ASRock K8NF6P-VSTA Review

PaddoSwam 10 juli 2008, 1.173 views

ASRock K8NF6P-VSTA

Pluspunten

• 4x SATA 3Gbps (NCQ+Hotplug)
  • PCIe 16x
  • 1000MHz HT
  • Onboard 6100/6150

Minpunten

• Geen voltage regeling voor CPU fan

Layout Score: 3
Update 9 Juli 2008: Layout & Featureset herzien, compatibiliteit dingetje, overklokbaarheid
Update 10 Juli 2008: Prestaties & Stabiliteit

Featureset & Layout
Update 9 Juli 2008:
Layout vind ik toch vrij beroerd wat betreft de ATX stekker en 4 pins power-stekker gezien ik nu mijn voeding onderin heb geplaatst.

Grootste nadeel vind ik dat het geheugen boven mijn CPU zit en niet naast, hierdoor staat mijn Arctic Freezer 64 Pro van onder naar boven te blazen, verder geen ramp maar nu ik nog mijn Asus EAH3650 heb blokkeerd deze kaart nu de aanvoer van verse lucht enigsinds.
Waarom kocht ik nu nog (Mei 2008) een S754 bordje?
Simpel, vorige mobo had een 600 MHz HT (HP OEM nForce 3 150 gestript) en geen SATA.

Dit nieuwe bord heeft PCIe 16x (had eerst AGP 8x) en kon dus al een Asus EAH3650 huisvesten die ik in mijn volgende PC wil gaan gebruiken. Het bord heeft SATA II-300 (met NCQ+Hot plug) en onboard VGA namelijk een NVidia Geforce 6100/6150 mooi voor later als download bak geen stroom slurpende losse 3D kaart meer nodig.

Probleempje wel was met de 3 pins CPU koeler, hij is Cool maar niet Quiet hij regelt niet op voltage maar m.b.v. PWM 4 pins dus echter is dit ook geen ramp, een Artic Freezer 64 Pro is onderweg en wat zal het dan een stilte zijn :)

Onboard audio klinkt super al lijkt hij wel meer bass te hebben als de vorige en ik ben er nog niet over uit of dit nou slechter of beter is, en bij twijfel vind ik het maar goed. Met de mijn Sennheiser eH350 op de achterkant is ook super, ruisloos geluid.

Prestaties & Stabiliteit
Goed wegens het niet lekker mee overklokken, m'n Samsung SpinPoint F1 1TB haalt gewoon de 100+ MB p/s dus SATA is helemaal top. Geheugen doorvoer is vrijwel hetzelfde als de vorige nForce 3. En verder bied de 800 MHz HT iets meer snelheid voor geheugen/schijf/cpu/PCI-e ik kan helaas niet meer mijn AX800Pro/TVD (AGP) testen maar deze ondervond vrij veel winst van het overklokken van de HT al was het al maar 5-10% op het vorige moederbord.

Al met al draait alles als een zonnetje, super stabiel, en heb ik echt nog niet het gevoel dat het systeem traag/oud is. VMware met een aantal virtual machines gaat als een trein. (Disclaimer, Crysis schokt NOG steeds..! raar hè?)

De NVidia Geforce 6100/6150 chip heb ik nog niet getest maar deze is vrij makkelijk toch nog iets over te klokken en word er vrij veel sneller van zal hier later nog een keer op terug komen zodra ik er op overstap.
Update 10 Juli 2008:
Getver de getver, die NForce 4 word dus echt warm, 55 graden, stabiel dat wel, eens kijken of ik daar nog andere koeling voor kan verzinnen als het systeem straks terug verhuist in mijn Lian Li A09B met slechts 1 fan.
Overklokbaarheid
Ik heb het bord niet gekocht voor overklok doel einden echter bied het wel een aantal basic mogelijkheden. De enigste resultaten hiervan zijn terug te vinden in mijn Asus EAH3650 en Kingston ValueRAM DDR-400 1GB review.
Compatibiliteit & ondersteuning
Perfect, alle hardware werkte, zit niks bijzonders tussen maar toch fijn. 1 dingetje Microsoft HD Audio UAA werkt nog niet en laat dus nog één "apparaat" wat geen driver heeft over. Iemand misschien suggesties? Nog niet echt naar gezocht overigens..
Update 9 Juli 2008:
Het "probleem" bleek mijn Asus EAH3650 te zijn deze heeft ook een audio chip voor over HDMI deze extra driver had ik nog niet geïnstalleerd.
Toppie, toch nog leuk nog zo'n prijsje 45 euro en allemaal leuke nieuwe features.

Heb je nog oude "troep" en wil je het een nieuw leven geven? Dan is dit best een leuk moederbord.

Btw. het 6100/6150 is een verschil in drivers zelfde hardware volgens de ASRock website.

Heb jij ook een ASRock K8NF6P-VSTA?

Bij mij was dat Microsoft UAA dingetje een HD Audio driver behorend bij mijn MSI RX2400PRO videokaart (Ati). Geen idee dat daar ook audio uit kon komen, maar het downloaden van de MSI drivers loste het probleem op (in eerste instantie had ik namelijk alleen de videodrivers van de Ati website gehaald).
Ok ik denk dan dat ik al weer wat het is met Sound-over-HDMI van mijn Asus EAH3650 ;)

I'll keep you all posted!

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op 19 juni 2008 10:03]

Dat probleem is dus al verholpen ;)
Je geeft overclockbaarheid voldoende, maar geen resultaten.. waar baseer je dat dan op? Oke; ik begrijp dat het een Asrock bordje is en dat je er geen wereld record mee zult halen, maar je hebt er niets over vermeld in je verhaal.. heb je wel geoverclocked met het nieuwe bordje?
Hmm.. inderdaad nja het enigste wat er over te klokken viel was 5% FSB verhoging (KVR400 mee klokkend)

Hier van zijn de resultaten wel te zien in mijn Asus EAH3650 review, dit was eigenlijk het enige wat ik er mee wilde bereiken.

Zal het in de review aangeven.

Edit: toegevoegd

[Reactie gewijzigd door PaddoSwam op 9 juli 2008 13:35]

Je schrijft dat je linux op dit bordje hebt gebruikt. Hoe is de compatibiliteit met linux (debian) en dan bedoel ik vooral sata en de onboard grafische kaart, werkt dit out of the box? Uitwijken naar een agp grafische kaart is volgens mij niet mogelijk want een agp slot zit er niet op.