Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zilver Review

Svenderson 13 mei 2013, 917 views

HTC One 32GB Zilver

Pluspunten

• Vernieuwend design, prima bouwkwaliteit
  • Sense 5.0 is verfrissend...
  • Hele goede camerafucties
  • Beste display in een smartphone tot nu toe

Minpunten

• Geen echte 'unibody' behuizing meer
  • ...maar ook vreemde keuzes in Sense 5.0
  • Ultra-pixel niet heel nuttig?
  • Menu-knop ontbreekt!

Hier nog een van de gelukkige tweakers die het nieuwste toestel van HTC persoonlijk mocht komen uitproberen op het tweakers-HQ, en in ruil voor een serieuze review er zelfs eentje mogen houden. Voor ik aan deze review begin moet ik vertellen dat ik zelf niet van plan was de HTC One te aan te schaffen. Ik heb me er eigenlijk nauwelijks van te voren in verdiept. Ik doe doorgaans netjes twee jaar met één toestel, en ik ga me pas weer echt interesseren in al het laatste smartphone geweld wanneer ik toe ben aan een nieuwe. Nu was ik op het moment nog helemaal niet toe aan een nieuwe, dus vandaar dat ik niet echt uitgekeken heb naar de One zoals ik normaal gesproken bij een nieuwe telefoon altijd wel doe. Ik heb dan ook niets meegekregen van een eventuele hype. Hierdoor heeft deze review een zeer neutrale insteek, ik was vrijwel onbevooroordeeld toen ik het toestel voor het eerst in mijn handen had.
Daartegenover moet wel gezegd worden dat ik al jaren een zeer tevreden HTC-gebruiker ben, dus helemaal neutraal ben ik zeker niet. Naar mijn mening zijn de Android telefoons HTC qua design en gebruiksgemak doorgaans beter dan de concurrentie. Een jaar geleden nam ik de HTC One S, en dat is voor mij tot op heden de aller fijnste en mooiste telefoon die ik ooit gehad heb. De nieuwe HTC One is wat specificaties betreft natuurlijk weer heel wat stappen vooruit, maar de vraag is uiteindelijk wat dit betekent in het alledaags gebruik. Het is belangrijk om kritisch te blijven, zeker met een telefoon uit de aller hoogste prijsklasse. Kan de nieuwe One met bijvoorbeeld haar fantastische full-HD scherm, 1,7 Ghz quad core processor en vernieuwde Sense-interface mijn vertrouwde One S overtreffen?

