Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

Fransert 14 mei 2013, 1.355 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Scherm
  • Geluid
  • Snelheid
  • Design

Minpunten

• Camera
  • Ontbreken degelijk mail app
  • Mogelijkheden BlinkFeed

Als 1 van de 25 gelukkig Tweakers mocht ik deelnemen aan het HTC One event op Tweakers HQ te Amsterdam. Na een boeiende presentatie van Tweakers.net hoofdredacteur Wilbert de Vries volgde een presentatie van de nieuwe HTC One. Namens HTC waren het Mark Moons en Thomas Rodriques die het woord voerde en later nog enkele vragen uit de groep beantwoorde. Hierna volgde het moment waarvoor eigenlijk iedereen naar Amsterdam was afgereisd een (korte) hands-on met het nieuwe vlaggenschip van HTC.

Om een uitgebreide en degelijke review te schrijven is 45 minuten natuurlijk te kort, ook HTC had deze mening, daarom kregen alle 25 aanwezige tweakers het toestel ook nog thuis gestuurd voor een betere ervaring. De review is dus gebaseerd op de 2 weken dat ik dit toestel nu in gebruik heb.

Ik zelf ben al sinds het eerste uur een gebruiker van iPhone. Begonnen met een geimporteerde 2G om vervolgens ook nog de 3G, 3GS en de 4S te verslijten. Dus al jaren bekend met de functies en mogelijkheden van iOS.

De HTC One is daarom ook mijn eerste ervaring met Android, ook al heb ik in het verleden wel eerder smartphones van HTC gebruikt (S710, P4350) met Windows Mobile als besturingssysteem.

Verpakking & Uiterlijk
De HTC One komt in een vrij standaard doos met daarin alle accesoires. Natuurlijk de lader (welke bestaat uit een losse USB kabel en een lader), beats oordopjes en de natuurlijk de verschillende handleidingen. Het is nog het vermelden waard dat de verpakking voor 80% uit gerecycled materiaal bestaat, HTC probeert ook zijn steentje bij de dragen aan het reduceren van uitstoot en vervuiling.

Over het uiterlijk van de One is al veel geschreven, dat mag ook wel wat in mijn mening ziet het toestel er top uit. Waar veel fabrikanten de laatste jaren gekozen hebben voor een plastic of glazen behuizing gebruikt HTC veel aluminium in het design van de One. Hierdoor doet het stiekem nog het meest denken aan het ontwerp van de MacBook uit Cupertino.

Qua indeling zijn er geen bijzonderheden te vinden. Bovenop vinden we de stand-by knop en de headphone jack, onderop de micro usb aansluiting en op de rechter zijkant de volume knoppen. De voorkant van het toestel wordt natuurlijk gedomineerd door het grote 4,7" scherm maar daarnaast zijn er ook nog 2 speakers te vinden en een frontfacing camera, dan tenslotte op de achterkant nog de camera met flitser.

Waar op internet veel verhalen te lezen vallen over kinderfoutjes in de behuizing (ruimte tussen of scheef liggende onderdelen) heb ik zelf een foutloos exemplaar ontvangen. Mijn mening is ook dat dit toestel een van de beter uitziende is van de afgelopen jaren, het is strak vormgegeven en door het gebruik van aluminum komt het zeer degelijk over. Enige punt van kritiek bij de behuizing is de witte rand die de voor en achterkant van elkaar scheid, de rand wordt nogal snel vies en doet toch wat af aan de look van het toestel.

Installatie & Eerste gebruik
Nadat de One uit de verpakking is gekomen hoeft er maar 1 druk op de knop gegeven te worden en de eerste installatie start direct op. Wat mij direct opviel was de mogelijkheid om de installatie vanaf de pc te doen. Door in te loggen op de HTC website en de code in te voeren die op de One wordt weergegeven kan alles vanuit de browser worden ge´nstalleerd. Door deze manier van installeren bespaar je jezelf een hoop tijd en moeite, het is nu binnen een paar klikken mogelijk om al je eigen voorkeuren aan te geven en vervolgens al je sociale netwerken toe te voegen.

Via de gratis HTC sync manager is het ook erg simpel om content van een andere telefoon naar de One te verplaatsten. Maak een back-up van je iPhone in iTunes en vervolgens is het een aantal klikken om alle data over te zetten. Overzetten vanaf een oud Android toestel is ook mogelijk via de speciale HTC Transfer Tool.

Zoals gezegd heb ik in het verleden nog geen gebruik gemaakt van android dus verwachtte ik nogal wat verandering ten opzichte van iOS. Gelukkig viel dit alles mee, het overstappen naar android was vooral een kwestie van het vinden van de juiste instellingen en het opzoeken van de apps.

Software
HTC BlinkFeed: Het nieuwe homescreen volgens HTC geen icoontjes of searchbar maar een timeline van je verschillende social feeds samen met te selecteren nieuws. De software werkt erg soepel en ziet er super uit maar ontbreekt aan echte info. Niet alle berichten uit je sociale feeds worden gegeven maar BlinkFeed maakt hier een bepaalde selectie uit, daarnaast zijn de overige nieuwsbronnen nog zeer beperkt. Tweakers.net en ANP zijn te vinden maar verder zijn er weinig Nederlandse nieuwsbronnen. Het zelf toevoegen van websites of RSS feeds is helaas nog niet mogelijk, wanneer dit wel het geval zou zijn zou het een mooi stukje software zijn maar tot die tijd niet erg veel meer dan eye candy.

