Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

Batiatus 14 mei 2013, 2.870 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Aluminium behuizing
  • ZoŽ
  • Boomsound Audio

Minpunten

• Veel problemen met gaps (in mijn geval geen last van)
  • Laag volume is nog steeds vrij hoog

Voorwoord

Voordat ik begin met de review over de HTC One, zou ik Tweakers.net en HTC graag willen bedanken voor het ‘winnen’ van de HTC One en de Experience in Amsterdam.

Samen met 24 andere Tweakers kreeg ik de mogelijkheid het toestel een uurtje uit te testen in Amsterdam, bij de redactie van Tweakers. Hier werd een presentatie gegeven door Mark Moons en Thomas Rodrigues over belangrijke nieuwe ins en outs van de HTC One. Na de presentatie werd ons vertelt dat iedereen de telefoon thuis kreeg gestuurd en dat we twee weken de tijd hadden om een review te schrijven voor Tweakers en de site van HTC.

In deze review zullen vergelijkingen komen met mijn vorige telefoon, de iPhone 4. Mede hierdoor kan mijn mening over snelheid en gebruiksvriendelijkheid van Android en iOS verschillen met die van fervente Android gebruikers.
Ik heb nagenoeg geen ervaring met het besturingssysteem van Google en al helemaal niet met de Sense skin van HTC, dus dit is een mooi scenario voor mij om Android te testen op een high-end toestel van HTC.
Verder zullen de standaard beoordelingspunten aan bod komen in de review, waaronder natuurlijk de hardware, het uiterlijk, de bouwkwaliteit, de prijs, de accuduur, de camera, de featureset en het gebruiksgemak.

Unboxing HTC One en HTC Medialink HD

De HTC One wordt meegeleverd met een standaard usb oplader, micro-usb kabel en de headphones van HTC.
Tevens kregen degene die de telefoon gepreordered hadden ook een HTC Medialink HD erbij. De Tweakers die de HTC mochten testen in eerste instantie niet, maar omdat wij langer moesten wachten dan van tevoren was afgesproken, kregen wij ook een HTC Medialink erbij.
Met de Medialink worden ook een HDMI kabel, micro-usb kabel en usb oplader.

De hardware
De HTC One is een van de krachtigste toestellen die op het moment op de markt is. De telefoon is voorzien van een qualcomm snapdragon 600 quad-core processor die geklokt is op 1,7GHz en heeft 2 Gigabyte werkgeheugen tot zijn beschikking.
HTC heeft met zijn full HD resolutie op een 4,7 inch een hele hoge pixeldichtheid, namelijk 468 ppi. Boven de 300 ppi is het voor het menselijk oog al niet meer te onderscheiden hoe hoog de pixeldichtheid is.
Om al je gegevens op te slaan heeft HTC ervoor gekozen om 32 GB interne opslaggeheugen beschikbaar te stellen in de standaard uitvoering van de One. Er zijn ook 64 GB modellen beschikbaar voor developers, voor de consument is die versie vooralsnog niet te leveren. Of dit nog gaat gebeuren is niet vastgesteld bij de Experience in Amsterdam.

Doordat HTC ervoor heeft gekozen om aluminium te gebruiken als materiaal voor de body, was het niet mogelijk om een MicroSD kaart slot in te bouwen. Hierdoor is het opslaggeheugen niet verder uit te breiden en is er maximaal 32 GB beschikbaar op de telefoon. Er is ook geen mogelijkheid om de telefoon uit elkaar te schroeven. Hierdoor kan er dus ook geen nieuwe batterij ingezet worden. Voor mij is het geen probleem om met 'maar' 32 GB te werken. Mijn iPhone had maar 16GB en dat was meer dan voldoende. Ook de batterij hoeft niet vervangbaar te zijn, aangezien HTC ervoor heeft gezorgd dat de batterij een langere levensduur heeft, doordat het een techniek gebruikt dat ervoor zorgt dat het opladen trager gaat, maar de levensduur langer is dan normaal.

Met de Android applicatie Antutu heb ik een benchmark gedraaid om te laten zien wat de score van de hardware is ten opzichte van andere apparaten.

Antutu benchmark op Android 4.1.2

Design
Of een telefoon een mooi design heeft blijft natuurlijk een mening. Over het design van de HTC One kan ik echter maar een ding zeggen: prachtig. Het gebruik van aluminium en een 4,7 inch scherm heeft zeer goed uitgepakt. Ook de lichte bolling aan de achterkant zorgt ervoor dat de telefoon heel dun lijkt, en lekker in de hand ligt.

