AOpen H340A Review

AtleX 25 juni 2008, laatste update op 17 november 2015, 4.085 views

AOpen H340A

Pluspunten

• Klein
  • Goede bouwkwaliteit
  • Aopen heeft nagedacht over de koeling

Minpunten

• Geen front-USB of front-Audio
  • Beperkte uitbreidingsmogelijkheden
  • Geen SATA aansluitingen op de voeding

Kwaliteit voeding Score: 4

Mijn oude server, een P3 1GHz met slechts 512MB geheugen, begon wat kuren te krijgen en was vooral te langzaam voor de verschillende taken. Daarom zocht ik een klein kastje om mijn nieuwe hardware in kwijt te kunnen. De eisen die ik eraan stelde beperkte de keus al behoorlijk. Zo moest het vooral klein zijn, zwart en een ingebouwde voeding. Omdat ik absoluut geen hokkie-tokkie kast wilde kwam ik al vrij snel bij de Aopen H340A uit, die is in zowel het zwart als het wit leverbaar voor een absolute spotprijs. Ik heb er §48.50 voor betaald, wat in mijn ogen behoorlijk goedkoop is.

Uiterlijk

De kast is een vrij standaard desktop model, met 2 knopjes, 2 lampjes en 2 bays. 1 Voor een 5.25" CD/DVD station en 1 3.5" gat voor een diskettestation of een cardreader. De voorkant is van plastic, de rest is van metaal.
Aan de voorkant zitten een aantal sleuven, en iets dat op een klepje lijkt. Dat klepje kan niet open, al is aan het chassis van de kast te zien dat daar front-USB en front-audio gemonteerd kan worden. Dat zit er bij mij niet op.

Innerlijk & inbouwmogelijkheden
Doordat het een flex/micro-ATX kast is, is de ruimte binnenin vanzelfsprekend nogal beperkt. Daarnaast is de kast ook nog eens maar 9.5cm hoog, waardoor er geen full-size PCI/PCI-E kaarten geplaatst kunnen worden. Ook is de ruimte voor harde schijven etc. beperkt. Zo kan er maar 1 HDD geplaatst worden, want in het vakje voor het diskettestation komen de gaatjes niet uit. Ook is het niet mogelijk om 2 opticals in te bouwen, maar omdat ik er niet eens 1 inbouw is dat voor mij geen nadeel.

De spacers voor het moederbord zijn al gemonteerd in de fabriek, zowel voor flex-ATX als voor micro-ATX. Deze zitten goed vast, maar bij mij was er 1 dol waardoor ik er geen schroef helemaal in kan draaien. De voeding is voorzien van een 20+4 ATX-stekker, een 4-pins P4 stekker, een 3-pins voeding voor diskettestations en 2 4-pins molex stekkers. Geen SATA aansluitingen dus, maar Asus levert bij het moederbord 2 verloopstukjes mee en dus was dat nu geen probleem. Veel vind ik het raar dat bij een nieuwe voeding geen SATA aansluitingen zitten. De kabels zijn allemaal lang genoeg, behalve de ATX-stekker. Bij mij was het vastzetten daarvan geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat dat bij sommige moederborden waar hij verder naar beneden gemonteerd moet worden wel een probleem kan zijn.
Om de harde schijf in te bouwen moet het rekje verwijderd worden, waarna een 3.5" HDD er ondersteboven in geschroefd kan worden. Dit wordt niet duidelijk uitgelegd in de handleiding, en toen ik ineens met het HDD rek in mijn handen stond, stond ik wel raar te kijken. :P Wat ik wel prettig vind is dat het opklaapbare gedeelte waar de optical en diskettestation op gemonteerd worden er ook helemaal afgehaald kan worden. Dat ding zit bij het inbouwen al gauw in de weg, en als het eraf gehaald kan worden is dat erg prettig.

Zoals al eerder gezegd kunnen er alleen low-profile uitbreidingskaarten gebruikt worden, de kast bied geen mogelijkheid dat het gebruiken van een riser. Op zich is dat geen probleem, alleen bij het bestellen van de kast had ik er geen rekening mee gehouden dat de HDMI poort van mijn moederbord op een losse full-height kaart is gemonteerd, die kan ik nu niet gebruiken. Wat ik erg prettig vind is dat de slotplaatjes voor de gaten van de uitbreidingskaarten gewoon met schroeven vastzitten, goedkope kasten willen nog weleens van die afbreekbare scheermesjes vlijmscherpe plaatjes hebben, wat altijd bloederige taferelen oplevert. Ik heb trouwens in heel de kast geen scherpe rand kunnen, deze zijn allemaal netjes omgebogen.

Koelingsmogelijkheden
Deze zijn logischerwijs nogal beperkt. Er is in het geheel geen mogelijkheid om de harde schijf te koelen, en een dikke koeler voor de CPU kan je ook niet kwijt. Wel heeft Aopen een groot gat in het deksel gemaakt, wat direct boven de CPU zit.
Dit gat kan gebruikt worden om een 120mm fan te monteren, en als het gewoon opgelaten wordt kan de CPU hierlangs zijn lucht aanzuigen. Verder zit er aan de achterkant nog een rooster, en zuigt de ingebouwde voeding warme lucht uit de kast.

