Asus M3A32-MVP Deluxe/WiFi-AP Review

dispie 24 juni 2008, laatste update op 2 juli 2008, 1.769 views

Asus M3A32-MVP Deluxe/WiFi-AP

Pluspunten

• Heel veel extra's.
  • Ziet er heel cool uit
  • Prijs/mogelijkheden

Minpunten

• Warmte productie
  • heat pipes in plaats van koel pipes
  • wifi werkt slecht
  • Usb/Firewire past niet in me slots
  • Software werkt niet naar behoren zelfs niet na update

Layout Score: 4
Review: Asus M3A32-MVP Deluxe Series (Wifi-AP)

Specs
Socket: AM2+
Processor: Phenom X4 9xxx (Agena), AMDŽ Athlon™ 64 (Orleans), AMDŽ Athlon™ 64 X2 (Brisbane), AMDŽ Athlon™ 64 X2 (Windsor), Phenom FX (Agena FX), AMDŽ Athlon™ X2 BE-xxxx (Brisbane EE), AMDŽ Sempron™64 (Manila), AMDŽ Sempron™64 LE-xxxx (Sparta)
Chipset: AMD 790FX (RD790)
Slots: PCI 32bit - 2x ondersteunt 33Mhz 5volt PCIe 2.0x16 – 4x
Bussnelheid: 800-2600 MHz, is gelijk aan 1600-5200 MT/s
BIOS: 8Mb AMI
Geheugen: 8192 MB, SDRAM-DDR2, 4 x DDR2
DDR2-533, DDR2-667, DDR2-800, DDR2-1066
Dual Channel, ECC-geheugen wordt ondersteund
Aansluitingen : 2x PS/2 1x floppy 4x 3 pin koeler 6x USB 1x Firewire
Southbridge 1 xUltraDMA 133/100/66, 4 xSATA 3 Gb/s ports 0,1,0+1 Support RAID 2 xSATA 3Gb/s ports with RAID 0, and 1 support, External SATA 3Gb/s port (SATA On-the-Go) 1 x MarvellŽ 6121 and 6111 SATA controller.
Onboard sound: Chip ADI 1988 Ingangen 1 x Line-In 1 x microfoon Uitgangen 4 x Line-Out 1 x Digital-Out (optisch) 1 x Digital-Out (coaxiaal) Kanalen tot en met 8 x analoog Surround 8-Kanal Soundchip
LAN: Marvell 1x RJ-45 10/100/1000Mbps
LAN2: Wireless 1x extern WLAN 11Mbit/s 54Mbit/s
Toe behoren: ASUS Cool Mempipe, ASUS CrossFire Bridge kabel, IDE kabel, FDD kabel, 6x SATA kabels, Q-Shield, Handleiding, 3 in 1 Q-Connector

Mijn systeem:
Aangezien ik een server aan het bouwen ben, wilde ik een nieuwe game systeem bouwen van nieuw onderdelen en de oude als server gaan gebruiken.

Mijn oude moederboard een AsusM2N32WS Professional:
Was niet meer te krijgen jammer genoeg anders had ik deze nog een keer gekocht.
Deze is met een bios upgraden voor AM2+ processor geschikt is. (Enige min punt was dat ik geen werkende driver Cd kon krijgen heb hem 3x omgeruild de cd dan)
Processor Athlon 64X2 4600+
4Gb 800DDR2 MDT geheugen
Gigabyte 9600GT silent 512Mb is ook een review van.
4x 160Gb Seagate HD
Dit alles in een Chieftec Bigg Tower

Na Heel wat lees werk en uitzoek werk bleven er 2 mainboard over waar ik de keuze uit had de boven genoemde Asus en de Gigabyte MA790FX-DQ6
Ik vond het aanbod zeer slecht voor de AM2+ processors en aangezien ik van de Intel Processors geen idee heb wat nou goed moet zijn. En de Mainboard nog minder Opties hadden dan de AMD of een andere prijs kaartje hadden.
AMD Mainboard die ook al te weinig Sata en Fan aansluitingen hadden, ik dacht dat de bedoeling was dat je dadelijk alles op Sata had ook DVD players en zo met 4 tot 6 red je dat niet.
Ook maar weinig hadden 2 netwerk mogelijkheden dus de meeste vielen heel snel af.
Waarom dan toch de Asus Simpel beste reviews, ziet er heel cool uit met die heatpipes en Asus heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Hoofd gedeelte
Na de aanschaf, Dol gelukkig. Ik naar huis viel al wel op dat de doos beschadigd was en het Mainboard bleek dus ook defect te zijn BAAL het was me ook al opgevallen dat bij de heatpipes voor het geheugen de plasticjes er niet meer op zaten.. (Shop review schrijf ik misschien nog hierover)

