Asus N56VZ-S4195H Review

Stiggy 24 mei 2013, laatste update op 25 mei 2013, 3.557 views

Asus N56VZ-S4195H

Pluspunten

• Leuk design, mooie laptop.
  • Goede performance (met SDD), aardige CPU (3630QM) en videokaart (GeForce GT650M met 2GB).
  • Goed en uitgebreid toetsenbord.
  • Erg goed geluid, ook zonder subwoofer. Maar met helemaal.
  • Full HD scherm, mat, erg helder (>400 nits).
  • Groot touchad met multi-touch.
  • Voldoende poorten (4 x USB 3.0 bijvoorbeeld), je kunt ook andere devices opladen via een USB poort terwijl de laptop in standby is.

Minpunten

• Behuizing is plastic. Bij het wisselen van de HDD voor de SDD braken er al wat klemmetjes van het klepje dat over de bay zit.
  • Bovenkant mooi, maar erg gevoelig voor vingerafdrukken.
  • Accuduur niet heel erg lang.
  • Gemiddeld WiFi kaartje, geen 5GHz ondersteuning.
  • Subwoofer bromt licht bij scrollen of witte vlakken op het scherm.

Ik was op zoek naar een lapop ter vervanging van mijn Dell M1530 (waar ik een SSD ingezet had en nog erg tevreden over was, maar helaas, hij ging kapot). Ik vind design belangrijk, en het moest qua prestaties een top apparaat zijn. Meer overwegingen in mijn aankoopadvies-topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1546001.

Ik ben uiteindelijk voor deze N56VZ-S4195H gegaan. Als je deze ook wilt, let op, hij is alleen bij een beperkt aantal winkels (Paradigit, Computerland, ..) te krijgen. De S4195H heeft 8GB geheugen, er zijn erg veel versies van de N56 die allemaal wat verschillen in specificatie (er staan 18 versies in de pricewatch). Keuze is goed natuurlijk, maar persoonlijk vind ik het behoorlijk triest dat er geen duidelijke lijn inzit, en het niet altijd te achterhalen is wat er precies in welke versie zit. Een verlicht toetsenbord bijvoorbeeld, dat staat vaak niet goed op de Asus site of bij winkels, en zit op bijna alle types, maar niet allemaal dus. Ik zeggen: maak dan gewoon een build to order pagina!

Thuis heb ik hem even aangezet en wat met Windows 8 gespeeld. Ik had daar al ervaring mee en ik ben er niet enthousiast over. Het viel me op dat het allemaal niet zo snel werkte. De initiŽle Windows 8 setup duurde best even, en dat had ik niet verwacht. Het ding bleef maar doorratelen, en er zit toch een 7200rpm disk in. Maar ik ben alleen nog SDD's gewend, dus dat kan daar wel door komen. Na een paar uurtjes spelen heb ik de HDD eruit gehaald en de SDD (Samsung 830, 256GB) met Windows 7 erop uit mijn vorige laptop erin gezet. In eerste instantie werd die niet herkend, maar na wat gegoogle vond ik de bios setting die omgezet moest worden.

De Windows installatie die op de SDD stond was redelijk vers (half jaartje of zo), dus ik wou proberen hoe ver ik met die installatie zou komen. Ik had eigenlijk verwacht dat zoiets behoorlijk mis zou gaan, maar dat viel best mee. Ik kon de meeste Dell drivers voor chipsets e.d. zo de-installeren en de drivers en tools die ik nodig had van de Asus site downloaden en binnen no-time werkte alles. Scheelt toch een zwik installatiewerk! :)

De performance is nu geweldig, een wereld van verschil met de originele HDD. Een cold boot duurt minder dan 10 seconden, een resume minder dan 2. Opstarten van Word 2010 ongeveer 1 sec, van Visual Studio 2010 max 2 seconden. Hij voelt echt als een supersnelle machine aan.