Muziek: Beats Audio / boomsound
Bij de telefoon van HTC zit zoals gebruikelijk de Beats software meegeleverd. De functie is uit te schakelen en wanneer dat gedaan wordt is het verschil echt enorm! Vooral als je naar muziek luistert waar veel bass in zit, zoals Hiphop en hardstyle, zul je het verschil direct merken. De software in combinatie met HTC Boomsound is echt een lust voor het oor. Het lijkt op een marketingpraatje, maar bij het gebruiken van de Boomsound, was de kwaliteit van het geluid nog steeds ontzettend hoog. Verder is het te behalen volume van de speakers erg hoog, zo hoog dat mijn HTC One bijna meer geluid maakte dan mijn Macbook Pro op het hoogste volume. Er zitten echter ook nog wat kleine minpuntjes aan het geluid. Als er namelijk lang geluisterd wordt op een wat hoger volume, lijkt het of de speakers het niet meer aankunnen en automatisch op een iets lager volume zetten. Het is niet echt storend, maar het is wel iets dat opvalt als je enige tijd aan het luisteren bent.
Het tweede wat opvalt is dat het verschil tussen hoog volume en een volume dat afgesteld staat op de helft, nauwelijks verschil toont. Ook het laagste volume is nog vrij hard, wat soms vervelend kan zijn als je de telefoon gebruikt als wekker.

HTC levert standaard ook de koptelefoon mee. Van tevoren dacht ik dat de koptelefoon van beats by Dre zouden zijn; Dat is echter niet het geval. De koptelefoon en de draad hebben wel hetzelfde effect met de rode tinten erin.

Met de Dre Beats software ingeschakeld komt er erg goed geluid uit de koptelefoon. Ik heb ze vergeleken met mijn huidige Denon AH-C101 koptelefoon, van respectievelijk 80 euro. Er zit wel een verschil in bass, dat is bij de Denon oordopjes wel wat hoger, maar voor een standaard koptelefoon komt er nog steeds een heel aardig geluid uit, dat in kwaliteit nauwelijks valt te onderscheiden voor de leek. Als voordeel ten opzichte van de Denon koptelefoon heeft de standaard koptelefoon de draad (die plat is en dus geen knopen maakt in je broekzak) en de oordopjes blijven veel beter zitten.

Camera
De HTC One heeft in tegenstelling tot de concurrenten geen hoog aantal megapixel camera. Het heeft een 4 megapixel camera, of zoals HTC het noemt: de ultrapixel camera. Bij het testen van de camera viel de camera zeker niet tegen. De lens vangt veel meer licht op dan dat de telefoons van andere concurrenten doen. Aangezien er al genoeg reviews zijn over de camera, ben ik hier niet dieper op in gegaan en heb me meer gefocust op andere onderdelen. Verschillen tussen de S4 en de One zie je in deze review:

De software
De HTC One draait op Android 4.1.2 met een Sense 5 skin. Er zijn wat nieuwe features binnen Sense 5 zoals Blinkfeed en ZoŽ. Deze nieuwe features zagen er bij de presentaties uit als leuke extra’s. Mede om deze reden, heb ik ze opgenomen in de review.

Blinkfeed
Blinkfeed is opgenomen in de home screen van de HTC One, waarbij het doel is dat je binnen enkele seconden helemaal geŁpdatete kan zijn van onder andere Twitter, Facebook en natuurlijk nieuwssites zoals Tweakers! Bij Twitter viel het al meteen op dat Blinkfeed vrij chaotisch werd. Veel tweets zorgden er niet voor dat Blinkfeed een duidelijk overzicht gaf van de social media bron. Twitter werd daardoor al na een paar uur verwijderd van mijn Blinkfeed. Dat wil echter niet zeggen dat Blinkfeed geen goede toevoeging was. Als er alleen gebruik gemaakt wordt van Facebook en Tweakers is het een hele nuttige toevoeging van de feature die ingebouwd zit in Sense 5.

ZoŽ
ZoŽ is de software die HTC gebruikt voor het maken van kleine compilaties van bijvoorbeeld een festival waar je naar toe bent geweest. ZoŽ kan namelijk zien wanneer de foto’s zijn gemaakt en zal ze daardoor in een aparte map zetten.

Wanneer ZoŽ gebruikt wordt, zal de camera eerst 3 seconden video opnemen voordat de camera foto's gaat maken. Deze software is erg goed uitgewerkt naar mijn mening. Op deze manier hoef je geen Windows moviemaker filmpjes meer te maken, maar doet de telefoon dat volledig automatisch.
Verdere uitleg over HTC's ZoŽ

HTC ZoŽ eigen compilatie (bekerfinale)

Overzetten van gegevens
De HTC One heeft een mogelijkheid om al je contacten, muziek, video’s en foto’s van je oude Android telefoon of iPhone (vanaf 3G) over te zetten op de HTC One. Dit is mogelijk door gebruik te maken van de Sync manager die te downloaden is voor Mac OS en voor Windows. Door gebruik te maken van de iPhone back-up kan de sync software de benodigde gegevens ophalen uit de back-up en deze op de telefoon zetten. Naar mijn ervaring (overzetten vanaf een iPhone 4) werkte dit prima en volgen de benodigde stappen vanzelf.