Maar ok bij omruilen de volgende dag werd het nieuwe board voor me neus gelijk getest en kreeg ik hem daarna mee in een nieuwe doos J.

De Inhoud van de doos liegt er niet om na eenmaal open moet je, je best doen om alles er weer in te krijgen zoveel extra spullen zitten er bij zie boven. De doos zelf is weer een mooie groene doos met een extra omhulsol waar alle features op staan vermeld.

Het standaard mainboard boekje
Quike Guide
Voor je Wifi kreeg je een aparte handleiding

Let op dat je eerst de processor en de mem pipes op het board zet anders wordt dit een lastige zaak.
Sowieso was het goed recht op je geheugen krijgen van deze mem pipes niet echt makkelijke en je moet ze ook zeker niet te strak draaien anders gaan ze aan de onderkant wijken.

Het inbouwen ging vrij vlot, klein ding wat je opvalt is dat het back paneeltje voorzien is van een zachte laag heel luxe. En ook fijner dan het normale klik systeem.

Opstarten:
Na het opstarten kan je de letter kleur veranderen van je opstart tekst in geel blauw en standaard wit Leuke optie.

De Bios is zoals altijd bij Asus zeer overzichtelijk, En zeer uitgebreid.

In Windows aangekomen zijn de drivers er binnen zeer korte tijd er opgezet dit gaat met een alles in 1 keer install menu waar je zelf kan kiezen wat je wil hebben.

Wat je gelijk opvalt in bij extra software is dat Asus hier uitpakt met het hele parket aan mogelijkheden.
Cool n Quiet, AI Audio 2, Asus Probe II, Asus Suite, Asus AI Gear 2, Asus Nap, Asus N.O.S, Asus Q-Fan 2, Asus AI Booster en AMD Overdrive.

Problemen Beginnen:
Na het installeren van al deze software, en een reboot hoop ik dat je je speakers niet hard hebt staan (mijn geval over me stereo) Zodra Probe II start begint er een Hells Kabaal.
Na het geluid op stil gezet te hebben. Kon ik rustig gaan kijken wat er was.
Je ziet sowieso een mem mapping error
Daarnaast vielt me op bij idle:
CPU 43-48 graden
Memory 45-50 graden en bleef maar schommelen
Chassis Fan op 10000 Rpm draait max speed is 2000
Power fan op 2900 Rpm max speed is 2400

Ik moet zeggen dit riep bij mij de nodige vragen op want de metingen van Probe II op me vorige board zeiden wat heel anders
Ambient temp 36 graden
CPU 35-40 garden
Memory 38-45 garden
Chassis fan 1-6 allemaal rondt de 1800 a 2000
Power fan 800-900 Rmp

*Nieuwe metingen gedaan met Speedfan gistere na het inbouwen van me oude board
Ambient 36
CPU 35-41 graden
memory 30-32 graden

Ook de andere bijgeleverde software bekeken maar ook deze kwamen met verkeerde metingen. Natuurlijk gelijk naar de Asus site om de laatste updates te downloaden aangezien ik toch al member was. Na de updates nog geen verbetering

Ik had gelukkig nog een ander programma liggen dat dit ook kon meten SPEEDFAN 4.34v Deze gaf dan wel de gewenste Fanspeed op.
Jammer genoeg gaf dit programma nog hogere CPU en Memory tempraturen
CPU 45-48
Memory 46-54
Power fan 800-900Rmp
Om te checken of dit klopte Heb ik de harddisk temps vergeleken met HD Tune
Deze kwamen prima overeen.ook de Gamers HUD van me Gigabyte kaart en SPEEDFAN waren het met elkaar eens.