Persoonlijk vind ik het design van de behuizing erg leuk gedaan, zelfs wat mooier / origineler dan een MacBook Pro. Maar hoe leuk hij er ook uitziet, kwalitatief zit de behuizing toch wel een stuk onder zo'n Apple unibody. Het is plastic, zelfs de bovenkant (ik dacht eerst nog dat die wel van aluminium was, maar de palmrest is ook kunststof. Voelt wel redelijk aan). Maar als je b.v. met het touchpad klikt dan trilt dat door de hele behuizing heen. De bovenkant van de klep ziet er erg mooi uit (wel geborsteld alu?) maar is erg gevoelig voor vingerafdrukken.

Het toetsenbord is geweldig. Ik ben erg blij met de dedicated home/end & pgup/pgdwn knoppen, en dat er een numeriek toetsenbord opzit vind ik ook erg handig. Backlight komt 's avonds ook goed van pas. Het belang van een goed toetsenbord wordt vaak onderschat!

Bij licht gebruik (Tweakers review typen, tekstverwerken, beetje surfen) hoor je geen ventilator. De behuizing blijft ook redelijk koel (de lucht die uit de uitstroomopening komt is daarentegen wel behoorlijk warm, daar wil je niet lang je hand voor houden). Ergo: de koeling is dus dik voor elkaar. Ik vind de temperaturen wel aan de hoge kant (CPU cores bij licht gebruik of idle is 43-48 graden, GPU 38, bij wat zwaardere belasting gaan de cores bij mij tot een graadje of 80).

Het geluid is erg goed voor een laptop. De speakertjes zijn van Bang & Olufsen. Er zit een subwoofer bij, maar ook zonder dat je deze aansluit hoort de N56 bij de best klinkende laptops die ik gezien (uuh.. gehoord) heb. Sluit je de subwoofer aan dan wordt het nog een tikkie beter. Ik vind het een leuke toevoeging en ik gebruik het subwoofertje vaak (filmpje kijken, muziekje draaien op het dakterras of in de tuin). Wel bromt de subwoofer heel licht bij scrollen of witte vlakken op het scherm. Je hoort het alleen als het doodstil in huis is ('s ochtends vroeg bijvoorbeeld), zo zacht is het. Maar het is wel irritant dan, en geeft een beetje de indruk van "net niet af" spul. Maar goed, voor de prijs is het wel dik in orde.

Het scherm (1080p) is geen IPS paneel, maar de kijkhoek is toch erg groot. Komt aardig bij IPS in de buurt vind ik, er is geen backlight bleed en het heeft een erg hoge helderheid (>400 nits!). Ook het kleurbereik is volgens anandtech redelijk en het is geen glossy scherm. Dat is wel wat wennen, een glossy scherm zit er gelikter uit en de plaatjes spatten van het scherm. Een mat scherm lijkt dan wat dof. Maar dit matte scherm spiegelt helemaal niet en je kunt er prima op werken met de brightness laag gezet. Ik schrijf deze review met een raam 50 cm achter me in zonnig weer, met brightness op de laagste stand. Hoeft je met een glossy scherm niet te proberen! Zelfs buiten in de volle zon is kun je prima met de laptop werken en dat is toch ook wel fijn!

Het touchpad is groot en werkt prima (maar net geen Apple niveau) en ondersteunt multi-touch gebaren. Helaas werkt multi-touch scrollen in mijn favoriete Opera browser niet goed (te snel), maar dat ligt echt aan Opera en niet aan het touchpad of de drivers.

De accuduur varieert, ik heb nog geen goed beeld van wat dat veroorzaakt. Ik heb wel eens met alleen internetten (WiFi aan dus, schermverlichting laag, toetsenbord verlichting uit) 4,5 uur gehaald en nog wat accu over. Maar andere keren haal ik maar 2,5 uur of soms nog korter. CPU belasting is dan niet echt hoger. Misschien blijft de videokaart wel eens hangen op de GT 650M ipv terug te schakelen naar de ingebouwde Intel HD 4000?

