Specificaties 25,5" @ 1920x1200 (WUXGA) (TN, 5ms) - Bekijk alle specificaties

Samsung Syncmaster T260 Zwart Review

m-tuning 25 juni 2008, laatste update op 31 januari 2009, 18.792 views

Samsung Syncmaster T260 Zwart

Pluspunten

• Afwerking
  • Kijkhoek
  • Kleuren
  • Backlight is stil

Minpunten

• Wiebelig
  • Erg statisch (Dus stofmagneet)

Waarom dit scherm

Mijn vorige scherm was een 226BW, waar ik erg tevreden over was, maar wou wat groters.
Na een tijdje gezocht te hebben kwam ik uit bij de T260, de 26 inch variant uit de nieuwe touch of color reeks.
Deze schermen hebben een erg mooi design en een (voor mij) aantrekkelijke prijs.
Omdat ik veel photoshop wou ik een groot scherm hebben, en 26 " leek mij wel een mooi maatje.
Toen ik hem binnen kreeg en hem geinstalleerd had vond ik het wel een erg groot scherm.
Nu nog eigenlijk (na een halve dag), maar dat is vast wennen, de overstap van 19 " 4:3 naar 22 " 16:10 vond ik destijds ook wel aardig groot. Maar daar wende ik na verloop van tijd ook aan.

Bijzonderheden

Het beeldscherm beschikt over een HDMI ingang, wat ik erg mooi vind want nu kan ik makkelijk mijn Sony Vaio aansluiten die over Blu-Ray beschikt.
Het scherm is ook Full HD, het kan namelijk 1080p aan met Full HD resolutie 1920x1080.
Blu-Ray films zijn echt super scherp op dit scherm, geluid gaat via een audio out uitgang op het scherm.

Ook zit er een USB poort op die niet echt handig is voor Plug & Play apparaten omdat deze achter op het scherm zit onder de afdek kap. Is wel erg handig voor USB Apparaten welke je toch aangesloten houdt.

Ook wel grappig om te vermelden is de aan/uit knop, dit is geen normale knop maar eentje met touch bediening. Even met je vinger er op en hij gaat aan/uit.

Kleurweergave

Kleurweergave is ok, ik heb wel het idee dat de kleuren blauwer zijn dan met mijn vorige scherm (de 226BW). Maar misschien is dat gewoon een kleurprofiel.

Ghosting

Ik heb de game Race Driver GRID gespeeld op de native resolutie van het scherm, en ziet er erg goed uit.
Kon geen ghosting waarnemen, ook al is het een scherm met een respons tijd van 5ms.

Contrast & helderheid

Zwart is ook wel echt zwart, helaas is er wel wat bleeding in het midden aan de boven- en onderkant van het scherm.
Dit valt gelukkig alleen op als je in een erg donkere ruimte zit en er een zwarte afbeelding op het scherm staat.
Wit ziet er een beetje blauw uit, maar dat heb ik al eerder gezegd hierboven, kan door een instelling komen.

Kijkhoek

Kijkhoek is erg goed, ik weet niet hoeveel graden het is, maar het zal wel ongeveer de 170 Graden zijn die Samsung opgeeft.

Bouwkwaliteit

Bouwkwaliteit is erg goed, alleen wiebelt het scherm wel een beetje, maar dat komt eerder doordat mijn bureau niet al te stevig meer is en het scherm zo'n 8 kg weegt.
Een stevig bureau is dus aan te raden :)
Verder is alles super afgewerkt.

Vormgeving

Vormgeving is erg mooi, het scherm is omrand door een Plexiglazen rand die aan de buitenzijde doorzichtig is en in het midden rood doorzichtig.
Ook de voet is afgewerkt in een rode gloed.

De achterzijde van het scherm is ook uitgevoerd in hoogglans.

Grootste voor- en nadelen

Ik zal beginnen met het grootste nadeel voor mij:
De stof aantrekkracht :) Het scherm is namelijk erg statisch als hij uit de doos komt.
Misschien dat dit later minder wordt, maar heb hem nu nog maar een halve dag en er zit al aardig wat stof op sommige plekken.
Nog een nadeel is dat het scherm best wel wiebelig is, dus een stevig bureau is aan te raden zoals ik boven ook al vermeld had.
Verder heb ik niet echt nadelen kunnen ontdekken.

Voordelen daarintegen wel, zoals de mooi kleuren en het design van het scherm.
Ik had eerst een 930BF en die had een erg irritante piep in de backlight zitten, de 226BW had dit ook in een mindere mate. Deze piep heeft de T260 gelukkig niet, hij is compleet stil.
Ook zijn de responstijd, ghosting en de kijkhoek naar wens.

Al bij al een mooi scherm voor een aardige mooie prijs voor een 26 " scherm.