Ok dus alles wordt wat warmer fans wat sneller zetten en hopen dat het wat koeler wordt
Jammer genoeg heb ik het vrij druk hierna gehad met examens en dus geen verdere test meer kunnen doen.

Examens zijn nu voorbij dus ik Oblivion Gestart na 3uur begonnen sommige omgevings details weg te vallen. Na +/- 4uur wordt ik uit me game gegooid en staan SPEEDFAN met vlammetjes voor de temp van de CPU en me Memory wat nu dus CPU 58 en Memory 68 Graden aan geeft (Wat MDT geheugen niet leuk vindt.
Terwijl me passief gekoelde Videokaart zie me review Gigabyte Gigabyte GV-NX96T512HP

Hierna heb ik de zo cool uitziende mem pipes verwijderd van mij systeem wat voor een winst van 5-7 graden omlaag zorgde. JAH 5-7 Graden MINDER waarom heb je dan heat pipes om je memory warm te stoken !!!

Ook de Cpu temp daalde met 5 graden door deze verandering kan ik nu 4uur spelen en na 6uur klapt hij er als nog uit omdat het geheugen te warm wordt terwijl de videokaart nogsteeds geen kick geeft.

Heb op de asus site een vraag gepost waarom de software foute waarde aangeven op dit board (heb tot op heden geen antwoord) Heel vreemd van asus meestal zijn ze vrij snel.

Airflow opstelling in mijn systeem
3x front fan 80x80cm in 2000Rpm
2x back fan 80x80cm uit 2000Rpm
boven back 92x92cm uit 1500Rpm
1x 80x80 zijpaneel in direct op de videokaart 1500-2500Rpm ingesteld +/- 1800Rpm
voeding fan 120x120 uit 500-2500Rpm
1x 120x120 boven in de kast 1500Rpm

Wifi
Zoals de Wifi met bijgeleverde Antenne.
Blijkbaar woon ik in een heel erg Wifi onvriendelijk huis met een signal strenght van 48 tot 50% viel dit me flink tegen.

Asus staat natuurlijk bekent om zijn overklokbaarheid

En ook bij dit board geeft asus je weer full control door middel van zijn, AI Suite, Booster, Q-fan en niet te vergeten NOS en daarnaast krijg je ook nog AMD overdrive

Ik kan hier niet veel over zeggen wat met de CPU en Memory temps die ik al had heb ik hier niets meer gedaan.

AMD overdrive is wel een super mooi programma
Tab 1 System info : is alles wat je maar kunt bedenken op me mainboard of videokaart kan uitlezen het heeft een basic en een detailed modus.
Tab 2 Status monitor: geeft je de status van je cores weer in mijn geval maar 2 maar hij kan er 4 uitlezen.
Hier ook een volt monitor en temp voor je cpu jammer dat ook hier het mis gaat en me GPU op 193 graden staat terwijl me kaart toch echt maar 36 graden is
Tab 3 Performance hier kan je 4 dingen doen
Je kan je performance omhoog zetten door middel van een balkje e
Een benchmark uitvoeren (lijkt op 3dmark achtig score maar dan voor een mainboard)
Stability Test hoe stabiel is je systeem
Auto clock check wat je systeem kan en zo kan je dat automatisch laten tunen
Tab 4 Preference nou ja zegt het zelf al instellingen dus.

Hardware matig en ervaring in de praktijk
De soundkaart die asus op dit board heeft is weer van hoge kwaliteit en valt niet over te klagen.

De USB en Firewire poorten die los mee geleverd worden passen niet in me kast de Firewire zit te laag heel stomme fout.

Layout is goed alles past er ruim op, de sata aansluitingen zijn vooral handig

De rest is hier boven al besproken

Ik weet niet waar asus mee bezig was toen ze dit board maakte, maar volgens mij was het niet bij performance, maar puur wat ziet er cool uit. Ook was de kwaliteits keur meester denk ik op vakantie.

Er zitten heel veel foutjes in dit board zoals de niet passende usb/Firewire, te weinig fan aansluitingen voor zo luxe board mem pipes die je memory warmer maken. Programmatuur / Bios die niet samen werken al met al zonden.

Of ik heb gewoon tot 2x toe pech gehad met dit board of asus heeft hier een flinke blunder gemaakt.