De WiFi doet het bij mij prima, maar de ontvangst is een stukje minder dan bij mijn oude Dell. Dat had ik niet helemaal verwacht. Ik wou al een andere router gaan kopen omdat ik sowieso niet helemaal tevreden ben over de Linksys WRT160N die ik heb en het vrij druk is met WiFi netwerken van de buren. Dus ik dacht een N-dual band te kopen, maar het kaartje (Intel N 2230) in de N56 is geen dualband, dus geen 5GHz band!

Over het algemeen ben ik erg tevreden over de N56VZ-S4195H, ik vind het een aanrader (maar zou ook aanraden er een SDD in te zetten!)

Heb jij ook een Asus N56VZ-S4195H?

meer info in scorekaart als in revieuw zelf. Copieer dat even, dat leest toch wat makkelijker. Korte punten in scorekaart en toelichting in de revieuw.

Verder goede info en redelijk veel.
Vraagje:
Hoeveel harde schijven kunnen er in de laptop gebouwd worden? Zit namelijk te twijfelen tussen deze en zijn grote broer, de 17'' (Waar ik zeker weet dat er 2 in kunnen).

Ik heb namelijk veel data maar ik zou het toch prettig vinden om er een SSD in te zetten. Aan de andere kant reis ik er veel mee van thuis naar school dus dan is een 15,6 '' handiger.
Er is geen ruimte voor extra schijven (idd, in tegenstelling tot in de 17"). Wat je wel kan doen is de SDD op de plek van de HDD zetten, en dan de DVD speler eruit halen en vervangen door een caddy met de HDD.
Dank voor de review. Wel nog een vraagje (ook interessant voor anderen die een SSD willen inbouwen): je schrijft "... na wat gegoogle vond ik de bios setting..." Kun je de bewuste setting hier beschrijven? Zou erg fijn zijn.

BVD & groet
Ik heb een aantal dingen geprobeerd. Volgens mij is het de "launch csm" optie die enabled moet zijn. Secure boot heb ik ook uitgezet.
Idd, ik heb het ook zo gedaan.

In het Boot tabblad:
Fast boot disablen en Launch CSM enablen.

In het Security tabblad:
Secure Boot Control disablen.

Daarna de settings weer terugzetten hoe ze stonden.
Nette review.
Vraagje,
Wat is de snelheid van de SATA interface; SATA 300 of 600?
Mijn vader heeft de ASUS N53SV-S1842V, die heeft een SATA 300 interface waardoor de snelheid van een SSD niet geheel tot zijn recht komt.
Kan het zo snel niet vinden, maar moet wel 600 zijn toch?
Waarschijnlijk wel. ik weet dat programma's als CrystalDiskInfo het weergeven.
300 of 600 scheelt in ieder geval wel veel in performance.
Net even geprobeerd, inderdaad SATA-600. :)
merk je veel verschil tussen hdd en ssd op deze laptop ?

[Reactie gewijzigd door Koen860 op 10 augustus 2013 02:00]

ik heb in mijn desktop ook een ssd maar waarschijnlijk ga ik deze voor mijn school gebruiken dus gaat hij toch alleen maar in slaapstand maar bedankt voor deze info
In de review staan wat cijfers. Het is echt een wereld van verschil, ik zou toch zeker een SSD aanraden!
plextor m5pro er in gezet en je hebt gelijk echt een wereld van verschil in vergelijking met de hdd die er in zat! de moeite vor de upgrade zekker waard! alleen de netwerk kaart valt me zwaar tegen van een laptop in deze prijsklasse jammer...

edit: ook staat er op tweakers dat er een 5ghz kaart in zit maar ik kan geen 5ghz wifi er mee ontvangen

[Reactie gewijzigd door Koen860 op 9 januari 2014 19:57]

Ja, netwerkkaart valt me ook wat tegen. Ik heb onlangs een router gekocht die ook 5GHz aan kan, maar laptop dus niet. Als het makkelijk te vervangen is en niet te duur dan wil ik er wel een ander kaartje inzetten. Heb jij daar al naar gekeken?
nee ik zelf niet maar in deze: productreview: Asus N56VB-S4061H review door Peter_1994 revieuw heb ik t er over met een andere tweaker maar helaas is het dus niet zo makkelijk als ik dacht