Synology DiskStation DS112j Review

dutchgio 21 mei 2013, 8.640 views

Synology DiskStation DS112j

Pluspunten

• Vele Mogelijkheden
  • Laag stroomverbruik
  • Eenvoudig te installeren
  • Makkelijk in gebruik
  • Vele mobiele apps van Synology(+-10)

Minpunten

Kwaliteit voeding Score: 4
Keuze voor de DS112J
Na een korte zoektocht naar een NAS-systeem, blonken er 2 merken uit: Synology en Qnap.
Vooral op softwaregebied, want hardwarematig is er niet veel te halen. Je kunt gaan oordelen over bouwkwaliteit maar voor een apparaat dat je eenmaal openmaakt om er een hardeschijf in te stoppen en vervolgens ergens neerzet vindt ik dit geen toepassing hebben.
Uiteindelijk toch voor Synology gekozen omdat ik de software op zowel foto's als een online demo heb kunnen zien en testen, van zowel Qnap als Synology.
De software van Synology beviel me beter; een soort desktop in de browser.

ondanks mijn lage budget toch voor de relatief dure synology-nas systemen gekozen dus. Vervolgens kwam ik uit bij de goedkoopste modellen; de 112j, de 112, en de 212j. Voor alleen series en films vond ik 1 bay meer dan genoeg, zelfs dit kan maximaal 4 TB zijn. De 212j viel dus af. De manier waarop ik de NAS zou gaan gebruiken, rekening houdend met mijn budget, bleek de 112j een prima keuze. Achteraf heb ik er geen spijt van dat ikvoor de goedkoopste nas van synology ben gegaan; de mogelijkheden zijn voor mij meer dan genoeg, en de nas is niet traag.

Ik heb de NAS aangeschaft in combinatie met een harde schijf van Seagate barracuda met een capaciteit van 1TB.

Gebruik:
Ik gebruik de nas voor veel meer dan ik gedacht had.
Zo is ie volledig te benaderen vanaf mijn ipad, alleen installeren is via de pc nodig.
- Zo draai ik er nu een VPN server op, waarmee ik op een ander wifi netwerk mee kan verbinden, en zo met de UPC apps live tv kijken terwijl dit in principe alleen op je eigen netwerk kan. De VPN dienst biedt hier een goede uitkomst in!
- downloaden van films, series en dergelijke. Vooral via applicaties als Sickbeard en Couchpotato is dit erg gemakkelijk geworden; het instellen heeft even wat tijd nodig maar het resultaat mag er dan ook zijn: automatisch series/films downloaden, hernoemen, en in de juistd map plaatsen.
- vervolgens stream ik die naar verschillende apparaten. Synology biedt goede ondersteuning, want er zijn een stuk of 10 apps beschikbaar. Downloadstation, videostation, filestation, photostation, DS cloud; het kan.
Dat is ook het makkelijke; na het installeren heb je geen vaste computer meer nodig om de diskstation te onderhouden; dit gaat via een mobiel apparaat prima.

DDNS
Synology biedt gratis een DDNS-service aan. Je kunt dan een domein creeren wat eruit ziet als: "dedoorjougekozennaam.synology.me"
Dit is erg handig, want hiermee heb je op elk netwerk makkelijk toegangtot je synology en hoef je geen ip-nummers te onthouden.
Regels voor portforwarding zijn makkelijk in te stellen.

Geluidsproductie
De geluidsproductie van de NAS valt mij mee. Er zit een 'gewone' 3,5 inch harde schijf in, wetend dat er ook schijven te koop zijn die 'speciaal voor gebruik in een NAS gemaakt zijn.'
Dit is echter wel belangrijk voor mij, want zowel de modem als de nas staan in de woonkamer. Wanneer de TV aan staat is de NAS niet te horen, alleen als die uit staat en er verder helemaal stil is, is er een lage toon aanwezig, dit is of de harde schijf, of de ventilator. Het is echter niet zo storend dat ik de nas ga verplaatsen; het valt me juist erg mee.

Wil je een goedkope, maar erg makkelijk-in-gebruik-te-nemen NAS systeem, met erg veel mogelijkheden dan is de ds112J een goede keus.
Wil je er echter gevoelige data opslaan en de NAS als backup gebruiken, dan kun je misschien beter voor den iets duurder model met 2-bays gaan, om de nas in een RAID-modus te laten draaien, voor het geval dat een harde schijf kapot gaat. Dit is bij mij niet van toepassing, omdat er geen gevoelige data op staat.
Ik ben dan ook zeer tevreden met de NAS van Synology.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS112j?

Ik weet niet of je films en TV series gaat bewaren, als dat het geval is dan zul je merken dat 1TB in no time vol is. Ik heb zelf een DS112+ met 2TB en ook die had ik in no time vol. De oplossing die voor mij zeer goed werkt is een harddisk in een externe behuizing aansluiten op de USB. Alle afgelopen series die ik gekeken heb, verplaats ik naar de externe USB harddisk.

Ik gebruik zelf een Apple TV 2 met ATV Black (via jailbrake) en dan worden automatisch alle TV series in de series map getoond, onafhankelijk van de locatie.
Ik zit nu op ongeveer 250-300GB, dat gaat inderdaad vrij snel.
Is inderdaad wel een optie, want dan kan ik de oudere, bekeken series toch nog lokaal opslaan en waneer ik die nodig heb aansluiten op de nas waarna ze weer beschikbaar zijn voor alle apparaten.
Een grotere harde schijf van 2 of 3TB is ook een optie, en de 1TB verkoop.
Maar ik kan nog wel even vooruit..
Ik zit ook te denken aan deze NAS, maar heb een 2,5 inch harde schijf. Zit er toevallig ook een functie bij dat je een 2,5 inch schijf er in kunt plaatsen? Op internet lees ik wisselende berichten...
Volgens mij kan dit wel, maar heb je een hier een aparte "dock/adapter" voor nodig om de kleinere harde schijf compitabel te maken met het Diskstation.
Een dergelijk product wordt in ieder geval niet standaard geleverd bij de DS112J
Ik mis in deze review de kopieersnelheden. Wat voor snelheid haal je bij het wegschrijven van een bestand van een paar GB naar de NAS? En wat voor snelheid als je een bestand van een paar GB naar je PC kopieert vanaf de NAS?
Dat heb ik dan ook niet getest, omdat ik mn NAS alleen gebruik voor multimediagebruik en geen computer waarmee ik dat kan testen tot mijn beschikking heb.
Ik heb de review vooral gericht op de algemene gebruikservaring, en benchmarks dus achterwege gelaten.
Weet iemand of deze NAS ook de HD's in slaapmodus zet als ze een tijdje niet gebruikt zijn? De netgear die ik had deed dat namelijk niet..
ja dat gebeurt, en die timer kun je ook zelf instellen.
ik heb dat op iets van 15 tot 20 minuten staan.