Ik geeft het board niet een kompleet slechte beoordeling want misschien heb ik gewoon pech met deze 2 gehad.

Het board is terug naar Alternate gegaan en deze hebben de zelfde waardens uit hun onderzoek gekregen ( of dit een board defect is of een chipset fout is niet bekent)

netjes geld terug gekregen ben nu opzoek naar een Intel board

Heb jij ook een Asus M3A32-MVP Deluxe/WiFi-AP?

Op papier een heel mooi bord, maar ook een bord met een aantal interne "tegenstrijdigheden". Wat bedoel ik hiermee:
geavanceerd:
  • het bord ondersteunt 4 * 16 lanes PCI-e 2.0 (uitzonderlijk in deze prijsklasse)
  • alle mogelijke (moderne) AMD CPU's
  • zeer geavanceerde koeling, niet alleen de opvallende heat-pipe constructie, maar ook nog een heatzone (stack cool 2), voor betere afkoeling
  • HT 3
  • 8+2 power phase design
  • en nog andere dingen
maar ook:
  • slechts 4 + 2 Sata2 met alleen RAID 0, 1, 0+1 (dus geen 5, 10 of JBOD (geen echte RAID overigens))
  • slechts 1 maal 1 Gb LAN-aansluiting
  • weinig fan-aansluitingen
Ik vind dit eigenlijk niet in lijn met elkaar.

Wat ik ook vreemd vind (want volgens mij was de kwaliteitsmeester echt niet op vakantie :) ) is jouw probleem met de temperatuur. Ik kan me bijna niet voorstellen dat een zo gerenommeerd merk als ASUS, een bord op de markt brengen met jouw soort problemen. Ze claimen zelfs 10 graden koelere Mem en 20 graden koelere systeem via hun stack cooling 2. De animatie suggereert dat de warmte van de kritische componenten via de heatpipes naar achteren (de kast uit!) en naar de stack cooling gevoerd wordt. Heb jij iets van warmte problemen in andere reviews gelezen?

Ik verbaas me ook dat je zoveel 80 mm fans in je systeem hebt zitten. Ik denk dat een (goede) 120 mm fan effectiever is dan 2 maal een 80 mm fan, nog eens afgezien van het feit dat het veel stiller is. Naar mijn idee zijn er toch maar twee mogelijkheden: of het MoBo (beide?) is kapot (de fouten die de programmatuur aangeeft duidt ook die richting (!), of er is iets goed mis met je airflow (lijkt mij minder waarschijnlijk).

Je hebt nu uitgebreid onderzoek gedaan naar een MoBo waar jouw AMD X2 4600+op past. Met Intel heb je geen ervaring. Echter er zijn ondertussen heel veel reviews verschenen van bijv. de mooie e8400, zodat je daar heel erg goed een mening over kon vormen. Daarnaast zijn er veel recensies van P35, P45 en (als je persé een echte SLI-oplossing wilt) X48 MoBo's. Keus te over zou ik zo zeggen.

Ik hoop voor je dat alles op korte termijn goed komt. Ik weet uit ervaring hoe frustrerend dit soort zaken kunnen zijn. Veel succes.

/edit typo

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 24 juni 2008 07:34]

Powrskin ik heb er 2 spelling controllens overheen gegooit maar mijn dyslexie spelling wordt er niet uitgefilterd :P

Ja zeker op papier een zeer mooi board,

Al irriteerde me het missen van genoeg fan aansluitingen me al gelijk ook het feit dat er weinig Sata aansluitingen op zitten is een min punt en het missen van een fatoenslijke raid optie.

Alle REVIEWS die ik heb gelezen wat er zo 10 a 15 zijn geweest gaven dit board aan als een Top board en de meeste gingen zover als dat je voor de nieuwe AMD geen andere zou willen hebben.

+/- 10 Jaar terug toen ik deze kast kocht waren 120 fan nog niet zo in trek en maakte deze ontzettend veel herrie. tegenwoordig zijn bijna alle kasten met 120 fans uitgerust maar ik vindt het gezoem van mijn 80 fans eigelijk wel rustgevend. Het is jammer genoeg niet mogelijk een 120 te plaatsen zonder zaag werk.

ga wel een nieuwe processor koeler halen met een 120 fan er in zat te denken aan de Asus Triton 79 Amazing. deze was bedoeld voor me nieuw AMD.

