Synology DiskStation DS213j Review

ben_hayun 13 mei 2013, 26.298 views

Synology DiskStation DS213j

Pluspunten

• Apparaat zelf is geruisloos
  • Gebruiksvriendelijke OS
  • Functionaliteiten voldoen ruimschoots aan verwachtingen
  • Processor is krachtig genoeg voor streamen/verwerken
  • Mobiele apps werken probleemloos

Minpunten

• 1080p draadloos streamen gaat niet vloeiend (ligt aan TV)
  • Afwezigheid geluid bij streamen film naar Android (ligt aan Samsung Galaxy S II)
  • Harde schijf hoor je wel wanneer deze gebruikt wordt (ligt aan (verouderde) schijf)

De Synology DS213j is mijn eerste NAS en heb ik in gebruik sinds vrijdag 10 mei 2013. Tevens is dit mijn eerste review op Tweakers.. :)

ACHTERGRONDINFORMATIE
Mijn reden over te willen gaan tot het aanschaffen van een NAS kwam voort uit het feit dat we thuis over 2 televisies, 2 laptops, 3 smartphones en 1 tablet beschikken en ik mijn (gedeelde) bestanden graag op een centrale plek wil kunnen benaderen. Daarbij gebruik ik in de woonkamer een AC Ryan Playon!HD waarbij ik in de vorige situatie veel tijd kwijt was aan het erheen kopiŽren van bestanden alvorens ik ze kon bekijken.

Na een grondig online onderzoek te hebben gedaan naar wat voor mij de beste keuze zou zijn, kwam ik aanvankelijk terecht bij de Synology DS212j. Dit vanwege de functionaliteiten (DLNA, sabNZBd, Android apps, e.d.) en het overweldigende aantal positieve reacties over het OS (DSM 4.2). Daarbij vond ik de prijs van rondom de E 180.- acceptabel kijkend naar de voordelen die het me zou bieden.
Kort voordat ik over wilde gaan tot aanschaf, kwam ik erachter dat binnen een aantal weken het vervolgmodel, de DS213j, uit zou komen en dus heb ik daar even gewacht. Voor mij als leek zat de meerwaarde hem voornamelijk in het feit dat het nieuwere model beschikt over 512MB DDR3 RAM in tegenstelling tot de 256MB DDR2 RAM van de DS212j. Daarnaast beschikt hij over WOL (wake-on-LAN) en een processor met een zogenoemd floating point, iets dat me niets zegt maar klaarblijkelijk beter is dan een even krachtige processor zonder.. :)

INSTALLATIE HARDWARE
Over het uiterlijk ga ik niet te veel uitweiden, de kleur is een kwestie van smaak en de plastic behuizing wat mij betreft ook. De NAS staat bij mij netjes weggewerkt in een kastje dus deze zijn beide irrelevant. Wel vindt ik het geheel een solide indruk geven en zijn de schijven zeer gemakkelijk te plaatsen.

Om mezelf niet op kosten te jagen en ik eerst wilde uitzoeken of en hoe alles werkt, heb ik er geen schijven bij gekocht. In plaats daarvan heb ik de schijf, een Samsung HD103SJ (1TB/7200RPM/32M), uit mijn AC Ryan Playon!HD gehaald welke, ondanks dat hij niet in de door Synology opgestelde lijst met schijven voorkwam, bleek te werken. Deze schijf wordt bij het aanmaken van een volume wel geheel geformatteerd, iets waar men meermaals netjes voor waarschuwt maar je wel rekening mee dient te houden.

Eenmaal in DSM 4.2 te zijn geraakt wordt je door een Setup Wizard meegenomen waarbij de belangrijkste instellingen (Firewall, DDNS, Cloudopslag, e.d.) worden aangedaan.

EERSTE GEBRUIKSERVARINGEN
Hierna heb ik een aantal muziek-, video- en fotobestanden op de NAS geplaatst om direct de verschillende Synology apps te testen alsmede hun mobiele tegenhangers welke voor zowel onze Android als Windows Phone beschikbaar zijn.

Het streamen (via een Cisco EPC3925 van UPC) van muziek op de Samsung Galaxy S II gaat zeer gemakkelijk en zonder haperingen. Ook een film en serie van 720p speelt probleemloos af, ware het niet dat er geen geluid te horen is. Ik neem aan dat dit aan de ondersteunde codecs van de telefoon ligt en niet de NAS zelf. De enige 1080p film die ik vooralsnog geprobeerd heb af te spelen was 'geen geldig bestandsformaat', iets dat tevens aan de telefoon te wijten is.
De interface van de apps is erg prettig en het automatisch aanvullen van de collectie met covers en film/serie informatie voelt erg luxe.