De buitenkant: verfrissend design
Het eerste dat opvalt wanneer je de One vastpakt is het futuristische ontwerp van het toestel, dat voor een zeer luxe uitstraling zorgt. Waar HTC in voorgaande jaren wel eens bekritiseerd werd op zijn eentonige en voorspelbare stijl, is het designteam dit keer niet te ontkennen origineel en verfrissend bezig geweest. De glooiende lijnen die we gewend zijn van bijvoorbeeld de One X, One S en Sensation zijn ingeruild voor strakke vormen en scherpe hoeken. Dit is even wennen, maar de gebolde achterkant zorgt ervoor dat het toestel toch prettig in de hand ligt. Het designelement waar HTC zich met de One voornamelijk onderscheidt zijn de dubbele speakers aan de boven en onderkant van het scherm. Los van de winst in geluidskwaliteit, dat voor de ene gebruiker belangrijker is dan de ander, ziet dit er gewoon ontzettend mooi uit.
Iets waarmee HTC zich ook altijd graag van andere merken wil onderscheiden is het gebruik van een aluminium behuizing. Zo ook bij de One. Bij veel voorgaande HTC toestellen bestond dit uit een zogenaamd 'unibody' ontwerp, waarbij de behuizing uit één stuk aluminium bestond, aangevuld met enkele plastic klepjes voor antennes en sim-kaart/accu ingangen. Deze klepjes zijn nu verdwenen, maar de behuizing van de One is tegelijkertijd ook niet langer echt unibody te noemen. De achterkant is van aluminium, onderbroken door twee lijntjes plastic, waarschijnlijk voor de antennes. Aan de voorkant bevinden zich ook twee losse stukken aluminium boven en onder het scherm, waarin de speakers verwerkt zijn. Het 'unibody' ontwerp wordt onderbroken door plastic langs de gehele zijkant, waardoor de behuizing eigenlijk veel minder één geheel vormt dan bij andere HTC smartphones. Het zijn duidelijk losse helften die als het ware op elkaar gelegd zijn. Daar komt bij dat het witte plastic naar mijn smaak niet zo heel mooi kleurt bij het zilverkleurige aluminium. Bij de zwarte versie van de One is dit plastic ook zwart; dit is wellicht mooier, maar hoe dit van dichtbij oogt heb ik nog niet mogen ervaren. Het zwart van het scherm maakt dan wel weer een erg mooi contrast met het zilver, en doet sterk denken aan de HTC Legend van enkele jaren geleden.
Op de bouwkwaliteit en afwerking heb ik helemaal niets aan te merken, deze zijn gewoon ontzettend goed. Veel gebruikers klagen over minuscule kiertjes tussen het aluminium aan de voorkant en het plastic aan de zijkant, maar deze waren mij persoonlijk niet opgevallen, laat staan dat dit storend is. Ondanks wat sommigen beweren is wel degelijk een erg solide gebouwde telefoon die stevig en luxe aanvoelt wanneer je hem vasthoudt. Omdat het geen echte unibody meer is, oogt en voelt het toestel misschien net iets minder stevig dan mijn One S, maar in de praktijk is dit verwaarloosbaar. Bij de One S komt dit ook omdat het een veel kleiner toestel is.
Al met al heeft HTC met de nieuwe One een erg strak ogende en minimalistisch ontworpen telefoon neergezet. Waarom de power-knop nu weer terug van rechts-boven naar links-boven is verhuisd is mij een raadsel, maar dit wendt snel genoeg. Wat niet zo snel wendt is dat HTC er voor heeft gekozen om er weer een hardware touch-knop vanaf te halen. Van 4 knoppen op de eerste Android telefoons, naar 3 vorig jaar, naar 2 op de One. Enkel de back en de home-toetsen zijn gebleven. Waarom dit storend is leg ik verderop uit.

Sense 5.0, vooruitgang of niet?
Wanneer je de telefoon aanzet merk je direct dat Sense, HTC's eigen laag over Android, weer een flinke opfrisbeurt heeft gekregen. In Sense 5.0 is het algehele uiterlijk wat strakker en moderner geworden. Of dit perse mooier is, is natuurlijk een kwestie van smaak. Waar het nieuwe uiterlijk onder andere in naar voren komt is een nieuw lettertype en met name andere icoontjes voor standaard applicaties. Het is enigszins vergelijkbaar met de overstap van Windows 7 naar Windows 8, waarbij alle blinkende, doorschijnende en/of 3D-effecten (genaamd 'Aero' in Windows 7) plaats hebben gemaakt voor minimalistische, 'platte', matte-gekleurde vlakken. Inhoudelijk is er ook veel hetzelfde gebleven; Sense 4 was een jaar geleden al een behoorlijke verbetering, waarbij de hele interface behoorlijk wat simpeler, sneller en lichter is gemaakt dan zijn voorgangers. Ik heb op de One S nooit te klagen gehad over de snelheid van het toestel, maar Sense 5 op de One werkt naar mijn idee toch weer net even sneller en soepeler dan Sense 4. Dat mag natuurlijk ook wel met een dergelijke processor onder de motorkap.

