Specificaties Tower, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Chieftec Smart WH-02B-B-OP Review

Thandor 25 juni 2008, laatste update op 17 november 2015, 3.865 views

Chieftec Smart WH-02B-B-OP

Pluspunten

• Stevig
  • Strakke look
  • Meegeleverde fans
  • Lage prijs
  • Negen 5,25" bays

Minpunten

• Installatie van grote drives wordt bemoeilijkt door clip-systeem

Chieftec WH-02: ideale thuisserver kast?
Sinds jaar en dag heb ik thuis een server draaien met onder andere de taken file-server en web-server. De hardware hiervoor voelt zich thuis in een ASUS server rackmount (4U; convertible) die al een aantal jaren in dienst is geweest. Tijd voor vernieuwing dus!

Eisen
De nieuwe kast moest voldoen aan een aantal eisen en de Chieftec WH-02 bleek een goede kandidaat:
  • Niet al te duur.
  • Veel ruimte voor 5,25" drives waar ook apparatuur in kan die meer dan één 5,25" plek inneemt.
  • Een deurtje.
  • Adequate koeling.
Indeling en specificaties
Plain and basic zijn hier de juiste woorden. Er zijn veel gaatjes voor de afstandsbusjes beschikbaar en het is lekker ruim in de kast. De 5,25" drives gaan allemaal netjes onder elkaar en ook hier is voldoende plek voor schroeven.
Afbeelding 1: voldoende schroefgaten, ruim en een zee van ruimte wat 5,25" bays betreft.

De kast biedt ruimte voor 9 5,25" bays en er kunnen mATX, ATX en EATX moederborden in. Er zitten twee USB poorten, een Firewire poort en audio aansluitingen aan de voorkant. Overige productspecificaties en details zijn hier te vinden.

Airflow
Dit heb ik niet getest met rooksignalen of iets dergelijks. Gevoelsmatig zit het allemaal wel goed. De kast wordt geleverd met twee dikke 120MM ventilatoren van Chieftec waarvan ik er één in gebruik heb. De ventilator in de bovenkant van de behuizing heb ik vervangen door een 120MM Recom ventilator die stiller is maar minder airflow heeft. De Chieftec ventilatoren zijn an sich niet slecht maar lijken heel iets te tikken. Dit wordt erger als de ventilator 'hangt' (vandaar dat ik ook enkel de bovenste, hangende ventilator heb vervangen). Het tikken hoor je overigens alleen als je dichtbij bent. Zodra het systeem een meter verder staat is het al niet meer goed te horen.

De Chieftec ventilatoren hebben twee power connectors. Een vier pins molex en een drie pins fanplugje. Ik heb de rear case fan aangesloten middels de drie pins fan plug op de fan header van een Intel DP35DP. De fanspeed wordt dus geregeld door het moederbord en draait daarmee op een laag pitje. Aansluiten op de molex kan ook maar dat heeft als gevolg dat de ventilator op volle toeren gaat draaien en dat is mij net iets te lawaaiig af.
Afbeelding 2: 120MM Chieftec ventilator met drie pins en vier pins molex.

De lucht kan er via de bovenkant en achterkant uit. In mijn geval zijn het twee casefans en een voeding die de lucht zachtjes uitblazen. Omdat de voorkant van de kast een rooster bevat kan de lucht er daar goed in en dat zorgt voor een leuke airflow over de 5,25" drives.

Bouwkwaliteit van de kast
Deze is goed. De kappen zijn niet van 'pisbakken'-staal zoals bij Sweex kasten voorkomt. Het voelt degelijk aan en dat is het ook. De kast staat stevig en dat duidt op een stevige constructie. De deurtjes zijn van enorm licht plastic en zijn wat buigbaar. Ze zullen dus breekbaar zijn maar zoiets zal bij normaal gebruik echt niet voorkomen. Voordeel van het lichte plastic is dat de scharnieren minder belast worden en dat komt de levensduur ten goede.

Resonantie in de vorm van trillingen vallen mee. Er zitten vier schijven in het systeem en deze zorgen voor de nodige trillingen. Deze zijn vanzelfsprekend te voelen aan de behuizing van de kast maar zorgen niet voor rammelende kappen.

De afwerking is goed. Er zijn geen scherpe randjes.

