Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire TimelineUltra M3 581T-53314G52Makk Review

ro-bbo 21 mei 2013, laatste update op 21 mei 2013, 514 views

Acer Aspire TimelineUltra M3 581T-53314G52Makk

Pluspunten

• Prestaties
  • Upgrade mogelijkheden
  • Uiterlijk

Minpunten

• Scherm
  • Aan en -uitknop plek

Omdat ik allang opzoek was naar een Ultrabook/macbook werd het tijd om mijn oude Asus K53SV te verkopen. Opzich was mijn Asus één van de beste notebooks die ik heb gehad, maar omdat ik hem al bijna 2 jaar had gebruikt was ik aan iets "nieuws" toe. Omdat ik recent een SSD had aangeschaft was het belangrijk dat hij meeging naar een volgende systeem.

Mijn eisen waren:
- Lichtgewicht
- Lange accuduur
- af en toe een spelletje kunnen spelen
- Geschikt om VMWare op te kunnen draaien (i.v.m. school)
- Plaats voor een SSD en de mogelijkheid om het ram te upgraden

Mijn eerste keuze viel op een macbook pro 13", maar omdat hij eigenlijk te duur was ging ik opzoek naar een alternatief en kwam ik uit op een Ultrabook. Helaas wist ik van tevoren dat een ultrabook niet geschikt was voor een "spelletje", maar bij toeval kwam ik deze Ultrabook tegen met een recente GPU + een Ivy bridge CPU.

Mijn Ultrabook komt niet voor in de pricewatch omdat deze denk ik geïmporteerd is. Dit is wel in mijn voordeel omdat je in Nederland geen Ivy bridge configuratie kan krijgen.

Uiterlijk

De Acer Timeline U M3 is niet één van de slankste Ultrabooks, maar dat wordt weer gecompenseerd door de goede prestaties. De laptop bestaat bijna volledig uit plastic (maar het voelt wel premium), de achterkant van het scherm bestaat uit aluminium. Onderaan vindt je 2 speakertjes. (hierover straks meer)

Er zit een mooi groot (Multi)touchpad op en het scherm is 15,4 inch groot. Op de zijkanten vind je (helaas) geen USB-poorten, die zitten namelijk op de achterkant. Wel een pluspunt is dat er een CD/DVD drive inzit.

Verder zit er op de voorkant de aan en -uitknop, hierbij moet ik zeggen dat dit op een erg onhandige plek zit. Wat ik ook jammer vind is dat er geen HDD led opzit, misschien is dit wel persoonlijk maar ik vind het altijd fijn dat ik kan zien of de HDD druk bezig is.

Het scherm

Tja.. hierover kan ik kort zijn, het is niet één van de beste schermen maar wel beter dan die van mijn Asus. De resolutie bedraagt 1366 x 786, dit is niet heel erg hoog maar wel voldoende. Voor games is dit wel een pluspunt want spelen op FULL-HD gaat denk ik niet lukken. Wat ook goed aan het scherm is dat er heel weinig spiegeling inzit.

Prestaties

Zoals ik al zei is deze configuratie niet beschikbaar, je kunt de volgende modellen in Nederland kopen:

- Core i5 3317U (ivy bridge) + Intel HD4000
- Core i5 (sandy brigde) + HD 3000 + Nvidia gt640m
- Core i3 (ivy bridge) + HD4000
- Core i3 (sandy bridge) + HD3000 + Nvidia gt640m

Ik heb het volgende model:
Intel Core i3 3217u (ivy bridge) + HD4000 + Nvidia gt640m i.c.m 250GB SSD

Edit: Ik zie dat alle NL modellen nog met Windows 7 worden geleverd, op mijn Acer zit Windows 8.

Dit is natuurlijk een voordeel vanwege de prestaties + energy gebruik.
Verder zit er ook 4gb ram in die je kunt uitbreiden.

De prestaties van de laptop zijn erg goed, hier de Windows prestatie index:
- CPU > 6,3
- RAM > 5,9
- Grafisch > 5,4
- Spellen > 6,6
- SSD > 8,1

Persoonlijk vind ik dit een erg goede score voor een Ultrabook, verder heb ik nog geen benchmarks gedraaid omdat ik dat niet erg belangrijk vind.

VMWare draaien was voor mij een must en dit werkt ook prima op deze Ultrabook ondanks dat het "maar" een Core i3 @ 1,8ghz is. De goede prestaties komen denk ik door de SSD.

Games

Ik heb deze Ultrabook eigenlijk gekocht voor de GPU, dit is volgens mij ook de enigste Ultrabook die zo'n goede GPU heeft. Er zit een Nvidia GT640M met 1GB geheugen in. Hier meer informatie: http://www.notebookcheck....orce-GT-640M.71579.0.html

Ik heb de volgende games getest:
- Saints row 3
- GTA IV EFLC
- Sleeping Dogs
- Sim city 5

Eigenlijk draaien alle games tussen medium en hoog in, je hebt dan ongeveer 30 frames per seconde op een resolutie van 1366 x 786. Natuurlijk ik dit voor de hardcore gamers niet genoeg maar ik heb dan ook niet al te hoge eisen.

Accu duur

De accu duur was voor mij belangrijk, mijn vorige Asus ging 3 uur meer met browsen dus dat was ook de minimale eis. De Acer gaat ongeveer 5 uur mee met browsen, persoonlijk vind ik dat voldoende maar het kan beter.

Geluid

De speakers van de Acer zijn echt veel beter dan die van mijn Asus, er zit veel meer bass in en ze zijn echt veel luider. Ook wordt er "Dolby" software meegeleverd, en ik moet zeggen dat dit ook echt super geluid geeft. Je moet dit natuurlijk niet vergelijken met een speaker set.

Al met al ben ik tevreden, dit komt ook omdat ik de laptop voor ¤450,00 splinternieuw heb gekocht. De pluspunten zijn vooral de prestaties, het enigste minpunt vind ik het scherm.

Deze laptop kost met een andere configuratie in Nederland rond de 700 euro, ik weet niet of jullie het nog steeds waard vinden, maar ik vind van wel.

Heb jij ook een Acer Aspire TimelineUltra M3 581T-53314G52Makk?