Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

KarlMarX 13 mei 2013, 867 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Zeer mooi design
  • Aluminium unibody
  • Snel
  • Handige en vloeiende interface
  • Goede camera bij weinig licht
  • Zeer goede accuduur
  • Goede speakers

Minpunten

• Duur
  • Groot
  • Blinkfeed nog niet aanpasbaar genoeg
  • Nog maar twee knoppen

Ik heb deze telefoon gekregen van HTC om uitgebreid te testen, samen met 24 andere Tweakers. Dit kwam goed uit, want na anderhalf jaar de HTC sensation te hebben gehad, naar redelijke tevredenheid overigens, was ik wel toe aan iets nieuws. Ik was vooral benieuwd hoe groot de vooruitgang zou zijn.
Ik had de HTC One X overgeslagen omdat ieder jaar een nieuwe telefoon toch zelfs voor mij wel iets te gortig is. ;-)
Zoals uit het bovenstaande blijkt ben ik wel een HTC fan. Ik had voor de Sensation de Desire en daarvoor na een uitstapje bij Nokia met de N95, de HTC TyTN II. HTC staat bij mij voor vernieuwing en degelijkheid. De Desire en de Sensation hebben mij op die punten nog nooit in de steek gelaten, al zullen er ook wel andere verhalen zijn uiteraard.
Ik zal in deze review de One vaak vergelijken met de Sensation. Ik kan me voorstellen dat meer Sensation (of vergelijkbare) bezitters twijfelen over de nut en noodzaak van een upgrade naar eventueel de One.

Verpakking en Accessoires
De One komt in een vierkant plat doosje, anders dan de Desire en de Sensation. Die waren rechthoekig en hoger. Maar verder niet heel spannend.
Meegeleverd is een lader en micro-usb kabel. Verder wat beknopte handleidingen en een in-ear headsetje met 3 maten rode oordopjes en een mat en plat snoer. En ook nog een microsim pennetje om de simkaart eruit te kunnen wippen.

Design
Ik had voor het testevent alleen wat foto's gezien en dat zag er aardig uit. Maar pas toen ik het zelf in mijn handen mocht houden viel op hoe enorm mooi het eruit zag. Zo stijlvol en ook afwijkend van de zwarte plastic eenheidsworsten waar de markt al vol van is. Het aluminium ziet er strak en duurzaam uit en ligt erg lekker in de hand. Ook voelt het toestel veel lichter en dunner aan dan dat het is, door de afgeronde vormen. Het voelde zelfs lichter aan dan mijn Sensation, terwijl ze even zwaar zijn. Maar de Sensation voelt na de One toch een beetje als een lompe baksteen in je hand. ;-)
Ook de Sensation heeft een Alu unibody en dat was destijds één van de doorslaggevende punten t.o.v. de concurrentie. Dat heeft me niet in de steek gelaten, want ondanks ik het wel enkele keren uit mijn handen heb laten stuiteren, heeft het nog geen krasje. Ook de One heb ik helaas één keer uit mijn handen laten glippen, maar ook die had nog geen spikkeltje te zien. Dus daarmee zit het wel goed.
Waar ik minder blij mee ben is de drang van alle fabrikanten naar steeds groter en groter. Een groot scherm heeft misschien voor sommige toepassingen voordelen, maar een telefoon moet voor mij vooral erg mobiel zijn. Makkelijk mee te nemen zonder een tas of jas mee te moeten nemen. Het moet dus makkelijk in de broekzak passen. De One past nog net, maar zit wel op de grens en begint al een beetje ongemakkelijk te worden. De overgang van een gewone mobiel naar een smartphone is nogal groot in afmetingen en wordt alleen maar groter. Ik kwam van de Nokia 6100 en ging naar de TyTN II en N95. Dat waren nogal koelkasten om mee te zeulen. Met de Desire ging het weer een stapje terug en die had voor mij de eigenlijk de perfecte afmeting. Ik stapte over op de Sensation vanwege het gebrekkige app opslaggeheugen van de Desire, maar anders had ik die liever nog langer gehouden. De Sensation was al groter dan wat ik wilde en de One is dus nog groter. Maar gelukkig niet breder, alleen hoger en dus ook dunner.
Hopelijk stopt het groeien nu echt, want groter dan dit en je kan beter een tablet nemen denk ik.
Wat ik wel een minder handig punt vind, is dat HTC bij iedere nieuw toestel de lay-out en aansluitingen veranderd. Bij de Desire zat de power knop linksboven, bij de Sensation rechtsboven en nu bij de One weer linksboven. Ook zitten de volumeknoppen opeens rechts i.p.v. links en zit de usb aansluiting weer opeens onder (wat ik op zich logischer vind dan aan de zijkant). Het ergste is nog wel dat ik opeens 2 knoppen ben kwijtgeraakt. De zoekknop gebruikte ik om snel wifi aan en uit te zetten en de menu knop vind ik toch ook wel erg handig. Nu is deze softwarematig, maar dan verlies je dus gewoon een strookje van je bruikbare schermoppervlak. Ik weet dat dit richtlijnen van Google zijn, maar het is gewoon heel erg onlogisch en onhandig. Ook zit de menuknop nu opeens rechts i.p.v. links. Al deze zaken zullen wel wennen, maar waarom moet dat bij ieder toestel anders?