Heb jij ook een Samsung Syncmaster T260 Zwart?

Leuke review.
Heeft het scherm ook en vesa aansluiting. In dat geval zou je nl. gemakkelijk een steun kunnen kopen om hem aan de muur te hangen o.i.d.
...ik heb wel het idee dat de kleuren blauwer zijn dan met mijn vorige scherm...
Op vrijwel ieder scherm is er een pre-install met cool (blauw), warm (rood) en neutraal (neutraal?). Vroeger werden deze kleuren met K uitgedrukt, de waarden weet ik nu niet meer, maar zou ik wel op kunnen zoeken. Ik neem aan dat dat bij dit scherm toch ook het geval is, waardoor je makkelijk van je blauwe tint af kunt komen. Anders kun je de kleurtoon ook heel eenvoudig instellen m.b.v. de bijgeleverde programmatuur bij je videokaart.
Zo een USB poort is idd bedoeld voor "vaste" aansluitingen zoals een webcam. Die aansluitingen die achterop zitten zijn totaal onbruikbaar voor "even_er_wat_aan_te_hangen" apparatuur. Als je dat toch wilt doen kun je er een kort verlengsnoertje instoppen, zodat je op je bureau de apparatuur aan kunt koppelen. Dit werkt overigens erg handig, handiger dan aan je computer zitten prutsen, omdat meestal die extra USB aansluitingen op onmogelijke plaatsen zitten.

Kijkhoek
Het lijkt wel of de TN schermen steeds beter worden. De veel gehoorde klacht van de kleine kijkhoeken met de daarbij behorende "kleurvertekening" lijken uit te sterven. Voor een scherm met het formaat dat jij gekozen hebt, is het erg belangrijk dat je een behoorlijke kijkhoek hebt, anders heb je in de uitersten van het scherm al "vertekening", zelfs als je recht voor zit.

Omlijsting
Zelf beschik ik over Dell displays. Ik heb het altijd erg fijn gevonden dat de randen mat zijn. Ik zie op de foto dat ze bij jouw scherm hoogglans zijn. Heb je daar geen last van door weerkaatsingen, zoals op de foto's al duidelijk te zien is. Het lijkt mij af en toe wel irritant namelijk.
De 5 ms zijn g2g-waarden naar ik aan mag nemen. Dat er geen waarneembare ghosting in zit is conform verwachting. Ik heb schermen met slechtere g-2-g waarden gezien waarbij het ook niet waarneembaar was (in ieder geval in 99% van de gevallen en in die 1% zeker niet storend).

Grootte
In mijn verschillende reacties en reviews kun je lezen dat ik een groot voorstander ben van meerdere kleine schermen i.p.v. één groot scherm.
In jouw geval kan ik je keuze erg goed begrijpen. Je hebt nl. 2 grote voordelen t.o.v. mijn keuze: Photoshop voer je op één scherm uit en je ondersteunt HD. Je vond echter de overgang nogal groot van je vorige scherm naar deze. Met dezelfde resolutie had je dan toch ook een 24"scherm kunnen kiezen. Doordat die dezelfde resolutie heeft is de pixelgrootte iets minder en heb je dus een nog scherper beeld. Heb je een 24" in je overweging meegenomen?

Nou, hier laat ik het maar eens bij. :+
Veel succes met je nieuwe scherm.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 26 juni 2008 18:16]

Ik heb de T220, gewonnen bij Free-Gaming in Rotterdam. Toen ik hem voor het eerst uitpakte, merkte ik ook dat het scherm heel veel stof aantrok. Ook waren de kleuren echt niet ok.

De opties als Dynamic Contrast, MagicColor en al die zooi zijn nutteloos. De kleuren raken compleet uit balans, terwijl ze 'voller' zouden moeten worden. Tevens is er een menutje waarmee je allerlei varianten Brightness kunt aanzetten: Custom, Movie, Text, Internet, Dynamic Contrast, en nog één dacht ik... Bovendien kun je kleurenprofielen aanzetten (nee, niet in termen van sRGB, maar 'warm' 'koud' 'normaal'.) Snel even de kleuren gekalibreerd, (zet serieus eerst alle opties uit, anders dan is het eens mogelijk je beeldscherm te kalibreren!), waarna het er allemaal stukken beter uitzag ;).

Over het design was ik wel zeer te spreken, over de backlight bleeding niet. Aan mijn onderkant en bovenkant zit een rand van links tot rechts die toch echt grijs licht produceert in zwarte scenarios. Tijdens films is dat op zich niet irritant, omdat dan juist de backlight bleeding niet in je film voorkomt, maar in de randen. Dynamic Contrast in films is overigens wel grappig, maar of je er echt een betere ervaring van krijgt...

