Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote Review

HuJuh 18 november 2008, laatste update op 18 november 2008, 4.022 views

Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote

Pluspunten

• Installatiegemak
  • Bedieningsgemak
  • Activiteiten
  • Degelijkheid

Minpunten

• Soms niet logisch

Configuratie Score: 4
Verpakking
Ik vond het de moeite waard om het te vermelden. Je kent de verpakkingen wel van USB-sticks, webcams en ander klein grut. Die harde plastieken verpakkingen waar je schaar zelfs moeite mee heeft. Logitech heeft hier gelukkig iets op gevonden: een kartelrandje. Met een schaar heb ik een klein begin gemaakt en daarna ‘scheur’ je de hele verpakking open. Het scheelde een hoop ergernissen.

Installatie
Zonder de handleiding te pakken heb ik direct de CD in de computer gestoken. De bekende Logitech groene CD wordt gestart en de installatie verloopt soepel. Daarna moet je een account aanmaken voor het gebruik van de software. Waar je wel opvallend veel informatie moet invoeren. Met alleen een e-mailadres en gebruikersnaam kom je niet weg.
Vervolgens sluit je de afstandsbediening aan en pikt de pc ‘m op.

Apparaten Programmeren
Vervolgens moet je de afstandsbediening gebruiksklaar maken voor je apparatuur. Ik moest het doen voor mijn versterker (JVC), DVD speler (JVC), Digitenne (DVB Viewer) en Televisie (Daewoo).
Dit werkt bijzonder makkelijk. Je geeft aan hoeveel apparaten je wilt zoeken, voert het type in, merk en typenummer. Alleen Digitenne was wat lastig, maar dit is een Settopbox (tip voor Digitenne gebruikers).
Wanneer alles is gevonden kun je de gegevens uploaden. Dit is vrij snel gebeurd. Het duurde bij mij een minuutje of twee. Maar dan heb je ook wel 4 apparaten klaar. Even testen of alles het doet en dan bevestigen dat het werkt. Ook dit ging vrij soepel.
Antec Fusion
Zoals bovenaan staat gebruik ik de afstandsbediening ook voor de Antec Fusion kast. Alleen worden de functies nog niet helemaal ondersteund. Hij ontvangt het signaal, maar geeft in het beeldscherm van de kast weer dat de opdracht onbekend is.
Wellicht dat anderen weten hoe je dit kan instellen en ander is dat weer een leuk project voor een regenachtig weekend.

Activiteiten Programmeren
Het is ook mogelijk om een activiteit te programmeren. Bijvoorbeeld: als ik TV wil gaan kijken moet de TV aan, op zender VCR2, de digitenne moet aan op het TV kanaal, de versterker moet aan op het Video kanaal, de DVD speler moet uit en ik bedien het volume via de versterker.
Dit stel je allemaal in via een eenvoudig menu op de computer. Als je het schema klaar hebt stuur je dit naar je afstandsbediening en met één druk op de knop ben je klaar. Nee, twee drukken trouwens. Eerst op ‘Activiteiten’ en daarna op ‘TV kijken’.

Nadeel
Het is wat jammer dat als je digitenne per ongeluk al aanstaat hij niet doorgeeft “je moet aan” maar “verander van status”. Hierdoor verandert je digitenne inderdaad van status en gaat dus uit. Het is dus aan te raden om voor het starten van een activiteit even alles uit te schakelen en dan pas te starten.

Voordeel
Er zit een helpfunctie in de afstandsbediening waarmee je alle stappen kunt doorlopen en zo in mum van tijd je apparatuur weer goed hebt staan. Neemt niet weg dat het genoemde nadeel wat suf is.

Beeldscherm
Sommige dingen hadden misschien beter ook in knop vorm gekund. Ik heb een vrij oude versterker met de wereld aan mogelijkheden. Alleen heeft de database van Logitech kennelijk een andere uitvoering van mijn versterker. Hij denkt een knop “DVD” te hebben, maar mijn versterker weet nergens van.
Hierdoor heb je in het beeldscherm 14 pagina’s met functies! Erg overzichtelijk is dit niet te noemen. Het uitschakelen van de versterker staat bijvoorbeeld op pagina 11.
Aanvulling n.a.v. opmerkingen
Ik heb afgelopen weekend eindelijk de tijd genomen om de functies op te ruimen. Voor mijn versterker waren maar liefst 22 pagina's met functies. Door de tips die ik kreeg in de opmerkingen ben ik gaan spelen met de functies en heb het aantal terug gebracht naar 3 pagina's. Je kunt elke functie afzonderlijk instellen, naam wijzigen en de plaats waarop hij staat bepalen. Zo stond "Aan/Uit" op pagina 7, maar nu als eerste op pagina 1.