Geluid
Qua geluid kan ik simpel zijn, dat is gewoon erg goed. BoomSound (2 goede speakers aan de voorzijde) doet echt wat het belooft. Losse speakers zijn niet meer nodig. Volume kan hard en klinkt in verhouding erg goed. Ook de kwaliteit en helderheid van de telefoongesprekken valt gelijk op. Ik hoor mensen veel beter en zij mij ook. De meegeleverde oordopjes zijn simpel, maar je kan er goed mee uit de voeten als niet audiofiel. Beats Audio verbetert het geluid duidelijk hoorbaar, en is dus een nuttige toevoeging. Ik gebruik al jaren geen mp3speler meer, maar gewoon mijn smartphone en dat kan met de One ook weer uitstekend. De muziekapp is wat verbeterd en download nu automatisch ook de songteksten, wat een leuke toevoeging is.

Camera
Over de camera is natuurlijk veel te doen geweest. Als amateur fotograaf weet ik al lang dat megapixels zeer weinig zegt. Kwaliteit van de sensor, hardware en software maakt ook zeer veel uit en vooral het gebruikte glas (de lenzen). Dit is ook gelijk het zwakste punt in een compact camera of nog erger in zoiets kleins als een telefoon. Hier is nou eenmaal weinig aan te doen. De sensor is gelukkig wel wat aan te doen en het siert HTC dat zij het lef hebben om hier een echt andere weg in te slaan. Wat opvalt is dat de camera veel sneller is dan die van de Sensation. Op de Sensation vond ik de camera functie eigenlijk niet bruikbaar, omdat je altijd een foto een paar seconden later nam dan je drukte. Nu pas bij de One is het voor mij bruikbaar en zal ik het ook echt gaan gebruiken. De toevoegingen zoals Zoe maken het er alleen maar leuker op. Die functie voegt echt iets toe. Vooral bij bewegelijke zaken zoals kinderen in mijn geval. De kwaliteit van de foto's is een beetje wat je volgens mij kan verwachten van een telefoon. Het zal nooit de concurrentie kunnen aangaan met een spiegelreflex en zelfs niet met een goede compact camera. Maar als “altijd-op-zak” camera is het zeker afdoende. Ik vind de foto's mooier dan de 8MP camera van de Sensation. Wel zijn de resultaten nogal wisselend en blijft het advies gewoon veel foto's te maken zodat er altijd wel een bruikbare tussen zit. Vooral Zoe is daarbij ook handig. Het gebruik van de verschillende profielen helpt zeker. Wat je ook van de 4MP zet vindt, het heeft zeker voor weinig licht situaties veel voordelen en als fotograaf heb ik echt een hekel aan flitsen.
Al met al een goede zet van HTC, al blijft de camera wel één van de punten waarop smartphones in het algemeen nog de grootste inhaalslag kunnen maken denk ik.

Scherm
Over de grootte van het scherm heb ik onder design al het een en ander gezegd. Het scherm valt ook meteen op. Ik dacht niet dat het mogelijk was, want ik was tevreden over de Sensation, maar het scherm knalt er gelijk uit. Zo helder en zo scherp. Dan lijkt de Full HD resolutie toch zeker wel nut te hebben. Ook filmpjes kijken is echt een feest nu. Dat is één van de weinige voordelen van een groter scherm. ;-)
Ook buiten met zonlicht is het scherm nog zeer goed leesbaar.