Ik ervaar ook dat het scherm erg wiebelt, maar dat komt ongetwijfeld omdat het scherm nogal groot is. De bijgeleverde voetsteun krast ook heel erg snel zodra je met een enigszins scherm voorwerp er langs 'schuurt'.

Van ghosting heb ik totaal geen last gehad...

Misschien helpt dit mensen ook nog een beetje bij hun keuze.

[Reactie gewijzigd door Stidge op 28 juni 2008 12:11]

Nette review, al vraag ik me wel af of een stil backlight echt een positieve eigenschap is (mijns inziens mag je niets minder van een nieuwe monitor in deze prijsklasse verwachten). Maar kan me voorstellen dit je na een piepende monitor wel zo ervaart ;)

Erg mooi ontwerp van Samsung, maar ik begrijp uit wat ik lees op het internet dat alle modellen uit deze reeks wel erg veel blauw in hun kleurenpalet hebben. Ik heb zelf een paar dagen de 20" uitvoering met ingebouwde tv-tuners in mijn bezit gehad (T200HD), maar vond het zo storend dat ik het weer heb terug gebracht en voor een HP scherm gekozen heb. Ik vond de kleuren gewoon te koel en levenloos. Ook kon ik maar niet wennen aan de structuur in de matte afwerking die in mijn ogen wel erg aanwezig is bij dit scherm. Verder kan ik me helemaal vinden in deze review ondanks het verschil in afmeting. Ik mis alleen nog je mening over het dynamisch contrast van deze monitor.

Heb net als jij trouwens ook een FZ, en ben wel heel erg gesteld op dit beeld geraakt merk ik. De gewenning aan dat over-saturated glossy scherm zal zeker meespelen in de moeite die ik had met het 'matte' van de Samsung.

[Reactie gewijzigd door Storm316 op 25 juni 2008 18:45]

Een stille back light is voor mij zeker een voordeel. Ik had een T240 die een licht zoem geluid maakte.

Samsung maakt de goedkoopste scherm dus dit soort dingen kunnen gebeuren.
Goedkoop vond ik de T260 anders niet.

Toen ik hem kocht was hij 540 euro.

Is nu al wel een heel stuk goedkoper zie ik trouwens.
Is het overdreven blauw ook niet weg te krijgen, of grotendeels te verbeteren, met een ander kleurenprofiel? Misschien dat de factory settings gewoon niet optimaal zijn.

Ik denk uiteindelijk wel voor de 24" versie te gaan. Dit lijkt me wel een goede vervanger van mijn huidige 19" CRT.
Ik heb het nu idd aardig weggekregen door de colortone op "Normal" te zetten.
Stond eerst op "Cool".

@ Storm316

Ik zit niet zo heel vaak achter mijn Vaio, maar die vindt ik eigenlijk wat te geel.
Met de Colortone instelling komen de schermen trouwens wel erg overeen met elkaar.
Ik ben 4 dagen aan het spelen geweest met zowel de instellingen op de monitor zelf als in het Nvidia control panel, maar kon niet tot een voor mij bevredigend resultaat komen. In mijn ogen werd het er alleen maar onnatuurlijker op, maar dit zal grotendeels ook met persoonlijke voorkeur te maken hebben.

Ik lees wel vaker dat mensen hun Vaio FZ scherm wat 'gelig' vinden maar de mijne lijkt hier geen last van te hebben, wit is mooi wit. Wel zit er iets te veel rood in naar mijn smaak, maar dat was wel makkelijk bij te regelen in het Nvidia control panel. Ik heb trouwens het dual lamp (HiColor) scherm in m'n Vaio, misschien heb jij een Eco-bright scherm?
Ja, heb de FZ38M dus met Eco-Bright scherm.
Hey,

Bedankt voor je reactie.

Om op je eerste punt terug te komen over de Vesa aansluiting:

Er zit geen aansluiting voor een Vesa wallmount op, wel voor een kensington slot trouwens.

Zie ook: http://i29.tinypic.com/am9yzr.jpg

Kijkhoek is idd erg goed, en ben er erg tevreden mee.

Wat betreft de omlijsting, ik vind het niet irritant maar ben er ook al aan gewend.

Mijn vorige scherm (226BW) en het hele scherm van mijn laptop (Vaio FZ) zijn namelijk ook hoogglans.

Heb idd ook aan de 24" gedacht, maar kijk ook best veel films dus ben daarom toch maar voor de 26" versie gegaan.
Dus de T220 wiebelt ook al?

Vind ik niet erg goed van Samsung dan, de 226BW wiebelde niet zo veel.

Terwijl die ook 22 " is.
je hoeft maar op 1 plek schoon te make.. met een stofmagneet 8)7