Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

ZuzZoo 13 mei 2013, laatste update op 16 mei 2013, 4.350 views

HTC One 32GB Zilver

De HTC One is dat wat de iPhone 5 had moeten zijn!

Achtergrond info:

van nature ben ik erg nieuwsgierig en vooral als het gaat om elektronica. Een van de dingen waar ik meteen nieuwsgierig naar ben zijn de instellingen v.h. apparaat. Hoe meer instellingen hoe nieuwsgieriger ik word. Ik kan er wel een hele dag voor zitten om bijvoorbeeld die ene instelling zodanig in te stellen dat het voor een ieder in huis futureproof is ingesteld. Dit gegeven is om jullie een beeld te geven over hoe ik eigenlijk ben als ik iets in me handen krijg. Dit is niet het geval bij de HTC One. Ik wil dankzij de vele in-depth reviews over de HTC One op een andere manier mijn review weer geven. Eigenlijk kan ik schrijven: zie het meer als een dagboekje.

Welnu, om te beginnen hier de volgende apparaten die ik de afgelopen 5 jaar tot heden in huis heb en die dagelijks worden gebruikt.

HTC Touch2, Windows Mobile 7
LG GW620, Android 2.3

Samsung Note N7000 16GB, Android 4.0.1 stock

Samsung Tab 10.1 3G P7500 32GB, Android 4.2.2 CM 10.1 nightbuilds
iPad 2 16GB, jailbreaked IOS 5.1.1

De HTC ben ik een jaar geleden kwijt geraakt en had alles wat mijn hartje toen begeerde (GPS, snel, SD card, HDSPA, XDA roms). Het had ook een uiterst stevige behuizing en een goed snel reagerende doch stevige touchscreen. De LG was een hele mooie apparaat vooral als je het toetsenbord eruit slide. Helaas ging de touchscreen 2x stuk wat een veel voorkomend euvel bij LG bleek te zijn. De LG heb ik maar 3 maanden van genoten. De Note is van mijn vriendin en die heeft zoveel meegemaakt dat ik de Note als goed stevig en robuust mag noemen :). De Samsung Tab 10.1 gebruik ik puur voor de spelletjes en het testen van de Cyanogen Mod nightbuilds. Sinds de introductie van 4.2.2 Jellybean is me batterijduur en touchscreen vele malen beter geworden. Jellybean 4.2.2 is in mijn ogen met recht een hele belangrijke update voor alle toestellen. Zoals je leest heb ik geen mobiele telefoon. Had er even geen zin meer in ook omdat communicatie verkeer (Facebook, WhatsApp, Viber, MobileVoip, Mail en agenda beheer) hoofdzakelijk op me iPad2 wordt afgehandeld en voldoende is voor me sociale bezigheden.
Mijn volgende telefoon moet als eerste GPS, >5 MP camera, WiFi-N, >4 inch scherm, >16GB, MHL, AirPlay of alternatief, snel mobiel internet, nieuwste GPU en CPU, sterke touch screen en zuinig zijn bevatten. Al het andere is mooi meegenomen. Een jaar later na het verlies van mijn telefoons word ik uitgenodigd om op het hoofdkantoor van Tweakers.net langs te komen om een nieuwe HTC toestel te testen. Ik was 1 van de 25 testers die uit meer dan 1500 tweakers werd gekozen. Daar was ik heel erg blij mee. Na afloop van een speech kregen we te horen dat we de HTC One ook thuis opgestuurd zouden krijgen om hem goed te kunnen reviewen en testen. De uiteindelijke review moest binnen 2 weken na ontvangst online geplaatst worden. Hierna mochten we het toestel houden. Nou ik wist niet wat ik hoorde. Het kwam mij heel heel heeeel erg goed uit want zelf had ik geen enkele telefoon meer. Ik was dus een gelukkig mens na afloop van de test dag.