Zoals je Misschien gemerkt heb ben ik een Echte AMD FANBoy zoals de Intel jongens het noemen Ik heb ook naar intel gekeken (Maar krijg geen prettig gevoel bij deze fabricant)

ik heb zelf voor gisten tot diep in de nacht maar eens gezocht naar een ander board met alles wat je wil voor de nieuw AMD en heb toen de LANParty UN 790FX M2R gevonden

Met wel 6x fan aansluitingen en 4x Sata + 2x Sata en 2x Gigabyte lan de meeste reviews voor dit board zeggen dat het te veel overklock mogelijkheden en dat het superstabiel was daaronder (ik overklock wel niet maar als hij stabiel daarmee werkt werkt hij op niet overklockt natuurlijk super)

Ik weet dat ik hiermee je goed bedoelde raad voor Intel in de wind sla (ik ga de reviews toch zometeen wel lezen om een idee te krijgen wat ze te bieden hebben) maar ik verwacht dat de nieuw 2 processor van AMD weer flink inhalen.

[Reactie gewijzigd door dispie op 24 juni 2008 10:43]

Jut schreef:
Je hebt blijkbaar geen ervaring met Asus op het AMD platform?
Dispie, ik ben niet zo gauw uit het veld geslagen, zeker niet door dit soort opmerkingen.....
Jaren gewerkt met een Asus K8N-E Deluxe Athlon 64 3000+ (socket 754). Ik wilde toentertijd eigenlijk al naar s939, maar de computerboer raadde mij dat toen af. Het MoBo was ook wel erg mooi. Jammer is alleen dat je bij s754 geen dual channel ter beschikking hebt.
Jut, voortaan alleen maar wat roepen als je dat op feiten kunt stoelen, afgesproken..... d:)b

Bovengenoemd MoBo (of de processor) is ter ziele gegaan bij mijn zoon, waarschijnlijk een piekspanninkje. Ik heb nooit uitgezocht wat nou echt de reden was, nl. als het de processor was kon die toch niet meer vervangen worden (alleen Semprons zijn nog op 754 te koop). Bugs heb ik nooit ervaren, was uitermate stabiel, maar er werd ook maar nauwelijks overclockt bij mij (ca. 10-15%). Het systeem was vreselijk koel (10-15 graden koeler dan mijn huidige systeem en zoals ik al zei rete-stabiel).

Jut nog even de theorie van een heatsink doornemen. De temp hoeft daar helemaal geen 35 graden te zijn. Ik denk dat "die gekke Aziaten" niet zo gek zijn dat ze allerlei dingen beweren die ze niet waar kunnen maken. Daarnaast zijn er legio testen van ASUS-MoBo's (ook met overclocken) waarin de MoBo's er goed uitkomen. Misschien ook de theorie van overclocken gelijk meenemen...? :) (grapje).

@ dispie:
Je hebt grote plannen als ik al je reviews zo lees, wordt m.i. een meerjarenplan :P . Waarom kijk je ook niet naar een budget koeler zoals de 7/64 Pro (afhankelijk van je CPU). Je hebt mijn review daarover toch net gelezen.....

Fan
Echte AMD-fans, Intel-fans, Nvidia-fans en ATI-fans, de enige echte fans welke ik ken, verplaatsen lucht. Ik vind het absolute onzin, je koopt vandaag een bepaald product, je houdt alles tegen elkaar en dan komt er een winnaar uit de bus. Toen ik mijn vorige computer kocht was dat overduidelijk de Athlon 64 (Intel lag toen een straatlengte achter), op dit ogenblik ligt Intel voor, dus waarom vast houden aan AMD, je doet je dan echt te kort, tenzij je een bepaalde MoBo tegenkomt met die bepaalde features die je echt moet hebben.
Zowel Intel als AMD zijn twee goede merken. Goed voor ons dat ze er zijn, daar krijgen wij alleen maar betere producten door. Maar het maakt mij niet uit, ik geef het geld niet uit, ik verdien er niets aan, ik geef alleen maar mijn mening.

