Specificaties Soort casemod: Bay - Bekijk alle specificaties

Chieftec SST-2131SAS Review

Thandor 19 juli 2009, laatste update op 17 november 2015, 3.962 views

Chieftec SST-2131SAS

Pluspunten

• Ventilator is te vervangen.
  • Bouwkwaliteit degelijker en beter dan 3141SATA.

Minpunten

• Langer dan 3141SATA.
  • Lijkt voor mijn Chieftec case een milimeter te dik te zijn wat installatie moeilijker maakt.

Kwaliteit Score: 5
Introductie
Naar aanleiding van een harde schijvenupgrade heb ik een nieuwe hotswap bay aangeschaft. Ik had reeds een Chieftec SNT-3141SATA in de thuisserver zitten en heb daar deze SST-2131SAS aan toegevoegd. Mijn oog viel op deze hotswap bay omdat ik op zoek was naar een degelijke hotswap bay, een bepaalde eis, namelijk het aan- en uitzetten van de schijven, niet meer had en reeds ervaring had met de SNT-3141SATA. In deze productreview wil ik graag beide hotswap bays tegenover elkaar zetten.

Korte ervaringen met de 3141SATA
Om te beginnen zet ik eerst even kort mijn ervaringen neer over de 3141SATA zodat ik de ervaringen tegenover de nieuwe 2131SAS kan zetten. Mocht je een andere review willen lezen zie dan deze review van Femme.

De 3141SATA is een lichtgewicht apparaat van zowel aluminum als plastic. Er zit een schakelaar op om de snelheid van de ventilator aan te passen maar naar mijn mening is het zelfs op 'low' nog veel te lawaaiig. Vanwege dit zocht ik een manier om een andere ventilator te installeren of om de huidige ventilator simpelweg stiller te maken. Dit is uiteindelijk wel gelukt maar gaat niet zonder enige moeite gepaard. Een normale 80MM ventilator past namelijk niet goed. Als remedie heb ik de originele ventilator gebruikt maar deze op een lagere spanning laten werken. Gevolg hierop is dat bij het aanzetten van de server, wat overigens sporadisch gebeurd, de bay begint te piepen omdat deze de lage RPM niet uit kan lezen of simpelweg te laag vindt. Dit piepen kan onderdrukt worden door op een knop te drukken op de voorkant van de bay.

Een ander nadeel is dat er veel plastic in verwerkt zit. Met vier draaiende harde schijven gaat het plastic snel resoneren. Het is dan ook niet verwonderlijk dat mijn 3141SATA inmiddels volgedrukt zit met rubbertjes en papiertjes om de trillingen te onderdrukken en vermijden. Hierbij moet ik opmerken dat de bay niet resoneert met vier verse Seagate Barracuda 7200.12 1TB schijven. Voorheen had ik er vier 320GB 7200.10 schijven, waaronder twee beruchte AAK's, in zitten die lawaaiiger zijn en meer trillen.

Buiten de bovenste twee nadelen om is het een prima product. De bouwkwaliteit is niet de beste die op de markt te krijgen is maar is, afgezien van het plastic, prima voor thuisgebruik. De ledjes, sledes en vergrendeling zijn goed genoeg. Ik heb het product destijds boven de 2131SAS (maar dan met vier bays) verkozen omdat ik de, achteraf nutteloze, 'low/high'-setting van de ventilator en de powerbuttons interessant vond. Dit laatste omdat ik geen staggered spin-up had en bij een uitbreiding van de harde schijven liever niet acht of negen schijven tegelijk op wou laten spinnen. Achteraf ook nutteloos omdat de, pas later aangeschafte, Areca 1210 zorgt voor de staggered spin-up.

Eerste indruk van de 2131SAS
De 2131SAS komt met S-ATA kabels, een set schroeven, een drie pins 'HDD Fail LED' kabeltje voor communicatie met RAID controllers en de bay zelf. De bouwkwaliteit oogt degelijker dan die van de 3141SATA. Er zit minder plastic aan en het materiaal van de bay zelf is degelijker. De 3141SATA heeft veel meer aluminum en aanzienlijk meer plastic aan de voorkant.

Het product zit netjes verpakt in een doos met plastic handvat. Dit laatste is geen pre maar zorgt wel voor een goede finishing touch.