Levering aan huis/UPS:

Dag 1, een uiterst vriendelijke koerier van de UPS stond bij mij voor de deur om een grote witte envelop af te leveren. Ik natuurlijk hartstikke blij en heb hem dan ook voor de gedane levering bedankt. Als de zotte rende ik naar de werk kamer om vervolgens mijn stanley mes te pakken. In een zwaai sneed ik het pakketje open. Wow....dacht ik toen. Wat is mijn mooie stanley mes toch scherp! Haha, grapje...er vielen 2 dozen uit het pakket en de geur van vers ingepakte dozen met folie deed me denken aan de geuren van nieuw, luxe, hardware en blijdschap. Vermeldens waard is is dat UPS niet in het weekend bezorgt.
Dag 2, verrast stond er wederom een uiterst vriendelijke koerier van de UPS bij mij voor de deur. Deze overhandigde mij wederom een grote envelop. Dit keer was het jammer genoeg een hele dunne/platte envelop. Na begroeting en deur dicht doen rende ik weer naar mijn werk kamer. Na het vlugge Zorro werk met mijn stanleymes viel er een mooi bedrukt sjiek certificaat uit de envelop. Het bleek om een garantie certificaat te gaan. Wow, een stukje papier dat met UPS verzonden word. Deze 2 dagen door UPS en HTC steeds verrast te worden was voor mij een unieke ervaring. Het past precies bij een product als de HTC One...sjiek, luxueus en duur. Vraag me wel af of elke HTC One afnemer van eenzelfde ervaring mag genieten. Hopelijk wel want dat levert een toekomstige klant wel een grote “HTC” belevenis op.

Unboxing:

1 doos met een vorm wat me doet denken aan een Apple Mini waarin de HTC One en bijbehorende accessoires zoals een USB adapter/lader van 1A, micro USB kabel, boekjes en een zwarte met rode delen Dr Dre Beats audio lijkende wannabe oortelefoontje in liggen. Ik haal de HTC One eruit en om de HTC One zit een stevig matte transparante folie. Na het weghalen van deze folie zie ik een mooi zwart met zilver gekleurde “ding” in mijn handen.
2e doos bevat de bijgeleverde HTC Media Link met bijbehorende accessoires zoals een USB adapter/lader van 1A, HDMI kabel, micro USB kabel en boekjes. De HTC Media Link krijg je tijdens de actie periode en na registratie op een speciaal daarvoor gemaakte website gratis toegestuurd. De HTC Media Link heb ik nu gekregen vanwege het lang wachten op de HTC One. Nou wachten loont, blijkt wel!

Eerste indruk:

Behuizing:

In 1 woord, Wow!
 Wat me als eerste opviel was het zwarte scherm dat afsteekt bij de rest van de zilver gekleurde behuizing. De grote camera lens aan de voorkant. De strakke lijnen. De randen van de achterkant niet glad aanvoelt wat het oppakken en vasthouden van de telefoon ietwat vergemakkelijkt. De telefoon doet me denken aan een Maserati met zijn zilveren emblemen. Wil ik het dagelijks kunnen gebruiken en dus lang van kunnen genieten is het voor mij noodzakelijk dat ik een bescherm hoes, folie of sleeve ga kopen. Wat meespeelt is de grote twijfel of de onderdelen (touchscreen, achterkant) later in het jaar makkelijk zijn te verkrijgen op sites zoals www.focalprice.com www.ebay.nl en www.dealextreme.com.
Mijn HTC One ziet er puntgaaf uit en heeft geen overduidelijke gaps (kieren). Het gaat om gaps die je alleen ziet als je met je neus er bovenop gaat zitten kijken. De gaps zijn alleen op de luidspreker delen te zien. Via een filmpje op Youtube waarin iemand de HTC One liet vallen ben ik erachter gekomen dat de luidspreker delen in feite losse kapjes zijn die op de behuizing zijn geplakt. Dat doet me toch gerust stellen want wellicht zijn deze in de toekomst makkelijk te bestellen via eerdergenoemde websites. Wel voel ik wat oneffenheden als ik met me vingers over een stukje scherm en een stukje luidspreker gedeelte heen glijd. Er zijn hier en daar wat indeukjes. Waarschijnlijk bij het plakken iets teveel ingedrukt door een fabricage medewerker? Gelukkig zie je het niet of merk je het niet bij dagelijks gebruik maar speelt wel een grote rol als je het hebt over een telefoon waar voor je meer dan 600 euro aan contant cash hebt betaald. De HTC One voelt goed aan in mijn hand. Ik heb blijkbaar grote handen want ik gebruik mijn HTC One met maar 1 hand. Wel voelt het soms een heel klein beetje ongemakkelijk aan wanneer je je duim helemaal naar boven moet verplaatsen. Dankzij de lichte buiging/ronding van de achterkant heb je ondanks het gladde gevoel toch enigszins een plek waar je een deel van je vingers op kunt rusten.