De ingebouwde voeding
De meegeleverde voeding is een Aopen 200w exemplaar met niet erg wereldschokkende specificaties. Zo levert het ding 15A op de +12V, 16A op de +5V lijn en 16.7A op 3.3V. Er zit een 80mm fan in, die goed en stil zijn werk doet. Al met al voldoet hij prima voor een wat lichtere machine, maar een monster PC met veel harde schijven zal hij niet trekken.

Al met al is het kastje dat precies aan mijn eisen voldoet. Mijn servertje heeft aan 1 harde schijf genoeg, hij is klein genoeg om in een hoekje weg te zetten, en de kwaliteit is ook goed genoeg. Voor sommigen zal het ontbreken van front-USB een probleem zijn, en de inbouwmogelijkheden zijn voor de meesten ook te beperkt. Voor mij voldoet de behuizing uitstekend. :)

Overig
-Productpagina op aopen.nl

Heb jij ook een AOpen H340A?

vind de revieuw een beetje kort door de bocht,

de reviewer had naar mijn idee beter moeten kijken - voor ie deze kast nam:

in de specs staat duidelijk dat het maar een low-profile kastje is, (dit maakt hem JUIST bijzonder geschikt voor heel veel taken (zoals een net-niet thin client, of het ver weggestopte pctje van tante bep...

- de plaatsing van de harddisk is idd bizar te noemen, die had namelijk ook prima onder de FFD port gekunt, dan had je over het algeheel wat meer ruimte in je kast, en had er misschien zelfs ruimte geweest voor een exta optiche bay (voor bijv een laptop-drive) of een 2,5 inc hdd.

front audio etc zat er in mijn kast ook niet - maar ik had hem dan ook 2e hands gekocht, - weet je zeker dat die van jouw geen opgeknapte was?

-- verder wel een duidelijke review.
Die harddisk-cage ligt volgens mij op een rooster met als waarschijnlijke bedoeling dat er wat airflow langs de harddisk is. Dat er geen plek is onder de externe 3.5" bay is vanwege de front-aansluitingen, deze kast deelt alle metalen delen met de andere AOpen kasten uit deze serie waar vaak wťl front-aansluitingen op zijn voorzien (bv. de H360C)
beetje late reactie - maar voor eventueel toekomstig geintresseerden..

je zou gelijk hebben als het ano nu niet beter was geweest om die 3,5inc schijf idd onder de extern beschikbare plek te plaatsen... en een veel platter i/o pannel onder de cd-bay te plaatsen. dan had daar welliswaar geen laptop cd drive meer gepast maar wel een 2,5inc schijf (laptop hdd of ssd)...

en had je dus ruimte voor een 3,5inc cardreader, 3,5 hdd (opslag) 5,25inc dvd drive en een 2,5inc ssd... en met een optioneel slot bracket kun je dan de cd bay ook nog eens gebruiken voor 2 slim units... al zijn die brackets wel schaars ...
Leuke review, Ik heb dezelfde kast gebouwd toen ik simpel systeem heb gebouwd, met hetzelfde moederbord trouwens.
Het is een lekkere lage kast nog geen 110 mm hoog waardoor het onder lage schapjes op een bureau past.
De USB front panel zat er bij mij ook niet in. Je kan het klepje wel weghalen, dan zie je dat er voorziening zit om deze als toevoeging te installeren.
Ik denk dat het prijs vergelijk een van de beste kleine desktop kastjes is voor een simpel syteem.
Inderdaad betreft dat klepje. Daarom is het ook geen negatief punt te noemen. Voor diegeen die het niet nodig heeft is het zo juist goedkoper. Voor iets van 4,50 heb je zo'n paneeltje los, wat exact achter dat klepje hoort.

Ik vind het eerder een nadeel dat de voeding hier een kabaal maakt, dit was ik niet gewend. We hebben hem al een tijdje, waardoor de kans wel groot is dat ze een betere voeding hebben geplaatst. Daarom vraag ik mij af wat de efficiŽntie is van het model dat de reviewer binnen heeft gekregen. Ik ben namelijk aan het overwegen deze kast weer opnieuw te kopen (voor een dual Opteron).

Dat dit het beste kleine desktop kastje is, durf ik niet te zeggen. Dat het ronduit een goede kast is wel, en wordt wel bewezen dat deze kast alweer wat jaartjes op de markt is, in zijn huidige vorm.
De voeding is hier amper te horen. Hij staat nu nog op mijn kamer op mijn nachtkastje (da's het handigste atm :+), dus ik heb er vannacht op zo'n 20cm afstand van geslapen. Het enige wat hoorbaar is, is de CPU koeler. :)
leuke review ik heb zelf ook zoon kast en bij mij zat de USB wel in het frontje