Een nadere kijk op de 2131SAS
Eerste indrukken zijn mooi maar hoe zit het product écht inelkaar? Hieronder staan mijn bevindingen van de achterkant, de voorkant en de binnenkant beschreven.

De achterkant
De 2131SAS komt met een ventilator die standaard veel lawaai maakt. Gelukkig is deze ventilator van normaal formaat en eenvoudig te vervangen door een 80MM ventilator. Zelf heb ik een Recom ventilator er in geschroefd die z'n werk waarschijnlijk op ongeveer 1500RPM doet. De bay kan hier prima mee overweg en geeft geen pieptoon. Deze pieptoon komt pas zodra de ventilator stil wordt gezet. Er zit overigens geen 'high/low' schakelaar op de 2131SAS zoals bij de 3141SATA maar gezien de ventilator eenvoudig te vervangen is vind ik dit geen gemis. Als ik het goed herinner heb ik bij het veranderen van de ventilator in de 3141SATA zelfs de garantie moeten verbreken, dat hoeft bij de 2131SAS niet!
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjm28MU86rUo.jpegAfbeelding 1: backplate eraf geschroefd. Originele ventilator nog aanwezig.

In de 2131SAS zit ook een temperatuursensor verwerkt. Deze sensor kan ingestelt worden op 45C of 50C. Zodra deze temperatuur bereikt wordt zal er een LED op de voorkant gaan branden en het alarm (pieptoon) ingeschakeld worden. Het alarm op basis van temperatuur kan ook uitgezet worden.

Verder zit er op de achterkant, naast twee maal molex voor spanning en drie keer S-ATA voor de schijven, een connector waar het HDD Fail LED-kabeltje op aangesloten kan worden die bij een error een signaal doorgeeft naar de RAID controller. Vanzelfsprekend moet de RAID controller deze feature ondersteunen.

De voorkant
De voorkant ziet er degelijk uit en bevat drie LED's en een knopje. Er zit een power LED, temperatuur LED en ventilator LED op. Deze laatste twee gaan branden als de temperatuur te hoog is of de ventilator gestopt is met draaien. Met het (mute) knopje kan het alarm uitgezet worden. Dit is handig als het apparaat problemen geeft en je pal naast de server zit om het in orde te maken ;). At last but not least zitten er indicatie LED's op voor het aan zijn van een schijf en voor schijfactiviteit.
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjmYpbh8f1bi.jpegAfbeelding 3: De voorkant met rechts de indicatie LED's.

De 3141SATA heeft een algemene error indicatie LED in plaats van twee losse. Er zit wel een mute knop op en de schijven kunnen individueel aan- en uitgezet worden, iets wat de 2131SAS niet kan.

In beide gevallen zit er een mechanische op de slede die voorkomt dat de schijf er direct uitgetrokken kan worden. Bij de 3141SATA is dit een relatief goedkoop plastic mechanisme. De 2131SAS heeft geen plastic 'draaislotje' maar een drukklemmetje. Dit drukklemmetje gaat in het begin ietwat lastig maar als de bay eenmaal stevig ingebouwd is en je het onder de knie hebt is het goed te doen. Zelf vind ik het mechanisme van de 2131SAS een stuk degelijker en bovenal prettiger werken.

De binnenkant
Hier valt weinig over te zeggen. Beide hebben lichtgewicht materiaal binnen in waar de schijf ingeschroefd kan worden. Ook zijn de sledes in beide gevallen gemakkelijk in- en uit te schuiven.
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1zYGjmhSiGDLGdS.jpegAfbeelding 4: Een lege slede.

Inbouw en daadwerkelijke gebruik
Het inbouwen was een flinke klus omdat de bay niet goed lijkt te passen in de Chieftec WH-02B-B-OP kast. Ik had het idee dat de bay een milimeter te dik was. Waar het probleem exact ligt durf ik echter niet te zeggen omdat ik de bay niet in een andere kast heb geprobeerd. Het kan dus zijn dat de kast simpelweg ietwat kleiner is. De 3141SATA en NEC-3520A passen in ieder geval makkelijker in de kast.

De 2131SAS is overigens iets langer dan de 3141SATA. In sommige kleinere kasten of bij gebruik van grote moederborden bestaat er een kans dat de 2131SAS niet gaat passen.