Diepgaande indruk:

Geluid:

Het geluid wat over de 2 stereo luidsprekers komt is geweldig. De hoge tonen klinken mooi hoog en niet al te scherp. Een deel van de lage tonen hoor je ook goed. De Beats Audio doet zijn werk goed en werkt het best als je ook net als ik let op de kwaliteit van het muziek bestandje. Ik download bijvoorbeeld van elk muziekbestandje 3 verschillende versies. Die ene waar het volume, hoge tonen en lage tonen het best klinken behoud ik. Nu is de bijgeleverde oortelefoon aan de beurt om te testen. Ik ben absoluut geen fan en liefhebber van gesloten oortelefoontjes zoals deze want deze beschadigen nog meer je gehoor als je het geluid te hard zet of langdurig naar muziek luistert. Met geluid heb je ook luchtverplaatsing en dat zie ik niet gebeuren met oortelefoontjes die gewoon vacuüm in je oor zijn gepropt. Niet te vergeten het zweet wat zich gaat ophopen in je gehoor bij langdurig gebruik van zulk gesloten oortelefoontjes. Om terug te komen op het geluid van de oortelefoon kan ik easy zijn. Hoe ze klinken ligt er helemaal aan hoe diep jij je oortelefoon in je oor hebt gepropt. Mijn oordeel is is dat ik vind dat ze normaal klinken. Dat is niet slecht en ook niet op zijn best. Qua design kun je er goed voor de dag mee komen. Jammer vind ik wel dat HTC zijn logo niet op de oortelefoon heeft gebrand. Wel heb ik met deze oortelefoon iets opgemerkt en dat is het geluid wat de HTC One weer geeft. De HTC One geluids chip ruist enorm en gaat pas weg zodra een gedeelte van de muziek een grote partij zoals zang en instrumenten samen ten hore word gebracht. Ik heb hierna Beats Audio uit gemaakt en gekeken of er equalizers aan staan. Met de ene oor of koptelefoon is de ruis niet duidelijk hoorbaar en bij de ander weer wel. Heb het op verschillende manieren getest en mijn oordeel blijft: De HTC One geluids chip ruist. De weergave van de hoge midden en lage tonen en hoe het dus gezamenlijk klinkt is ondanks de ruis heel goed als je naar drukke muziek luistert. Beats Audio weergave klinkt over de oortelefoon net als over de luidsprekers heel goed en heeft zeker een toegevoegde waarde aan welk muziekbestand dan ook. Kortom: ruis daar buiten gelaten is de stereo weergave en volume heel goed. Het ligt er ook aan hoe jouw muziekbestand kwalitatief er voor staat.

Opnemen met de standaard geinstalleerde app Spraakopname werkt erg goed. Zachte geluiden worden duidelijk opgenomen. Hier ook weer toch weer die ruis die je hoort. Verder werkt het niet storend.
 Zelf gebruik en verkies ik PlayerPro boven de rest van de muziek players zoals Winamp en PowerAmp en die er standaard (Google Play Music en Muziek) op zitten.

