Gigabyte GV-NX96T512HP Review

dispie 11 september 2009, laatste update op 30 november 2010, 3.046 views

Gigabyte GV-NX96T512HP

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding is zeer goed
  • Overclockbaarheid en modbaarheid
  • DirectX10 alhoewel dit vrij normaal is
  • Afspelen van HD video's
  • Passieve koeling
  • Veel features

Minpunten

• Geen HDMI
  • Geen dirx 11

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Gigabyte Geforce 9600GT review

Na het lezen van verschillende reviews waarom 2 over de Gigabyte 9600Gt dat deze de Asus 8800GT zou moeten kunnen verslaan.
Daarnaast was dit 1 van de weinige kaarten met een passieve koeling wat ik verkies boven de fan gekoelde.
Ook was deze kaart in de actie bij alternate voor 149 euro wat ik voor een videokaart een goede prijs vindt, meer wil ik er ook eigenlijk niet aan uitgeven. Veel andere smaken waren er met een passieve koeling en voor deze prijs niet echt 1.5 maand geleden.

Mijn systeem

Testen gedaan met oblivion
3dmark06

Eigenschappen van de kaart
-PCI-E 2.0, Daul link DVI, HDTV, CRT
Hij heeft 512Gddr3 geheugen er is ook een 1024Gddr3 versie maar deze kwam een week nadat ik deze had gekocht in de winkel.
-DirectX10, shader model 4.0 en OpenGL 2.1
-Voor de rest is Gigabyte trots op zijn multi core cooling die volgens hun 76% termal Efficiency heeft.
-Ook heeft Gigabyte deze kaart weer met de laatste elektronica uitgerust waardoor deze kaart ultra Durable 2 gemarkt is: lower Rds(on mosfet), Ferrit core (choke), Lower ESR solid capasitor.
-Gamer hud
-2x DVI en 1x S-video out

afbeelding van de achter zijde

Inhoud doos
Zoals de meeste bekent met Gigabyte werd ook deze in een kleurige doos met fantasie afbeelding er op geleverd.
- De kaart
- Boekwerk
- Driver cd
- Sli stukje
- 2x DVI naar VGA
- verloop stuk voor je S-video out
Zeer kompleet dus

Doos en de kaart zelf

Prestaties
Heb een tijdje gewacht met een review schrijven omdat ik eerst de kaart eens flink wilde stressen voor ik hier een eerlijk oordeel over kon geven. Heb er nu verschillende spellen mee gespeeld waaronder Oblivion deze had ik tot nu toe nog niet met vol res en alle details gezien maar dat liep prima wat expensions gedownload voor extra mooie grafs en ook hier weer een perfecte prestatie.

Dus toen maar eens een werkelijke benchmark gemaakt met ons wel bekende 3dmark06 pro hier kwam een score uit van 8556 wat voor mijn systeem natuurlijk een zeer nette score is picture bijgevoerd van score.

Heb de test gedaan met alle programma's uit en hem op 3x repeat gezet voor een optimale eerlijke score.

Overclockbaarheid
Door de meegeleverde software Gamer HUD kan je deze kaart zeer makkelijke over klokken.
Maar je kan het de kaart ook zelf laten doen. Hij past zich zeer netjes aan bij het aansluiten van iets te veel apparaten zal hij je waarschuwen dat er te weinig energie beschikbaar is en zich dus automatisch naar beneden klokken
Aan de andere kant als je game meer vraagt gaat hij zichzelf over klokken.
Standaard draai hij op een GPU van 720 Shader 1800 en memory 1008Mhz wat natuurlijk al flink pittig is.

En van videokaart overklokken weet ik gewoon te weinig heb voorzichtig zitten proberen voor deze review ben tot
voltage 1.2v
GPU 850Mhz
shader 2150Mhz
Memorie 1125Mhz
Tempratuur werd bij idle 38 a 39 grade

bij de 1.25v kreeg ik wit beeld en ben ik dus niet verder gegaan.

Modbaarheid
Zoals Gigabyte zelf al aangeeft is deze kaart zeer makkelijk om te bouwen, in boekje staat dat er een zalman coolblok + Fan op kan.

hier hoe hij er uit ziet zonder koel blok was vrij makkelijk te verwijderen

Ik heb zelf deze koeler niet maar hier wel een plaatje van de zalman koeler die er op te zetten is.

Tempraturen
Wat kan ik zeggen niets te klagen deze kaart draait in idle op 37 graden en na een flinke 6 uur gamen is dit 48 a 52 graden.

O ja waarom ik passieve koeling wil, hier de reden na een 4 maandjes op je vette fan gekoelde kaart gedraaid te hebben denk je wat schokt me beeld toch.
Na het openen van je kast zie je dat heel je fan vol met stof zit, maar ook al de koel ribben eromheen zitten vol.
Hierdoor wordt je kaart dus 2x zo warm omdat hij zijn warmte niet kwijt kan.
Als je dan met veel pijn en moeite je kaart nog schoon krijgt heb je geluk.
Maar met de grote kaarten van tegenwoordig is dat soms echt verdomde moeilijk.