Interface
De Interface is weer een stukje strakker dan bij de Sensation en voelt heerlijk snel aan. Geen haperingen en ook geen overbodige poespas. Sense voelt als de ideale mix tussen kale Android en zware interfaces als die van concurrenten. Ik heb ook kale Android versies geprobeerd op de Sensation, maar dat vond ik persoonlijk toch iets te kaal.
Blinkfeed is een leuk idee, maar uiteindelijk voor mij (vooralsnog) niet bruikbaar. Je kan maar zeer weinig Nederlandse bronnen opgeven en bovendien is het nogal willekeurig wat het wel en niet toont. Vooral bij Twitter en Facebook werkt dat totaal niet. Als je 800 mensen op Twitter volgt, en het laat willekeurig maar een klein gedeelte van de timeline zien, dan mis je dus gewoon nog heel veel. Bovendien hoef ik natuurlijk niet alles van die 800 mensen te zien. Veel handiger zou zijn als je kan zeggen welke lijsten het moet gebruiken en dat hij dan gewoon alleen alles van die lijst(en) laat zien. Zoals in Tweetdeck zeg maar. Hetzelfde geldt voor Facebook. Ook daar is het willekeurig. Handiger zou ook daar zijn als je kan zeggen dat je alleen update van de groep “goede vrienden” o.i.d. kan tonen. Als dit soort dingen aangepast worden dan kan het wellicht in de toekomst nog wel bruikbaar worden, want Blinkfeed zit verder wel mooi in elkaar en werkt vloeiend en strak.
Een handige toevoeging is wel de TV functie. De powerknop is ook gelijk een infrarood zender en met de nieuwe TV app kan je dan de tv bedienen. Ik kan me voorstellen dat ik dat zeker nog wel ga gebruiken.

Accu
De accu is vast en dus niet verwisselbaar. Op het eerste moment denk je, dat is een groot nadeel. Maar na twee weken gebruiken lijkt me dat voorlopig geen groot nadeel. De accu gaat namelijk erg lang mee. Veel langer dan die van mijn oude Sensation (zelfs met Anker accu). Bij de Sensation haalde ik met gemiddeld gebruik net één dag. Met zwaar gebruik haalde ik zelfs het einde van de dag niet. Met hetzelfde gemiddelde gebruik haal ik bij de One drie dagen. Dat is met energiesaving stand aan. Met die stand uit haal ik zeker twee dagen. Nadeel van die stand is onder andere dat het scherm minder fel is, wat voor buitenhuis gebruik wat onhandig kan zijn. Dat het zo traag zou opladen heb ik ook nog niet echt gemerkt. Het voelt niet trager dan het laden van mijn Sensation. Als de accu gewoon goed is, is er dus ook geen reden om het te wisselen (zoals bij de sensation wel haast noodzakelijk was) en is het dus niet echt een nadeel. Groot voordeel is dat het toestel nu uit één stuk bestaat en je geen losse covers en klepjes hebt wat alleen maar kapot kan gaan en waar speling in kan zitten. Hetzelfde geldt voor het gebrek aan de SD kaart slot. Op zich jammer, maar eerlijk gezegd haalde ik mijn 16 GB kaartje nooit uit mijn Sensation en had ik daar al genoeg aan 16 GB, dus met 32 GB in de One moet ik wel voorlopig vooruit kunnen en je krijgt er ook nog 25 GB aan dropbox ruimte bij.

HD medialink
Wij hebben er ook een HD medialink bij gekregen. Dit is zeker ene leuke toevoeging. Het werkt zeer makkelijk. Even met drie vingers vegen en het beeld staat op je TV. handig voor presentaties en het bekijken van foto's in groepsverband. De beeldkwaliteit is zeer goed.

Al met al is de One gewoon een bloedmooi en bloedsnel toestel waar je geen spijt van kan krijgen. Als je wel per se een 16 Megapixel camera wilt met verwisselbare accu en sd kaart kan je beter een ander toestel nemen, maar als je daar doorheen kijkt zie je dat de One het mooiste toestel is wat er tot nu toe gemaakt is.

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

Leuke review. Leest goed weg. Wel een vraag, je geeft bij bereik 4 sterren. Mag ik vragen waar dit op is gebaseerd? Kun je wat meer gegevens delen? Bijv; provider, woon/werk omgeving en bijvoorbeeld in een gebouw of er juist buiten?

[Reactie gewijzigd door soskes op 13 mei 2013 13:01]

Bereik is goed. Merk geen verschil met de Sensation. Ook wifi is gewoon in orde.