Beeld:

Heb Real Racing 3 als eerste gedownload en geïnstalleerd wat gratis te verkrijgen is via Google Play store. Wat een beeld! Dat heb ik nog niet eerder gezien op de Samsung Note en Samsung Tab 10.1. Superscherp beeld. Kleurweergave is mooi en helder en niet te overvol of te donker als bij de Samsung Note. Real Racing draait zelfs bij een drukke weg gewoon vloeiend door. Bij de Note en Tab zie je nog weleens wat haperingen. Heb niet verder uitgezocht of het nou ook te maken heeft dat de Tab en Note grotere schermen hebben of dat de GPU van de HTC One krachtiger is dan de 2 voorgenoemde apparaten. Youtube HD filmpjes zoals Bunny HD 1080p ziet er scherp uit en draait vlotjes. Ik heb geen Blu Ray of welk ander filmbestand dan ook op de HTC One gezet en getest en kan verder geen oordeel geven op het weergave en gebruik van hoge kwaliteits filmpjes.

Miracast/HTC Media Link:

De HTC One is een gecertificeerd apparaat voor gebruik van Miracast. Miracast is een alternatief voor AirPlay van Apple. Samsung noemt het Samsung Link (S4) of AllShare Cast (Note2 en S3). Het werkt via je Wifi (Wi-Fi Direct protocol) van je HTC One waardoor je beeld van je HTC One draadloos doorgestuurd wordt naar een MiraCast gecertificeerd apparaat in dit geval de HTC Media Link. Je kunt zeggen: draadloze HDMI.
De HTC Media Link die met de bijgeleverde HDMI kabel aangesloten is op je tv stuurt vervolgens het beeld bedraad door naar jouw tv. Hopelijk komen er meer tv's die MiraCast gecertificeerd zijn waardoor je zo een extra apparaat als de HTC Media Link niet meer nodig hebt om beeld van je telefoon draadloos op je tv te kunnen ontvangen.
 De HTC Media Link HD heb ik niet kunnen testen omdat mijn Samsung uit de 6000 serie stuk is gegaan door een barst in het scherm. Als ik een nieuwe tv scherm heb zal ik het testen en het gebruik ervan hier neer zetten.
Frappant is dat Miracast pas ondersteund wordt vanaf Android versie 4.2 Jellybean. De huidige HTC One heeft Android versie 4.1.2 Jellybean.

SD Card/Bestanden overzetten:

Sommige vinden het gemis van een SD card slot een groot gemis. Ik vind van niet. Mijn Samsung Tab en iPad2 hebben dat ook niet en heb het ook nooit gemist dankzij apps zoals Airdroid waar je met behulp van Wifi bestanden van de ene apparaat naar je HTC One kunt laten verplaatsen. Ideaal en scheelt je een hoop praktische gedoe met een SD kaart. Via de meegeleverde micro USB kabel kun je bestanden van je PC overzetten op de HTC One en weer andersom met behulp van een desktop programma zoals de HTC Sync Manager die gratis te downloaden is vanaf de HTC site.

GPS:

Ik maak gebruik van Ndrive en Navigon. Ik heb in het verleden Sygic en TomTom gebruikt maar wat betreft route profiel is Navigon voor mij het beste. Deze gebruik ik dagelijks want dankzij de snelheidscontrole houdt het me wakker en scherp op de weg. De weergave van de kaarten werken allemaal soepel en vlot. Het vinden van een GPS signaal vind net als bij de Samsung Note in 10 minuten binnenshuis een GPS signaal. Wel vreet de GPS een hoop batterijduur en binnen een 2,5 uur met Wifi uit, scherm uit, GPS aan, mobiele netwerk aan is je telefoon leeg.

NFC:

Deze heb ik standaard uit staan. Heb geen andere NFC apparaat of chip in mijn bezit om te testen.

MHL:

Volgens sommige HTC One gebruikers is het mogelijk om gebruik te maken van een MHL kabel (HDMI over micro USB connector). Hiermee sluit je de HTC One rechtstreeks op je TV aan waardoor je beeld van je HTC One op je tv kunt weergeven. De HTC One heeft de MHL 1.0 specificatie wat inhoudt dat ie 1080p op 30 fps kan laten afspelen. Er is een kernel op XDA verschenen waarin de 60 fps “unlocked” is en je MHL een upgrade geeft naar een 2.0 specificatie. Hiervoor heb je dan wel een adapter/lader van 2A nodig wil het beeld niet laggen. Het schijnt dat je bij het afspelen van 1080p 30 fps geen extra voeding nodig hebt. Wel klaagt men dan over bewegend beeld die dan lagged.