Het gebruik is mij tot nu toe goed bevallen. On-the-fly een disk in- en uit trekken gaat prima en gemakkelijk. Zodra de disk is ingestoken zal deze direct opspinnen en in werking gezet worden.

De 2131SAS is een stuk degelijker vergeleken met de 3141SATA en er zijn maar twee dingen die de 2131SAS niet heeft ten opzichte van de 3141SATA. Dit zijn de powerbutton's voor iedere individuele schijf en een 'low/high' schakelaar voor de ventilator. Deze laatste is wat mij betreft te verwaarlozen omdat de ventilator in de 3141SATA op 'low' alsnog teveel herrie maakt voor thuisgebruik. De 2131SAS biedt de mogelijkheid om eenvoudig een andere ventilator te plaatsen terwijl de 3141SATA dit niet heeft. Qua degelijkheid is het materiaal van de 2131SAS beter gezien er geen goedkoop en rammelend plastic op zit.

Wat mij betreft wegen de negatieve eigenschappen niet zo zwaar. Deze eigenschappen zijn afhankelijk van de situatie en de lengte van het apparaat kan alvorens aanschaf opgemeten worden. Ik zal de volgende keer in ieder geval een 2131SAS kopen (al dan niet de variant met vier sledes) en de 3141SATA laten liggen.

Heb jij ook een Chieftec SST-2131SAS?

Nette review, het zou helemaal compleet zijn als je ook nog een foto toevoegd van hoe het er ingebouwd uitziet. Kan daarvoor natuurlijk ook naar de Chieftec site gaan, maar goed ;).
Erg nette review. Binnenkort hiervan maar eens 3 shoppen!

Zijn de HDD activty leds een beetje goed zichtbaar?

Wat ik bij andere frames wel eens gezien heb is dat het maar zeer magere leds zijn welke praktisch geen licht produceren. Nou ben ik niet van de super blauwe felle led's, maar een beetje fatsoenlijke hdd activity led zou wel fijn zijn.
fel zat die leds :P
en inderdaad maakt de 2131 best nog veel herrie met stock fan! Ook maar eens op zoek naar een nieuwe fan ;)
Tnx nette review. en ik weet nu alles wat ik wou weten :)

top !
Voor de mensen welke eventueel nog interesse hebben in foto's hoe het in de praktijk eruit ziet kun je op mijn web album kijken.

Ik heb gedacht om een nieuwe review er over te schrijven, maar eigenlijk is deze review helemaal top en wil ik dus alleen wat plaatjes toevoegen. Ik zal binnenkort dit bericht aanpassen en ook wat foto's toevoegen over hoe de fan te vervangen. Hier de link hoe het eruit ziet als je de fans vervangt. Hoe ze bij chieftec hebben bedacht dat het een "low noise" fan was welke erop zit.... Als je doof bent misschien? :S

Activity Leds zijn inderdaad prima zichtbaar. Algemene LED van de bay is weer erg fel blauw (er schijnt geen andere soort te bestaan?) maar goed, niet heel erg storend verder.

Overigens over de bays zelf. Na een maand in gebruik te hebben nu, zeer tevreden over!

[Reactie gewijzigd door Quindor op 4 mei 2010 20:34]

Vandaag de dag ben ik altijd nog zeer tevreden over deze bay. Onlangs heb ik mijn schijven in de SNT-3141SATA vervangen en toen merkte ik direct dat de kwaliteit van de SST-2131SAS gewoon veel beter is. Alles zit steviger, is makkelijker te bedienen en ziet er nog mooier uit ook :).

De LED's zijn wat mij betreft prima. Het is geen discolicht (in tegenstelling tot de power LED van de Chieftec Smart WH-02B-B-OP waar de bay in geplaatst is), maar het is goed te zien.

@Quindor
Mooie opstelling :). Alle bays zo onderelkaar ziet er goed uit. De bays mogen per stuk wel wat kosten, maar dat vind ik het wel waard. De koeling is nu geregeld en je kunt de schijven goed swappen als er een disk stuk gaat. Sommige zullen zeggen dat het dan kleine moeite is om de schijf uit de server te bouwen (zonder bays dus), maar ik houd mijn server graag draaiende en met een RAID5 set rommelen in een draaiende server met een defecte disk is vragen om problemen!