Ook het draadloos streamen naar de SmartTV in de slaapkamer, een Samsung UE22ES5410, werkt vrij eenvoudig. Bij 'SOURCE' staat de DS213j netjes in het lijstje en kun je je door de verschillende mappen bewegen.
Een film van 720p speelt hij, ondanks de afstand tot de router van ongeveer 10 meter, zonder probleem af. Een film of serie van 1080p is een stuk lastiger waardoor het beeld af en toe stilstaat en de TV een aantal seconden moet bufferen. Op de tablet, een Microsoft Surface RT, heb ik pas eenmaal geprobeerd een 1080p serie te streamen, hetgeen geen succes bleek. Echter, dit is nog geen gondige test geweest.
Leuke bijkomende feature van de (Android) app is dat je door je videotheek kunt scrollen en vervolgens vanuit de app een film op je televisie kunt starten.

Tevens heb ik, na het aanmaken van een DDNS, geprobeerd om de NAS vanaf een ander WiFi-netwerk te benaderen en media te streamen. Voor foto's en muziek was dit geen probleem, films daarentegen moesten erg vaak bufferen. Daarbij dient wel gezegd dat de internetconnectie aldaar niet erg snel was.
Leuke aan de mobiele apps is tevens dat je je DDNS in kunt vullen waardoor je vanaf overal je NAS via je telefoon kunt benaderen.

Streamen naar de AC Ryan Playon!HD gaat via een LAN-kabel en is dan ook erg snel waardoor er geen haperingen o.i.d. optreden tijdens het afspelen van een 1080p film. Het is zelfs mogelijk te spoelen, iets dat ik reeds gewenst was maar de SmartTV eerder niet lukte.

SABnzbd & Co
Aan de hand van een Nederlandstalige handleiding heb ik sabNZBd geÔnstalleerd in combinatie met CouchPotato en SickBeard. Met de laatste twee was ik nog onbekend maar gezien de ervaringen die ik in reviews had gelezen waren de verwachtingen hoog.

Deze 'apps' zijn super prettig en werken heel nauw samen waardoor de bestanden die je verwerkt direct in een mooie mappen en bestandsstructuur worden weggeschreven. Dit houd de boel georganiseerd en gemakkelijk te benaderen. De NAS neemt alle taken op zich die ik normaliter met de ultrabook uitvoerde waardoor ik 1) mijn computer kan blijven gebruiken omdat zware achtergrondprocessen als herstellen en uitpakken elders worden uitgevoerd, 2) dingen klaarstaan i.p.v. dat ik zelf nog vanalles moet ondernemen eer ik iets kan bekijken en 3) ik op alle devices bij mijn bestanden kan.

De snelheid van binnenhalen kan hoger echter had ik hier en daar al gelezen dat dit bij sabNZBd een beetje tegenviel. Dit is iets dat mij niet veel uitmaakt gezien alles op de achtergrond loopt. Daarbij is het wel mogelijk poorten te 'forwarden' alleen heb ik me hier nog niet in verdiept..

CONCLUDEREND
Al met al ben ik zeer tevreden met de aanschaf van de DS213j. Hij voorziet in de behoefte die er bij mij was ontstaan gezien het groeiende aantal devices dat wij in huis hebben en de moeite die het me kost om bestanden van A naar B te krijgen.

Het OS werkt eenvoudig en het instellen is een leuk werkje voor op een regenachtige zondagmiddag. Wanneer alles eenmaal ingericht is, heb je er geen omkijken meer naar en wordt alles middels een fijne structuur weggeschreven.

Het streamen loopt overwegend vlekkeloos, echter is het draadloos streamen van 1080p (logischerwijs) hier en daar wat veel gevraagd. Daarbij gaat 720p probleemloos, waardoor ik daar de focus op leg.

Het opzetten van mijn eigen 'Dropbox' heb ik nog niet gedaan maar is een leuke toevoeging om bestanden gemakkelijk met vrienden te kunnen delen.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS213j?

Bedankt voor dit eerste review van dit aparaat op tweakers.
Je lijstje met minpunten vind ik wel opvallend omdat dit allemaal in mijn ogen punten zijn welke niet met het apparaat zelf te maken hebben maar met zelf gekozen randapparatuur.
  • 1080p draadloos streamen gaat niet vloeiend - kan je DS niets aan doen maar hangt wan de WiFi doorvoer af
  • Afwezigheid geluid bij streamen film naar Android (Samsung Galaxy S II) - zie boven (ook zeer sterk player en bronformaat afhankelijk (indien er zuiver gestreamd wordt)
  • Harde schijf hoor je wel wanneer deze gebruikt - Mix van behuizing en type HD. natuurlijk zeer sterk afhankelijk van de hardeschijf, maar een luide HD kan gedempt worden door de behuizing in hoevere. Kan je aangeven of en hoe de ophanging is in de NAS?
Ik ben aan hetkijken of ik naast mijn DS212J (backup) een tweede DSx12J ga zetten of dat ik voor een grotere capaciteit moet gaan.