Installatie van hardware
Het installeren van het moederbord is geen probleem in deze kast. Er zijn genoeg plekken voor afstandbusjes en er worden voldoende busjes en schroeven meegeleverd bij de kast. Het verwijderen van de 5,25" frontjes ging ook vrij gemakkelijk en het inschuiven van de drives verliep ook zonder al te veel problemen. Enige noot hierbij is dat er aan één kant van de kast een bepaald soort clipje zit die even omhoog gehaald moet worden alvorens de drive er makkelijk inschuift. Bij een 5,25" drive is dit geen probleem, bij grotere drives (die drie 5,25" plekken inneemt) is dit iets lastiger. Overigens is het clip systeem er uit te halen waardoor het probleem verholpen wordt.
Afbeelding 3: één van de clipjes is opgetilt waardoor het pinnetje zichtbaar wordt.

Het installeren van insteekkaarten gaat vrij eenvoudig in dit systeem. Er wordt een clip systeem gebruikt waarmee de insteekkaarten in één keer vast gezet worden. Dit systeem werkt vrij goed; ik ben er dus tevreden over. De meegeleverde afdekplaatjes zijn ook niet verkeerd daar deze gaatjes voor de koeling bevatten.
Afbeelding 4: Clip-systeem voor vastklemmen insteekkaarten en afdekplaatje met ventilatie.

Eindwoord
Al met al ben ik zeer tevreden met deze kast. Het enige minpuntje die ik tegen kwam was het clip-systeem in combinatie met grote drives. Dit is echter iets waar je maar één keer last van hebt en daarboven op is het clip-systeem ook nog te verwijderen. Dit negatieve puntje weegt dan ook niet zo zwaar.

• Intel Pentium Dual-Core E2160
  • Intel DP35DP
  • NEC 3520A
  • Chieftec SNT-3141 S-ATA Back Plane
  • Chieftec GPS-350EB-101A
  • Recom 120MM case fan

Heb jij ook een Chieftec Smart WH-02B-B-OP?

Reken maar van YES dat je een goede kast in handen hebt uit echt plaat staal _/-\o_ .
zoals je zelf al zegt geen pisbakken staal :)

Leuke uitgebreiden review:
kan je een plaatje met inhoud van de kast posten zodat je kan zien hoe makkelijk alles er in past.

Ik heb zijn +/- 10-11 jaar oude grotere broer nogsteeds ingebruik, heb deze met zo'n 200 slijp schijfjes moeten bewerken voordat ik er de vormen had uitgeslepen die ik wilde. Om er daarna een flinke plastic plaat achter te zetten.

Maar deze kasten gaan echt lang mee, bij mij zijn nu pas de dit jaar wat kleine platic stukjes van fan ophang systemen kapot gegaan, ik wissel de fans om de 1.5 - 2jaar.

Heb onlangs voor mijn server de LBX-02-B-B-B gekocht is 1 maatje groter dan die van jouw. Mijn deurtjes zijn wel van stevig plastic en zit een stoffilter in bij jouw niet ???

zal hiervan na het opbouwen van me server ook een review van schrijven( heb op moment nog niet alle onderdelen (problemen met me mainboard vooral)

veel plezier van je chieftec kast
En hoe ben je na zo'n tijd tevreden over de kast?
Ik ben ook opzoek naar een server behuizing, de kast die ik nu heb is te trilliger zeg maar.. Hoe zit het met de mod prestaties (bedoel dus dat ik ook hot-swappable behuizing er eventueel in wil gaan maken). Alvast bedankt :)
Hele late reply: ik ben nog steeds tevreden over de kast. Sinds het schrijven van de review heeft de kast zo goed als altijd op de plek gestaan, waardoor het weinig te lijden heeft. Niettemin is er nog steeds geen resonantie, is de koeling in de praktijk prima en passen de harde schijf bays er mooi in. De Chieftec SST-2131 is een millimeter aan de dikke kant waardoor het wat moeilijker schuift. Gevolg is wel dat het daarna heerlijk vast zit wat resonantie zeker zal voorkomen :).

Wat modbaarheid betreft: ik heb hier nooit op gelet omdat ik dit nooit zal doen in mijn server. De kast is echter behoorlijk recht-toe-recht aan dus er zal niet teveel creativiteit nodig zijn om hier wat aan te verbouwen ;).