In de toekomst zal ik hier een update plaatsen wat betreft de werking van Miracast met de meegeleverde HTC Media Link.

Infrarood via Power knop/TV app:

Heb een week lang gedacht dat het niet geschikt zou zijn voor mijn oude nog perfect werkende LCD tv uit het jaar 2006 omdat ik simpelweg niet goed genoeg de instellingen ging doorspitten. Nu na een week kan ik zeggen dat de tv app perfect werkt! Het beginscherm staat op “TV programma's” en hier kun je in een oogopslag zien welke TV programma's nu op tv uitgezonden worden. Als je op 1 van de icoontjes bijvoorbeeld RTL Z klikt is dit meteen een opdracht die via de infrarood sensor die in de powerknop van je HTC One zit naar je tv gestuurd wordt. Je tv gaat dan als het goed is in dit geval naar de zender RTL Z toe springen.
In een gedeelte van de TV app zie je ook al jouw videobeelden die je op de HTC One hebt staan.

Camera:

HTC Zoe werkt goed en maakt leuke compilaties tot 1 video filmpje. Wel is het even terug zoeken naar je videobestanden.
 De film camera focus in verschillende instellingen zoals HDR en normaal is voor mij een klein beetje traag en maakt dat de film belichting te donker wordt.
 Foto opnames zien er goed uit maar wel zie ik bij het inzoomen van een foto op de HTC One wat pixel ruis. Als ik kijk naar andere HTC One gebruikers die foto's op Flickr hebben geplaatst zie ik geen pixel ruis. Wellicht heeft dat dus te maken met het weergeven van foto's op de HTC One door de Galerij app? Ik heb nog geen enkele foto die ik zelf heb gemaakt met de HTC One op mijn PC monitor getest. Heel erg jammer vind ik dat ik met de HTC camera app geen foto kan maken door middel van de knop Volume hoog. Ik kan dit nergens instellen. Als iemand een betere foto app weet te vermelden waar je de volume knop kunt gebruiken dan hoor ik dat graag.

BlinkFeed en Sense5:

Ik ben zeer tevreden met Blinkfeed. Het geeft mijn telefoon scherm net dat ene meer. Een beetje de looks van Windows Mobile Phone met de werking en flair van een Apple phone. Blinkfeed ziet er prachtig uit dankzij de mooie foto's van bijvoorbeeld Facebook. Heb een aantal vrienden in mijn lijst zitten die graag hun mooie cakes en gerechten op Facebook tonen. Deze worden dan getoond op mijn HTC One startscherm dankzij BlinkFeed. Wel heeft ie heel af en toe wat schopjes onder zijn kont nodig om het laatste nieuws up te daten. Komt misschien ook wel door de instellingen die in het onderdeel Synchronisatie zit. Blinkfeed en Sense 5 die als een schil op de HTC One zit is nu na een 2 weken gebruik voor mij van onmisbaar belang.

XDA Roms:

Op XDA kun je nu al verschillende Roms downloaden en op je HTC One installeren. Je moet op de HTC One wel eerst de bootloader vrijmaken waarna je hem kunt rooten. Een nu al veel gebruikte Rom is TrickDroid. Alles wat je moet weten op het gebied van Roms het unlocken en rooten ervan kun je vinden op www.xda-developers.com.
Ik wacht geduldig af tot er een XDA Rom komt waarbij Sense5 en Blinkfeed zijn behouden. De extra batterijduur en een nog beter werkende HTC One neem ik dan voor lief. Yes, BlinkFeed and Sense5 that is!