Bij mij gaat er alleen lucht langs het wordt er niet tegenaan geperst door een fan dus minder stof op me kaart en tussen me koel ribben. Je moet wel voor een goede air flow zorgen in je kast maar dat moet je sowieso.

Drivers
Werkte meteen, extra software ook heb ze ondertussen al een keer een update gedaan, loopt allemaal vlotjes

In april gekocht nu nog in gebruik
En nogsteeds geen nadelen gevonden je hoeft hem ook nooit uit te stofzuigen zoals die fan gekoelde kaarten die dan herrie gaan maken en warm worden GEEN van deze onzin heeft deze kaart en hij is nog koel ook hij wordt nu zo 40-41 graden maar ik heb me case fans zachter draaien

11-9-09
Ondertussen al een tijdje een wat andere opstelling in mijn Pc
Gigabyte X48-DQ6
Intel Q9450 processor
2gb OCZ Reaper Geheugen
en een Samsung T220 22" scherm deze zit via een Dvi kabel aangesloten in plaat van een Analoge kabel
resolutie is 1920x1080 pixels

Heb ook meerdere versies van Ubuntu gedraait van 8.04 tot 9.04 deze gaven allemaal geen probleem met deze kaart.

Kaart loopt nogsteeds soeple word ca 41 grade en bij full load 52 grade

Fall out 3 draait op high colours en details soepel er is nog 1 setting hoger maar die loopt niet helemaal vloeiend op 1920x1080.

Deze kaart kan nogsteeds mee doen op de game markt aangezien Fall out 3, 1 van de zwaardere games is en hij deze bij een res van 1920x1080 op high colours en details makkelijk trekt is er nog geen reden deze te vervangen.

daarnaast is hij passief en ik heb nog niet veel passieve snellere kaarten gezien en wacht dus nog even met hem te vervangen tot de huidige kaarten wat stiller worden.

ook de temparatuur 41 graden zie je niet veel bij de huidige kaarten vaak zelfs met fan worden deze warmer al met al nogsteeds een aanraden voor gamers die ook een still systeem willen.

Heb jij ook een Gigabyte GV-NX96T512HP?

Begrijp ik het goed dat er twee verloopstekkertjes DVI->VGA in de doos zit, je hebt het toch niet over een kabel naar ik mag aannemen.

Zeer complete uitrusting, vind je, maar ontbreekt er niet een spel, wat vaak normaal is bij een nieuwe kaart.

Over de gehele linie haal je hogere waarden dan in de review van aarondk1 (Club3D 9600GT), m.u.v. de 3DMark test. Natuurlijk (en dat vind ik zo vervelend bij die 3DMark-testen) speelt je CPU hier een belangrijke rol in. Maar heb je zelf ook het gevoel dat jouw kaart superieur is aan de Club3D evenknie?
Ik zou graag nog eens een test zien die puur GPU's met elkaar vergelijkt.

Ik vind je overklok mogelijkheden en je temperaturen voor een passief gekoelde kaart een eye-opener. Ik vraag me af waarom nog van die "kofiiemolens" verkocht worden, als het allemaal zo goed en zo koel kan met een passieve koeler (zelf was ik al aan het kijken naar de Arctic Cooling Accelero).

Nu de 880GT van Club 3D zo goedkoop is geworden, zou dat dan een alternatief zijn, of is de passieve koeling voor je de belangrijkste feature.

Leuke review.
Jejking
Bij je gigabyte kaart krijg je gamer HUD hiermee kan je al de boven genoemde eigenscappen aanpassen. weet niet of deze tool ook voor andere kaarten werkt.

Pjerry
DVI -VGA is een klein verloopstukje net als van ps2 - usb.
Een game zou er best bijgezeten kunnen hebben hier let ik nooit zo op meestal komen ze niet eens uit me doos omdat het demo's zijn.

Club3d vindt ik persoonlijk, kaarten voor de lage prijs klassement ze hebben over het algemeen mindere kwaliteit chipsets er op terwijl gigabyte bekent staat om zijn top of the line chipsets.

Als jij een goedprogramma weet om alleen de GPU te testen Graag !!

Ik had hiervoor een asus 7900Gt silent ook passief deze werd ook niet echt warm is nooit boven de 60 grade geweest ook hier oblivion op gespeeld uren lang op minder hoge kwaliteit anders trok hij het niet.

Ik moet ook zeggen dat mijn kast een goede air flow heeft:
Het onder gedeelte bevat: 3x 80x80 aan de voorkant naar binnen een zijpaneel koeler 80x80 die in toeren verstelbaar is maar ik zelde omhoog zet deze blaast recht op de koel ribben 2x 80x80 achter die naar buiten blazen. daarnaast ook nog een 12cm van me voeding.

[Reactie gewijzigd door dispie op 24 juni 2008 10:35]

Ik ben geen overklokker, ik koop wel nieuw hardware als de mijne te sloom is. en in geval van videokaarten snap ik de must sowieso niet want ik kan er 4 kwijt in me systeem.

