Sitecom WL-173 Review

Sylvester.. 23 juni 2008, laatste update op 2 december 2008, 4.259 views

Sitecom WL-173

Pluspunten

• goedkoop
  • snel geinstalleerd
  • eenvoudig admin menu
  • prima draadloos bereik

Minpunten

• niet voor grote netwerken
  • kan geen usb harde schijf aan vast

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
De Sitecom WL-173 54g Turbo

Nu al even in huis, een niet al te dure maar betrouwbare router. Persoonlijk had ik hem gekocht om online te gaan met mijn Wii.

De router is voorzien van een wifi accespoint, wat hem in zijn prijsklasse (39,95) heel aantrekkelijk maakt. Er zitten 4 ethernet aansluitingen op en een aparte aansluiting voor je modem ethernet kabel. 1 (afneembare) antenne op de achterzijde. WEP en WPA encryptie aanwezig.
Ook zit er bevestigingsplaat bij voor aan de muur of ander verticaal oppervlak.

De installatie is vrij eenvoudig (in mijn geval onder Win XP), en geeft in 4 stappen aan hoe je de router zou moeten installeren, doe je dit dan kom je geen problemen tegen, op kieskeurig las ik dat mensen wel problemen hadden, omdat ze de instructies niet hadden opgevolgd.

Er zit standaard een kort ethernet kabeltje bij welke je kan gebruiken voor naar je modem of voor naar je pc.

Met de wii was ik zo verbonden en online (wel via WEP encryptie) en met de Nintendo DS had ik iets meer moeite, maar dat lag aan de DS, daar moest ik de DS handmatig de gateway, subnet, dns en ip adres geven, en toen werkte het prima.

Mijn conclusie, indien je in huis niet teveel apparaten wil aansluiten, met draad of draadloos dan is dit een prima router, zeker voor het geld.

bovendien als je online registreerd krijg je 10 jaar garantie.

• Packard Bell windows XP pc
  • standaard adsl modem via Compuserve
  • Nintendo wii

Heb jij ook een Sitecom WL-173?

Vreselijk die nummering van Sitecom, kun je geen touw aan vast knopen....

Toen ik van Wanadoo (Orange) (ADSL via ISDN-lijn) overging naar Casema (nu het veel besproken Ziggo) (DSL via Kabel) kreeg ik daar een Sitecom Mimo-XR-set bij. Na enig zoekwerk bleek dit te bestaan uit Sitecom WL-152 (die met 3 antennes) en een USB Dongle WL-172. Wat ik al zei, dus geen touw aan vast te knopen....

Het aansluiten was, op een klein foutje van Casema na (username en password in de handleiding was fout :? , redelijk essentieel; maar op de site stond het goed :+ ), een fluitje van een cent. Alle oorspronkelijke instellingen gebruikt, en waar nodig gepersonaliseerd en gaan met de geit. Was maar goed ook want de instellingsmogelijkheden zijn legio en ik weet er wel wat van, maar kon toch niet alles plaatsen. De installatiewizard heb ik niet gebruikt, zou ook wel eens helemaal fout kunnen lopen :P .
Groot voordeel vind ik dat het apparaat WEP/WPA en WPA2 (de laaste 2 in verschillende varianten) ondersteunt, daarnaast kun je ook nog gebruik maken van de MAC-adressen, hetgeen het draadloze netwerk redelijk dicht te timmeren maakt (voor zover het kan, want een veilig draadloos netwerk bestaat (nog) niet).

Waarom gebruik jij eigenlijk WEP i.p.v. WPA(2)?

Net als bij jou, draait het bij mij probleemloos (nadat ik de adapter had vervangen, was een beetje ziek). Maar van de turbo (125 Mbps i.p.v. 54 Mbps) heb ik nooit wat gemerkt.
Op mijn computer is hij verbonden via de on-board WiFi, dus daar is het logisch dat de turbo-mode niet werkt, maar mijn dochter werkt met de USB dongle, die ook de turbo ondersteunt, maar die krijgt ook niet meer dan 54 Mbps.
Heb jij die ervaring ook? Of moet er nog ergens wat ingesteld worden. Volgens mij staat de mijne via de webinterface ingesteld op turbo-mode.....
Waarop baseer je deze uitspraak? Volgens mij kunnen er een hele boel draadloze apparaten op aangesloten worden. Wat belangrijk is, is de sterkte van het signaal, cq. de bereikbaarheid. Door mijn 3 antennes zou die erg goed moeten zijn (staat beneden en heb op zolder nog ontvangst). Jouw bereikbaarheid is ook goed zeg je bij de positieve eigenschappen, zou je dat willen kwantificeren?

Bedankt voor de review.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 24 juni 2008 00:19]

Hoi Pjerry,

Even wat antwoorden op je vragen, ik heb de snelheid nog niet getest, mijn pc zit gekoppeld via ethernet, en mijn Wii via wifi. Dat laatste is ook gelijk de reden waarop ik geen WPA gebruik, volgens diverse berichten werkt de Wii het beste via WEP, en waarschijnlijk niet via WPA (Nintendo ds sowieso niet via wpa). ( Wii via wpa moet ik nog testen overigens).

Ik ben persoonlijk geen voorstander van om op een router met 4 poorten en 1 antenne heel veel apparaten te hangen, het zou wel kunnen maar dat komt je (internet) snelheid niet ten goede lijkt mij. Ik kan het natuurlijk fout hebben. Daarnaast beschik ik nu ook niet over heel veel apparatuur dus kan ik dat niet testen. Wel weet ik dat toen mijn broer langskwam met zijn powerbook deze ook zo verbonden was met de router.

Sterkte van het signaal heb ik nog geen problemen gehad, maar ik heb dan ook geen gigantische vrijstaande villa om het even haarfijn te testen.
Om onderaan te beginnen:
Dan wacht ik die resultaten nog even af. Wanneer denk je die villa bij elkaar gespaard te hebben ? :*)

Die snelheid van Internet zal er niet onder lijden. Alleen dan, dat je je bandbreedte opdeelt onder meer gebruikers, maar dat heeft niets met de router te maken.
Ik hoor het nu zo vaak roepen dat je alleen een goede verbinding hebt met minimaal een 54 Mbps wireless. Onzin natuurlijk, wat voor een kabel heb je naar buiten lopen, daar praat je nog over Kbps!!! M.a.w. zelfs een 11 Mbps router zal nooit verstopt raken door je Internetverkeer. Wel is een snelle wireless lekker als je files van de ene PC naar de andere PC gooit over je netwerkje, of video-bestanden deelt (knoopt 11 Mbps echt op), maar dus NIET voor je Internet....

Ter info (download bij Ziggo):
Z1: 1600 kbps
Z2: 4000 kbps
Z3: 12.000 kbps = 11,7 Mbps (dus die wordt krap, als ze die waarde zouden halen, hetgeen ze dus niet doen, tenzij je wel heel gunstig woont) :+

/edit
Als je ADSL over ISDN hebt, kom je überhaupt al niet boven de 6 Mbps, ongeacht je abonnement dat je afgesloten hebt......

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 24 juni 2008 23:57]