Conclusie:

Van alle apparaten die ik heb werkt de iPad2 meer dan uitstekend en naar behoren. Ik werk namelijk dagelijks op de iPad2 (Mail, WhatsApp, MobileVoip, Google Chrome, Office, Notities) en switch in no time steeds van de ene app naar de andere app en weer terug. Alles moet dus vlot en snel werken wil ik met een peace of mind kunnen werken. De iPad2 heeft een hele smooth finish op de touchscreen en zo ook de HTC One want deze voelt precies hetzelfde aan. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt? Het lijkt wel alsof ik op een mini iPad2 aan het werken ben! Het aanraken en de respons die ik krijg...net als op de iPad2! Ook het snel switchen van apps naar apps door de thuis knop 2x te touchen werkt feilloos op de HTC One. De HTC One voelt qua materiaal en dikte aan als een iPad maar dan 3x kleiner en smaller. Zo kwam ik op mijn originele zin: “De HTC One is dat wat de iPhone 5 had moeten zijn!”.
De HTC One is overduidelijk door zijn snelle smooth respons en touch een goede verlengstuk van mijn iPad2 voor buitenshuis.

Met recht kan ik zeggen: ja, ik ben meer dan tevreden en vind het een geslaagd telefoon van HTC voor zowel de particuliere als de zakelijke afnemers.

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

Inderdaad mijn idee. Op deze manier heeft niemand wat aan je review en ontvang je waarschijnlijk een hele hoop negatieve scores. En mijn ervaring is dat als iemand naar je review kijkt en ziet 'later meer' dat degene echt niet terug komt. Met andere woorden: schrijf eerst je hele review, zet 'm dan pas live.
Ik zie dat je het aangepast hebt, veel beter zo!
Ik zou je review dan maar even verborgen houden totdat er wat meer dan "die 100 woordjes" in staat. Je vraagt nu wel een beetje om lage scores en dat doet misschien wat af aan het uiteindelijke eindproduct.
Bovenstaande nu natuurlijk niet meer van toepassing!
Sorry het is mijn review mijn ervaring. Ik bouw mijn review langzaam op. Ik doe het niet voor de scores maar diegene die zichzelf herkent in mijn verhaal of mijn verhaal interessant vindt. Bedankt voor de tips.

[Reactie gewijzigd door ZuzZoo op 13 mei 2013 15:56]

Bekijk het eens van de andere kant: hoe graag denk je dat iemand elke dag even bij jouw review gaat kijken om te zien of je er weer iets bij hebt gezet?

Ik denk persoonlijk dat je insteek goed is: van eerste reactie tot aan eindoordeel. Maar eigenlijk hoort elke review zo te zijn. Het is heel goed dat je bijhoud wat je eerste reactie is maar je kunt dit beter eerst voor jezelf houden en dan meenemen in je review.

Zoals je review nu is zie ik het meer als een notitie voor jezelf en dan wat geblaat over jezelf om aan 100 woorden te komen. Voor mij eigenlijk niet interessant.

Eigenlijk heb je nu 1 zin staan: "De HTC One is dat wat de iPhone 5 had moeten zijn!"
Ja, daar zeg je wat. Ik vind het eigenlijk wel goed gevonden. Maar het is wel het enige dat je nu zegt.

Verder vul je de scorekaart wel helemaal in. Dat staat weer haaks op een eerste indruk. Hoe kun je nu al weten hoe de accuduur is? En vier sterren voor bouwkwaliteit? Sorry maar vergelijk hem alsjeblieft eens met de rest van het segment... Dat hoort gewoon een vijf te zijn. Nou hoor ik je denken: "Ja, maar sommige gebruikers klagen over kieren in de behuizing!"
Dat klopt, maar dat is een stukje kwaliteitscontrole dat niet geslaagd is, en vervolgens opgelost door de aftersales hoort niet thuis onder bouwkwaliteit, maar onder aftersales vind ik, die bepaald uiteindelijk hoe je defect word opgelost en daarmee is de bouwkwaliteit niet minder.

Vat het niet persoonlijk op, maar inhoudelijk. Ik snap je insteek maar begrijp dat de eindgebruiker daar alleen wat aan heeft als het in één keer overzichtelijk en daardoor duidelijk is.

Succes met je review.