Na toevoeging ben_hayun. inderdaad extra duidelijk gemaakt dat het niet aan de nas ligt maar aan de randapparatuur ,maar dat een gebruiker hier wel tegenaan loopt/niet verwacht/problemen mee kan ondervinden (iets wat hij uiteraard liever niet heeft.)

[Reactie gewijzigd door W.Wonderland op 13 mei 2013 21:43]

Hoi W.Wonderland,

Wat je zegt is correct, deze heb ik in de review ook beschreven zijnde problemen van de randapparatuur en niet de NAS zelf. Ik heb het lijstje minpunten voor het gemak even aangepast.

Directe minpunten aan het apparaat heb momenteel niet. Wellicht dat dit komt gezien het mijn eerste NAS is en ik nog geen vergelijkingsmateriaal heb. Wel kan ik zeggen dat hij alles doet wat ik ervan verwachtte en dat met een goed werkbare snelheid.
Ik kan 1080 zonder problemen draadloos streamen. Die ik wel met 802.11n over 5Ghz. Ook de up/downloadsnelheden van de DS213j verbazen mij in positieve zijn. Ik gebruik Raid-0 en haal tot 90/90.

Prima apparaat, kan ik iedereen aanbevelen.

[Reactie gewijzigd door TonVH op 14 mei 2013 10:11]

Mooie review!

Je geeft aan dat SABnzbd wat traag is via de NAS. Kun je wellicht aangeven hoe groot het verschil in snelheid is vergeleken met een PC? Ik haal nu bijvoorbeeld 6MB/S via mijn PC (max bandbreedte van verbinding) en ben erg benieuwd waar ik met de 213J op moet rekenen.
SABnzbd is op elke NAS traag en halt slechts zelden de max. snelheid. Oorzaak is dat in Python geschreven is en elke keer weer geinterpreteerd moet worden. Dat gaat dus erg traag.

Daarom is NZBget want dat draait native dus zonder vertaalslagen. En met een DS213j kun je met NZBget in elk geval een 50/50 verbinding volledig gebruiken.
Hey TonVH,

werkt NZBget net zo goed op de DS213j? En is dat makkelijk te installeren?
(maw, adviseer je dat te gebruiken als alternatief vooor SABnzbd)

ben zeer geÔnteresseerd om de Synology te kopen, dus hoor het graag.
Hoi XeNeRgY,

Bedankt!

Wanneer ik mijn laptop via de LAN verbind, zit ik met SABnzbd ongeveer aan een gelijke snelheid als jij noemt. Wanneer ik draadloos download ligt deze rond de 3,5MB/s. Zelf heb ik een 60MB internetpakket van UPC.

Het downloaden vanaf de NAS met SABnzbd lijkt op dit moment met maximaal 2,5 MB/s te gaan. Ik las van te voren al in reviews dat het downloaden met SABnzbd trager ging dan met de andere third-party NZB downloader die voor DSM beschikbaar is; nu ik TonHV zijn reactie lees begrijp ik waarom.

Ik heb me nog niet verdiept in de mogelijkheid de snelheid te verhogen door bijvoorbeeld instellingen in de router aan te passen maar kan leven met de huidige snelheid gezien de NAS toch op de achtergrond aan het werk is.
Ik heb sinds kort zelf 2x DS212j staan en ben benieuwd naar write speeds van de 213j. Zou je wat details kunnen geven? Ik haal met mijn DS212j vanuit een Windows PC tussen de 40MB/s (met Caviar Green 2TB schijf als destination) en 52MB/s (naar 4TB Seagate ST4000DM000 schijf). Dit is zonder jumbo frame.

Komende van iets oudere Netgear NAS devices ben ik zeer tevreden van Synology. Stil, snel en een zeer nette DSM met heel uitgebreide mogelijkheden. Zo heb ik via OpenVPN momenteel van eender waar toegang vanop mijn Androids, iPad en Windows laptops. OpenVPN opzetten was wel redelijk wat zoekwerk (als het iemand interesseert, PM met dan even, ik heb een redelijk gedetailleerde handleiding samengesteld hiervoor).
Hallo Whatts,

Ik durf nog niet in te gaan op de write speeds gezien ik het idee heb dat deze -door een voor mij nog onduidelijke reden- een stuk lager uitvallen dan zou moeten. Zo heb ik met mijn laptop via de WiFi geprobeerd een deel van mijn muziekcollectie naar de NAS te verplaatsen echter ging dit met een snelheid van 5MB/s. Veel te traag dus.