Sense 4:
Sense 5:

Een interessante toevoeging in Sense 5.0 is BlinkFeed, een widget-achtige nieuwsreader die standaard staat ingesteld als Home-screen, waarbij het idee is dat je in één oogopslag de laatste updates kunt lezen als je je telefoon ontgrendelt. In dit scherm scroll je door blokken van nieuws, wat doet denken aan de blokken van de Windows 8 interface. Je kunt er onder andere Twitter en Facebook updates ontvangen, en ook verschillende nieuwsbronnen en je agenda kunnen worden geïntegreerd. Het heeft potentie en het ziet er ontzettend mooi uit, maar in de twee weken dat ik de telefoon nu getest heb, heb ik BlinkFeed eigenlijk amper gebruikt. Het is voor mij toch niet overzichtelijk genoeg, maar wat mij er vooral aan irriteert is dat het niet uit te schakelen is. Je kunt het op zij zetten, maar het blijft altijd één home-screen in beslag nemen. Sense 5.0 biedt nu trouwens maar 5 home-screens in plaats van de 7 die we gewend waren, waarvan je er dankzij BlinkFeed dus maar 4 zelf kunt invullen. Dat is wat aan de krappe kant.
Daarnaast heeft het moderner maken van de sense-interface niet overal even positief uitgepakt. Iets waar ik snel tegen aanliep is de nieuwe menu-structuur van standaard-apps zoals bijvoorbeeld de Telefoon en Klok. De verschillende functies zitten nu ingedeeld in tabbladen, waar je heel modern tussen wisselt door heen en weer te vegen. Het idee van tabbladen is dat ze in een oogopslag overzichtelijk maken waar iets te vinden is, maar dat is hier niet bepaald het geval. Als je je op een tabblad bevindt, zie je alleen (een deel van de) naam van het volgende en het vorige tabblad. Je moet dus door alle tabjes scrollen om te kunnen zien wat alle functies zijn; en omdat er geen overkoepelend overzicht is om je te herinneren aan de plek van het tabblad dat je zoekt en waar je je bevindt, blijf je steeds heen en weer scrollen tot je het gevonden hebt. (zie screenshots: links Sense 4, rechts Sense 5) Dit is misschien meer een Android probleem dan een Sense probleem; ik zag dat de nieuwe Play-Store op sommige plekken op dezelfde manier met tabbladen omgaat. Verder werken een aantal andere functies ook gek genoeg net even minder intuïtief als in Sense 4, zoals bijvoorbeeld het toevoegen en verwijderen van apps in de snelkoppelingenbalk. Het duurde even voor ik dit door had, en gek genoeg verdwijnt deze app na plaatsing in de snelkoppelingenbalk ook volledig uit de app-drawer.

Sense 4:

Sense 5:

Nog maar twee hardware knoppen??
Een van de vreemdste keuzes van HTC is misschien wel het weghalen van een derde hardwareknop. Een jaar geleden keek men al op van de keuze om in plaats van vier nog maar drie knoppen onder het scherm te plaatsen. De menu-knop en de zoek-knop maakten plaats voor een app-wissel-knop. Het idee hierachter was dat je de menu-knop steeds minder nodig zou hebben, omdat apps volgens Google-richtlijnen deze knop zelf in hun interface moeten verwerken. Bij apps die geen menu-knop geïntegreerd hebben, kwam er bij de HTC One X en One S een zwarte balk onder in het scherm, enkel voor een menu-knop. Na veel geklaag bleek HTC wel te luisteren naar haar gebruikers, en met een van de eerste updates kwam de mogelijkheid om de functie van de app-wissel-knop te veranderen en als menu-knop te gebruiken, waardoor de zwarte balk wegbleef en de volledige schermhoogte altijd benut werd.
MAAR! Wat bleek nu, de nieuwe HTC One heeft opeens maar twee hardware knoppen, en deze zijn allebei niet in te stellen als menu-knop. Dus zijn we terug bij af, de lelijke zwarte balk met enkel de drie puntjes van de menu-knop is terug. Veel app-bouwers doen het gelukkig al wel goed, en blijft de balk meestal achterwege. Toch zou het fijn zijn om deze helemaal niet meer tegen te komen, en het menu altijd te kunnen openen met een knop onder het scherm. Ik hoop dat dit nog verandert, misschien als dubbelklik op de back-knop? Ik ben blij dat HTC vast blijft houden aan hardware knoppen in plaats van knoppen op het scherm, maar iets meer dan twee mag dan wel.