Overall
Ik ben in ieder geval weer tevreden over de kwaliteit die Logitech levert. Het is een degelijk, goed werkend en mooi ding. Hij doet meestal wat ik wil en het feit dat ik nu één degelijk apparaat heb liggen in plaats van 4 afstandsbedieningen is echt een verademing.
Voor die ruime 50 Euro was dit echt een gok die ik wilde wagen. Zelfs mijn vriendin vond het achteraf een nuttige uitgave en dat zegt toch wel wat.

Om in de woorden van de beroemde kolonel John “Hannibal” Smith te spreken:
I love it when a plan comes together

edit 18-november-2008
- opmerking over de functies op pagina's toegevoegd onder "beeldscherm"
met dank aan de comments die ik kreeg.
- de negatieve eigenschap "De vele opties in beeldscherm" verwijderd, aangezien dit dus aan te passen is.

Heb jij ook een Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote?

Nette review.

Ik heb vorige week mijn 555 ontvangen. Inmiddels heb ik de software aardig door. Enorm veel in te stellen op een af en toe omslachtige manier, maar goed dat neem ik voor lief. De AB is geweldig!

Het zappen op mijn Samsung DCB-B270R (settop) gaat met de 555 nu ook veel sneller en zonder echt te hoeven mikken.

Een wellicht interessante tip: binnen een activiteit kunnen je alle knoppen van de devices uit deze activiteit naar hartelust combineren. Zo hoef je dus niet naar je devices toe. (was bij mij nodig om XBMC te kunnen besturen vanuit de activity)

Verder was het profiel uit de database voor mijn tv veel uitgebreider dan op mijn originele ab. Hierdoor was het voor mij mogelijk om een knop te gebruiken om direct naar een extern kanaal te gaan (bv direct naar AV2). Scheelde een hoop ellende om mijn activities goed te krijgen. Dus het kan handig zijn om de standaardbuttons eerst goed te doorlopen, voordat je de pagina's gaat inkorten.
Alle opties die je op het display ziet zijn via de software in te stellen, dus je kunt die 14 pagina's eenvoudig terugbrengen naar minder (of je sorteert het anders).

Daarnaast hebben veel apparaten wel een 'aan' of 'uit' commando, in plaats van toggle. Echter is het lastig deze code te achterhalen. Met geluk zit deze echter wel in de harmony database.
Hey storeman, waar kun je dat instellen dan? Ik heb ook een 555 met 14 pagina's :D
Kies het device --> Instellingen --> Knoppen aanpassen

Je ziet dan 2 tabbladen: het tabblad 'Standaard knoppen' is voor de knoppen op je ab, het tabblad 'Extra knoppen' is voor de softwareknoppen in het lcd scherm.

[Reactie gewijzigd door Dynamix op 24 juni 2008 10:21]

Aha! Ik zal dus nog meer moeten spelen met de AB.

Bedankt voor de tip! Zeker die pagina's terugbrengen ga ik doen. Zodra ik dat door heb zal ik de review ook aanpassen. :)
Bij COmputerland gekocht?? :)

Heb zelf de Harmony One, erg cool apparaatje en met erg vet design, beter dan de 555 als ik even op mag scheppen :P

Zover ik heb kunnen onderzoeken is er alleen geen enkele manier waarop je je Windows media centre aan kunt sturen via een IR ontvangertje, dat vind ik wel jammer..
Nope, ik heb 'm bij Alternate gekocht (aanbieding, 49 euro). Computerland heeft 'm nu wel in de aanbieding, maar die 99 euro waar ze over praten is natuurlijk meteen één van de hoogsten die ze konden vinden (niet eens de hoogste).

Ik heb 'm al sinds juni in gebruik, maar de 18de november de review aangepast / geupdate.

Overigens denk ik niet dat je een vergelijking kunt trekken tussen de 555 en de One. Momenteel koop je voor één One drie 555's. Een Audi A6 kun je immers ook niet met een Audi A3 vergelijken ;)
Met de Logitech 1000 als A8 natuurlijk en de 525 als A1 :D

[Reactie gewijzigd door HuJuh op 24 november 2008 11:56]