% met de boxed HSF, die zonder problemen gehaald werd. Waarschijnlijk kon ik nog wel wat verder, maar ook hier geld weer dat ik de prestaties voor mijn server niet belangrijk zijn maar stabiliteit des te meer.

Belangrijker vond ik de undervolting mogelijkheden. Dat verminderd het energieverbruik nog verder, met wel het risico op instabiliteit. De LE-1620 kan prima draaien op slechts 1.08 volt, terwijl de standaard Vcore 1.25 volt is. Waarschijnlijk kan hij nog wat lager, maar het voltage lager instellen heeft geen effect bij mijn moederbord. Ondanks dat hij prima draait op het lagere voltage heb ik 'm toch op de standaard Vcore staan, vanwege de stabiliteit.

Voor weinig geld koop je een energiezuinige CPU zonder al teveel aan prestaties in te hoeven leveren. De stabiliteit is prima, de prestaties voldoende en de processor genereert dusdanig weinig warmte dat fikse koeling niet nodig is. Al met al een prima processor dus. :)

Heb jij ook een AMD Athlon 64 LE-1620 Boxed?

Leuke review veel info maar dit is niet vervelend bedoelt:

Ik snap je keuze niet helemaal voor een 10je meer had je Athlon 64 X2 4600+ bij alternate die 20 watt meer stroom verbruik had, tegen heel veel prestatie meer. ik draai oblivion op deze processor full res en details. En HD was dan ook een optie.

als het je echt om deze 20 watt zou gaan kan je ook de Athlon64 X2 4050E nemen deze verbruikt het zelfde maar levert nogsteeds het dubbele aan prestaties

Daarnaast heb je het over een server wat is het doel van je server ??
computertaken, briefje tikken, internetten, af-en-toe een eenvoudig spelletje hiervoor is een server niet bedoelt dan heb je het over een simple desktop voor office werk

De amd box koeler van de x2 is muis still en zou ook wel passief gebruik kunnen worden als je goede case fans hebt en alleen deze taken wil uitvoeren

[Reactie gewijzigd door dispie op 27 juni 2008 16:19]

Ik gebruik mijn server als fileserver, en hij draait wat lichte VM's. Daar is hij echt snel genoeg voor, een X2 was 20 euro duurder waardoor ik boven mijn budget kwam en hij gebruikt ook nog eens meer stroom. ;) De voorbeelden die ik geef zijn de taken waarvoor deze CPU prima geschikt is.
Ik heb deze processor ook in mijn ftp server zitten. Doet zijn werk echt goed :)

Gebruik wel RMclock om hem nog lager te clocken, wat resulteert in een flink lager stroomverbruik! (Tip!)

Zonder veel moeite zet ik hem met RMClock vast op multiplier 5 waardoor hij ~1Ghz draait en ik hem kan undervolten tot 0.825 volt.

Ik heb me ook aan het overclocken hiervan gewaagd met de boxed koeler. Kreeg met gemak 3.1 ghz @ stock voltages voor elkaar, zonder dat de cpu boven de 40 graden uitkwam of dat de koeler herrie begon te maken.
M'n mobo bied geen opties voor voltage verhoging dus verder kwam ik niet.(zou evt mn geheugen nog kunnen zijn)

Ik gebruik een wat oudere chipset, iets in de 640 serie (heb even het mobo type niet bij de hand) ook met onboard ati xpress 1250 alleen dan met enkel een vga aansluiting zonder enige mogelijkheden van encoden/decoden whatever.

Op 3.1 Ghz is deze cpu best te gebruiken als internet pc, lichte games zoals AoE3 ofzo. Heb er later (vanwege pc omstandigheden werd dit tijdelijk mijn enige pc) voor bijna nop een 8400GS bijgedouwd om toch nog wat te kunnen en verrek, Battlefield 2 is prima te spelen met alles op High (wel op 1280x1024 though).

Maargoed nette review, deel ongveer dezelfde mening en ik vind dat je voor bijna nop een PRIMA single core cpu krijgt :)

@dispie

Het was in het begin wss niet goed duidelijk wat hij bedoelde maar ik vind het persoonlijk nogal enorme overkill om eenx2 4600+ in een simpel ftp oid servertje te zetten. 20 watt scheelt enorm veel op jaarbasis (elke watt die 24/7, 365/365 aanstaat is 2 euro. 20x2 = 40 euro per jaar meer kwijt) uiteraard is die 65 watt van die x2 een stress wattage maar toch.

EDIT: OMG heb me miss iets laten meeslepen ofzo, is wel een erg lange comment geworden! :X

[Reactie gewijzigd door Wackoz op 7 juli 2008 22:54]

dat is een lichte fileserver maar is wel makkelijk ter vermelding zodat mensen weten waarom je maar zo lichte machine nodig hebt

De tweede optie X2 4050E verbruikt hetzelfde maar ja als je het echt buget wil houden dan is het te begrijpen dat je de singel core hebt gekozen en heb ik niets gezegd

Ik ben zelf een vrij zwaren server aan het bouwen omdat ik er video streaming wil mee gaan hosten zodat ik dit op een notebook overal kan laden en dus visual shows kan maken scheeld een portable harddisk mee nemen waar toch niet alles op past en die toch altijd wel kapot kunnen gaan.

de koeler is de standaard amd koeler het koelblok veranderen ze niet alleen hooguit een betere fan voor x2 processor waardoor de snellere modelen inderdaad wat warmer worden
Een 4050E gebruikt niet hetzelfde, hij heeft dezelfde TDP. ;)
Inderdaad de langzaam voor HD-content maar desalniettemin is het een goede processor. Heb een downloadbakkie draaien met dezelfde processor en films afspelen doet ie perfect .
Maar in combinatie met een AMD Radeon HD3450/HD3200 (onboard Asus M3A78-HDMI) draait het volgens mij wel 1080P vloeiend.
Je beoordeelt toch wat je hebt gekocht? waarom zet je dan bij de negatieve eigenschappen dat het geen dual-core is, dan had je die moeten kopen :?
Verder wel een hele goede review, en mensen die een server willen kopen hebben hier denk ik wel wat aan.

[Reactie gewijzigd door FraggedMe op 27 juni 2008 15:49]

Ik vind de standaard koeling die op deze CPU zit gemonteerd wel redelijk geavanceerd voor een single-core processor...

Je hebt dual-cores die het met minder moeten doen, en dus temperaturen van ongeveer 40 graden moeten doen!
Het is gewoon een standaard AM2 boxed HSF. Elke AM2 CPU wordt met deze geleverd, afgezien van de Phenoms geloof ik.
Dat klopt, de phenoms hebben een paar koperen heatpipes. (in ieder geval de Phenom 9600 Black Edition) maar dat is ook wel logisch met een veel hogere warmteontwikkeling.
De boxed koelers van amd vind ik altijd redelijk netjes presteren. Vooral gezien de lage prijzen van hun processors.
Beetje raar dat je het een nadeel vind dat de single core maar 1 core heeft... Dat is hetzelfde als je baalt dat je geen frikandel krijgt als je om patat gevraagd hebt.

Maar voor een servertje is dit wel een leuke processor en verder is het ook een nette review :)

[Reactie gewijzigd door Pinjataaa op 28 juni 2008 01:10]

heveel stroom trekt je server altex?
want ik ben zelf ook geintreseerd om zo iets dergelijks te kopen maar ik zou wel willen weten hoeveel stroom hij werkelijk gebruikt (geen tdp's maar meten)