MoBo
Ja, DFI (en dan m.n. de LanParty) lees ik heel veel goede dingen over. Is zeker een alternatief om mee te nemen. Maar op jouw bord weer een beperkte hoeveelheid SATA aansluitingen.... (mijn P5B de Luxe WiFi-AP heeft al on-board 7 SATA plus 1 e-SATA, en dat bord is al een paar jaar oud....) :Y)

@ Lemmy18, P4 -> Ja; C2D -> heet???? Ik vind het nogal meevallen, ja als ze 100% !!! zijn overclockt misschien. :( (warm mannetje)

Tot slot
Nogmaals het maakt mij totaal niets uit wat de keuze wordt. Het is kiezen tussen beter en best, voorwaar een vrij luxe keuze. Het enige waar ik tegen pleit is je te laten leiden door vooroordelen. Het is en blijft vreemd dat dispie heel veel positieve testen leest (voorzien van de nodige superlatieven) en dan tegen dit soort problemen aanloopt.

I rest my case :O

/edit
Om even alle kou uit de lucht te halen, als ik nu een MoBo zou kopen zou het 10-1 een Gigabyte zijn en waarschijnlijk zou op die 10-de plaats de DFI staan. Met ASUS heb ik het momenteel een beetje gehad. Niet omdat ze slechte producten leveren, nee, gewoon omdat ze absoluut onbereikbaar zijn en ik geen zin heb continu met fout gelopen downlaods geconfronteerd te worden. Dus ook die fan ben ik niet....

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 24 juni 2008 17:21]

Dispie heeft inderdaad grote plannen die binnen dit jaar uitgevoerd moeten worden als het financeel lukt :)

En dit komt vooral omdat ik het beste wil ik let dan ook niet zo zeer op prijs maar zoek eerst het hele internet af naar review van dingen die ik denk dat ik wil hebben lees er een stuk of 15 reviews over voor ik wat koop.

Dit board had voor de AMD AM2+ de beste review kon nergens echt goed een alternatief vinden.
De Gigabyte kwam eigenlijk niet super uit de reviews veel bios problemen slechte lay out en ook maar 6 Sata en een 2 fan aansluitingen daarnaast wel 2 LAN maar dat was het enige plus punt er aan

DFI is niet zo bekent teminste ik kon de borden op de nederlandse markt bijna niet vinden zal deze ook uit belgie moeten bestellen als ik hem wil hebben. Dit board heeft wel alles wat ik op een board zou willen zien. DFI heeft intern 1 minder maar extern 1 meer blijft het zelfde :P

Zo goed board als de Asus M2N32-ws Professional zal ik denk ik niet snel meer vinden. Ik schrijf hier zodra hij weer in me systeem zit wel een review over met wat benchmarks met de programma's die ik in de reviews van de DFI ben tegen gekomen.

Dit board heeft een super layout snap niet dat dit geen standaard is geworden.
2x ide 6x Sata + 3x Sata + 1x Esata Raid 0 0+1 job 5 en 10 2x firewire 2x usb 2x LAN 1Gb 2x PCI-e parallel 6x Fan stack cool 2 enz
Nadeel Maar tot 800Mhz geheugen en een oude chipset nvidia 590 SLI

Kwa kosten komt het op het zelfde neer nu
DFI lanparty UT 790FX-M2R 209 euro
AMD Quad Black 9850 wil eigenlijk de nieuwe die komen gaat 199 euro
Ocz 2Gb 59euro

Dit is geloof ik het beste wat intel te bieden heeft
Intel board DFI LanParty LT X48 T2R 209euro
of Gigabyte X48 DQ6 229 euro allen weer een highend board met 2 fan aansluitingen ??? ben ik nou stom of hoe hou je je pipelines met 2 fans cool ???
IntelŽ Core™ 2 Quad Q9300 229euro
2 GB DDR3-1333 Kit 119euro

kwa mainboards staat gigabyte niet boven aan bij mij heb voor me pa een systeem hiermee gebouwt 2 jaar terug beviel wel beviel niet was denk ik erg wennen aan een andere manier van dingen doen dan asus.

Ook jij al problemen met de asus site ja met de normale site wel maar het member gedeelte werk super bij mij (ben ook VIP member misschien helpt dat) wordt je na 10 Asus products geregistreet te hebben. hier zat ik vrij snel aan omdat ik voor bijna al me vrienden tech support was of systemen bouwen.