Camera enzo
Genoeg gezeurd, HTC doet veel andere dingen gelukkig wél goed, dingen die er in mijn dagelijks gebruik ook echt toe doen. De camerasoftware heeft alles meegenomen uit Sense 4, en er weer een aantal mogelijkheden aan toegevoegd. Vooral de zogenaamde Zoe-modus is erg leuk, waarmee je camera korte filmpjes maakt van ongeveer drie seconden, die vervolgens ook bewegend in je image gallery te voorschijn komen. Iedereen reageert verbaast als ze opeens bewegende beelden in het overzicht van je foto's zien, het is een heel simpel maar tof effect.
De camerahardware is naar mijn idee minder spectaculair. HTC pronkt met het 'ultra-pixel' systeem, waarmee je in het donker veel betere opnames zou kunnen maken. In ruil hiervoor lever je een aantal mexapixels in, de camera maakt slechts 4mp foto's, maar meer heb je volgens HTC ook niet nodig. De grotere pixels in de sensoren zouden dit compenseren. Ik heb in de praktijk weinig verschil gemerkt gemerkt. De foto's zijn iets minder scherp dan mijn One S ze maakt, en qua foto's in het donker is het niet veel beter dan de One S al kon. De camera ziet soms beter in het donker dan onze eigen ogen, maar daarmee worden de foto's in het wel vaak nogal onrealistisch en lelijk.
Andere nieuwe functies lijken op het eerste gezicht een gimmick, maar zijn toch ontzettend goed uitgewerkt. Zoals bijvoorbeeld de infra-rood ontvanger waarmee je je telefoon in een universele afstandsbediening omtovert, gecombineerd met een erg mooie tv-gids app, die je kunt instellen op je eigen tv-provider.

Wat accuduur betreft ben ik nog niet zo heel erg onder de indruk, dat zou inmiddels toch beter moeten kunnen. Ik heb geen exacte tijden bijgehouden, omdat het heel erg afhangt van wat je er mee doet, maar ik heb toch het idee dat mijn One S behoorlijk wat langer mee gaat, terwijl die een stuk kleinere accu heeft. Aan de andere kant is dat ook weer niet zo verbazingwekkend, de nieuwe One heeft een quad-core processor en een full-HD scherm die samen heel wat meer stroom zullen vreten.

Full-HD op 4,7"
En ja, dan dat scherm. Ik heb het meest indrukwekkende voor het laatste bewaard, want dit is tot nu toe toch echt het aller beste beeldscherm in welke smartphone dan ook. Pixels zijn al lang niet meer met het blote oog van elkaar te onderscheiden, dus de vraag is hoe nuttig een Full-HD resolutie is op dit formaat, maar indrukwekkend is het zeker. Ik ben zelf altijd wel liefhebber van Amoled-schermen, omdat ik velle kleuren wel mooi vind op een telefoon, maar de kleuren op het LCD-scherm van de One S zijn ook prachtig. Het enige grote voordeel van amoled is eigenlijk nog het diepere zwart; zwart op LCD is nog altijd donker-grijs. Verder is het bijna jammer hoe snel de resolutie wendt, je kijkt er na een week gebruik niet meer vanop. Maar als ik nu terug ga naar mijn One S, dan oogt die opeens wel heel korrelig. Het doet je wel afvragen hoe het nog beter kan na het scherm van de One S. Ik verklaar bij deze dat het plafond van voor onze ogen zichtbare verbeteringen nu toch echt is bereikt.

Heb jij ook een HTC One 32GB Zilver?

Ik mis het antwoord op de vraag:
Verder goed leesbare review :)