HTC TV: Een combinatie van hardware en software, de HTC One beschikt over een Infrarood zender waarmee verschillende apparaten bediend kunnen worden. Samen met de TV app is het mogelijk om je TV, Home Cinema en Setup-box te besturen. Via de app is het mogelijk herinneringen in te stellen voor verschillende tv programma’s en te zappen tussen verschillende zenders. Een leuke toevoeging voor het gebruik thuis op de bank.

HTC Zoe: In samenwerking de UltraPixel camera is HTC Zoe een nieuwe manier om foto’s te nemen en te delen. Door het nemen van een korte video van 4sec is het mogelijk om van elke fragment een foto te maken en te bewerken. Zo is het mogelijk om personen uit de foto te knippen of een serie opnamen te maken. Een erg leuke toevoeging voor de camera app.

Standaard Apps: Verder zijn er natuurlijk alle andere standaard apps te vinden (o.a. Youtube, Gmail, Dropbox, Maps, Twitter, Facebook, Google+, Google Nav).
De enige echte tegenvaller hier is de Mail app. Er is de standaard HTC mail app en de Gmail uit maar beide voldoen niet aan de verwachtingen. De HTC app heeft o.a. geen push voor Gmail en de standaard Gmail app heeft niet de mogelijkheid om andere accounts toe te voegen. Om alles toch in 1 app te kunnen gebruiken heb ik Maildroid Pro aangeschaft. Dit programma heeft alle mogelijkheden die ik eerlijk gezegd ook gewend was bij de iPhone, push en verschillende accounts in 1 app.

Hardware
Naast dat de telefoon er super uitziet is er ook nog vanalles intern wat een vermelding verdient. Zoals gezegd heeft de telefoon een prachtig 4,7” scherm met een resolutie van 1920x1080. De telefoon is verder uitgerust met een Qualcomm Snapdragon 600 een quad core process op 1,7GHz samen met de 2gb werkgeheugen zorgt dit ervoor dat het toestel zeer snel werkt en er nooit vertraging optreedt. Verder beschikt de One over 32gb opslag (wat verder niet uitbreidbaar is) en een niet verwisselbare accu van 2300mAh.

BoomSound: De naam van HTC voor het geluid uit de 2 stereo speakers aan de voorkant. Op deze manier is het erg goed om te luisteren naar muziek of het geluid van filmpjes. Het volume is daarnaast ook nog vrij hoog in te stellen waardoor je ook in een groep de telefoon kan gebruiken voor het afspelen van muziek.

UltraPixel Camera: HTC heeft ervoor gekozen voor een camera module die niet zozeer extreem veel megapixels heeft maar grotere pixels gebruikt. Hierdoor is het mogelijk om betere foto’s te maken waneer er minder licht beschikbaar is, bijvoorbeeld binnen of s’avonds. Het is inderdaad zo dat de foto’s er beter uitzien dan bijvoorbeeld van de iPhone 5 wanneer het donkerder begint te worden maar over het algemeen is de kwaliteit iets minder dan wat ik van andere telefoons gewend ben. De kwaliteit van video’s daartegen is zeer goed, filmen op Full HD gaat de telefoon prima af. Zelfs wanneer alles wordt bekeken op de PC of op een Full HD TV ziet alles er nog steeds top uit.

Accu: De accu is niet verwisselbaar maar dit hoeft niet echt een groot probleem te zijn. Het toestel houdt het bij mij met normaal gebruik ruim een dag vol. Door het design van de smartphones het dunne design van de One (of smartphones van de afgelopen jaren in het algemeen) is het simelweg niet mogelijk om een grotere accu te plaatsen in de toestellen. Jammer dat het toestel maar 1 dag mee gaat maar het is iets wat de laatste jaren steeds vaker voorkomt.

De HTC One is zeker een toptoestel te noemen. Naast het super scherm en de snelheid heeft het nog allerlei andere zeer mooie toevoegingen, helaas is het niet zo dat het toestel op een van deze punten zich echt onderscheid. Het toestel is op alle punten goed te beoordelen maar is nergens echt een uitblinker in.

Voor mij is de One zeker een geschikte vervanger van mijn iPhone 4S en ben er dan ook meer dan tevreden over. De vele features en de sublieme afwerking maakt het in mijn ogen dan ook gerechtvaardigd dat het toestel voor vrij hoge prijs wordt verkocht.

Daarnaast heb ik de HTC ook gebruikt in combinatie met de officiŰle HTC Car Mount. Hierdoor wordt het scherm goed weergegeven op het dashboard, staat het stevig vast en wordt het constant opgeladen. Wanneer je het toestel in de mount schuift wordt automatisch de auto app geopend. De grote iconen maken het vervolgens mogelijk om snel in de auto de handige applicaties te openen (de standaard google navigatie, muziek en stembesturing)

De HTC One moet door het uitstellen van de release de concurrentie aan met de Samsung S4 en of dit echt gaat lukken is natuurlijk maar de vraag. HTC heeft ten opzichte van de S4 een aantal pluspunten maar Samsung heeft daartegen al een grotere groep gebruikers en een mega marketing campagne.

• HTC One Car kit CAR D160

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

Een review op eindgebruiker niveau. +2 :)
Heb je de camera software update al ge´nstalleerd?

offtopic:
mag je de htc one houden?

[hr]
[youtube]http://youtu.be/FmB1LztzEVM[/youtube] werkt niet, misschien [ video] proberen?

[Reactie gewijzigd door Frozen op 14 mei 2013 20:32]

De One mogen we inderdaad houden, enige voorwaarde was het schrijven van een review op tweakers en op de website van HTC.
Sommige plaatjes doen het niet
Ik zie dat je het gefixed hebt :X

[Reactie gewijzigd door Felixious op 14 mei 2013 20:23]