[Reactie gewijzigd door dispie op 25 juni 2008 08:36]

Uitgebreide en duidelijke review... :)

Ik vraag me alleen af wat je case/ambient temps zijn, en wat voor airflow er in je case is, aangezien je oververhittingsproblemen eigenlijk allemaal duiden op te weinig airflow...

Een passief gekoelde videokaart en heatpipes op je mobo werken nl. -helaas- eigenlijk alleen naar behoren mits er voldoende airflow door je case is...
In jouw geval lijken al je componenten alleen maar steeds warmer te worden tot je tegen errors aan loopt. ;(
Zorg in ieder geval voor genoeg outtake fans, aangezien je vga-blok, de moboheatpipes en je (stock?) cpukoeler vrolijk alle hitte direct in je kast dumpen...

Je GPU heeft een veel hogere temp tolerantie dan o.a. je cpu, ram en northbridge...dus die knalt er idd. niet als eerste uit.
(Maar passief gekoelde Gigabyte kaartjes staan er trouwens wel om bekend dat ze onder load knallend heet worden, tenzij extra -actief- gekoeld...)

[Reactie gewijzigd door Imelon op 24 juni 2008 00:31]

case ambient was 36 graden nieuwe mainboard geeft hier geen waarde op jammer genoeg :(

Ik had geen probleem voor ik dit moederboard erin zetten toen was alles eigenlijk super temp zo 35-38 grade zie review.
3x front fan 80x80cm in 2000Rpm
2x back fan 80x80cm uit 2000Rpm
boven back 92x92cm uit 1500Rpm
voeding fan 120x120 uit 500-2500Rpm
1x 120x120 boven in de kast 1500Rpm

Me passieve Gigabyte kaart is niet warm te krijgen moet ik eerlijk zeggen lees de review er over maar hij wordt max 48 graden doe dat maar na met je fan gekoelde kaart dus de airflow is prima. denk dat er zelfs een kleine storm kracht door heen gaat.

Ik denk dat of de sensors van mainboard stuk zijn of de programma's van asus niet werken met hun eigen hardware
hey geinige review, werk nog wel even de schrijffoutjes er een beetje uit (spreektaal mag blijven imo dat leest leuk).

je geheugen wordt waarschijnlijk heet omdat de rest van die heatpipes ook erg heet worden, dus idd 1fan zal uitkomst bieden.

Snap alleen niet pcies hoe dat kan aangezien je een heel arsenaal fans in je kast hebt hangen :P
Je hebt blijkbaar geen ervaring met Asus op het AMD platform?

Heb 2 highend asus bordjes op het s.939 platform gehad, beiden barsten van bugs die je tegenkwam met overclocken. Geen haar op mijn hoofd ie er nog ooit aan denkt om een Asus bordje te kopen voor het AMD platform waarop ik wil overclocken.

Op het Intel platform doet Asus het (zoals bewezen) erg goed, maar de AMD borden worden blijkbaar door een gekke aziaat gemaakt. Overigens vindt ik het ook helemaal niet raar dat het geheugen alleen maar warmer word, geheugen verbruikt niet zo heel veel en heeft genoeg aan eigen heatsinks, door ze te verbinden met een constructie die miniamaal 35 graden is, word het alleen maar warmer.
dat DFI bord is dan ook een goed bord ;), meeste die het hebben zijn daar toch content van
bij intel heb ik zelf ook niet z'n goed gevoel, weet niet hoe het komt, maarja, alle pc's zitten hier met C2D's en 1 P4 die bloedheet kan worden...

verder wel een erg nette en goed uitgebouwde review ;)
jut: zullen we het vriendelijk houden
quote : Je hebt blijkbaar geen ervaring met Asus op het AMD platform?

Denk dat de meeste mensen wel wat ervaring hebben hier voor ze een bewering maken,

Vreemd dat je met de s939 zulke slechte ervaringen heb dit was een vrij stabiel platform ik had er 1 in mijn shuttle zitten (over highend gesproken)

Daarnaast heb ik er ook 1 in me main system gehad, ook hier geen klachen, verder schat ik persoonlijk zo 6 Asus boarden voor de AMD gehad te hebben en is dit de eerste die me helemaal in de steek laat.