Ik weet niet waar dit aan ligt en heb de tijd nog niet gevonden om me er in te verdiepen. Wellicht dat je me van enkele tips kunt voorzien? :)

Van OpenVPN e.d. heb ik geen kennis, is dit iets dat de snelheid tussen deze apparaten en de NAS ten goede komt?
Zoals TonVH hieronder aangeeft, kan je inderdaad best via een kabel naar de NAS schrijven en niet via het sterk variabele Wifi. Met muziek over te zetten ga je ook nooit de maximale snelheid halen omdat de files hiervoor te klein zijn.
Natuurlijk moet je dan wel een gigabit LAN op de laptop hebben om de volledige snelheid van de NAS te kunnen benutten.

Als je met grote bestanden en een gigabit LAN nog altijd te lage snelheden ziet, kan je best eens naar je kabels en/of eventuele switches kijken. Een gebroken draadje of slecht contact in een kabel of stekker kan je snelheid naar beneden halen. En sommige zogezegde gigabit switches halen verre van gigabit snelheden (zo ging mijn oude gigabit D-link switch nooit boven de 30MB/s).

Met VPN kan je over internet een beveiligde tunnel opzetten naar je NAS (je NAS is het endpoint van de tunnel maar stuurt van daar wel je traffiek door naar je hele LAN). Dus vanop iPad/Android/Windows/Mac met een VPN client van eender waar toegang tot je shares op de NAS, maar ook tot alle devices op je LAN (bvb. de https config pagina van je router enz).
De VPN Server die je via het Package Center op de Synology kan installeren, ondersteunt VPN via PPTP en via OpenVPN.
- PPTP is makkelijk en snel te gebruiken en wordt out-of-the-box ondersteund door oa. Android en iOS. Werkt niet met certificates en is de minder secure oplossing.
- OpenVPN vereist wat werk om in te stellen (certificates enz.) en wordt niet standaard ondersteund door de meeste OSen dus is er nog een extra client nodig. Dit is wel de veiligere oplossing.
En VPN is ideaal om extern "veilig" via je eigen thuis netwerk te browsen

( en de TV functionaliteit te gebruiken, ik ga via mijn VPN op KPN ITV, alsof ik thuis zit ;) )
Hoi Whats :)

Kan jij mij je gedetailleerde handleiding over de OpenVPN naar mijn opsturen ??

Bij voorbaad , mijn Hartelijke Dank.

Martin Petersen. :+

E-Mail is

m.petersen3@chello.nl
Snelheidstesten moet je nooit met Wifi doen want at geeft altijd lage maar ook sterk wisselende snelheden.Ook moet je met een bestand van z0'n 5GB meten dus niet met tig kleine bestandjes.

Tussen PC en DS213j moet je snelheden van 60/90 met gemak kunnen halen en downloaden met een 50/50 verbinding moet je tegen de 6MBs kunnen halen met NZBget. Uiteraard dient de PC/Nas/Netwerk tijdens meten niet met andere zaken worden belast.
Ben je ook in de mogelijkheid om te checken wat het stroomverbruik is?
Ik heb nu een (ouderere) netgear nas staan en die gebruikt idle iets van 17 a 20 watt.
En ik heb het idee dat dit met een nieuwer apparaat zuiniger kan.
Werkt de NAS ook direct met (nog) enkel externe HD schijven. Of kan je dan geen configuratie uitvoeren?
Nee, er moet minimaal 1 hdd in het apparaat zitten, de firmware wordt op een eigen partitie gezet ( minimaal ik geloof hoogstens 1GB )
Dus met een 10 ;) GB hdd intern kan je al een heel eind spelen :)

dan kan je daarna 3 hdd's extern koppelen, al gaat dat wel ten koste van de snelheid ( en efficiŽntie )
Wat is de beste manier om op een andere locatie nog toegang te hebben naar de netwerkschijven via deze computer.
Dus dat als ik op school ben ik nog gewoon toegang heb tot de schijven die ik thuis heb staan als ik naar deze computer ga.
Nu moet ik steeds online inloggen en dat is sonde van de tijd.
En alles steeds in CloudStation zetten heb ik ook niet veel aan omdat ik dan nog alles op mijn laptop moet bewaren.
Iemand een oplossing?
Ik heb al gekeken naar NetDrive maar dat werkt schijnbaar alleen als ik buiten het netwerk ben dus dan zou ik weer een aparte map moeten hebben via synology assistant
Hallo

Ik ben op zoek naar een NAS voor thuis. Graag had ik geweten als ik vanop 3 apparaten in 1080p wil streamen en daarnaast nog via een ander apparaat muziek wil streamen, kan deze NAS dit aan of zou ik beter voor een DS213+ of DS213 gaan?

MVG
Thomas
Dat ligt aan jouw definitie van 'streamen'

Doe je het via SMB ( windows delen, door de mappen bladeren ) kan dat makkelijk < wel bedraad >

Wil je het via DLNA kan je problemen krijgen mbt het transcoderen, dan is de "j" versie een echte junior.