Heb vroeger wel P 100 naar de 180Mhz gewerkt en dat soort dingen kijken tot hoever je je oude bakje kan laten gaan tot het onstabiel word of uitbrand maar dat is leuk met oude hardware niet met nieuw voor mij is al duur genoeg.

heb voorzichtig zitten proberen voor deze review ben tot
voltage 1.2v
GPU 850Mhz
shader 2150Mhz
Memorie 1125Mhz

bij de 1.25v kreeg ik wit beeld en ben ik dus niet verder gegaan.

Met de gamer HUD kan je het tot max:
Voltage 1.37v
Gpu tot 1440Mhz
Shader 3600Mhz
Memory 1209Mhz
dit zal voor een overklokker als jouw natuurlijk allemaal te goed tussen de marges zitten maar voor mij is dit toch redelijk uitgebreid

Adanvansanten,
Jouw shader fequentie is zoiezo lager dan die van mijn kaart, je Gpu is misschien standaard net 20Mhz sneller Daarnaast spelen ook een hoop andere factoren een rol in je score, eigenlijk had deze kaart tegen de 10K aan moeten scoren maar omdat mijn cpu niet zo snel is scored hij lager

Kijk maar eens naar de score van de 3dclub kaart paar reviews terug die is nog hoger dan die van mij al heb ik daar dan wel me twijfels aan.

[Reactie gewijzigd door dispie op 21 juni 2008 20:42]

Hoe kan je het voltage aanpassen van deze kaarten? Softwarematig toch? Ik hoop dat je even wilt melden wat voor tooltje je gebruikt hebt, ik heb interesse :)
Prima review, ook mooi te zien dat je het modding aspect naar voren haalt. :)
Even offtopic wat de review betreft, maar als na 4 maanden de fan en koelribben van je videokaart vol stof zitten, no offense maar... wat voor stofbak heb je dan wel niet?
Hoe is je airflow? Want mijn ervaring is dat voor dergelijke stofontwikkeling het apparaat of in een stoffige (of zelden schoongemaakte) omgeving moet staan, of er iets niet in de haak is met de airflow (met name het geval bij onderdruk situaties waarbij je enkel outtakes hebt en elk gaatje en kiertje van de kast lucht aan staat te zuigen) of mogelijk een combinatie van die twee.

[Reactie gewijzigd door Ultraman op 11 september 2009 11:35]

dank je het is tegenwoordig hot topic om andere stillere of betere koelers op je videokaart te zetten dus vondt ik het wel toepasselijk.

Het verhaal over de fan gekoelde video kaarten heb ik van mijn klanten, Ik krijg regelmatig een telefoontje van vrienden of klanten me games lopen niet lekker meer of ik hoor een hoog gezoem in me kast of dat soort dingen.

Na het openen van hun kasten is vaak snel te zien dat de videokaart zich helemaal heeft volgezogen met stoff,

stofzuiger er langs en wat panties/filter matriaal voor de fans en wat extra case fans lost dit meestal groot en deels op. maar ik blijf geen voorstander van de gesloten plastic kappen over de koelribben hierin blijft veelste veel stof hangen en ophoping van stof in een kleine ruimte veroorzaakt slechte airflow en dus hitte.

ik zelf heb een kompleet gefilterde kast met een flinke air flow en dus ook nooit last dat er stof ergens in me videokaart zit,
geen drix 11
deze kaart is een jaar oud en nvidia heeft dirx 11 nog niet een aangekondigd
ati daaringtegen heeft het al een tijdje :*)
Overklokbaarheid perfect? :?

Psst... dat gaat niet alleen om de meegeleverde software maar ook om de resultaten. Hoe ver ben je gekomen? ;)
Je review leest lekker weg, ik vind persoonlijk je scores iets te hoog, aangezien je niet echt onderbouwd waarom ze zo enorm hoog zijn. Ikzelf heb recent ook een 9600gt gekocht (99 euro, xfx versie) en ik moet toegeven dat het een erg goede kaart is (crysis 1366x768 alles high 30+ fps average). Misschien iets meer onderbouwen en meer testresultaten toevoegen?
850 mhz core voor een 9600GT is zeker knap te noemen, volgens mij heb je een goede wafer :) terwijl die van mij niet verder komt dan 803mhz op 1.3 volt
Verder vind ik het een goede review goed overzichtelijk.
Ik kwam als ik naar de 1.3 volt ging ook niet hoger dan 812Mhz

maar toen ik terug naar 1.2 ging kwam ik wel weer wat verder heb uren zitten rommelen.

Nou is mijn cooling in me kast ook wel heel erg goed en om dit stabiel te houden moest ik wel al me fans op max zetten en een tunneltje in me systeem leggen zodat de lucht direct over de kaart heen blies.

Hij draait nu nog beter heb nu inplaats van dat rommel board van een asus een gigabyte x48 dq6 erin gehangen met een intel Q9450.

Heb met me nieuwe setup nog niet met me videokaart gerommelt zal ik eens gaan doen binnen kort