Intel Centrino Advanced-N 6235 Review

V-rg 25 mei 2013, 3.505 views

Intel Centrino Advanced-N 6235

Pluspunten

• Goedkoop
  • Betere bereik
  • Snelheid is hoger

Minpunten

• Zover geen

Gezien er maar één review was voor dit product, dacht ik maak hier ook wel even een review van met wat benchmarks enzo. :)

Ik heb laatst een laptop aangeschaft voor mijn studie, ik heb de MSI CX70 gekocht (waar ik tevens ook een review van heb gemaakt). In deze laptop zit standaard een Intel Centrino N-135 "kaartje", hoewel er niets mis mee is heeft deze maar 150 Mbps. Toen heb ik even gekeken hoe duur het was om er een betere kaartje erin te zetten, dit bleek maar ¤25,- te zijn. Dit vind ik persoonlijk erg goedkoop zeker als ik kijk hoeveel ik betaal voor een WLAN kaartje in de computer (of de antenne moet zo duur zijn). Gezien de Centrino Ultimate N6300 een 3x3 en ik slechts 2 aansluitingen heb zag ik geen reden om meer geld uit te gaan geven voor deze.

Ik heb gewoon gekeken op de Pricewatch waar de N6235 het goedkoopst was (incl. verzendkosten), dit was bij SWW Computer. Gezien er 5 sterren bij stond was de keuze gemaakt. Gister besteld vandaag binnengekregen via de post, het was verpakt in een bubbeltjes envelop.

Specificaties (volgens Intel website)

- 802.11agn, 2x2, 300Mbps
- Bluetooth 4.0 (low energy)
- Intel® Wireless Display
- Intel® Smart Connect Technology
- Intel® My WiFi Dashboard
- Business class wireless (Supports Intel® vPro™ technology, Intel® Active Management Technology, and Intel® PROSet/Wireless Enterprise Software for enterprise Wi-Fi client manageability, improved security, and streamlined deployment.)

Installatie

De installatie was erg gemakkelijk, bij mijn laptop (de MSI CX70) zou iemand met beetje kennis dit al kunnen doen. Laptop open geschroefd, schroefje los gedraaid waardoor het kaartje gelijk (schuin) omhoog stond. Echt wat is dat makkelijk zeg, zonder dat gedruk en geram zoals ik normaal gewend ben. Toen het kaartje vervangen, weer het schroefje vast gemaakt, de "achterklep" weer vast geschroefd en toen weer de laptop aangezet. Bij mij werkte de N6235 gelijk, Windows 8 herkende hem gewoon gelijk. Hoewel ik wel van te voren de juiste drivers heb gedownload voor het geval dat, dat vergeten mensen namelijk wel eens. Maar goed gezien de N135 en N6235 van Intel zijn zal wel zijn dat de Drivers die ik al had geïnstalleerd ook geschikt zijn voor de N6235. Het kostte me nog geen 5 minuten om weer terug in Windows te zitten.

Benchmarks

Ik heb in mijn huis 2 WiFi netwerken, eentje is van de modem die op de begane grond staat. Dat is een Zyxel P-2812, 300Mbps Wifi met Gbit Ethernet. Mijn computer is gewoon aangesloten op deze modem met een 10 meter Cat 6 kabel, daarnaast heb ik nog een simpele router op mijn kamer die ook aangesloten is met een 10 meter Cat 6 kabel op die modem. Ik had die router gekocht omdat mijn Smartphone moeite had met de verbinding via de modem. Ik heb trouwens een VDSL verbinding van Telfort met 30/3 Mbps (deze snelheid haal ik ook).

Centrino N135
Zyxel modem

Router

Kopiëren PC > Laptop

Centrino N6235
Zyxel modem

Router

Kopiëren PC > Laptop

Zo te zien heeft de 2x2 opstelling toch wel voordeel, hoewel de laptop nog wel moeite heeft met de Zyxel Modem. Wat opzicht niet vreemd is omdat de verbinding door beton moet gaan en er zijn best veel andere netwerken in de buurt. De speedtest met de router laat zien dat ik nu wel de maximale uit mijn internet kan krijgen.

Conslusie

Voor ¤25,- kan ik zeggen dat dit een nette upgrade is voor je laptop om toch hogere snelheden te krijgen. Zijn genoeg Tweakers die 100+ Mbps internet hebben en dan zal zo'n upgrade als deze zeker helpen om hogere download snelheden te krijgen. Ik ben er tevreden mee, het zorgt voor betere verbinding en hogere snelheden tegenover de Centrino N135.

Ik ervaar trouwens geen problemen met mijn WiFi verbinding, waar "veel" klachten over zijn op het internet. Ik heb thuis een Modem en een Router waar beide 300N aan staan en lijkt erop dat ik zonder problemen gebruik kan maken van de WiFi.

Heb jij ook een Intel Centrino Advanced-N 6235?

Nu een jaar later heb ik deze ook op het oog. Heb je evt de foto's van de benchmarks nog?
De server waarop mijn VPS draait heeft op het moment problemen, ik hoop dat deze snel online is zodat de afbeeldingen weer worden weergegeven :)
Ook gelijk maar eentje besteld; de school van mn zoon beveelt dual band (2,4/5GHZ) aan om nog wat performance te krijgen in een druk gebruikte WIFI omgeving (ABGN) en er zit nu een atheros (BGN) in.
Ffff duimen crossed dat het plug en play is.

[Reactie gewijzigd door ArnieNFW op 21 augustus 2013 18:58]