Bereik
Het bereik van de telefoon heb ik getest door op verschillende punten het bereik te vergelijken. Dit deed ik door de sim kaart te verplaatsen van iPhone 4 naar HTC One en andersom. Hieruit bleek dat er bij mij weinig verschil optrad qua bereik. Het is ook moeilijker waar te nemen aangezien Android gebruikt maakt van HSPA, 3G e.d. terwijl de iPhone alleen 2G en 3G laat zien (en Edge).

Accuduur
Na een aantal dagen normaal gebruik te hebben gemaakt van de HTC One, blijkt dat de telefoon met normaal gebruik (af en toe Whatsapp, Facebook en Twitter bekijken) gemakkelijk 24 uur mee kan gaan. Als je wat spelletjes gaat spelen, zoals Real Racing 3 gaat de batterij (logischerwijs) een heel stuk sneller leeg.
Het valt dan ook te concluderen dat de meeste mensen gemakkelijk een dag de telefoon mee kunnen nemen zonder altijd een oplader bij te hoeven hebben.

Gebruiksgemak
De telefoon ligt lekker in de hand en de overstap van iOS naar Android valt me absoluut niet tegen. Er zijn wel wat kleine dingetjes waaraan je zal moeten wennen als je de overstap maakt, zoals de contactenlijst, de manier van muziek afspelen, ordening van de foto’s in de galerij en natuurlijk het veel grotere scherm. Mijn handen zijn voor dit apparaat eigenlijk net iets te klein om gemakkelijk overal bij te komen op het scherm met een hand. Als je op je lockscreen van nummer wilt veranderen, zit de functie helemaal aan de buitenkant, waarbij vaak het probleem opspeelt dat je het huidige nummer stopt in plaats van naar de volgende te gaan.

Bouwkwaliteit & afwerking
Over de bouwkwaliteit en afwerking van de telefoon bestaan discrepanties. Veel mede-Tweakers ondervonden zogenaamde ‘gaps’. Waarbij er een klein spleetje aan de bovenkant of onderkant van de telefoon aangetroffen werd. Bij mijn toestel was dit niet het geval. De bouwkwaliteit is mede doordat er gebruik is gemaakt van aluminium in ieder geval erg netjes. De afwerking heeft daarentegen wel een klein probleem. Er zijn, zoals eerder vermeldt veel toestellen met een kleine gap, wat de afwerking dus niet perfect maakt.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Na een aantal dagen gebruik te hebben gemaakt van de HTC One, heb ik geen enkele app crash kunnen constateren. Dat zal mede komen door de hardware die tot nu toe uitmuntend is. Ik heb nauwelijks haperingen kunnen constateren in apps. Alleen met het downloaden van meerdere apps tegelijk, kreeg ik een kleine hapering. De stabiliteit van Android met de HTC Skin is dus zeer goed.

De prijs van de telefoon is wel aan de hoge kant. Het gebruik van premium materialen, innovatieve camerasoftware en hoge kwaliteit geluid maakt het wel rechtvaardiger om er een hoger bedrag voor te vragen. In vergelijking met de S4 van Samsung, lijkt mij de prijs meer dan gerechtvaardigd. In vergelijking met de Nexus 4 van LG, weer een stuk minder.
640 euro, de prijs die de telefoon om en nabij de releasedatum heeft, is hoog, maar daarentegen krijg je wel veel waar voor je geld. In combinatie met een abonnement is dit zeker een toestel dat ik aan zou raden.

HTC Heeft met de HTC One een zeer geduchte tegenstander voor Samsung met zijn S4. Ook Sony zal merken dat HTC een goede concurrent is voor zijn Xperia Z. Als ik nu zou moeten kiezen tussen de telefoons uit het topsegment, zou mijn keuze toch ook op de HTC One vallen. Mede doordat ik bij mijn iPhone geen vervangbare batterij en sd kaart nodig had, of uberhaupt de mogelijkheid had, was dat voor mij ook geen feature die ik mis. Hierdoor staan die punten dan ook niet als negatief aangegeven in deze review.

Edit: helaas heb ik de stabiliteit en betrouwbaarheid moeten aanpassen. Sinds gisteren geeft de HTC One geen geluid meer door aan de audio jack en moet ik hem langs brengen ter reparatie. Aangezien dit een persoonlijke review is en vergeleken met mijn iPhone 4 (waar in 2,5 jaar niets aan kapot gegaan is) moet ik concluderen dat de betrouwbaarheid een stuk minder is dan vooraf gedacht. Op het Vodafone Service Center werd geconcludeerd dat het toestel een software-update nodig had, om de audio jack weer te laten werken. Deze week (3 juni) krijg ik als het goed is mijn telefoon weer terug.

Edit 2: Een paar kleine aanpassingen gemaakt na de review nog een keer doorgelezen te hebben. Tevens is de reparatie inmiddels voltooid.

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?